بهترین کارگزاری بورس در ایران کدام است؟ تعداد کارگزاری‌های فعال بازار سرمایه در کشور ما نسبتاً زیاد است. این موضوع سبب شده است بسیاری از کاربران در انتخاب کارگزاری مناسب با مشکل روبه‌رو شوند. مهم‌ترین چالش در انتخاب بین کارگزاری‌های بورسی در ایران، سرعت زیاد در ارسال سفارش‌ها به هسته معاملات است. کارگزاری مفید از معروف‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات معامله در بازار سرمایه در کشور ماست. در این مطلب کارگزاری مفید را نقد و بررسی می‌کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی کارگزاری مفید

کارگزاری مفید در آذرماه سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد. جالب است بدانید که در ابتدای کار، این کارگزاری با تیمی دو نفره اداره می‌شد. در همان زمان، حجم معاملات روزانه در این کارگزاری حدود سیصد هزار تومان بود، اما امروز، این کارگزاری به‌تنهایی حدود ۲۸ درصد حجم معاملات آنلاین بازار سرمایه را به‌خود اختصاص داده است. دفتر مرکزی کارگزاری مفید در بلوار آفریقا تهران قرار دارد. همچنین، پنجاه شعبه این کارگزاری در شهرهای مختلف ایران فعالیت می‌کنند.

یازده میلیون نفر از معامله‌گران بازار بورس ایران، در این کارگزاری حساب کاربری دارند. حجم دارایی‌های مفید نیز از ۳۸ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. درمجموع نیز ۱۱۰۰ نفر پرسنل در این کارگزاری فعالیت می‌کنند. همه این‌ها نشان می‌دهد که مفید به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین کارگزاری‌های بورسی ایران، امروز در جایگاه ویژه‌ای ایستاده است و به همین دلیل، می‌توان روی آن حساب باز کرد.

امکانات کارگزاری مفید

از مهم‌ترین موضوعاتی که برای انتخاب کارگزاری بورس باید مدنظر قرار دهید، امکانات آن است. در همین زمینه، می‌توانید مقاله کارگزاری بورس چیست را مطالعه کنید. سرعت ارسال سفارش‌ها به هسته معامله، پشتیبانی از کاربران، زمان پردازش درخواست برداشت وجه، اپلیکیشن موبایل، ابزارهای سفارش‌گذاری، و …، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی‌اند که در بررسی کارگزاری‌ها باید به‌دقت آن‌ها را ارزیابی کنید.

بازار سرمایه در ایران به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، می‌توانید مقاله بورس چیست را مطالعه کنید. کارگزاری مفید بستری مناسب برای خرید و فروش اوراق بهادار، معاملات بورس کالا، معاملات آتی و اختیار معامله، و بورس انرژی است. در سال ۱۴۰۱، که خرید خودرو از بورس کالا پای علاقه‌مندان زیادی را به بازار سرمایه باز کرد، کارگزاری مفید از بسترهای اصلی ثبت سفارش خرید خودرو بود.

در کارگزاری مفید امکانات زیادی وجود دارد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید فعالیت خود را در بازار سرمایه به بهترین شکل ممکن پیش ببرید. برخی از این امکانات عبارت‌اند از:

  1. صندوق سرمایه‌گذاری مفید (مناسب برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مطمئن در بورس)
  2. سامانه تحلیل بنیادی بورس ویو (ارائه تحلیل‌های بنیادی از سهام مختلف بازار سرمایه)
  3. سبد سهام پیشنهادی (پیشنهاد سبد سرمایه‌گذاری مناسب برای میان‌مدت و بلند‌مدت توسط کارشناسان)
  4. سامانه پلکان (مشاوره تلفنی و دوره‌های آموزشی)
  5. اعطای اعتبار رایگان برای فعالیت در بازار سرمایه با توجه به حجم معاملات
  6. طرح حامی برای جلوگیری از راکد ماندن سرمایه‌های کاربران در حساب‌های معاملاتی و دریافت سود
  7. خدمات سبدگردانی با حداقل پنج میلیارد تومان سرمایه

بسته‌های اعتباری کارگزاری مفید

اشاره کردیم که کارگزاری مفید در قالب بسته‌های اعتباری با توجه به میزان دارایی کاربران در حساب‌های معاملاتی، اعتبار رایگان با مدت زمان مشخص در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. مطابق قوانین سازمان بورس، هر فرد می‌تواند تا سقف ۶۰ درصد ارزش پرتفوی خود از کارگزار اعتبار دریافت کند. برای بهره‌مندی از این اعتبار، باید امتیاز لازم را دریافت کنید. هیچ‌گونه بهره یا کارمزدی بابت بسته‌های اعتباری دریافت نمی‌شود. در جدول زیر، حداقل پرتفوی مورد نیاز برای دریافت بسته‌های اعتباری کارگزاری مفید را مشاهده مي‌کنید.

بسته اعتباری حداقل پرتفوی مورد نیاز
۱۰ میلیون تومان به مدت ۳۰ روز ۱۶/۷ میلیون تومان
۲۰ میلیون تومان به مدت ۳۰ روز ۳۲ میلیون تومان
۵۰ میلیون تومان به مدت ۳۰ روز ۸۳/۴ میلیون تومان
۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳۰ روز ۱۶۶/۷ میلیون تومان

انواع پلتفرم‌های معاملاتی مفید

کارگزاری مفید سه پلتفرم معاملاتی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. هریک از این پلتفرم‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را برای گروهی از معامله‌گران به انتخاب مناسبی تبدیل می‌کند. این سه پلتفرم عبارت‌اند از:

  • ایزی تریدر
  • آنلاین پلاس
  • مفید تریدر

ساده‌ترین رابط کاربری بین سه پلتفرم یادشده برای ایزی تریدر است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این بستر برای معامله‌گران تازه‌کار و آن دسته از افرادی طراحی شده است که به‌دنبال ثبت سفارش در سریع‌ترین زمان ممکن هستند. تمام آنچه در جایگاه معامله‌گر بورس برای خرید و فروش سهام نیاز دارید، در قالب صفحه‌ای در ایزی تریدر گنجانده شده است. به‌علاوه اینکه می‌توانید به کمک کلیدهای میان‌بر بدون نیاز به استفاده از ماوس، سفارش خود را در ایزی تریدر به‌صورت تکی یا دسته‌ای به هسته معاملات بازار ارسال کنید.

آنلاین پلاست پلتفرم دیگری است که مهم‌ترین تفاوت آن با ایزی تریدر، در قابلیت شخصی‌سازی است. شما در جایگاه معامله‌گر، می‌توانید صفحه معاملات و المان‌های موجود در آن را به‌صورت دلخواه در آنلاین پلاس تنظیم کنید. در این بخش، ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند اندیکاتورها نیز گنجانده شده‌اند، اما به تجربه ثابت شده است که برای تحلیل تکنیکال حرفه‌ای باید به سراغ مفید تریدر بروید.

تمام آنچه در جایگاه تحلیلگر تکنیکال برای آنالیز نمودار قیمت سهام نیاز دارید، در قالب مفید تریدر در دسترستان است. بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه برای بررسی شرایط نمودار قیمت سهام مختلف در بورس از این پلتفرم استفاده می‌کنند. در بین انواع اندیکاتورها نیز کاربردی‌ترین ابزارها از طریق این پلتفرم به‌صورت رایگان در دسترس شما قرار دارند. چند نکته مهم درباره پلتفرم‌های معاملاتی مفید وجود دارد که در جدول زیر می‌توانید این نکات را مشاهده کنید.

  ایزی تریدر آنلاین پلاس مفید تریدر
امکان ارسال دسته‌ای سفارش دارد دارد ندارد
امکان فیلترنویسی نمادها دارد دارد ندارد
امکان ارسال سفارش شرطی ندارد دارد دارد
واریز و برداشت وجه دارد دارد ندارد
نسخه وب دارد دارد ندارد (نسخه ویندوز دارد)
نسخه موبایل (اندروید و iOS) دارد دارد دارد

نظرات کاربران درباره کارگزاری مفید

بین معامله‌گران بازار بورس در ایران خیلی مرسوم نیست که از اپلیکیشن موبایل برای خرید و فروش سهام استفاده کنند. با وجود این، در زمان نگارش این مقاله بیش از یک میلیون نصب فعال اپلیکیشن ایزی تریدر در کافه بازار به ثبت رسیده است.

در سال ۱۳۹۹ هم‌زمان با ورود خیل عظیمی از سهام‌داران به بازار بورس، پس از افزایش بی‌سابقه شاخص و آزادسازی سهام عدالت، کارگزاری مفید نیز مانند کارگزاری‌های دیگر در ایران دچار مشکل جدی شد و سرورهای آن در زمان افزایش میزان سفارش‌ها، در برقراری ارتباط با هسته معاملات بورس با مشکلات جدی مواجه می‌شد. در حال حاضر، تیم کارشناسی مفید این موضوع را حل و فصل کرده است. با بررسی نظرات کاربران از سال ۱۴۰۱ به بعد، متوجه می‌شویم که این مشکل تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

از دیگر موضوعات مهم و حیاتی برای کاربران، کیفیت پشتیبانی کارگزاری‌های بورس است. کارگزاری مفید از طریق چت آنلاین در ساعات ۸ تا ۱۶ روزهای کاری و همچنین به صورت تلفنی با شماره ۸۷۰۰-۰۲۱ در ۲۴ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته، آماده پاسخ‌گویی به سؤالات و درخواست‌های مشتریان است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که خدمات کارشناسان پشتیبانی مفید کیفیت مناسبی دارد.

موضوع بعدی ثبت نام در کارگزاری مفید است. دیگر خبری از تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت کد بورسی و مراجعه حضوری برای افتتاح حساب در کارگزاری‌ها نیست. خوشبختانه، تمام این فرایند‌ به‌صورت آنلاین در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. کافی است به سایت اینترنتی به نشانی emofid.com مراجعه کنید و با انتخاب گزینه افتتاح حساب، فرایند ثبت نام و احراز هویت را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

کلام پایانی

در این مطلب کارگزاری مفید را نقد و بررسی کردیم. با ورود به سایت این کارگزاری، با شعار «ما مسئول سرمایه‌گذاری شما هستیم» مواجه می‌شوید. قضاوت درباره میزان مسئولیت‌پذیری کارگزاری مفید در قبال مشتریانش بر عهده شماست. اگر سابقه فعالیت در این کارگزاری را دارید، لطفاً نظرات خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. راهنمایی شما برای انتخاب بهترین کارگزاری بورس، به سهام‌داران دیگر کمک بزرگی خواهد کرد.