کسانی که در بازارهای سرمایه‌گذاری همچون بورس یا ارز دیجیتال مشغول به ترید هستند، بارها نام روش‌های مختلف در تحلیل تکنیکال را شنیده‌اند. یکی از روش‌های مؤثر موج‌شماری الیوت در تحلیل تکنیکال است. امواج الیوت از روش‌هایی است که برای توصیف حرکت قیمت‌ها به کار گرفته می‌شود. تحلیلگران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازارهای مالی، همواره امواج الیوت را مدنظر قرار می‌دهند. برای آشنایی با این روش، در این مقاله، آن را معرفی و بررسی می‌کنیم.

امواج الیوت چیست؟ (Elliott Wave)

امواج الیوت نظریه‌ای در تحلیل تکنیکال است که برای پیش‌بینی و تحلیل حرکات قیمت در بازارهای مالی ازجمله بورس اوراق بهادار، فارکس و بازار ارز دیجیتال استفاده می‌شود. این نظریه براساس این اصل استوار است که قیمت‌ها در قالب الگوهای موجی تکرارشونده به نام «امواج الیوت» حرکت می‌کنند و این الگوها به‌صورت دائمی در بازار تکرار می‌شوند.

انتخاب نام موج برای این الگوهای تکرارشونده، به‌سبب الگوهای تکراری فراز و فرود موج دریا صورت گرفته است. موج‌ها در روند حرکت قیمت سهام و رفتار مصرف‌کنندگان قابل مشاهده هستند. سرمایه‌گذاران از این الگوها برای سرمایه‌گذاری موفق با سود زیاد بهره می‌برند و به همین دلیل، از آن‌ها با اصطلاح موج‌سواران بازار سرمایه یاد می‌کنند.

تئوری الیوت از یک سو بر پایه الگوها و محاسبات هندسی است و از سوی دیگر، بر پایه روان‌شناسی پیش می‌رود. روش الیوت تغییرات قیمت را در طولانی‌مدت بررسی می‌کند. این تغییرات در نتیجه تغییرات مداوم در بُعد احساسی سرمایه‌گذاران اتفاق می‌افتند، که خود حاصل از تأثیرات روان‌شناختی بر جمعیت، طی بازه زمانی خاص هستند.

چه کسی نظریه امواج الیوت را معرفی کرد؟

رالف نلسون الیوت نظریه امواج الیوت را معرفی کرد

رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott) نظریه امواج الیوت را معرفی کرد. او پس از بازنشستگی اجباری به‌دلیل بیماری، مطالعه نمودارهای بازار سهام را شروع کرد و به این نتیجه رسید که الگوهای تکرارشونده‌ای در سطوح زمانی مختلف وجود دارند. الیوت در سال ۱۹۳۸ کتابی با عنوان «اصول موج» منتشر کرد و در آن، نظریه خود را به‌طور کامل شرح داد. این کتاب مرجع اصلی نظریه امواج الیوت است.

انواع موج در نظریه امواج الیوت

انواع موج در نظریه امواج الیوت

موج‌شماری الیوت، امواج را به دو دسته کلی تقسیم می‌کند. دسته اول موج‌های جنبشی یا انگیزشی (Impulsive) هستند که از پنج ریز موج تشکیل می‌شوند، روندی را در جهت بازار شکل می‌دهند و به حرکت فعالانه بازار منجر می‌شوند. دسته دوم موج‌های اصلاحی یا Corrective هستند. این موج‌ها از سه ریزموج تشکیل می‌شوند و در خلاف روند حرکت می‌کنند. ریزموج‌های جنبشی و اصلاحی در شکل‌های هندسی متنوعی ظاهر می‌شوند که در ادامه، آن‌ها بررسی می‌کنیم.

انواع ریزموج‌های جنبشی

امواج جنبشی قدرت بیشتری دارند و جهت بازار را تعیین می‌کنند. سرمایه‌گذارها به‌دلیل حرکات بزرگ‌تر در روند بازار، ترجیح می‌دهند در جهت امواج جنبشی ترید کنند. همان‌طور که گفتیم، امواجْ خود از مجموعه دیگری از امواج تشکیل می‌شوند که ساختار تشکیل‌دهنده موج را ایجاد می‌کنند. ساختارهای تشکیل‌دهنده موج‌های جنبشی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • موج‌های گسترده یا Extended؛
  • موج‌های مثلث متقاطع موج پنجم یا Diagonal triangle at wave five؛
  • موج‌های ناقص یا Failure.

