سه‌گانه بلاک‌چین اصطلاح رایجی بین متخصصان این فناوری است. مقیاس‌پذیری، سرعت و امنیت، سه مؤلفه اصلی تشکیل‌دهنده سه‌گانه بلاک‌چین هستند. در سال‌های اخیر، متخصصان به این نتیجه رسیدند که امکان دستیابی به هر سه مؤلفه یادشده در یک شبکه بلاک‌چین امکان‌پذیر نیست؛ بلکه در بهترین حالت، می‌توان دو مؤلفه را در یک شبکه بهینه‌سازی کرد؛ اما تغییرات در دنیای بلاک‌چین به سرعت در جریان است. توسعه‌دهندگان شبکه ارزش دیجیتال الروند (Elrond) مدعی‌اند راه‌حلی برای بهینه‌سازی هر سه مؤلفه پیدا کرده‌اند.

آیا ادعای آن‌ها درست است؟ برای پاسخ به این سؤال، باید ابتدا ارز دیجیتال الروند و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بلاک‌چین الروند چیست؟

اکوسیستم ارز الروند

شبکه بلاک‌چین الروند نیز مانند اتریوم، میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شود. توسعه‌دهندگان شبکه الروند به دنبال برطرف کردن مشکلات شبکه اتریوم، ازجمله مقیاس‌پذیری و هزینه زیاد گس تراکنش‌ها هستند. الروند را می‌توان بستری نرم‌افزاری دانست که به دنبال ایجاد انگیزه لازم برای شکل‌دهی شبکه‌ توزیع‌شده‌ای از رایانه‌هاست. این شبکه توزیع‌شده باید قراردادهای هوشمندی را اجرا کند. تا اینجا، تقریباً همه‌چیز مشابه اتریوم است.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند چیست

آنچه الروند (Elrond) را به شبکه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند، مقیاس‌پذیری زیاد و هزینه‌های کم تراکنش‌ها است. الروند برای دستیابی به این هدف از دو ویژگی اختصاصی بهره می‌برد که عبارت‌اند از:

۱. فناوری شاردینگ حالت تطبیقی (Adaptive State Sharding)

شاردینگ (Sharding) فناوری‌ای است که با تقسیم‌بندی گره‌ها در شبکه بلاک‌چین به دسته‌های مختلف، امکان پردازش داده‌ها به صورت موازی را فراهم می‌کند. به این ترتیب، مقیاس‌پذیری شبکه افزایش می‌یابد. درباره شاردینگ مقاله مفصلی را آماده کرده‌ایم که برای مطالعه بیشتر می‌توانید به آن مراجعه کنید.

شایان ذکر است در شبکه الروند از نسخه پیشرفته شاردینگ با نام ASS استفاده می‌شود. معمولاً در هر شبانه‌روز، یک‌سوم گره‌هایی که در فرایند تأیید تراکنش‌ها شرکت می‌کنند، وارد یک شارد جدید می‌شوند. این تصمیم مانع هرگونه تبانی بین گره‌ها می‌شود.

۲. مکانیزم اجماع اثبات سهام امن (Secure Proof-of-Stake)

مکانیزم اجماع اثبات سهام یکی از الگوریتم‌های معروف برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاک‌چین به شمار می‌رود. مکانیزم اجماع اثبات سهام امن (SPoS) نسخه‌ای پیشرفته‌تر است که زمینه‌ساز تسریع فرایند تأیید تراکنش‌ها با حفظ امنیت شبکه می‌شود.

رایانه‌هایی که نرم‌افزار اختصاصی الروند را اجرا می‌کنند، برای برقراری امنیت شبکه از استیکینگ ارز دیجیتال ELGD بهره می‌گیرند. البته باید توجه کنید که مکانیزم اجماع برای هر شارد به صورت جداگانه اعمال می‌شود. گره‌های فعال در تأیید اعتبار تراکنش‌ها نیز در قالب توکن الروند پاداش دریافت می‌کنند.

ارز دیجیتال الروند چیست؟

در ادامه، باید به این سؤال پاسخ دهیم که ارز دیجیتال الروند چیست. توکن الروند با نماد ELGD، به‌عنوان رمز ارز اختصاصی شبکه Elrond شناخته می‌شود. اولین نکته درباره این رمزارز آن است که عرضه محدودی دارد. توسعه‌دهندگان درمجموع ۳۱۴۱۵۹۲۶ توکن ELGD برای عرضه در بازار در نظر گرفته‌اند.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که کاربرد ارز دیجیتال الروند چیست؟ می‌توان سه کاربرد اصلی برای توکن ELGD برشمرد:

  • توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند باید توکن الروند بخرند و در شبکه قفل کنند.
  • صاحبان توکن ELGD در نظرسنجی شبکه الروند حق رأی دارند.
  • پاداش‌های گره‌ها در شبکه الروند با ارز دیجیتال ELGD پرداخت می‌شود.

در شبکه الروند ۳۰ درصد از کارمزد تراکنش‌ها به توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند و ۱۰ درصد دیگر نیز به اعضای جامعه شرکت‌کننده در رویدادهای ویژه شبکه اختصاص پیدا می‌کند.

