سود و زیان بخش جدایی‌ناپذیر هر معامله‌ای است. اگرچه هر سرمایه‌گذاری به دنبال سود است، اما گاهی با سود و زیان تحقق‌یافته و تحقق‌نیافته مواجه می‌شود که این مفاهیم برای بسیاری از معامله‌گران ناشناخته است. سود و زیان را می‌توان به سود و زیان تحقق‌یافته و تحقق‌نیافته تقسیم کرد. سرمایه‌گذاران هنگام فروش دارایی متوجه سود یا زیان می‌شوند، مگر اینکه قیمت واقعی دقیقاً با آنچه پرداخته‌اند، مطابقت داشته باشد. در این مقاله تفاوت بین سود و زیان تحقق یافته و تحقق نیافته و همچنین تعریف این دو مفهوم را بررسی می‌کنیم. در ادامه این مطلب با کلینیک سرمایه همراه باشید.

مفهوم سود و زیان تحقق یافته چیست؟

«سود تحقق یافته» اصطلاحی برای وجوه به‌دست‌آمده از سرمایه‌گذاری است؛ اما چگونه متوجه میزان سود تحقق یافته شویم؟ فرمول بسیار ساده‌ای وجود دارد. قیمت کنونی دارایی را با قیمت زمان خرید مقایسه کنید. میزان افزایش نرخ، سود تحقق یافته شماست.

در مفهوم سود و زیان تحقق یافته، سود تحقق یافته عواید خالص یا سود حاصل از سرمایه‌گذاری است. با حساب کل درآمد حاصل از فروش و کم کردن مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه و کارمزد معامله، می‌توانید میزان سود خالص را محاسبه کنید. اما دقت کنید، تا زمانی که فروش انجام نشده است و از معامله خارج نشده‌اید، نمی‌توانید سود تحقق یافته را محاسبه کنید.

برای مثال، فرض کنید برای ده رمزارز ۲۰۰ دلار پرداخت کرده‌اید، سپس ارزش آن رمزارزها  از ۲۰ دلار به ازای هر کوین به ۳۰ دلار افزایش می‌یابد. بعد از افزایش قیمت، رمزارزهایتان را درمجموع ۳۰۰ دلار می‌فروشید. در اینجا، سود محقق‌شده شما ۱۰۰ دلار خواهد بود (۳۰۰ دلار – ۲۰۰ دلار = ۱۰۰ دلار).

اما طبیعی است که سرمایه‌گذار همیشه در معاملات سود نمی‌کند. گاهی ارزش دارایی پس از فروش، کمتر از مقداری است که در زمان خرید دارایی صرف کرده‌اید؛ در این زمان، با زیان تحقق‌یافته مواجه‌اید؛ یعنی مقدار خالص سرمایه‌ای که در این معامله متضرر شده‌اید.

سود و زیان تحقق‌یافته چه زمانی حاصل می‌شود؟

سود تحقق‌یافته از سرمایه‌گذاری پس از دوره‌ای حاصل می‌شود که به‌عنوان سود محقق‌نشده در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، زمانی که هنوز معامله را نبسته‌اید، سود و زیان شما سود و زیان تحقق‌نیافته نامیده می‌شود. سودهای تحقق‌نیافته، سود شما با توجه به ارزش فعلی سرمایه‌گذاری، اما قبل از فروش دارایی است. این میزان سود، هنوز واقعی نیست، چون معامله شما به پایان نرسیده است. بعد از فروش دارایی و دریافت مبلغ، می‌توانید سود و زیان تحقق‌یافته را حساب کنید.

بگذارید در مثالی دقیق‌تر این موضوع را توضیح دهیم. فرض کنید سهام شرکت ABC را به قیمت ۱۰۰۰ دلار خریده‌اید. پس از نگهداشتن سهام به مدت ده سال، تمام آن سهام را به قیمت ۲۵۰۰ دلار می‌فروشید. خرید بدون کمیسیون بود، اما فروش ۵ دلار کارمزد داشت. برای محاسبه سود واقعیتان، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

سود تحقق یافته = قیمت خرید – کارمزد – قیمت فروش

مقایسه سود و زیان تحقق یافته و نیافته و تفاوت آن‌ها

سود و زیان تحقق یافته مفهومی مشابه با یکدیگر دارند؛ یعنی سود و زیان نهایی شما بعد از خروج از معامله‌اند. اما این دو مفهوم با سود و زیان تحقق‌نیافته متفاوت‌اند. سود سرمایه یا سود تحقق یافته در معرض خطر زیان‌های آینده و خطر زیان احتمالی نیست. همچنین زیان تحقق نیافته، زیان واقعی شما نیست؛ بلکه زمانی می‌توانید زیان تحقق یافته را حساب کنید که دارایی را فروخته باشید و بتوانید حساب کنید دارایی شما چقدر کمتر شده است.

چگونه از زیان تحقق یافته جلوگیری کنیم؟

سود و زیان در معاملات و بازارهای مالی، موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. هیچ معامله‌گری را نمی‌توان پیدا کرد که در تمام معاملاتش سود کرده باشد. هنگامی که دارایی‌تان را در بازار مالی، مانند بازار رمزارزها یا فارکس سرمایه‌گذاری می‌کنید، تا لحظه پایان معامله، امکان محاسبه سود و زیان تحقق نیافته وجود دارد، اما چون کارمزدها لحاظ نشده‌اند و معامله بسته نشده است، مقدار سود و زیان تحقق‌یافته مشخص نیست.

  • به یاد داشته باشید، سود هیچ معامله‌ای ۱۰۰ درصد نیست.
  • همیشه حد ضرر را در تمامی معاملات تعیین کنید.
  • بدون اطلاعات کافی و بر اساس نظر دیگران وارد معاملات نشوید.

اگر در صرافی‌هایی مانند صرافی کوکوین معامله می‌کنید، در قسمت‌های مشخصی از صرافی می‌توانید مقدار سود یا زیان سرمایه‌تان را تا آن لحظه ببینید که در ادامه مقاله، درباره این موضوع توضیح داده‌ایم. گاهی هم تریدر یا معامله‌گر نمی‌تواند هیچ تأثیری در روند بازار داشته باشد؛ به همین دلیل بهتر است همراه با روان‌شناسی بازار، برای خودتان حد ضرر تعیین کنید تا بیشتر از حد خاصی در معامله ضرر نکنید.

آموزش مشاهده سود و زیان تحقق یافته و نیافته در صرافی کوکوین

صرافی کوکوین از هر دو نوع سود و زیان تحقق یافته و تحقق نیافته پشتیبانی می‌کند. سود تحقق نیافته (Unrealised PNL) سود و زیان موقعیت فعلی شما را نسبت به زمان ورود به معامله محاسبه می‌کند و نشان می‌دهد؛ یعنی در این قسمت می‌توانید ببینید نسبت به زمان ورود به بازار، چقدر سود کرده‌اید یا چقدر دچار زیان شده‌اید.

خرید: سود محقق نشده = قیمت الان – قیمت ورودی * اندازه پوزیشن* ارزش قرارداد

فروش: سود محقق نشده = قیمت ورودی – قیمت الان * اندازه پوزیشن* ارزش قرارداد

برای مثال ۰/۰۰۱ بیت‌کوین برابر با یک لات است. اگر ۱۰۰ لات بیت‌کوین را با میانگین قیمت ورودی ۵۰۰۰ دلار بفروشید و قیمت مارکت آن ۵۱۰۰ دلار باشد، سود تحقق‌نیافته شما برابر خواهد بود با:

( ۵۱۰۰-۵۰۰۰) * ۱۰۰ * ۰.۰۰۱ = ۱۰ USDT

یعنی شما می‌توانستید در این معامله ۱۰ دلار سود کنید، ولی چون با نرخ کمتری دارایی‌تان را فروخته‌اید، این مقدار زیان تحقق یافته شماست.

سود محقق‌شده پوزیشن‌های نیمه‌بسته یا پوزیشن‌های بسته‌شده، ازجمله هزینه‌های معاملات و همچنین هزینه‌های تأمین مالی مرتبط با معامله است. به زبان ساده‌تر، مقدار افزایش سرمایه نسبت به زمان خرید، میزان سود تحقق یافته است. در مفهوم سود و زیان تحقق یافته، شما دارایی را فروخته‌اید و معامله بسته شده است. میزان سود تحقق‌یافته با توجه به فرمول زیر محاسبه می‌شود:

خرید بلند مدت: سود تحقق یافته = (قیمت بستن معامله – میانگین قیمت ورود به معامله) * اندازه پوزیشن* ارزش قرارداد

فروش کوتاه مدت: سود تحقق یافته= (میانگین قیمت ورود به معامله ۳/۱– قیمت بستن معامله ۳/۱) * اندازه پوزیشن * ارزش قرارداد

برای مثال، دوباره ۰/۰۰۱ بیت‌کوین یا همان یک لات را در نظر بگیرید. فرض کنید ۱۰۰ لات بیت‌کوین را با قیمت ورودی متوسط ​​۵۰۰۰ دلار خریده و با قیمت ۳۰۰۰ دلار معامله را بسته‌اید. میزان زیان تحقق یافته شما برابر است با:

( ۳۰۰۰-۵۰۰۰)۳/۱ * ۱۰۰ * ۱= ۰.۰۱۳ BTC

در مثال بالا، می‌توان گفت میزان سود تحقق یافته منفی است، به زبان ساده، عدد به‌دست‌آمده زیان تحقق یافته است.

گاهی میزان سود تحقق‌نیافته مثبت است، اما وقتی سود تحقق‌یافته را برداشت می‌کنیم، مقدار آن منفی است. دلیلش این است که کارمزدها و مالیات در هنگام سود تحقق‌یافته محاسبه می‌شود، اما در سود تحقق‌نیافته قابل محاسبه نیست. در یک نگاه، کارمزدها و تأثیر آن در سود و زیان تحقق‌یافته و تحقق‌نیافته به شکل زیر است:

  سود تحقق نیافته سود تحقق یافته
پوزیشن سود بله بله
کارمزد باز کردن پوزیشن خیر بله
کارمزد هولد پوزیشن خیر بله
کارمزد بستن پوزیشن خیر بله
سود و زیان تحقق‌یافته نهایی بر اساس قیمت روز بر اساس قیمت بسته شدن پوزیشن، کارمزد معاملات کسر شده و کارمزد تأمین مالی

سود تحقق‌نیافته در پنل Position ویژگی‌های زیر را دارد:

  • این مقدار سود تخمینی است و واقعی نیست.
  • اگر بازار نوسان داشته باشد، مقدار سود تحقق‌نیافته نیز تغییر می‌کند.
  • در محاسبه سود تحقق‌نیافته، کارمزدها و مالیات داخل نشده است.

سود تحقق‌یافته (PNL of closed positions) دارای ویژگی‌های زیر است:

  • سود تحقق‌یافته هنگام بستن پوزیشن است و سود نهایی شماست.
  • در محاسبه این سود کارمزدها و حساب‌های مالیاتی کسر شده است.

چگونه میزان سود و زیان معامله را در صرافی کوکوین مشاهده کنیم؟

برای مشاهده مقدار سود و زیان در صرافی کوکوین، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. به بخش Assets در صرافی کوکوین مراجعه کنید.
  2. در صفحه Assets به گزینه Futures بروید و روی آن کلیک کنید تا وارد این صفحه شوید.
  3. در صفحه Futures، بخش PNL History، سود و زیان تحقق‌نیافته شما از معاملات باز و همچنین سود و زیان شما در معاملات گذشته را نشان می‌دهد.

سخن نهایی

بازار ارزهای دیجیتال یا فارکس، ما را با مفاهیمی مانند سود و زیان تحقق‌یافته و سود و زیان تحقق‌نیافته درگیر می‌کند. به زبان ساده، سود تحقق‌یافته، مقدار سودی است که بعد از معامله برداشت خواهید کرد و سود نهایی شماست. همچنین زیان تحقق‌یافته، مقدار ضرر نهایی شما از این معامله است.

در مقابل سود و زیان تحقق‌نیافته، سود و زیان نهایی شما نیست. سود و زیان تحقق نیافته هنگامی است که هنوز پوزیشن معامله بسته نشده و ممکن است میزان سود و ضرر شما با نوسانات بازار تغییر کند.

در این مقاله، روش‌های محاسبه سود و زیان تحقق یافته و فرمول آن را بررسی کردیم تا بتوانید مقدار سودتان را از هر معامله حساب کنید. توجه کنید که مالیات‌ها و کارمزد معامله در مقدار سود تحقق‌یافته شما تأثیر خواهند داشت.