در تصویر بالا، نمای پنج ریزموج اصلی تشکیل‌دهنده امواج جنبشی را مشاهده می‌کنید. موج‌های ۱، ۳، و ۵ در جهت روند و موج‌های ۲ و ۴ خلاف جهت روند هستند. همان‌طور که مشخص است، برایند پنج موج در جهت روند اصلی (صعودی) هستند.

انواع ریز موج‌های اصلاحی

موج‌های اصلاحی در خلاف جهت بازار اتفاق می‌افتند. به همین دلیل، ضعیف‌تر و کوچک‌تر هستند. موج‌های اصلاحی در امواج الیوت به شش دسته موج دیگر تقسیم می‌شوند. هریک از این دسته‌ها به الگو و جهت امواج بستگی دارند. این امواج با نام‌های زیر شناخته می‌شوند:

  • امواج زیگزاگ یا Zigzag؛
  • امواج صاف یا فلت یا Flat؛
  • امواج مثلث افقی یا Horizontal Triangle؛
  • امواج الگوهای زیگزاگ دوگانه یا Double three؛
  • امواج الگوهای زیگزاگ سه‌گانه یا Triple three.
ریز موج‌های اصلاحی

در تصویر فوق، نمایی از امواج اصلاحی را مشاهده می‌کنید که از سه ریزموج تشکیل می‌شوند. همان‌طور که شاهدید، امواج A و C در جهت اصلاح قیمت و موج B در جهت روند اصلی (صعودی) است. برایند هر سه موج در کنار هم، به کاهش قیمت منجر می‌شود.

کاربردهای امواج الیوت در تحلیل تکنیکال

قبل از اینکه آموزش نحوه موج شماری الیوت را مطرح کنیم، در اینجا به مهم‌ترین کاربردهای امواج الیوت در تحلیل تکنیکال، نگاهی می‌اندازیم.

۱. پیش‌بینی روند

با شناسایی الگوهای امواج الیوت می‌توان جهت و زمان احتمالی تغییر روند را پیش‌بینی کرد. هریک از ریزموج‌هایی که در نمودار ترسیم می‌شوند، نوعی خط روند به حساب می‌آیند. برای مثال، با شناسایی الگوی سر و شانه، می‌توان احتمال کاهش قیمت را پیش‌بینی کرد.

۲. تعیین نقاط ورود و خروج

با استفاده از امواج الیوت، می‌توان نقاط مناسب برای ورود و خروج به معاملات را تعیین کرد. برای مثال، می‌توان در انتهای موج ۲ یا ۴، برای خرید و در انتهای موج ۵، برای فروش اقدام کرد. در این زمینه، بیشتر توضیح خواهیم داد.

۳. شناسایی سطوح حمایت و مقاومت

امواج الیوت می‌توانند به شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در نمودار قیمت کمک کنند. برای مثال، می‌توان از انتهای موج ۱ و ۳ به‌عنوان سطوح حمایتی و از انتهای موج ۲ و ۴ به‌عنوان سطوح مقاومتی استفاده کرد.

۴. مدیریت ریسک

با استفاده از امواج الیوت، می‌توان حد سود و حد ضرر معاملات را به‌طور دقیق تعیین کرد. برای مثال، می‌توان حد ضرر را در زیر موج ۲ یا ۴ و حد سود را در انتهای موج ۵ قرار داد.

۵. تحلیل روان‌شناسی بازار

امواج الیوت می‌توانند به درک بهتر روان‌شناسی بازار و رفتار معامله‌گران کمک کنند. برای مثال، با شناسایی الگوهای «ترس و طمع» می‌توان زمان‌های احتمالی تغییر روند را پیش‌بینی کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، امواج الیوت مبتنی بر اصول روان‌شناسی بنا شده‌اند.

۶. تحلیل بین بازاری

از امواج الیوت می‌توان برای تحلیل و پیش‌بینی حرکات قیمت در دیگر بازارهای مالی مرتبط استفاده کرد. برای مثال، می‌توان از الگوهای امواج الیوت در بازار بورس برای پیش‌بینی حرکات قیمت در بازار طلا استفاده کرد. این موضوع برای همه بازارهای دارای هم‌بستگی امکان‌پذیر است.

