بهترین سرمایه گذاری در ایران کدام است؟ معرفی پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری
بهترین سرمایه گذاری در ایران

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری در ایران به‌میان می‌آید، ناخودآگاه یاد دیالوگ معروف پرویز پرستویی در فیلم معروف مارمولک می‌افتیم: «راه‌های رسیدن به خدا به تعداد انسان‌هاست.» واقعیت این است که راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران هم زیاد است. تورم اقتصادی بالایی که سال‌هاست در کشور وجود دارد، باعث شده است عملاً بسیاری از کالاهای مصرفی مانند خودرو هم جنبة سرمایه‌ای پیدا کنند. به‌ عبارت دیگر، بسیاری از مردم از هر راهی برای حفظ ارزش سرمایة خود استفاده می‌کنند. موضوع محوری ما در این مقاله پیدا کردن بهترین راه سرمایه‌گذاری در ایران از بین گزینه‌های متعدد روی میز است. حتماً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چرا به سرمایه‌گذاری نیاز داریم؟

در بین کارشناسان اقتصادی جمله معروفی وجود دارد مبنی بر آنکه کیک اقتصاد همواره محدود است. از این جمله معمولاً برای توجیه محدودیت‌های موجود در توزیع سرمایه استفاده می‌شود، اما ما قصد داریم از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کنیم. اولین نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که اگر به ‌فکر توسعه کیک اقتصاد نباشید، خیلی زود باید شاهد به پایان رسیدن آن باشید.

مفهوم کیک اقتصاد را می‌توان به زندگی شخصی هریک از انسان‌ها نیز تعمیم داد. هریک از ما در طول ماه درآمدهایی داریم که بخشی از آن‌ها صرف زندگی روزمره می‌شود و قسمت دیگری باقی می‌ماند. سؤال اساسی این است که با بخش باقی‌مانده سرمایه‌مان چه باید کنیم. فرض کنید برای خرید خانه برنامه‌ریزی می‌کنید. در این حالت، اگر صرفاً به پس‌انداز‌کردن اکتفا کنید، شانسی برای رسیدن به هدف خود نخواهید داشت.

از طرفی، قیمت خانه به‌دلیل تورم و مسائلی دیگر، دائماً در حال افزایش است و همین غول تورم نیز ارزش پس‌انداز شما را دائم کمتر و کمتر می‌کند. در این شرایط، سرمایه‌گذاری نقش راه نجات را برای شما ایفا می‌کند. برخلاف تصور عمومی که هدف اصلی سرمایه‌گذاری را کسب سود می‌دانند، اولین و مهم‌ترین هدف سرمایه‌گذاری حفظ ارزش سرمایه است. در مرحله بعدی، می‌توانید به‌دنبال کسب سود از محل سرمایه‌گذاری خود باشید. با توضیحاتی که تا اینجا اشاره کردیم، باید توجه کنید که سرمایه‌گذاری یک انتخاب نیست، بلکه همه ما برای دستیابی به آینده بهتر به سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

راه‌های پیدا کردن بهترین سرمایه‌گذاری در ایران

چگونه می‌توانیم بهترین سرمایه‌گذاری در ایران را شناسایی کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. در اینجا روی چند مقوله مهم تمرکز می‌کنیم که در تمام بازارها و روش‌های سرمایه‌گذاری مشترک‌اند.

۱. میزان سرمایه اولیه

اولین و مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران، میزان سرمایه‌ای است که در اختیار دارید. اگر قصد دارید سرمایه‌گذاری را با مبالغ کم شروع کنید، باید به ‌سراغ بازارهای مالی مانند بورس، ارزهای دیجیتال، و فارکس بروید. برای مثال، در بازار کریپتوکارنسی با پرداخت تنها یک دلار می‌توانید هزاران ارز دیجیتال مانند شیبا اینو بخرید. هرچه میزان سرمایه‌ اولیه شما بیشتر باشد، گزینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری نیز به همان نسبت متنوع‌تر می‌شود.

۲. میزان ریسک‌پذیری

روحیات شخصی شما نقش تعیین‌کننده‌ای در کم‌و‌کیف سرمایه‌گذاری دارد. برخی از افراد ریسک‌پذیری زیادی دارند و می‌توانند فشار روحی و روانی زیادی را تحمل کنند. در مقابل، کسانی هم هستند که صبر و حوصله چندانی ندارند. این افراد در برابر کوچک‌ترین ضرر و زیان به‌هم می‌ریزند و کنترل خود را از دست می‌دهند.

افرادی که چندان ریسک‌پذیر نیستند، باید از فعالیت در بازارهای مالی پرریسک مانند فارکس و ارزهای دیجیتال پرهیز کنند. شاید رفتن به ‌سراغ سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، گزینه بهتری برای این دسته از افراد باشد.

۳. مقایسه بازدهی روش‌های سرمایه‌گذاری

مقابله با غول تورم مهم‌ترین دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری در ایران است. در همین زمینه، باید به ‌سراغ گزینه‌هایی بروید که حداقل به اندازه تورم سالانه برای شما سودآوری داشته باشند. برای تصمیم‌گیری در این زمینه، باید میزان بازدهی بازارهای مالی مختلف را در یک بازه زمانی چندساله مقایسه کنید.

