برای کاربران ایرانی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، دلار و تتر همواره جزئی از سبد سرمایه‌گذاری است. البته خرید و نگهداری دلار کاغذی، با وجود چالش‌هایی که دارد، در میان افرادی که به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مشغول نیستند نیز معمول است. با وجود این، فعالان بازار ارزهای دیجیتال ترجیح می‌‌دهند به‌جای دلار، از استیبل کوین تتر (USDT) استفاده کنند. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که کدام گزینه برای خرید و نگهداری مناسب‌تر است. در این مقاله، به مقایسه دلار و تتر می‌پردازیم و تفاوت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت دلار و تتر چیست؟

در این بخش به بررسی تفاوت های مهم و اصلی دلار و تتر پرداخته ایم.

در ابتدای مقایسه دلار و تتر بهتر است به تفاوت این دو دارایی بپردازیم. اولین موردی که در تفاوت دلار و Tether اهمیت دارد، بحث امنیت این دو دارایی است. دلار با وجود فیزیکی بودن، نگهداری پرریسک‌تری دارد و ذخیره‌سازی مقدار زیاد آن، همواره سرمایه‌گذار را در معرض خطر سرقت قرار می‌دهد.

از آن طرف، USDT نوع دیجیتال دلار است و به‌شکل فیزیکی وجود ندارد. کاربر به‌راحتی می‌تواند با تهیه کیف پول فیزیکی، مقدار    زیادی تتر را در امنیت کامل نگهداری کند. ناگفته نماند که برای نگهداری تتر در کیف پول‌ها هم مشکلاتی مانند حملات هکری و فیشینگ وجود دارند.

خرید و نگهداری تتر، به‌دلیل نوظهور بودن صنعت کریپتو، برای کاربران عادی کمی پیچیده است. درصورتی‌که کاربران برای خرید دلار کاغذی به‌راحتی به صرافی مراجعه می‌کنند و دلار می‌خرند.

تفاوت تتر و دلار به اینجا ختم نمی‌شود. کاربران برای خرید USDT هیچ محدودیتی ندارند و هرچقدر که بخواهند می‌توانند از صرافی ارز دیجیتال Tether بخرند، اما خرید دلار کاغذی با محدودیت همراه است و سقفی برای خرید آن تعیین شده است.

علاوه‌ بر این موارد، امکان جعل اسکناس‌های دلار وجود دارد و ممکن است کاربر برای خرید دلار جعلی هزینه کند و سرمایه خود را از دست بدهد، اما خطر جعل در استیبل کوین USDT با خرید از صرافی‌های معتبر از بین می‌رود.

مقایسه قیمت دلار و تتر در بازارهای جهانی

بررسی تفاوت قیمتی دلار کاغذی و تتر

یکی از موارد در مقایسه دلار و تتر، نوسان قیمت آن‌هاست. دلار کاغذی در بازار جهانی همواره قیمت ثابتی دارد، اما قیمت USDT، به‌دلیل اینکه نمونه‌ای دیجیتال از دلار است، همواره با نوسان همراه است. USDT در واقع استیبل کوین است که به پشتوانه دلار آمریکا، بر بستر بلاکچین عرضه شده است و باید همواره قیمتی برابر با ۱ دلار داشته باشد. بنابراین، معمولاً ارزش آن در مقابل دلار در بازه قیمتی ۰/۹۸ تا ۱/۰۲ دلار نوسان می‌کند؛ یعنی بعضی مواقع قیمتی کمتر یا بیشتر از دلار کاغذی دارد.

از دلایل نوسان قیمتی دلار می‌توان به وابسته بودن به عرضه و تقاضا و نوسان بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرد. برخی مواقع نیز کارکرد نامناسب الگوریتم‌هایی که قیمت USDT را با دلار برابر نگه می‌دارند، ممکن است باعث نوسان قیمت این استیبل کوین شود. در تفاوت دلار و Tether از نظر ارزش، سه دلیل اصلی وجود دارد که شامل ریسک بازار، راحتی معامله، و عرضه و تقاضاست.

چرا قیمت ریالی تتر بیشتر از دلار است؟

دلایل اصلی تفاوت قیمت تتر و ریال (تومان)

با وجود اختلاف قیمت جزئی USDT با دلار در بازارهای جهانی، این دو دارایی با ریال اختلاف قیمت بسیار بیشتری دارند. گاهی حتی شاهدیم که نرخ ریالی تتر در مقایسه با دلار حدود هزار تومان گران‌تر است. در ادامه مقایسه دلار و تتر، دلایل این اختلاف قیمت را بررسی می‌کنیم.

