اگر سابقه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را داشته باشید، حتماً با توکن‌های اختصاصی صرافی‌ها آشنایی دارید. تعدادی از صرافی‌های مطرح بازار رمز ارزها مانند بایننس و کوکوین در گذشته، توکن اختصاصی عرضه کرده‌اند. FTX یکی دیگر از صرافی‌های شناخته‌شده دنیاست که توکن اختصاصی معرفی کرده است. نام توکن اختصاصی این صرافی FTT است. به‌طور کلی، صرافی‌ها با هدف بهبود چرخه معاملات، رمز ارز اختصاصی معرفی می‌کنند؛ اقدامی که معمولاً کاربران صرافی‌ها نیز از آن استقبال می‌کنند. در این مقاله قصد داریم ارز دیجیتال FTT را معرفی کنیم. تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

ارز FTT چیست؟

رمز ارز FTT توکن اختصاصی صرافی FTX است. این ارز دیجیتال در ردیف توکن‌های ERC-20 قرار دارد؛ به این معنی که در بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است. این ارز دیجیتال در جولای سال ۲۰۱۹ در فهرست معاملات صرافی FTX قرار گرفت و عملاً وارد چرخه معاملات بازار رمز ارزها شد.

بیشتر بخوانید: توکن چیست

جفت ارزهای معاملاتی اصلی در صرافی FTX برای خریدوفروش این توکن عبارت‌اند از:

  • FFT/USD (معامله با دلار)
  • FTT/BTC (معامله با بیت‌کوین)
  • FTT/USDT (معامله با تتر)

هرچند که ارز دیجیتال FTT را می‌توان با دلار آمریکا خریدوفروش کرد؛ نکته جالب اینجاست که این صرافی برای مردم ساکن در کشور آمریکا در دسترس نیست. در سایت رسمی صرافی نیز توصیه شده است شهروندان آمریکایی برای جلوگیری از بلوکه شدن سرمایه‌شان در صرافی FTX فعالیت نکنند.

مزایای خرید ارز دیجیتال FTT چیست؟

هریک از توکن‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال عرضه می‌شوند، برنامه و هدف مشخصی را دنبال می‌کند و می‌توان کاربردهای خاصی را برای توکن‌ها تعریف کرد. صرافی FTX نیز برای ارز FTT سه کاربرد کلیدی در نظر گرفته است که عبارت‌اند از:

۱. تخفیف در کارمزد معاملات

با خرید ارز FTT و نگهداری آن در کیف پول دیجیتال خود، می‌توانید از تخفیف در پرداخت کارمزدهای معاملاتی در صرافی FTX بهره‌مند شوید. میزان تخفیف در کارمزد معاملات با میزان ذخیره ارز دیجیتال FTT رابطه مستقیم دارد. در حالت بیشینه، ۶۰ درصد تخفیف در پرداخت کارمزدها برای کاربران اعمال می‌شود. در جدول زیر می‌توانید اعداد و ارقام مرتبط با این زمینه را با جزئیات مشاهده کنید.

میزان ذخیره ارز FTT (برحسب دلار) میزان تخفیف کارمزد معاملات (درصد)
۱۰۰ ۳
۱۰۰۰ ۵
۵۰۰۰ ۱۰
۱۰۰۰۰ ۱۵
۵۰۰۰۰ ۲۰
۱۰۰۰۰۰ ۲۵
۲۰۰۰۰۰ ۳۰
۵۰۰۰۰۰ ۳۵
۱۰۰۰۰۰۰ ۴۰
۲۵۰۰۰۰۰ ۵۰
۵۰۰۰۰۰۰ ۶۰

 

۲. امکان استفاده از ارز دیجیتال FTT به‌عنوان وثیقه معاملات

صرافی FTX امکان معاملات مارجین و فیوچرز را برای کاربران خود فراهم کرده است. کاربران برای ثبت سفارش در این بازارها، به وثیقه‌گذاری نیاز دارند. در صرافی FTX استفاده از توکن FTT برای وثیقه‌گذاری امکان‌پذیر است. البته معاملات مارجین و فیوچرز ریسک بسیار زیادی دارند؛ به همین دلیل، کاربران مبتدی باید حتی‌الامکان از این بازارها پرهیز کنند.

۳. بهره‌مندی از مزایای استیکینگ FTX Token

با استیک کردن ارز FTT در صرافی FTX از مزایای مختلفی بهره‌مند می‌شوید. دوره استیک کردن در این صرافی چهارده‌روزه است. ازجمله مزایایی که می‌توان برای این منظور برشمرد، عبارت‌اند از:

  • برگشت هزینه کارمزد معاملات تا سقف ۰/۰۰۳ درصد
  • برخورداری از حق رأی بیشتر در صرافی FTX تا سقف ۵۰ رأی
  • افزایش سهم دریافتی از ایردراپ‌های صرافی FTX تا سقف ۱۴ درصد
  • امکان برداشت ارزهای دیجیتال ERC-20 تا سقف ۱۰۰۰ توکن به‌صورت رایگان از حساب کاربری در طول شبانه‌روز

میزان استیک و مدت زمان سپرده‌گذاری توکن FTX در سهم برخورداری از مزایای مذکور تأثیر مستقیم دارد.