نکته مهم در این زمینه این است که گاهی مقایسه‌هایی که بین سودآوری بازارهای مالی مختلف صورت می‌گیرند، با جهت‌گیری همراه هستند. مثلاً در نظر گرفتن میزان رشد شاخص بورس الزاماً نمی‌تواند گویای اتفاقاتی باشد که در این بازار رخ می‌دهند. با نگاهی به نرخ شاخص بورس در سال‌های اخیر، می‌توانید به این موضوع پی ببرید. مثلاً امروز، در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، شاخص بورس از روزهای اوج سال ۱۳۹۹ نیز بیشتر است، اما قیمت بسیاری از سهام بازار سرمایه در مقایسه به آن سال کمتر است. بنابراین، انتخاب شاخص مناسب برای مقایسه عملکرد بازارهای مالی مختلف اهمیت زیادی دارد.

۴. نقدشوندگی دارایی‌ها

یکی از نکات کلیدی برای انتخاب سرمایه‌گذاری در ایران، توجه به نقدشوندگی دارایی‌هاست. باید بتوانید هر زمان که تصمیم می‌گیرید، دارایی‌ای را که می‌خرید به فروش برسانید. تعداد دارایی‌هایی که در بازارهای مالی مختلف این ویژگی مهم را دارند، محدود است. باید با تحقیق و بررسی، نقدشونده‌ترین دارایی‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

۵. سهولت در دسترسی

بازارهای مالی‌ای برای سرمایه‌گذاری مناسب‌اند که دسترسی آسانی به آن‌ها وجود داشته باشد. ضمن اینکه از نظر قانون هم باید شرایط بازاری را که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید، در نظر بگیرید. بی‌توجهی به محدودیت‌ها در این زمینه مشکلات زیادی به‌وجود خواهد آورد. علاوه بر آن، نباید از هزینه‌های جانبی سرمایه‌گذاری برای خرید دارایی‌های مختلف نیز غافل شوید.

راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران

بازارهای مالی مختلفی اعم از بورس، ارزهای دیجیتال، و فارکس برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارند. البته باید به مسکن، خودرو، دلار، و … نیز به عنوان راه‌های سرمایه‌گذاری اشاره کنیم که بین ایرانیان سهم چشمگیری دارند.

درمجموع، دو مسیر اصلی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. در حالت نخست، باید مستقیم وارد بازارهای مالی شوید و مسئولیت خرید و فروش دارایی‌ها را برعهده بگیرید. بدیهی است که در این شرایط، برای فعالیت در بازارهای مالی به تخصص کافی نیاز دارید. ورود بدون دانش تخصصی در بازارهای مالی، نتیجه‌ای جز شکست به‌همراه نخواهد داشت.

راه دیگری که می‌توانید از آن طریق برای سرمایه‌گذاری اقدام کنید، روش غیرمستقیم است. اگر به هر دلیل، فرصت کافی برای فعالیت در بازارهای مالی را ندارید یا از تخصص لازم برخوردار نیستید، بهتر است که از این روش برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مختلف وجود دارند. صندوق‌هایی که هرکدام با ریسک خاصی به فعالیت می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله صندوق سرمایه‌گذاری را در کلینیک سرمایه مطالعه کنید.

مواردی که برای سرمایه‌گذاری باید به آن‌ها توجه کنیم

مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای سرمایه‌گذاری در ایران مدنظر قرار دهید، راه‌های جلوگیری از ضرر و زیان است. کسانی که راه ضرر نکردن در بازارهای مالی را بلد باشند، می‌توانند راه خود را از پیچ‌و‌خم‌های بازار به‌سمت کسب سود پیدا کنند. در مقاله جداگانه‌ای در این زمینه به‌صورت مفصل بحث کردیم. دعوت می‌کنیم مقاله چگونه در بورس ضرر نکنیم را مطالعه کنید. هرچند این مطلب به‌صورت تخصصی درباره بازار بورس است، می‌توانید از آنچه در این مطلب ذکر کردیم، در بازارهای مالی دیگر هم استفاده کنید.

موضوع مهم دیگر تأمین امنیت سرمایه‌گذاری است. متأسفانه، هرجا صحبت از سرمایه‌گذاری است، رد پای کلاهبرداران نیز مشاهده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم کمی اخبار کلاهبرداری‌ها را در بازارهای مالی مانند کریپتوکارنسی مطالعه کنید. در این صورت، متوجه حجم زیاد گرفتاری‌های سرمایه‌گذاران بر اثر بی‌احتیاطی خواهید شد. باید در مسیری حرکت کنید که زیر پایتان سفت باشد. در غیر این صورت، قبل از آن که طعم شیرین کسب سود در بازارهای مالی را بچشید، سرمایه شما به‌کلی از بین خواهد رفت.

