دپوزیت یا Deposit از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است که به شارژ کردن حساب کاربران در صرافی‌های ارز دیجیتال اشاره دارد. این عملیات ممکن است از طریق واریز ارز فیات یا واریز ارز دیجیتال به صرافی انجام شود. فرقی ندارد صرافی انتخابی شما ایرانی باشد یا خارجی، در هر صورت، با Deposit در آن می‌توانید به معامله، سرمایه‌گذاری، و خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

پیش از دپوزیت در صرافی، بهتر است به مواردی مثل رمزارزهای پشتیبانی‌شده در آن صرافی، کارمزدها، نوع خدمات و امکانات آن صرافی، و… توجه کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه، معنی Deposit را بررسی کنیم.

معنی Deposit در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

فرض کنید به‌عنوان تریدر تازه‌کار قصد دارید فعالیت خود را برای معامله ارز دیجیتال در یک صرافی آغاز کنید. قطعاً قبل از هر چیز، باید حساب خود را در آن صرافی شارژ کنید. به‌عبارتی، لازمه خرید رمز ارز در صرافی، شارژ اولیه حساب است. این فرایند Deposit نام دارد و این واریز می‌تواند با ارزهای فیات رایجی مثل دلار و ارزهای دیجیتال انجام شود.

به‌طور کلی، انتقال ارز دیجیتال از چهار راه انجام می‌شود:

  • برداشت (Withdrawal)؛
  • ترید (Trade)؛
  • انتقال دارایی بین دو کیف پول کریپتویی با مالکیت یکسان (Transfer)؛
  • دپوزیت (Deposit).

همان‌طور که دیدید، Deposit به‌عنوان یکی از چهار راه انتقال دارایی نیز شناخته می‌شود. البته در برخی از پلتفرم‌ها و برنامه‌ها از این عملیات به‌عنوان دریافت (Receive) نیز یاد می‌شود.

بسیاری از افراد پس از کسب آگاهی اندکی از مفهوم دپوزیت، آن را فرایندی شبیه به واریز پول به حساب‌های بانکی می‌پندارند. درصورتی‌که سرمایه‌ای که طی عملیات Deposit به حساب صرافی ارز دیجیتال واریز می‌شود، فقط برای استفاده از خدمات همان صرافی قابل استفاده است. برای مثال، امکان انجام خرید اینترنتی یا امور این‌چنینی با این سرمایه وجود ندارد.

علاوه بر این، سرمایه‌ای که ضمن عملیات Deposit به حساب صرافی وارد می‌شود، تا حد زیادی از کنترل و مالکیت شما خارج خواهد شد؛ زیرا طی این فرایند، باید کلید خصوصی (Private key) خود را در بلاک‌چین مدنظر، در اختیار آن صرافی قرار دهید.

روش‌های مختلف دپوزیت چیست؟

انواع روش های دپوزیت در صرافی های ارز دیجیتال

برای انجام عملیات Deposit، روش‌ها و راه‌های مختلفی وجود دارد. کاربران دنیای کریپتوکارنسی از طریق فرایندهای متفاوتی می‌توانند حساب کاربری خود را در صرافی ارز دیجیتال شارژ کنند که در ادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

واریز ریالی یا دلاری

از راحت‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های Deposit در یک صرافی ارز دیجیتال، اقدام از طریق واریز ریالی یا دلاری است. به‌طور کلی، شارژ کردن حساب کاربری صرافی از طریق ارزهای فیات، روشی آسان و معمولاً بدون کارمزد محسوب می‌شود.

واریز ارز دیجیتال

علاوه بر واریز ارز فیات، شارژ حساب صرافی کریپتوکارنسی از طریق واریز ارز دیجیتال نیز امکان‌پذیر است. این کار از راه‌های زیر انجام می‌شود:

  • واریز مستقیم ارز دیجیتال؛
  • واریز پاداش ماینینگ و سود حاصل از انجام فرایند استخراج و ایجاد بلاک جدید؛
  • واریز پاداش استیکینگ و سود حاصل از نگهداری ارزهای دیجیتال بدون نیاز به تجهیزات.

اگر با مفهوم بلاکچین آشنا باشید، می‌دانید که فرایند Deposit از طریق پاداش (Reward) واریزی از طرف بلاک‌چین‌ها نیز انجام می‌شود. حتی در برخی مواقع، این پاداش ممکن است از سوی صرافی‌ها، شرکت‌های شخص ثالث، و… در ازای انجام اقدامات خاص به شما تعلق بگیرد.

واریز ارز دیجیتال در اثر ایردراپ

یکی دیگر از راه‌هایی که به Deposit در صرافی ارز دیجیتال منجر می‌شود، فرایند ایردراپ (Airdrop) است. دارایی‌های دیجیتالی که در فرایند ایردراپ به‌صورت رایگان در اختیار برخی از کاربران قرار می‌گیرد، در قالب عملیات دپوزیت به حساب صرافی آن‌ها وارد خواهد شد. البته ممکن است در برخی از ایردراپ‌ها واریزی به‌صورت مستقیم به کیف پول اختصاصی کاربران انجام شود.