بنیان‌گذار شبکه الروند کیست؟‌

بنیان‌گذاران شبکه الروند

سه چهره اصلی که بنیان‌گذاران شبکه الروند شناخته می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • بنیامین مینکو (Beniamin Mincu)
  • لوسیان تودا (Lucian Todea)
  • لوسیان مینکو (Lucian Mincu)

بلاک‌چین الروند در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. شرکتی به نام Network نیز که در کشور مالت مستقر است، از این شبکه پشتیبانی می‌کند. در سال ۲۰۱۹، برای توزیع بلاک‌چین Elrond، چندین سرمایه‌گذار خصوصی سرمایه‌گذاری‌ای به ارزش ۱/۹ میلیون دلار انجام دادند. علاوه بر آن، در جریان برگزاری یک عرضه اولیه در صرافی (IEO) در همان سال، مبلغ ۳/۲۵ میلیون دلار نیز با عرضه توکن ELGD جمع‌آوری شد.

البته این توکن در آن زمان با نام ERD شناخته می‌شد؛ اما در جولای سال ۲۰۲۰ به ELGD تغییر نام داد. توکن ERD در شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شد؛ اما بعد از تثبیت بلاک‌چین اختصاصی الروند، این توکن به شبکه اصلی انتقال پیدا کرد و از آن پس، ELGD نام گرفت.

نگاهی به تاریخچه قیمت ارز دیجیتال الروند


از سال ۲۰۲۰ و پس از تغییر نام توکن اختصاصی شبکه الروند به ELGD، قیمت آن حدود ۱۳ دلار بود. پس از آن در روندی صعودی و پیوسته، در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ به قیمت ۲۴۰ دلار رسید. نوسان کوتاه‌مدتی در قیمت ارز دیجیتال الروند رخ داد که آن را به مرز ۶۸ دلار رساند؛ اما بلافاصله روند صعودی پرشتابی در آن شکل گرفت و در نوامبر سال ۲۰۲۱، به حدود ۴۹۰ دلار رسید.

هم‌زمان با ریزش قیمت بیت‌کوین در پایان سال ۲۰۲۱، در توکن الروند نیز روند نزولی به وجود آمد. این روند نزولی تا امروز ادامه داشته است و در نیمه ژوئن سال ۲۰۲۲، با قیمت حدود ۵۰ دلار در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال الروند

با استفاده از دو ویژگی شاردینگ حالت انطباقی و مکانیزم اجماع اثبات سهام امن، شبکه الروند موفق شده است با حفظ امنیت بلاک‌چین، مقیاس‌پذیری و سرعت پردازش تراکنش‌ها را به‌خوبی افزایش دهد؛ بنابراین، عملاً امکان بهینه‌سازی سه‌گانه بلاک‌چین در کنار یکدیگر را محقق کرده است.

در فاصله حدود چهار سال که از آغاز فعالیت شبکه الروند سپری شده است، شاهد پیشرفت‌های زیادی در آن بوده‌ایم. حجم معاملات ارز دیجیتال ELGD به بیش از ۱/۷ میلیارد دلار رسیده است. همچنین در حال حاضر، بیش از ۲۲ میلیون توکن الروند در بازار عرضه شده است. از همه مهم‌تر اینکه این توکن هم‌اکنون از نظر حجم بازار، در جایگاه چهل‌وهفتم بین تمام ارزهای دیجیتال قرار دارد.

پیشرفت‌های چشمگیر شبکه الروند در سال‌های اخیر، نوید می‌دهد که این شبکه به بلاک‌چین عمومی پیشرو در آینده تبدیل خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که با افزایش تعداد کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز در بستر الروند، کارایی این شبکه بهبود پیدا می‌کند یا نه.

سؤالات متداول

۱. رمزارز الروند را از کجا بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال الروند می‌توانید از طریق صرافی‌های بایننس، کوکوین، بیت فینکس، هیوبی گلوبال، کراکن، پنکیک سواپ، یونی سواپ، کوینکس و… اقدام کنید.

۲. بهترین کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال الروند چیست؟

کیف پول اختصاصی الروند (Elrond Wallet) بهترین گزینه برای نگهداری آن است. با وجود این، می‌توانید از کیف پول‌های دیگری مانند متامسک، تراست والت و بایننس چین والت نیز برای این منظور استفاده کنید.

۳. برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه Elrond از چه زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای می‌توان استفاده کرد؟

توسعه‌دهندگان برای اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه الروند می‌توانند از زبان‌های برنامه‌نویسی C، Rust و ++C استفاده کنند.

۴. در هر ثانیه چند تراکنش در شبکه الروند پردازش می‌شود؟

در حال حاضر، ۱۲۵۰۰ تراکنش در هر ثانیه در شبکه الروند پردازش می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله ارز دیجیتال الروند را بررسی کردیم. ارتقای مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک‌چین با حفظ امنیت و کارایی آن‌ها، در ردیف مهم‌ترین دغدغه‌های چند سال اخیر متخصصان این حوزه قرار داشته است. شبکه الروند با استفاده از تدابیر هوشمندانه، پاسخ مناسبی به این دغدغه داده است. به‌هرحال، باید منتظر ماند و دید که در آینده، چه سرنوشتی در انتظار این شبکه است. راستی، شما هم تجربه سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال الروند را دارید؟ نظرات خود را درباره این موضوع با ما در میان بگذارید.