درجه‌بندی امواج الیوت

نکته مهم درباره امواج الیوت آن است که هم در روند جنبشی و هم در روند اصلاحی، شاهد شکل‌گیری ریزموج‌های صعودی و نزولی فراوانی در کنار یکدیگر هستیم. بنابراین، اساساً فازهای امواج الیوت به‌سادگی تصاویری که مشاهده کردید، تشکیل نمی‌شوند. برای آنکه تحلیلگران بتوانند هریک از ریزموج‌های تشکیل‌شده در الگوی الیوت را راحت‌تر شناسایی کنند، برای آن‌ها درجه‌بندی صورت گرفته است.

بر این اساس، تمام ریزموج‌های الگوی الیوت در نه گروه طبقه‌بندی می‌شوند. در تصویر فوق، نام‌گذاری هریک از ریزموج‌ها را مشاهده می‌کنید. در جدول زیر هم درجه اختصاصی هریک از ریز موج‌ها آمده است.

درجه امواج ۵ موج انگیزشی ۳ موج اصلاحی تایم فریم
Grand Super Cycle ((I)) ((II)) ((III)) ((IV)) ((V)) ((a))  ((b))  ((c))
Super Cycle (I)  (II)  (III)  (IV)  (V) (a)  (b)  (c) سالانه
Cycle I  II  III  IV   V a  b  c سه‌ماهه
Primary ((۱)) ((۲)) ((۳)) ((۴))  ((۵)) ((A))  ((B))  ((C)) ماهانه
Intermediate (۱) (۲) (۳) (۴) (۵) (A)  (B)  (C) هفتگی
Minor ۱  ۲  ۳  ۴  ۵ A  B  C روزانه
Minute ((i)) ((ii)) ((iii)) ((iv)) ((v)) ((a))  ((b))  ((c)) ساعتی
Minuette (i) (ii) (iii) (iv) (v) (a)  (b)  (c) ۱۵ دقیقه
Subminuette i  ii  iii  iv  v a  b  c ۵ دقیقه

قوانین امواج الیوت

برای آنکه بتوانید در تحلیل تکنیکال نمودار قیمت دارایی‌ها، به‌درستی از امواج الیوت استفاده کنید، باید با قوانین آن آشنایی داشته باشید. البته هیچ‌یک از قوانینی که در ادامه مشاهده می‌کنید، به‌صورت قطعی رخ نمی‌دهند و ممکن است به‌دلایل مختلف نقض شوند. تجربه نشان می‌دهد که در بسیاری از مواقع، این نکات صادق هستند. به‌ همین دلیل، توجه به آن‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری درست به شما کمک کند.

قوانین امواج جنبشی

در مواجهه با پنج موج اصلی امواج جنبشی، به پنج نکته مهم توجه کنید:

  1. موج ۲ همواره کمتر از ۱۰۰ درصد موج ۱ اصلاح قیمت می‌کند؛
  2. موج ۴ همواره کمتر از ۱۰۰ درصد موج ۳ اصلاح قیمت می‌کند؛
  3. موج ۳ همواره تا سطحی بالاتر از موج یک ادامه می‌یابد؛
  4. هیچ‌گاه موج ۳ به‌عنوان کوچک‌ترین موج صعودی شناخته نمی‌شود؛
  5. هریک از ریزموج‌های صعودی و نزولی به‌ترتیب به ۵ و ۳ فاز تقسیم می‌شوند (به‌ تصویر زیر دقت کنید).
قوانین پنج موج اصلی امواج جنبشی

قوانین امواج اصلاحی

در مواجهه با سه موج اصلی امواج اصلاحی به سه نکته مهم توجه کنید:

  1. افزایش قیمت موج B همواره کمتر از موج A است؛
  2. موج C همواره تا نقطه‌ای پایین‌تر از موج A ادامه پیدا می‌کند؛
  3. هریک از ریزموج‌های نزولی و صعودی به‌ترتیب به ۵ و ۳ فاز تقسیم می‌شوند (به‌تصویر زیر دقت کنید).
قوانین سه موج اصلی امواج اصلاحی

آموزش خواندن امواج الیوت

امواج الیوت معمولاً از کنار هم قرار گرفتن هشت موج (پنج موج جنبشی و سه موج اصلاحی) تشکیل می‌شود. منطق امواج الیوت مبتنی بر روان‌شناسی بازار هستند. به‌ عبارت دیگر، هریک از این امواج بازتاب‌دهنده رفتار جمعی معامله‌گران در بازار هستند. در این قسمت، به هریک از ریزموج‌های هشت‌گانه و مفهوم روان‌شناسی موجود در آن‌ها، نگاهی می‌اندازیم.