شاید این طور به‌نظر برسد که یک سرمایه‌گذار باید تنها روی یک بازار تمرکز کند. هرچند واقعیت از این قرار است که نمی‌توان هم‌زمان در تمام بازارهای مالی فعالیت کرد، اما این موضوع به‌معنی آن نیست که نباید به‌سراغ بازارهای دیگر هم بروید. حضور در بازارهای مختلف به شما کمک می‌کند تا ریسک کمتری را متحمل شوید. اگر به هر دلیل، بازاری دچار مشکل شد، می‌توانید با سود حاصل در بازارهای دیگر، ضرر و زیان را جبران کنید.

پرسودترین بازار سرمایه گذاری در ایران

قضاوت درباره پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری در ایران اصلاً کار ساده‌ای نیست. معیارهای مختلفی برای مقایسه میزان سوددهی بازارهای مالی مختلف وجود دارند. برای مثال، اگر سودآوری بازارهای مالی را در یک دهه اخیر بررسی کنید، هیچ بازاری با ارزهای دیجیتال و به‌طور خاص بیت کوین، توان رقابت ندارد.

برای بسیاری از افراد تغییرات قیمت بیت کوین در طول پانزده سال آن‌طور که باید و شاید ملموس نیست. تغییرات قیمت بیت کوین و طلا را در سال‌های اخیر با هم مقایسه می‌کنیم تا این موضوع به طور کامل روشن شود. در تصویر زیر نمودار جالبی را مشاهده می‌کنید. در این نمودار، مشخص شده که اگر در سال ۲۰۱۰ تنها یک دلار در طلا و بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کردید، در گذر زمان ارزش دارایی شما چه تغییری می‌کرد.

پرسودترین بازار سرمایه گذاری در ایران

خط نقطه‌چین زردرنگ که تقریباً حالت افقی دارد، مربوط به طلا است. اونس طلا در طول پانزده سال اخیر حدود ۶۳ درصد رشد داشته است. بنابراین، اگر در سال ۲۰۰۹ یک دلار در طلا سرمایه‌گذاری می‌کردید، امروز صاحب ۱/۶۳ دلار بودید.

اما درباره بیت کوین ماجرا کاملاً متفاوت است. در سال ۲۰۰۹، اولین معامله بیت کوین با قیمت ۰/۰۰۶ دلار ثبت شده است. با یک محاسبه سرانگشتی، مشخص می‌شود که در آن زمان با پرداخت یک دلار می‌توانستید ۱۶۶ بیت کوین خریداری کنید. قیمت لحظه‌ای بیت کوین در زمان نگارش این مطلب ۲۹۳۴۲ دلار است. این یعنی با یک دلار سرمایه‌گذاری در بیت کوین در سال ۲۰۰۹، امروز صاحب حدود ۴/۸ میلیون دلار سرمایه بودید. شگفت‌انگیز نیست؟

اما آیا می‌توان با ارائه این آمار ادعا کرد که بیت کوین در مقایسه با طلا و دارایی‌های دیگر سودآوری بیشتری دارد؟ پاسخ این سؤال بسته به بازه زمانی‌ای دارد که در نظر می‌گیرید. برای مثال، اگر از دسامبر سال ۲۰۲۱ تا امروز را در نظر بگیریم، کسانی که بیت کوین را در سقف قیمت ۶۹ هزار دلاری خریده‌اند، امروز در ضرر و زیان سنگین به‌سر می‌برند. از طرفی هم مشخص نیست که چه زمانی می‌توانند از ضرر و زیان خارج شوند.

درباره دارایی‌های دیگر هم می‌توان همین موضوع را مشاهده کرد. مثلاً دلار از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ از ۱۰۵۷۷ تومان به محدوده قیمت ۴۹۲۴۱ تومان رسیده است. هرچند افزایش قیمت برای دلار در پنج سال اخیر مشهود است، باید میزان افزایش قیمت با سایر دارایی‌ها را مقایسه کنید. در کنار آن، نباید از فراز و نشیب‌های دلار هم غافل شوید.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم مسیری را که باید برای انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران طی کنید، بررسی کنیم. باید بپذیریم که حتی اگر چندان روحیه سرمایه‌گذاری نداریم، برای رسیدن به خواسته‌هایمان راهی به‌جز قدم گذاشتن در این مسیر نداریم. هرچند موفقیت در سرمایه‌گذاری اصلاً ساده نیست، این موضوع نباید برای شما به مانعی برای ورود به بازارهای مالی تبدیل شود. سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را با مبالغ محدود آغاز کنید و قدم‌به‌قدم در این مسیر به‌سمت موفقیت گام بردارید.

سوالات متداول

1

بهترین سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در ایران کدام است؟

ارزهای دیجیتال و فارکس بهترین سرمایه‌گذاری برای کسب سود کوتاه‌مدت در ایران هستند.

2

بهترین سرمایه گذاری بلندمدت در ایران چیست؟

مسکن و طلا در ردیف مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها هستند و تجربه نشان می‌دهد که در بلندمدت همواره سودآوری زیادی دارند.

امتیاز شما به این محتوا

5 / 5. 1

میانگین امتیازات: 5/5
تعداد امتیاز: 1
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره