سال‌هاست که فضای ارتباط یک‌سویه شرکت‌ها با مشتریانشان به پایان رسیده است. رسانه‌ها و کسب‌وکارهای گوناگون برای حرکت در مسیر موفقیت چاره‌ای جز برقراری ارتباط دوسویه با مخاطبانشان ندارند. اهمیت این موضوع در اکوسیستم بازار رمزارزها به‌مراتب بیشتر است. پروژه‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز در بستر بلاک‌چین باید همواره در تعامل دوسویه با کاربرانشان باشند. رأی‌گیری برای تصمیم‌گیری‌های مختلف در بستر پروژه‌ها، اصلی‌ترین زیرساخت فراهم کردن امکان مشارکت کاربران در برنامه‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شود. اسنپ‌شات (Snapshot) سیستم رأی‌گیری غیرمتمرکز است که برای این منظور کاربرد فراوانی دارد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که اسنپ‌شات چیست و چگونه عمل می‌کند. با ما همراه باشید.

اسنپ‌شات چیست؟

رای گیری انلاین با اسنپ شات

به زبان ساده، Snapshot پلتفرمی است که برنامه‌های غیرمتمرکز در قالب آن می‌توانند درباره موضوعات مختلف بین اعضای اکوسیستم خود رأی‌گیری برگزار کنند. کاربران برای مشارکت در فرایند رأی‌گیری، باید توکن‌های اختصاصی برنامه‌های غیرمتمرکز را در اختیار داشته باشند. البته، کاربران برای مشارکت در رأی‌گیری هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند؛ زیرا اسنپ‌شات از فناوری پردازش اطلاعات روی بلاک‌چین بهره نمی‌گیرد؛ به همین دلیل، رأی دادن هزینه‌ای برای افراد ندارد؛ بلکه صرفاً در اختیار داشتن توکن اختصاصی پروژه در کیف پول دیجیتال کفایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: برنامه غیر متمرکز یا DApp چیست

همین مسئله سبب شده است که اسنپ‌شات به پلتفرم بسیار محبوبی برای سازمان‌های غیرمتمرکز (DAO) تبدیل شود. از طرف دیگر، به دلیل اینکه برای کاربران بار مالی ندارد، عموم فعالان بلاک‌چین نیز از این ابزار کاربردی استقبال کرده‌اند. گفتنی است که تاکنون هزاران رأی‌گیری در بستر Snapshot اجرایی شده است.

اجازه دهید مختصری نیز درباره تاریخچه اسنپ‌شات توضیح دهیم. اسنپ‌شات لبز (Snapshot Labs) در آگوست سال ۲۰۲۰ از اسنپ‌شات رونمایی کرد. اطلاعات خیلی شفافی درباره سرمایه‌گذاران و حامیان اسنپ‌شات در دست نیست؛ اما بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد صرافی بالانسر (Balancer) سرمایه‌گذار اصلی Snapshot است.

چگونه از Snapshot استفاده کنیم؟

پروژه‌هایی که به دنبال استفاده از پلتفرم اسنپ‌شات هستند، باید در اتریوم نیم سرویس (Ethereal Naming Service) پروفایل اختصاصی ایجاد کنند. در مقاله جداگانه‌ای به‌طور مفصل اتریوم نیم سرویس را بررسی کردیم. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به آن مطلب مراجعه کنید.

پس از ایجاد پروفایل در ENS، می‌توان به‌راحتی پیشنهادهای رأی‌گیری را ثبت و آدرس‌های اختصاصی مرتبط با آن را دریافت کرد. پیش‌تر، اشاره کردیم که کاربران برای مشارکت در رأی‌گیری‌ها باید توکن اختصاصی پلتفرم را در کیف پول دیجیتال ذخیره داشته باشند. آدرس کیف پول دیجیتال در جریان نظرسنجی به کاربران اعلام می‌شود. بر این اساس، افراد متقاضی رأی‌دهی باید دارایی مدنظر را به نشانی کیف پول اعلام‌شده منتقل کنند تا از حق رأی برخوردار شوند. در ادامه، کاربران باید کیف پول خود را به سایت اسنپ‌شات متصل و رأی خود را درباره نظرسنجی‌های باز اعلام کنند.