نوسان ارزش بازار

با افزایش ارزش دلار نسبت به ریال، معمولاً شاهد رشد زودتر ارزش USDT نسبت به دلار کاغذی هستیم. در واقع در زمان واحد، Tether ارزش بیشتری در مقایسه با دلار کاغذی نسبت به ریال دارد. دلیل این اختلاف وجود گپ زمانی در افزایش قیمت این دو دارایی است. به‌دلیل دسترسی سریع‌تر به تتر، در ابتدا استیبل کوین USDT با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

ناهماهنگی بین نقدینگی بازار تتر در صرافی‌های مختلف

معمولاً مکانیزم خرید و فروش USDT در همه صرافی‌های داخلی مشابه است. بنابراین، برخی صرافی‌ها به‌دلیل نقدینگی کم و پوشش دادن کارمزد معاملات، به افزایش قیمت تتر اقدام کرده‌اند تا این کمبود نقدینگی را جبران کنند. افزایش قیمت USDT در این صرافی‌ها، در قیمت USDT در صرافی‌های دیگر نیز تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت این دارایی می‌شود.

تراکنش‌های بین‌المللی

یکی از دلایل تفاوت دلار و تتر بر حسب ریال، کاربردی بودن USDT است. در واقع به‌دلیل تحریم‌های موجود، کاربران امکان استفاده از روش‌های انتقال وجه بین‌المللی را ندارند. بنابراین، از Tether به‌عنوان راهی برای پرداخت‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند و همین موضوع سبب افزایش تقاضا و افزایش قیمت USDT می‌شود.

کارمزدهای متفاوت در شبکه‌های مختلف

به‌دلیل تفاوت کارمزدها در شبکه‌های مختلف تتر، قیمت این دارایی کمی با دلار متفاوت خواهد بود. در حال حاضر، Tether در بسیاری از بلاکچین‌ها مانند اتریوم، ترون، بی‌ان‌بی چین، و سولانا عرضه شده است. همین عامل در قیمت USDT به ریال نیز تأثیر گذاشته و یکی از دلایل تفاوت قیمت دلار و تتر به ریال است. البته تأثیر این عامل از عوامل دیگر به‌مراتب کمتر خواهد بود.

دلار بخریم یا تتر؟

دلار بخریم یا تتر؟ قطعا تتر گزینه ی مناسب تری نسبت به دلار کاغذی است و دلایل آن را بصورت کامل توضیح داده ایم.

حال که اصلی‌ترین موارد در مقایسه دلار و تتر را عنوان کردیم، زمان آن است که تصمیم بگیریم دلار بخریم یا تتر. به‌صورت کلی، USDT نسبت به دلار، سرعت تراکنش بیشتری دارد. از طرفی، به‌دلیل برابری با دلار کاغذی، نرخ تورم ثابتی دارد. یکی از موارد مهم در دسترس بودن به‌صورت ۲۴ ساعته است. کاربران در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند برای خرید یا فروش این رمزارز اقدام کنند.

علاوه‌ بر این، کاربران می‌توانند خیلی سریع USDT را به دارایی‌های دیجیتال دیگر تبدیل کنند. توکن USDT در مقایسه با دلار، برای نقل و انتقالات بین‌المللی کارمزد کمتری دارد. بنابراین، تقاضا برای خرید و تراکنش با USDT زیاد است. از طرفی، برای سرمایه‌گذاری به‌راحتی در دسترس است و محدودیتی برای خرید برای آن تعیین نشده است. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت تتر بین کاربران بسیار پرطرفدارتر از دلار است.

بهترین صرافی برای خرید تتر

معرفی بهترین صرافی برای خرید تتر

در بین صرافی‌های خارجی برای خرید Tether، می‌توان به صرافی بینگ ایکس اشاره کرد. این صرافی، که دفتر مرکزی آن در کشور سنگاپور قرار دارد، فعالیت خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده است.

در حال حاضر، این صرافی با کاربران ایرانی مشکلی ندارد و آن‌ها می‌توانند از امکانات این صرافی بهره‌مند شوند. قابلیت اصلی پلتفرم BingX این است که به کاربران اجازه می‌دهد در تمامی بازارهای مالی مانند سهام، شاخص، و ارزهای دیجیتال معامله کنند.

همچنین این صرافی طیف گسترده‌ای از خدمات مانند معاملات اسپات، مشتقات، و خرید با ارزهای فیات را به کاربران خود ارائه می‌دهد. علاوه‌ بر این، صرافی بینگ ایکس از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و تیم پشتیبان تلگرام آن به زبان فارسی نیز فعالیت می‌کند.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت بینگ ایکس بهترین صرافی خرید تتر (USDT) برای معامله‌گران ایرانی است.

سخن پایانی

در مقایسه دلار و تتر به این نتیجه رسیدیم که خرید Tether معمولاً بهتر از دلار کاغذی است. دلیل آن هم می‌تواند دسترسی آسان، نبود نرخ تورم، سرعت زیاد تراکنش‌ها، و امکان استفاده برای تراکنش‌های بین‌المللی باشد. با وجود نگرانی‌ها برای نگهداری دلار کاغذی، خرید و نگهداری USDT کاری عاقلانه است و می‌تواند شروع خوبی برای سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال باشد. البته استفاده از USDT به دانش اولیه درباره ارزهای دیجیتال نیاز دارد و کاربران پیش از خرید و نگهداری از آن، باید درباره ریسک‌های خرید USDT و مسائل فنی آموزش ببینند. شما برای سرمایه‌گذاری دلار را ترجیح می‌دهید یا تتر؟