اهداف Deposit در صرافی‌های ارز دیجیتال چیست؟

حال که با مفهوم کلی Deposit در صرافی ارز دیجیتال آشنا شدید، فکر می‌کنید هدف از انجام این عملیات چیست؟ به‌طور کلی، کاربران فعال در حوزه کریپتوکارنسی با اهداف زیر، سرمایه خود را به یک صرافی واریز می‌کنند:

  • ترید؛
  • سرمایه‌گذاری؛
  • کسب درآمد غیرفعال.

اصلی‌ترین هدف این فرایند، ترید یا معامله کردن است. کاربران با شارژ حساب صرافی خود می‌توانند در معاملات مختلف شرکت کنند و به خرید و فروش رمز ارزهای متفاوت بپردازند. برای مثال، خرید و فروش رمز ارز معروفی مثل تتر و معامله کردن آن می‌تواند از اهداف دپوزیت در یک صرافی خاص باشد. برای اینکه آشنایی بیشتری با ارز دیجیتال تتر داشته باشید، می‌توانید مقاله تتر چیست را مطالعه کنید.

علاوه بر این، کاربران با Deposit در یک صرافی می‌توانند از طریق فعالیت‌های مختلفی مثل استیکینگ، ماینینگ، وام‌دهی، تأمین نقدینگی استخرهای دیفای، و… وارد سرمایه‌گذاری‌های متفاوت شوند. مجموع این امور شما را به هدف کلی کسب درآمد غیرفعال می‌رسانند.

دپوزیت ریالی در صرافی ایرانی چگونه انجام می‌شود؟

دپوزیت ریالی در صرافی ارز دیجیتال

حال روش Deposit ریالی در یک صرافی ایرانی را بررسی می‌کنیم. در این قسمت، دپوزیت در صرافی ایرانی نوبیتکس (NOBITEX) را توضیح خواهیم داد، اما قبل از شروع توضیح مراحل، باید بدانید که دپوزیت در دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به روش‌های مشابهی انجام خواهد شد.

قبل از هر چیز، در صرافی مدنظر خود ثبت نام و مراحل احراز هویت را به‌طور کامل طی کنید. پس از تکمیل اطلاعات هویتی و تعیین سطح خود، وارد داشبورد شوید و گزینه حسابداری را انتخاب کنید. سپس گزینه واریز را بزنید. در این مرحله، سه روش واریز سرمایه به حساب صرافی نوبیتکس وجود دارد. ضمن اینکه محدودیت واریز در هر کدام از این روش‌ها بر اساس سطح کاربری شما تعیین می‌شود.

شتابی

با انتخاب روش شتابی، صفحه‌ای پیش روی شما قرار می‌گیرد که باید در مرحله اول کارت بانکی خود را انتخاب و شماره آن را وارد کنید. سپس در فیلد بعدی، مبلغ مدنظرتان را بنویسید. به‌خاطر داشته باشید که حداقل مبلغ معامله در صرافی نوبیتکس پنجاه هزار تومان است. پس از انتخاب مبلغ، کارمزد واریز در فیلد بعدی نمایش داده می‌شود. با تأیید این قسمت، وارد صفحه بعد می‌شوید و به درگاه پرداخت انتقال پیدا می‌کنید.

شناسه‌دار

واریز شناسه دار به صرافی نوبیتکس

برای Deposit در صرافی نوبیتکس، راه جدیدی ایجاد شده است که با عنوان واریز شناسه‌دار شناخته می‌شود. این روش نیز مانند روش شتابی، در دسته Deposit ریالی قرار می‌گیرد؛ با این تفاوت که امکان واریز تا سقف صد میلیون تومان در شبانه‌روز را فراهم می‌کند.

ابتدا باید شماره شبای کارت مبدأ را در فیلد مشخص‌شده وارد کنید. سپس شماره شبا، شماره حساب، و بانک مقصد در پایین صفحه نمایش داده می‌شود. توجه کنید که پرداخت شناسه‌دار باید فقط به همان شماره‌ای که به شما نمایش داده شده است انجام شود. پس از تکمیل آن، حساب شما شارژ خواهد شد.

دپوزیت ارز دیجیتال در صرافی چگونه انجام می‌شود؟

دپوزیت ارز دیجیتال به صرافی

برای دپوزیت ارز دیجیتال در صرافی‌ها، کار ساده‌ای در پیش دارید. کافی است نوع و مقدار ارز دیجیتال مدنظر برای واریز را انتخاب کنید. سپس مطمئن شوید که صرافی مدنظرتان از آن رمزارز پشتیبانی می‌کند. در ادامه، برای واریز ارز دیجیتال آدرس ولت اختصاصی همان توکن را در حساب کاربری خود از صرافی بیابید.

به‌ این ترتیب، می‌توانید عملیات واریز را از کیف پول یا صرافی مبدأ انجام دهید. دقت کنید که در زمان انتقال ارز دیجیتال، حتماً شبکه بلاک‌چین را به‌درستی انتخاب کنید. در غیر این صورت، سرمایه خود را از دست خواهید داد.

نکات Deposit ارز دیجیتال در صرافی‌ها

شاید در نگاه اول، Deposit در یک صرافی ارز دیجیتال فرایند ساده و پیش‌پاافتاده‌ای به‌نظر برسد، اما اگر همین عملیات ساده بدون آگاهی و به‌شکل نادرست انجام شود، ممکن است باعث از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه کاربران شود. به همین منظور، توجه به برخی نکات هنگام واریز سرمایه به حساب صرافی ارز دیجیتال باعث می‌شود تا عملکرد موفق‌تر و محتاط‌تری داشته باشید.

انتخاب شبکه بلاک‌چین مناسب

اگر قصد داشته باشید عملیات Deposit در صرافی را با ارز دیجیتال انجام دهید، باید به شبکه بلاکچین آن نیز دقت کنید. هر کدام از ارزهای دیجیتال در یک شبکه‌ بلاک‌چین خاص پشتیبانی می‌شوند که شما به‌عنوان تریدر، باید از آن‌ها آگاه باشید. توجه کنید که انتخاب شبکه بلاک‌چین اشتباه برای یک ارز دیجیتال، سبب از دست رفتن دارایی‌تان خواهد شد.

توجه به کارمزد و سرعت انتقال تراکنش

یکی دیگر از مواردی که هنگام Deposit در صرافی‌های ارز دیجیتال باید به آن توجه شود، کارمزد و سرعت انتقال دارایی‌هاست. کارمزد عملیات واریز ارز دیجیتال به حساب صرافی تحت‌ تأثیر عوامل مختلفی مثل نوع دارایی، میزان دارایی، صرافی مدنظر، شبکه بلاک‌چین انتخابی، روش واریز، و… متفاوت خواهد بود.

وارد کردن دقیق آدرس کیف پول صرافی

آدرسی که هنگام واریز ارز دیجیتال به حساب صرافی مدنظر خود و انجام عملیات Deposit وارد می‌کنید، باید کاملاً درست و دقیق باشد. در غیر این صورت، هیچ قانون و تبصره‌ای نمی‌تواند بازگشت سرمایه شما به آدرس اشتباه‌وارد‌شده را تضمین کند. در واقع، این شما هستید که مسئولیت صفر تا صد دارایی‌تان را برعهده دارید. پس هنگام وارد کردن آدرس واریزی، چند بار آدرس کیف پول صرافی خود را چک کنید.

نحوه پیگیری دپوزیت ارز دیجیتال در صرافی‌ها

تمام صرافی‌های ایرانی و خارجی ارز دیجیتال، پس از اتمام عملیات Deposit، امکان پیگیری سرمایه و دارایی‌های واریزشده را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. می‌توانید با مراجعه به بخش واریزی‌های اخیر یا تاریخچه واریزی‌ها، مبالغ و دارایی‌هایی را که وارد حسابتان شده است، کنترل کنید.

حال سؤال اینجاست که اگر عملیات Deposit در یک صرافی ارز دیجیتال با مشکل روبه‌رو شد، چه‌ کنیم. در برخی مواقع، حتی با رعایت تمام این نکات، باز هم به‌دلیل مواردی مثل شلوغی شبکه، طولانی‌شدن تأیید تراکنش از طرف نودهای اعتبارسنج، و… واریز شما با موفقیت ثبت نمی‌شود.

بنابراین اگر به هر دلیلی باز هم واریز شما انجام نشد، بهتر است قبل از انجام هر کاری، ابتدا با پشتیبانی آن صرافی تماس بگیرید. اگر هش تراکنش یا TX ID را در اختیار کارشناسان پشتیبانی قرار دهید، آن‌ها وضعیت تراکنش را در مرورگر بلاکچین بررسی می‌کنند و وضعیت موجود را برای شما شرح می‌دهند.

کلام پایانی

در این مطلب معنی Deposit در بازار رمزارزها را بررسی می‌کنیم. شاید این مقاله برای بسیاری از کسانی که تجربه زیادی در بازار رمز ارزها دارند، ساده و پیش‌پا‌افتاده باشد. به‌ هر ترتیب، پیشنهاد می‌کنیم تمام نکاتی را که در این مقاله ذکر کردیم، به‌دقت بررسی کنید تا واریز و برداشت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها را بدون مشکل انجام دهید.