همچنین بخوانید: استیک ارز دیجیتال

۴. دسترسی به توکن‌های اهرمی در صرافی FTX

یکی دیگر از ابزارهای معاملاتی در صرافی FTX توکن‌های اهرمی‌اند. در مقاله جداگانه‌ای مفصل درباره توکن‌های اهرمی بحث کرده‌ایم که دعوت می‌کنیم برای مطالعه بیشتر به مقاله توکن اهرم‌دار مراجعه کنید. صرافی FTX در حال حاضر، توکن‌های اهرمی XRP، BNB، TRX، BTC، ETH، EOS، USDT و LEO را در فهرست معاملات خود قرار داده است. برای دسترسی به این توکن‌ها در این صرافی، باید حتماً ارز FTT بخرید.

توکن‌سوزی FTT چگونه اجرا می‌شود؟

توکن‌سوزی راه‌حلی ایدئال برای جلوگیری از ایجاد تورم و برهم‌خوردن چرخه عرضه و تقاضا در زمینه ارزهای دیجیتال است. صرافی FTX نیز از این راه‌حل برای ارز دیجیتال FTT استفاده می‌کند. بر اساس آنچه در سایت این صرافی اعلام شده است، معادل ارزش یک‌سوم کارمزد‌های معاملاتی در صرافی، صرف خرید ارز FTT و سوزاندن آن می‌شود. این رویه تا زمانی ادامه خواهد داشت که نیمی از تمام توکن‌های FTT قابل عرضه در بازار سوزانده شوند. شایان ذکر است تعداد کل توکن‌های FTT، ۳۵۰ میلیون در نظر گرفته شده است.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال FTT


در ادامه تحلیل ارز FTT، به تاریخچه قیمت آن نگاهی می‌اندازیم. این توکن اوایل سال ۲۰۱۹ با قیمت ۱/۸ دلار در سایت معتبر کوین مارکت کپ فهرست شد و تا پایان این سال، با روند صعودی ملایم به قیمت ۲/۲ دلار رسید. این روند در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه داشت و در پایان این سال، قیمت ارز FTT به حدود ۵/۸ دلار رسید.

سال ۲۰۲۱ برای ارز دیجیتال FTT مانند ارزهای دیجیتال دیگر، بسیار خوشایند بود و تا اوایل آوریل، در روند صعودی سنگین به حدود ۶۱ دلار رسید. در ادامه، حدود دو ماه افت قیمت داشت و به محدوده ۲۵ دلار رسید، اما بار دیگر روند صعودی در این توکن آغاز شد و این بار به سقف تاریخی آن، یعنی ۸۰ دلار رسید.

از آن زمان به بعد، در روندی نزولی قرار گرفته است و تا پایان سال ۲۰۲۱، به محدوده ۴۰ دلار رسید. این در حالی است که در زمان نگارش این مقاله (می ۲۰۲۲) با قیمتی حدود ۳۰ دلار در حال خریدوفروش است.

هم‌اکنون، درمجموع بیش از ۲۶۰ میلیون توکن FTT در گردش است. ارزش بازار این توکن نیز روی‌هم‌رفته حدود ۸ میلیارد دلار است و تاکنون بیش از ۱۷/۵ میلیون رمز ارز FTT سوزانده شده است.

سؤالات متداول

۱. ارز FTT را از کجا بخریم؟

برای خرید ارز FTT می‌توانید از طریق صرافی‌هایی مانند FTX، بایننس، Gate.io، هیوبی گلوبال، کوکوین، بای‌بیت، یونی‌سواپ، پولونیکس و کوینکس اقدام کنید.

۲. بهترین کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال FTT کدام است؟

FTT از توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 است و به همین دلیل، می‌توان از طیف گسترده‌ای از کیف پول‌ها ازجمله اتمیک والت، متامسک، تراست والت و لجر برای نگهداری آن استفاده کرد.

۳. بنیان‌گذاران رمز ارز FTT چه کسانی‌اند؟

سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried) و گری وانگ (Gary Wang) بنیان‌گذاران صرافی FTX و توکن اختصاصی آن شناخته می‌شوند. این دو در حوزه فناوری تحصیل کرده‌اند و در شرکت‌هایی مانند گوگل سابقه فعالیت دارند.

۴. مجموع تعداد FTX Token چقدر است؟

درمجموع، تعداد کل توکن‌های FTT قابل عرضه ۳۵۰ میلیون است. از این تعداد، صرافی ۱۷۵ میلیون را قفل کرده است که ظرف سه سال روانه بازار خواهد شد.

کلام پایانی

در این مقاله ارز FTT را معرفی کردیم. ارز دیجیتال FTT مانند توکن KCS در صرافی کوکوین، کاربردهای مشابهی دارد. تجربه نشان داده است کاربران صرافی‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های معاملات خود، از نگهداری توکن‌های اختصاصی صرافی‌ها استقبال می‌کنند؛ به‌ویژه کاربرانی که در طول روز معاملات زیادی را در صرافی‌ها ثبت می‌کنند. با توجه به اجرای توکن‌سوزی در صرافی FTX، می‌توان به آینده ارز FTT و رشد قیمت آن امیدوار بود.