کدام ویژگی اسنپ‌شات را منحصر‌به‌فرد می‌کند؟

اسنپ شات از سیستم IPFS برای ایجاد فضای امن و مطمئن استفاده می کند

وقتی صحبت از رأی‌گیری به میان می‌آید، شائبه‌های زیادی همراه آن مطرح می‌شود. کاربران به فضایی امن نیاز دارند تا از صحت فرایند رأی‌گیری اطمینان حاصل کنند. از طرفی، باید مکانیزمی در نظر گرفته شود تا ذی‌نفعان و بازیگران اصلی پروژه‌ها نتوانند مسیر رأی‌گیری‌ها را به سود خود منحرف کنند. اسنپ‌شات با استفاده از شبکه IPFS فضای مطمئنی را برای رأی‌گیری به وجود می‌آورد.

شرکت ایجادکننده نظرسنجی از طریق نوعی رابط کاربری به صورت آنلاین، می‌تواند در جریان آرای اخذشده قرار بگیرد. کاربران نیز بدون پرداخت هزینه در اکوسیستم غیرمتمرکز، رأی خود را اعلام می‌کنند؛ بدون اینکه مجبور باشند هزینه‌ای پرداخت کنند. اسنپ‌شات تمام این فرایند را در زمان کوتاهی پردازش و به پروژه‌ها کمک می‌کند تا رضایت اعضای متعهد خود را به‌خوبی جلب کنند.

آموزش رأی‌دهی در اسنپ‌شات

آموزش رای دادن snapshot

رأی‌دهی در سایت اسنپ‌شات بسیار آسان است. ابتدا، باید از طریق نشانی اینترنتی snapshot.org وارد این سایت اینترنتی شوید. در صفحه اصلی سایت، پروژه‌هایی که در اسنپ‌شات، پروپوزال برای رأی‌گیری تعریف کرده‌اند، به نمایش درمی‌آیند. با کلیک روی پروژه مدنظر خود، وارد صفحه اختصاصی آن می‌شوید.

گزینه‌ای با عنوان Join برای هریک از پروژه‌ها وجود دارد. با کلیک روی آن، می‌توانید به عضویت آن شبکه در بیاید. به این ترتیب، زمانی که پروپوزال‌های جدید در آن پروژه تعریف شوند، نوتیفیکشن اطلاع‌رسانی برای شما ارسال می‌شود.

در صفحه اختصاصی هریک از پروژه‌ها، فهرست پروپوزال‌های تعریف‌شده به نمایش درمی‌آیند. با کلیک روی پروپوزال مدنظر وارد صفحه اختصاصی آن می‌شوید. در صفحه اختصاصی آن، ابتدا درباره نظرسنجی توضیحی داده می‌شود. بعد از مطالعه این توضیحات، گزینه‌های مربوط به رأی‌گیری درج شده‌اند. پس از انتخاب گزینه مدنظر، روی گزینه Vote کلیک کنید.

پنجره‌ای به نمایش درمی‌آید. در این پنجره روی گزینه Wallet Connect کلیک کنید. پس از آن، QR کدی در صفحه ظاهر می‌شود که با اسکن آن می‌توانید کیف پول خود را به سایت اسنپ‌شات متصل و سپس، رأی خود را نهایی کنید.

علاوه بر آن، در صفحه مربوط به رأی‌گیری، اطلاعات مربوط به آرای ثبت‌شده کاربران به صورت آنلاین قابل نمایش است.

سؤالات متداول

۱. چه پلتفرم‌هایی از اسنپ‌شات استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر، تعداد زیادی از پروژه‌های دیفای از سیستم رأی‌گیری غیرمتمرکز اسنپ‌شات استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صرافی یونی سواپ (Uniswap)، بالانسر (Balancer)، بانکر (Bancor)، آراگون (Aragon) و… اشاره کرد.

کلام پایانی

در این مقاله اسنپ شات و کاربردهای آن را بررسی کردیم. Snapshot نقش کلیدی در برآورده کردن هدف تمرکززدایی در اکوسیستم بلاک‌چین ایفا می‌کند. البته این سامانه هنوز در ابتدای راه است. آینده آن با اکوسیستم دیفای (DeFi) رابطه تنگاتنگی دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آینده درخشانی در انتظار دیفای است؛ بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که استفاده از اسنپ‌شات نیز به‌مرور زمان افزایش پیدا کند.

در بهترین صرافی‌های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.