نقد و بررسی کارگزاری فارابی

سرمایه گذاری
بررسی کارگزاری فارابی

به نظر شما بهترین کارگزاری بورس ایران کدام است؟ هرچند نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه ایجاد فضای رقابتی بین کارگزاری‌ها را نمی‌دهد، اختلاف بر سر انتخاب بهترین کارگزاری بین معامله‌گران همواره داغ بوده است. فارابی یکی از شرکت‌هایی است که همواره خود را جمع برترین‌ها حفظ کرده است. در این مطلب، قصد داریم کارگزاری فارابی را نقد و بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی کارگزاری فارابی

کارگزاری فارابی فعالیت خود را در سال ۱۳۸۷ آغاز کرد. این شرکت زیرنظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند. بیش از نود درصد معامله‌گران بازار بورس در ایران یکی از سه کارگزاری مفید، آگاه، و فارابی را برای فعالیت در بازار سرمایه انتخاب می‌کنند. این کارگزاری در سراسر ایران شصت شعبه دارد. همچنین، مجموع دارایی‌های تحت مدیریت آن بیش از شش هزار میلیارد تومان است.

تقریباً تمام امکانات لازم برای فعالیت در بازار سرمایه از طریق فارابی به معامله‌گران ارائه می‌شود. مهم‌ترین ضعف فارابی در مقایسه با کارگزاری آگاه و مفید، ارائه نکردن بسته‌های اعتباری به معامله‌گران است. بسته‌های اعتباری نوعی وام‌اند که کارگزاری برای مدت مشخص در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد تا برای خرید و فروش سهام در بازار سرمایه استفاده کنند.

امکانات کارگزاری فارابی

پیش از هر چیز پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله کارگزاری بورس چیست را مطالعه کنید. در این مقاله به‌طور مفصل درباره ویژگی‌های یک کارگزاری ایدئال در بازار سرمایه بحث کرده‌ایم. برای انتخاب بهترین کارگزاری بورس باید ویژگی‌هایی مانند کیفیت پشتیبانی، سرعت ارسال سفارش‌ها به هسته معاملات بورس، امکانات سرمایه‌گذاری، و مانند این‌ها را مدنظر قرار دهید. برای ورود به سایت این کارگزاری از نشانی irfarabi.com استفاده کنید.

با استفاده از کارگزاری فارابی می‌توانید در بورس، فرابوس، بورس کالا و انرژی و همچنین بازار آتی فعالیت کنید. فارابیکسو به‌منزله سامانه معاملاتی اختصاصی کارگزاری فارابی در اختیار شما قرار دارد. این سامانه تمام نیازهای معامله‌گران بازار سرمایه را پوشش می‌دهد. از مهم‌ترین امکانات فارابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و درآمد ثابت
  2. ارائه محتوای آموزشی سرمایه‌گذاری در قالب پلتفرم آموزین
  3. ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی به سرمایه‌های بیش از یک میلیارد تومان
  4. دریافت کد بورسی با ثبت نام در کارگزاری فارابی

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری فارابی 

کارگزاری فارابی سه صندوق سرمایه‌گذاری در اختیار مشتریان خود قرار داده است. صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت فارابی، کم‌ریسک‌ترین راه برای فعالیت غیرمستقیم در بورس به‌حساب می‌آید. حداقل سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری در این صندوق هزار تومان است. سود این صندوق به‌صورت روزشمار به شما تعلق می‌گیرد و به همین دلیل، هر زمان که مایل باشید می‌توانید دارایی خود را به همراه سود برداشت کنید. در سال‌های اخیر، میانگین سود این صندوق حدود ۲۶ درصد بوده است که در مقایسه با سود بانکی، رقم بیشتری را نشان می‌دهد.

این کارگزاری دو صندوق سهامی با نام‌های یکم اکسیر فارابی و صندوق ETF سلام فارابی را عرضه کرده است. ارزش این صندوق‌ها بیش از هزار میلیارد تومان است. خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها به‌صورت آنلاین از طریق سامانه فارابیکسو روی تابلوی معاملات بورس انجام می‌شود. اگر ریسک‌پذیری بیشتری دارید، می‌توانید صندوق‌های سهامی فارابی را انتخاب کنید. بازدهی این صندوق‌ها از زمان آغاز فعالیت تا امروز به بیش از شانزده‌هزار درصد می‌رسد.

بررسی طرح‌های سبدگردانی کارگزاری فارابی

حداقل سرمایه مورد نیاز برای بهره‌مندی از خدمات سبدگردانی فارابی، یک میلیارد تومان است. درحالی‌که سبدگردانی کارگزاری‌های آگاه و مفید فقط به سرمایه‌های بالای پنج میلیارد تومان تعلق می‌گیرد. کسانی که تجربه یا فرصت کافی برای فعالیت در بازار سرمایه را ندارند و درعین‌حال، در مقایسه با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، ریسک‌پذیری بیشتری دارند، می‌توانند به سراغ سبدگردانی بروند. کارگزاری فارابی سه طرح سبدگردانی به مشتریان خود ارائه داده است که در جدول زیر می‌توانید اطلاعات مربوط به آن‌ها را مشاهده کنید.

  طرح سبدگردانی ۱ طرح سبدگردانی ۲ طرح سبدگردانی ۳
حداقل میزان سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد تومان ۱ میلیارد تومان ۱ میلیارد تومان
کارمزد ثابت ۰ ۱/۵ درصد ۲ درصد
بازه سودآوری بدون کارمزد ۰ ۲۰ درصد ۳۰ درصد
سهم سود مشارکتی ۸۵ درصد سرمایه‌گذار

۱۵ درصد سبدگردان

۸۰ درصد سرمایه‌گذار

۲۰ درصد سبدگردان

۸۰ درصد سرمایه‌گذار

۲۰ درصد سبدگردان

لازم است درباره جدول فوق توضیح کوتاهی ارائه کنیم. طرح سبدگردانی ۲ را در نظر بگیرید. اگر در پایان مدت قرارداد، سود حاصل از سرمایه‌گذاری تا ۲۰ درصد باشد، کارگزاری کارمزد ۱/۵ درصدی از سود حاصل برمی‌دارد، اما اگر سود حاصل بیش از ۲۰ درصد شود، به‌ازای درصد سود بالاتر ۸۰ درصد سهم سرمایه‌گذار و ۲۰ درصد سهم سبدگردان خواهد بود. ضمن اینکه کارمزد جداگانه‌ای برای سود بالاتر از بازه سودآوری تعلق نمی‌گیرد.

نظرات کاربران درباره کارگزاری فارابی

کارگزاری فارابی به‌تازگی وب اپلیکیشنی از سامانه معاملاتی فارابیکسو را در اختیار معامله‌گران قرار داده است. به دانلود آن نیازی ندارید و می‌توانید از طریق مرورگر نیز از آن استفاده کنید. همچنین برای دانلود این وب اپلیکیشن می‌توانید از طریق کافه بازار اقدام کنید. تاکنون، بیش از بیست هزار نصب فعال از وب اپلیکیشن فارابیکسو به ثبت رسیده است.

داستان انتقادات کاربران به فارابی نیز مشابه کارگزاری‌های دیگر است. بسیاری از انتقادات به سال ۱۳۹۹ و دوران ورود پرحجم سهام‌داران جدید به بازار سرمایه بازمی‌گردد. بسیاری از کارگزاری‌ها، ازجمله فارابی، در آن سال نتوانستند خدمات مناسبی را به معامله‌گران ارائه کنند، زیرا برای پاسخ‌گویی به تقاضای زیاد ایجادشده، زیرساخت مناسب را فراهم نکرده بودند. امروز و پس از فروکش کردن التهابات سال‌های اخیر، فارابی سامانه معاملاتی خود را به‌روزرسانی کرده است. به همین دلیل، مشکلات گذشته مبنی بر ارسال سفارش به هسته معاملات تقریباً برطرف شده است.

یکی دیگر از موضوعات حیاتی برای کاربران، کیفیت پشتیبانی کارگزاری‌های بورس است. کارگزاری فارابی خدمات پشتیبانی خود را به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته به مشتریان ارائه می‌کند. برای این منظور دو راهِ تماس تلفنی با شماره ۱۵۶۱- ۰۲۱ و ارسال ایمیل به نشانی [email protected] پیش روی شماست.

برای ثبت نام در کارگزاری فارابی نیازی به مراجعه حضوری نیست. می‌توانید ظرف چند دقیقه، به‌راحتی فرایند ثبت نام در فارابی و همچنین دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری را انجام دهید و فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کنید.

کلام پایانی

در این مطلب کارگزاری فارابی را نقد و بررسی کردیم. بسیاری از معامله‌گران بازار سرمایه در ایران یکی از کارگزاری‌های مفید، فارابی، و آگاه را برای فعالیت در بورس انتخاب می‌کنند. انتخاب شما کدام‌یک از این کارگزاری‌هاست؟ آیا تجربه فعالیت در فارابی را دارید؟ لطفاً نظرات خود را درباره این کارگزاری بازار سرمایه با ما در میان بگذارید. بی‌تردید، نظرات شما در تصمیم‌گیری معامله‌گران جدید بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود.

سوالات متداول

1

فارابیکسو چیست؟

فارابیکسو سامانه معاملاتی اختصاصی کارگزاری فارابی است که برای خرید و فروش سهام باید از آن استفاده کنید.

 

 

2

آیا امکان دریافت کد بورسی از سایت کارگزاری فارابی وجود دارد؟

بله؛ با ثبت نام در کارگزاری فارابی می‌توانید هم‌زمان فرایند ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی را به‌صورت غیرحضوری انجام دهید.

3

چگونه اپلیکیشن کارگزاری فارابی را دانلود کنیم؟

در حال حاضر، نسخه وب اپلیکیشن فارابی عرضه شده است که می‌توانید آن را از کافه بازار دانلود کنید.

4

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سبدگردانی اختصاصی فارابی چقدر است؟

در حال حاضر، خدمات سبدگردانی اختصاصی فارابی با عقد قرارداد یک‌ساله به سرمایه‌های با حداقل مقدار یک میلیارد تومان ارائه می‌شود.

امتیاز شما به این محتوا

5 / 5. 2

میانگین امتیازات: 5/5
تعداد امتیاز: 2
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره