بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کنند که پس از بستن یک پوزیشن معاملاتی، دیگر با آن کاری ندارند. برای آن‌ها فرقی ندارد که اهدافشان از معامله محقق شده است یا شکست خورده‌اند.

آن‌ها پرونده پوزیشن‌های معاملاتی را پس از خروج از آن‌ها برای همیشه می‌بندند. اگر شما هم جزو این دسته از معامله‌گران هستید، وقت آن رسیده است که در این کار تجدیدنظر کنید.

بدون ارزیابی سابقه معاملات، چگونه می‌توان از اشتباهات گذشته درس گرفت و برای آینده بهتر برنامه‌ریزی کرد؟

اینجاست که پای ژورنال معاملاتی به‌میان می‌آید؛ ایده‌ای کاربردی که به کمک آن می‌توان سوابق معاملاتی را ارزیابی کرد. در ادامه، بررسی می‌کنیم که ژورنال معاملاتی چیست و چه نیازی به آن داریم. تا پایان با ما همراه باشید.

ژورنال معاملاتی چیست؟ (Trading Journal)

ژورنال معاملات نوعی گزارش است که اطلاعات سوابق معاملات در آن درج می‌شود. هدف از تهیه ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال، فارکس یا بورس، ارزیابی عملکرد تریدر در گذر زمان است.

با استفاده از این سند، معامله‌گر می‌تواند استراتژی معاملاتی خود را ارزیابی کند.

حتماً این توصیه را شنیده‌اید که به‌عنوان معامله‌گر حرفه‌ای، باید همواره به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید. به زبان ساده، می‌توان استراتژی معاملاتی را در توانایی پاسخ به سه سؤال زیر دانست:

  • چرا تصمیم به باز کردن یک پوزیشن معاملاتی می‌گیرید؟
  • چه زمانی و در چه قیمتی پوزیشن معاملاتی را باز می‌کنید؟
  • چه زمانی و در چه قیمتی پوزیشن معاملاتی را می‌بندید؟

از طرفی، هیچ استراتژی معاملاتی‌ای خالی از ایراد نیست. باید تلاش کنید تا در گذر زمان این ایرادها را شناسایی و تا جای ممکن آن‌ها را برطرف کنید. برای این منظور، هیچ راهی به‌جز بررسی سوابق معاملاتی وجود ندارد. ژورنال نویسی با ثبت و ضبط تاریخچه معاملات و اطلاعات مربوط به آن‌ها، این امکان را برای شما فراهم می‌کند.

آموزش ژورنال نویسی

آموزش ژورنال نویسی

در ساده‌ترین حالت، می‌توانید برای ژورنال‌نویسی از فایل اکسل استفاده کنید. برای تهیه ژورنال معاملاتی باید ابتدا تعیین کنید که قصد دارید از هر پوزیشن معاملاتی چه اطلاعاتی را ذخیره کنید. مهم‌ترین اطلاعاتی که می‌توان برای این منظور در نظر گرفت، عبارت‌اند از:

  • نام جفت ارز معاملاتی
  • حجم معامله
  • نوع معامله (اسپات، فیوچرز و …)
  • زمان باز و بسته کردن پوزیشن معاملاتی
  • نوع پوزیشن معاملاتی (لانگ یا شورت)
  • قیمت باز کردن و بستن پوزیشن معاملاتی
  • استراتژی معاملاتی
  • نوع ثبت سفارش
  • موفقیت یا شکست هدف‌گذاری پوزیشن معاملاتی
  • میزان سود یا ضرر در پوزیشن معاملاتی

نکته مهم درباره ژورنال‌های معاملاتی این است که حتماً بلافاصله بعد از باز کردن و بستن هر پوزیشن معاملاتی، اطلاعات مدنظر خود را در فایل گزارش ثبت کنید. اگر به هر دلیل، در این زمینه سهل‌انگاری کنید، بعد از مدتی احتمالاً اطلاعات را از یاد خواهید برد.


بخوانید از: فارکس چیست و چگونه کار می‌کند


چرا استفاده از ژورنال معاملاتی مفید است؟

ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال مزایای زیادی دارد. تهیه این گزارش برای معامله‌گران بسیار ارزشمند است. از مهم‌ترین مزایا و کاربردهای ژورنال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت معاملات خود را شناسایی کنید؛
  • ایرادهای استراتژی‌های معاملاتی با بررسی گزارش روشن می‌شود و به این ترتیب، می‌توانید آن‌ها را بهبود ببخشید؛
  • با تشکیل ژورنال، برای همیشه نسخه‌ای از سوابق معاملاتی را در اختیار خواهید داشت؛
  • با استفاده از ژورنال می‌توانید در عملکرد معاملاتی خود ثبات ایجاد کنید؛
  • ژورنال امکان رصد دائمی معاملات را فراهم می‌کند؛
  • یکی از ابزارهای کاربردی برای مدیریت ریسک در بازارهای مالی به‌شمار می‌رود؛
  • با استفاده از این فایل می‌توانید آشنایی نسبی با روان‌شناسی بازار پیدا کنید.

راهنمای سنجش عملکرد ترید با ژورنال معاملاتی

سنجش ترید در ژورنال معاملاتی

برای اینکه بتوانید ارزیابی درستی از عملکرد خود در معاملات گذشته داشته باشید، به شاخص‌های کمی قابل سنجش نیاز دارید. برای مثال، باید به‌طور شفاف تعیین کنید که چه میزان سود در معامله باعث می‌شود که آن را موفقیت‌آمیز در نظر بگیرید. دقیقاً همین موضوع را برای ضرر و زیان در معاملات نیز باید مدنظر قرار دهید.

علاوه بر آن، باید مشخص کنید که دقیقاً در چه بازه زمانی باید به‌ سراغ بررسی سوابق معاملاتی خود بپردازید. برای مثال، در پایان یک هفته، یک ماه، یا یک سال می‌توانید زمان مشخصی را برای این منظور در نظر بگیرید. تعداد معاملات و استراتژی معاملاتی‌ای که انتخاب می‌کنید، در این زمینه تأثیرگذارند.

برای اینکه تشخیص دهید استراتژی معاملاتی شما به بازنگری نیاز دارد یا نه هم باید عامل مشخصی را در نظر بگیرید. مثلاً اگر ۸۰ درصد معاملات با موفقیت همراه باشد، استراتژی معاملاتی شما به‌خوبی کار می‌کند؛ اما اگر میزان شکست شما از مرز ۲۰ درصد فراتر رود، در آن صورت لازم است به‌دنبال راهکاری برای رفع مشکل باشید.

دانلود انواع ژورنال معاملاتی

اگر به‌دنبال آن هستید که نمونه ژورنال‌های معاملاتی ارز دیجیتال دیگر معامله‌گران حرفه‌ای را مشاهده و استفاده کنید، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. در این صفحه، بیش از چهل نمونه ژورنال حرفه‌ای در فرمت‌های اکسل و گوگل شیت وجود دارند که به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته‌اند. می‌توانید هر یک از ژورنال‌های مدنظر خود را دانلود و سوابق معاملاتی‌تان را در آن‌ها ثبت و ضبط کنید.

دانلود انواع ژورنال معاملاتی

بهترین سایت‌های ژورنال معاملاتی

سایت‌های مختلفی نیز وجود دارند که خدمات ژورنال معاملاتی پیشرفته در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. کافی است در این سایت‌ها اطلاعات معاملات خود را ثبت کنید. پردازش اطلاعات واردشده در پروفایل کاربری شما به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد. سپس گزارش‌های اختصاصی در قالب نمودار، اینفوگرافیک و … توسط سایت تولید می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید تصویر واضحی از عملکرد معاملاتی خود داشته باشید. البته این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها معمولاً حق اشتراک دریافت می‌کنند. از بهترین سایت‌های ژورنال معاملاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Edgewonk: حق اشتراک ۱۶۹ دلار در سال؛
  • TraderSync: حق اشتراک ۹۵/۲۹ تا ۹۵/۷۹ دلار در ماه برای حساب‌های کاربری گوناگون؛
  • Trademetria: حق اشتراک ۹۵/۲۹ تا ۹۵/۳۹ دلار در ماه برای حساب‌های کاربری گوناگون؛
  • Tradervue: حساب کاربری رایگان + حساب کاربری پولی با حق اشتراک ۲۹ و ۴۹ دلار در ماه.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که ژورنال معاملاتی چیست و چرا به آن نیاز داریم. اگر تا امروز ثبت و ضبط سوابق معاملاتی خود را جدی نمی‌گرفتید، پیشنهاد می‌کنیم که از این به بعد برای این کار تجدیدنظر کنید؛ بدون آنالیز تاریخچه معاملات خود، نمی‌توانید برای بهبود استراتژی‌های معاملاتی‌تان در آینده گام مثبت و روبه‌جلو بردارید. اگر تجربه استفاده از ژورنال‌های معاملاتی را دارید، حتماً نظرها و پیشنهادهای خود را در این زمینه با سایت کلینیک سرمایه در میان بگذارید.