۱. موج ۱

امواج با یک موج جنبشی آغاز می‌شوند. این موج، کوچک و روبه‌افزایش و نشان‌دهنده فشار اندکی در تقاضا است. بنابراین، ابداً شاهد روندی گاوی یا صعودی نخواهیم بود. این صعود به‌دلیل خرید تعدادی از عرضه‌ها توسط سرمایه‌گذاران رخ می‌دهد و در نهایت، با ایجاد موج دوم پایان می‌یابد.

معمولاً نیمه ابتدایی موج ۱ پایه و اساس شکل‌گیری روند جنبشی است. در این محدوده، بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کنند که فرصتی برای ورود به بازار در جهت روند نزولی گذشته فراهم شده است. به‌ همین دلیل، بیشتر پوزیشن‌های معاملاتی در جهت شورت (Short) یا فروش هستند. ویژگی بارز نیمه ابتدایی موج یک، افزایش حجم معاملات با روندی ملایم است.

در نیمه دوم موج ۱، معامله‌گران متوجه می‌شوند که با روند صعودی جدیدی روبه‌رو شده‌اند. به‌ همین دلیل، چرخشی در بازار رخ می‌دهد و افزایش حجم معاملات با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. اگرچه در نیمه ابتدایی، بیشتر خریداران بازیگران بزرگ بازار هستند، در نیمه دوم، معامله‌گران خرد هم به‌تدریج وارد می‌شوند.

۲. موج ۲

برای شکل‌گیری موج دوم، باید روند معکوس شود یا چرخشی اندک داشته باشد. به این ترتیب، موج دوم موجی اصلاحی و روبه‌پایین خواهد بود. این موج زمانی ایجاد می‌شود که فشار در عرضه اتفاق بیفتد، بدین معنا که دارایی خریده‌شده، بیش از عرضه باشد.

در این حالت، خریداران متوجه می‌شوند که قیمت واقعی دارایی کمتر از قیمت خریداری‌شده است. در این حالت، موج دوم شدت می‌گیرد؛ چراکه خریداران پیشین قصد دارند برای برداشت سود، دارایی خود را بفروشند و درعین‌حال، خریداران جدید به دنبال خرید سهام هستند. در این حالت، قیمت شکسته می‌شود، اما کف قیمت آغازین را رد نمی‌کند. در نهایت، پس از اندکی زمان، نوبت به موج سوم می‌رسد.

موج ۲ بخش قابل توجهی از افزایش قیمت در موج ۱ را اصلاح می‌کند. هرچند بسیاری از خریداران در نیمه دوم موج ۱، در این فاز وارد ضرر می‌شوند، نقطه امیدوارکننده‌ای در موج ۲ وجود دارد. حجم معاملات در موج ۲ معمولاً کمتر از موج ۱ است. ضمن اینکه نوسانات قیمت کمتری هم در فاز ۲ وجود دارد و افت قیمت با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. موج ۲ نشانه نزدیک شدن به پایان فشار فروش در بازار است. در پایان این موج، بسیاری از معامله‌گران مطمئن می‌شوند که روند نزولی واقعاً به پایان رسیده است.

۳. موج ۳

برای شروع موج سوم، باز هم به اتفاقی دیگر برای تغییر جهت و تشکیل موج بازار نیاز داریم. بنابراین، موج سوم دوباره موجی جنبشی می‌شود. موج سوم به‌نوعی تکرار موج اول است، با این تفاوت که این بار، فشار اندکی بیشتر است و معمولاً بزرگ‌ترین موج در امواج الیوت شکل می‌گیرد.

همان‌طور که گفتیم، این موج تقریباً با روندی یکسان با موج یک شکل گرفته است. بدین معنا که در نتیجه موج دوم، شمار بسیاری از سرمایه‌گذاران، به‌دلیل ازدیاد عرضه، تصمیم به خرید می‌گیرند و به این ترتیب، موجی صعودی ایجاد می‌شود. با افزایش خریداران، اطمینان مردم به این سهام افزایش می‌یابد. در نتیجه، موج عظیمی برای خرید اقدام می‌کنند و سبب افزایش قیمت به بالای سقف پیشین در موج یک می‌شوند.

در بسیاری از مواقع، موج ۳ بزرگ‌ترین فاز صعود در الگوی الیوت است. بیشترین حجم معاملات در بین امواج هشت‌گانه، مربوط به همین فاز است. ضمن اینکه تغییرات قیمت کاملاً ملموس هستند. معمولاً بسیاری از معامله‌گران محتاط و کسانی که در موج ۱ فرصت ورود پیدا نکردند، در این فاز وارد بازار می‌شوند.

۴. موج ۴

با افزایش خرید، بار دیگر موجی اصلاحی ایجاد می‌شود. این موج کوچکِ نزولی در نتیجه افزایش سیگنال‌های خرید در قیمت بالا ایجاد می‌شود. زمانی‌ که خرید زیاد و عرضه در مقایسه با آن کمتر می‌شود، خریداران متوجه قیمت زیاد دارایی خریده‌شده نسبت به قیمت اصلی آن می‌شوند. در این موج، همچنان شمار زیادی خریدار در انتظار خرید دارایی هستند. به این ترتیب، این ریزش نسبتاً جزیی و اندک خواهد بود.

موج ۴ از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی با موج ۲ دارد. به‌ همین دلیل، از نظر تحلیل تکنیکال، بسیار راحت‌تر قابل پیش‌بینی است. در این مرحله، معمولاً بخشی از معامله‌گرانی که در فاز یک وارد بازار شدند، سود را شناسایی می‌کنند و از آن خارج می‌شوند. بر این اساس، ممکن است موج ۴ در مقایسه با موج ۲، مدت زمان بیشتری به‌ طول بینجامد.

۵. موج ۵

پس از ریزش اندک، دوباره شاهد ایجاد موج صعودی یا جنبشی خواهیم بود. این موج آخرین حرکت قابل انتظار است. در این حالت، خریداران متوجه امکان خرید دیگر دارایی‌ها و دریافت سود بیشتر می‌شوند. در نتیجه، خرید کمتر می‌شود، اما پیش از آنکه بازار معکوس شود، قیمت واقعی قبل از تغییر جهت، به حداکثر قیمت می‌رسد.

با شروع موج ۵، هر چند روند در بازار صعودی خواهد بود، سرعت تغییرات قیمت در مقایسه با موج ۳ به‌طور کاملاً محسوسی کاهش پیدا می‌کند. حجم معاملات در موج ۵، کمتر از موج ۳ است. درحالی‌که امکان دارد در موج ۵، شاهد افزایش قیمت بیشتری باشیم. در انتهای موج ۵، نوعی خوش‌بینی مفرط در بازار حاکم می‌شود. به‌ همین دلیل، برخی از معامله‌گران با چشم بسته وارد بازار می‌شوند.

۶. موج A

در موج A، بسیاری از معامله‌گران متقاعد نشده‌اند که روند جنبشی صعودی در بازار به پایان رسیده است. به‌ همین دلیل، نه‌تنها از بازار خارج نمی‌شوند، بلکه از فرصت ایجادشده برای ورود مجدد به بازار هم بهره می‌گیرند. به‌ همین دلیل، شاهد شکل‌گیری ریز موج‌های زیاد در فاز A امواج اصلاحی هستیم و نمودار شکل زیگزاگ پیدا می‌کند.

۷. موج B

موج B به‌منزله تکمیل تله برای معامله‌گران در بازار شکل می‌گیرد. با آغاز فاز B، بسیاری تصور می‌کنند که روند صعودی بار دیگر از سر گرفته شده است، اما از آنجا که معامله‌گران حرفه‌ای به بازار وارد نمی‌شوند، حجم معاملات در موج B چندان زیاد نیست. مراقب باشید که هیچ‌گاه در تله موج B در الگوی الیوت نیفتید.

۸. موج C

با شروع موج C، عملاً همه تصورات اشتباه در موج A و B به دیوار محکم برخورد می‌کند و فرو می‌ریزد. به‌ همین دلیل، معمولاً میزان اصلاح قیمت در موج C در مقایسه با موج A، بیشتر خواهد بود. با نزدیک شدن به پایان فاز C، ناامیدی در بازار بین معامله‌گران مبتدی به اوج خود می‌رسد. اینجا دقیقاً همان نقطه‌ای است که بازیگران بازار به‌آرامی دست به خرید می‌زنند.

راهنمای استفاده از امواج الیوت تعیین نقاط ورود و خروج

تا اینجا بررسی کردیم که امواج الیوت چیست و مفهوم روان‌شناسی هریک از ریزموج‌های تشکیل‌دهنده آن را موشکافی کردیم. وقت آن رسیده است به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان از این امواج برای ورود به بازار و خروج از آن استفاده کرد. کلید پاسخ به این سؤال در استفاده صحیح از نسبت‌های فیبوناچی (Fibonacci) است.

اگر با دنباله اعداد فیبوناچی آشنایی داشته باشید، حتماً نسبت‌های طلایی آن را می‌شناسید. با استفاده از نسبت‌های طلایی فیبوناچی، می‌توانید نقاط شروع و پایان احتمالی هریک از امواج در بازار را شناسایی کنید. در این قسمت، به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم:

  • موج ۲ معمولاً به‌اندازه ۵۰، ۶۱/۸، ۷۶.۴ یا ۸۵/۴ درصد موج ۱ است؛
  • موج ۳ معمولاً به‌اندازه ۱۶۱/۸ درصد موج ۱ است؛
  • موج ۴ معمولاً به‌اندازه ۱۴/۶، ۲۳/۶ یا ۳۸/۲ درصد موج ۳ است؛
  • موج ۵ معمولاً به‌اندازه موج ۱ یا معادل ۶۱/۸ درصد مجموع موج ۱ و ۳ است.

دقت کنید که در کنار این نسبت‌ها، باید از ابزارهای تحلیل تکنیکال دیگر مانند اندیکاتورها و الگوهای قیمت نیز استفاده کنید تا نقاط ورود و خروج را با دقت بیشتری تشخیص دهید.

مزایا و معایب امواج الیوت چیست؟

مانند هر روش دیگری در تحلیل تکنیکال، موج شماری الیوت هم مزایا و معایبی دارد.

مزایای امواج الیوت

  • امواج الیوت می‌توانند به پیش‌بینی جهت و زمان احتمالی تغییر روند کمک کنند؛
  • با استفاده از امواج الیوت، می‌توان نقاط مناسب برای ورود و خروج به معاملات را تعیین کرد؛
  • امواج الیوت می‌توانند به شناسایی سطوح حمایتی و مقاومتی در نمودار قیمت کمک کنند؛
  • با استفاده از امواج الیوت، می‌توان حد ضرر و سود معاملات را به‌طور دقیق تعیین کرد؛
  • امواج الیوت می‌توانند به درک بهتر روان‌شناسی بازار و رفتار معامله‌گران کمک کنند؛
  • از امواج الیوت می‌توان برای تحلیل و پیش‌بینی حرکات قیمت در بازارهای مالی مرتبط دیگر استفاده کرد.

معایب امواج الیوت

  • تفسیر الگوهای امواج الیوت تا حدی ذهنی است و ممکن است افراد مختلف تفاسیر متفاوتی از یک نمودار داشته باشند؛
  • یادگیری تئوری امواج الیوت به زمان و تمرین نیاز دارد؛
  • هیچ سیستمی بدون نقص نیست و امواج الیوت نیز از این قاعده مستثنا نیست و همیشه احتمال خطا در پیش‌بینی‌ها وجود دارد.

کلام نهایی

یکی از روش‌های پرکاربرد در تحلیل تکنیکال، موج‌شماری الیوت است. این روش بر پایه الگوی تکرارشونده بازار و روان‌شناسی جمعی شکل گرفته است. مطابق الگوی الیوت، موج‌ها در دو دسته جنبشی و اصلاحی قرار می‌گیرند که گروه اول از سه موج کوچک‌تر و گروه دوم از پنج موج کوچک‌تر تشکیل شده‌اند. این موج‌ها از چند قاعده کلی پیروی می‌کنند. با شناخت این قوانین، تشخیص امواج الیوت راحت‌تر خواهد بود و می‌توانید نقاط نوسان را به‌درستی تشخیص دهید. باوجود مزایا و کاربرد این روش، بسیاری از معامله‌گرها برای تشخیص دقیق‌تر، از ترکیب چند روش دیگر در کنار موج‌شماری الیوت استفاده می‌کنند.