پراپ تریدینگ (Proprietary Trading) چیست؟

سرمایه گذاری
پراپ فرم یا پراپ تریدینگ چیست

شاید نام پراپ تریدینگ (Prop Trading) به گوشتان خورده باشد، اما پرسش این‌جاست که این پراپ تریدینگ چیست. نحوه کار آن به چه صورت است و چه معایب و مزیت‌هایی برای شرکت‌ها یا کاربران دارد. در این مطلب قصد داریم علاوه بر نگاهی کوتاه بر ماهیت وجودی پراپ تریدینگ، کاربردها، معایب، و مزیت‌های آن را نیز بررسی کنیم و به میزان سودی که می‌تواند درپی داشته باشد، نگاهی بیندازیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

پراپ تریدینگ (Prop Trading) چیست؟

پراپ تریدینگ یا پراپ فرم چگونه کار می کند؟

پراپ تریدینگ (Prop Trading)، که اصلاح کوتاه‌شده Proprietary Trading است که با نام پراپ فرم هم معرفی می‌شود؛ همان‌طور که از نام آن هم می‌توان حدس زد نوع خاصی از دادوستد دارایی‌ها یا ترید است. این واژه از دو کلمه تشکیل شده است:

  • Proprietary: به‌معنی اختصاصی
  • Trading: به‌معنی خریدوفروش، معامله، و ترید

در این مدل ترید کردن، افرادی که ترید را انجام می‌دهند به استخدام شرکت خاصی درمی‌آیند. افرادی که در حوزه ترید کردن دانش، تخصص، و تجربه دارند، در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تریدینگ استخدام می‌شوند. این شرکت‌ها مقداری سرمایه در اختیار این افراد قرار می‌دهد و آن‌ها ترید کردن در بازارهای مالی مختلف را شروع می‌کنند. سود حاصل از این ترید کردن، بر اساس آنچه در قرارداد ذکر شده است، بین این افراد در نقش تریدر و شرکت در جایگاه سرمایه‌گذار، تقسیم می‌شود.

شاید نخستین پرسشی که به ذهنتان خطور می‌کند این باشد که اگر ضرر کردیم چه می‌شود. در این صورت نیز لازم نیست زیاد نگران باشید. اگر سودی حاصل نشد و تریدتان با شکست مواجه شد، بدون اینکه از این ضرر آسیبی ببینید، تنها حساب کاربری‌تان غیرفعال می‌شود. در واقع، فقط فرصت ادامه فعالیت در مجموعه و دریافت سرمایه را از دست می‌دهید و متحمل خسارت مالی نمی‌شوید.

به همین دلیل نیز پراپ تریدینگ به‌عنوان یکی از روش‌های معاملاتی کم‌ریسک شناخته می‌شود. در روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری، مجبورید سرمایه موردنیاز برای ترید را خودتان تأمین کنید. ضمن اینکه در صورت شکست، احتمال دارد متحمل خسارت‌های بزرگی شوید.

پرسش دومی که ممکن است ذهنتان را درگیر کند این است که برای ورود به پراپ تریدینگ چه میزان دانش، مهارت و تجربه لازم است. قرار نیست فردی لزوماً حرفه‌ای در بازارهای مالی باشید. به‌عنوان تریدر مبتدی نیز فرصت این را خواهید داشت که در پراپ تریدینگ فعالیت و به سود دست پیدا کنید. بدون شک، هرچه حرفه‌ای‌تر باشید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت و درصد سود بالاتری را عاید خودتان و شرکت پراپ تریدینگ مدنظر خواهید کرد.

شرکت‌های پراپ تریدینگ

پس از آشنایی اولیه با ماهیت وجودی پراپ تریدینگ، به شرکت‌های پراپ تریدینگ نگاهی می‌اندازیم؛ اینکه این شرکت‌ها عموماً چه نوع شرکت‌ها یا سازمان‌هایی هستند و اساساً چرا به این روش سرمایه‌گذاری روی آورده‌اند. به‌علاوه، آن دسته از تریدرها، که به فعالیت در حوزه پراپ فرم علاقه‌مندند، ممکن است بخواهند بدانند که شرکت‌های پراپ تریدینگ روی چه مواردی متمرکزند.

در حالت کلی، شرکت‌های پراپ تریدینگ شامل سه دسته کلی زیر می‌شوند:

  • بانک‌ها؛
  • شرکت‌های خصوصی؛
  • کارگزاری‌ها و صندوق‌های مالی.

هدف تمامی این شرکت‌ها و سازمان‌‌ها، دسترسی به منافع مالی بیشتر و کسب سود است. این ‌بار نه از منظر تریدری که به‌دنبال استخدام در شرکتی پراپ تریدینگ است، که به‌چشم یکی از این شرکت‌ها و سازمان‌ها به قضیه نگاه کنید.

شما مقدار قابل توجهی سرمایه دارید و عاشق بازارهای مالی مثل فارکس و غیره‌اید، دانش و تخصص لازم برای ترید کردن را ندارید یا دست‌کم، وقت سرمایه‌گذاری در این بازارها را پیدا نمی‌کنید. طبیعی است که دوست داشته باشید با چند تن از تریدرهای کارکشته قرارداد ببندید. سرمایه از شما، کار از آن‌ها؛ به همین راحتی و سادگی.

شرکت‌های پراپ تریدینگ برای جذب و استخدام تریدرهای مدنظرشان معمولاً از پلتفرم‌های آنلاین استفاده می‌کنند. دیگر دوره و زمان تبلیغات فیزیکی، حضوری، و کاغذی سر آمده است. هر شرکتی که قصد دارد پراپ تریدر استخدام کند، وب‌سایتی برای این منظور راه‌اندازی می‌کند، تریدرهای حرفه‌ای و واجد شرایط را طی شرایطی استخدام می‌کند، و در ازای سرمایه‌ای که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، در سود تریدهایشان سهیم می‌شود.

چنان‌که پیش‌تر نیز اشاره شد، تریدرها هیچ سهمی از ضرر و زیان‌های این سرمایه‌گذاری نمی‌برند و در صورت شکست خوردن معاملات، صرفاً حساب کاربریشان غیرفعال و قراردادشان با شرکت لغو می‌شود.

 ویژگی‌های شرکت‌ها و سایت‌های پراپ تریدینگ

شرکت‌های پراپ تریدینگ ویژگی‌های خاصی دارند که دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود. هر شرکت پراپ تریدینگی ممکن است خط مشی، مقررات، و استراتژی‌های خاص خود را برای سرمایه‌گذاری و انعقاد قرارداد با تریدرها داشته باشد. ازاین‌رو، پیش از اینکه در این شرکت‌ها ثبت‌نام کنید و قرارداد ببندید، لازم است درباره برخی مسائل تحقیق و تفحص کنید.

· تأمین سرمایه

برای فعالیت در بازارهای مالی، مثل فارکس، تریدرهای عادی معمولاً سرمایه چندانی در چنته ندارند؛ به‌ویژه کاربران ایرانی، با توجه به تورم فزاینده کشور و شکاف قیمتی عمیق ریال و دلار، معمولاً سرمایه دلاری چندانی برای فعالیت در بازارهای مالی جهانی ندارند.

درحالی‌که شرکت‌های پراپ تریدینگ حاضرند از هزار دلار تا میلیون‌ها دلار سرمایه بی‌زبان را در اختیار تریدرهای حرفه‌ای خود قرار دهند. چه از این بهتر؟ به‌جای ترید کردن با صد دلار، این فرصت را پیدا می‌کنید که با صد هزار دلار ترید کنید و سود به‌دست آورید.

اینکه هر شرکت یا وب‌سایتی تا چه سقف سرمایه در اختیار شما قرار می‌دهد، از مهم‌ترین معیارهاست که باید قبل از ثبت‌نام و همکاری مدنظر قرار دهید.

· ورودی ثبت‌نام

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که بیشتر وب‌سایت‌های پراپ تریدینگ برای ثبت‌نام اولیه از شما پول دریافت خواهند کرد. میزان این پول یا دراصطلاح، ورودی، به میزان سرمایه‌ای بستگی دارد که قصد دارید از شرکت دریافت کنید.

تریدرهایی که کف سرمایه‌ را مدنظر دارند، می‌توانند با صد دلار نیز ثبت‌نام را انجام بدهند، اما برای آن دسته از کاربران که به دریافت سرمایه‌های کلان‌تر تمایل دارند، ممکن است ثبت‌نام اولیه در یک سایت پراپ تریدینگ تا هزار دلار نیز آب بخورد. در بسیاری از وب‌سایت‌های پراپ تریدینگ این رقم پس از گذراندن و قبولی در آزمون‌های استخدامی شرکت و دوره‌ها و آزمون‌ها، به تریدر عودت داده می‌شود.

· نوع قرارداد و استخدام

ویژگی دیگری که درباره شرکت‌های پراپ تریدینگ باید به آن توجه کنید، نوع قراردادی است که با شما منعقد می‌شود. برخی از شرکت‌های پراپ تریدینگ، عموماً شرکت‌های نوپا و کوچک‌تر، تریدرها را به‌صورت قراردادی استخدام می‌کنند و برای آن‌ها حقوق منظم ماهیانه در نظر می‌گیرند.

درحالی‌که شرکت‌های بزرگ‌تر و وب‌سایت‌های جهانی پراپ تریدینگ، اغلب در ازای ترید کردن برای تریدرهای خود حق کمیسیون در نظر می‌گیرند. در این شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها درصدی از سودی که تریدر توانسته کسب کند، به او تعلق می‌گیرد.

بهترین حالت این است که در وب‌سایتی فعالیت کنید که از هر دو روش استفاده می‌کند. یک رقم مشخص به‌صورت ماهیانه پرداخت می‌کند و درصدی از سود را نیز به شما اختصاص می‌دهد. ضمن اینکه رقم این حقوق و میزان درصدی که در نظر گرفته شده است نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

· قوانین و مقررات

درنهایت، لازم است به قوانین و مقررات هریک از این شرکت‌های پراپ تریدینگ توجه کنید؛ به‌ویژه مقررات و چهارچوب‌هایی که شرکت برای مدیریت ریسک و سرمایه معرفی کرده است.

برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید یک وب‌سایت پراپ تریدینگ برای ترید کردن در بازار فارکس ده هزار دلار سرمایه در اختیار شما قرار داده است. قوانین شرکت به این صورت است که شما در طول یک‌ ماه باید بتوانید با استفاده از این سرمایه دست‌کم هزار دلار سود برای خودتان و شرکت به دست بیاورید. ضمن اینکه همه فعالیت‌ها و تریدهایتان نیز رصد می‌شود و نمی‌توانید روزانه بیش از پانصد دلار، و ماهانه هم بیش از ۱۵۰۰ دلار، ضرر کنید.

درصورتی‌که نتوانید سود مدنظر را کسب کنید و بالاتر از حدود مشخص‌شده متضرر شوید، شرکت متوجه می‌شود و حساب کاربریتان را از شما پس خواهد گرفت.

این قوانین، اعداد، ارقام، و حاشیه‌های سود و ضرر برای شرکت‌ها و وب‌سایت‌های پراپ تریدینگ مختلف متفاوت‌اند. ضمن اینکه ممکن است برخی مقررات یا الزامات خاص دیگر نیز برای شرکت‌های مختلف معرفی شوند. لازم است قبل از همکاری، درباره این مقررات و الزامات اطلاعات کافی کسب کنید.

 بازارهای مالی موردتوجه شرکت‌های پراپ تریدینگ

عموم شرکت‌ها و وب‌سایت‌های پراپ تریدینگِ حال حاضر، به‌دنبال جذب و استخدام تریدرهای حرفه‌ای برای فعالیت در بازار فارکس هستند. این شرکت‌ها معمولاً از نرم‌افزارهای معاملاتی پیچیده و پیشرفته‌‌ای استفاده می‌کنند. ازاین‌رو، لازم است برای فعالیت در آن‌ها با بازار فارکس آشنایی داشته باشید.

توجه کنید که اغلب این شرکت‌ها از اکسپرت‌های الگوریتمی و خودکار پیشرفته‌ای برای رصد فعالیت‌ها و تریدهای شما استفاده می‌کنند. ازاین‌رو، اولین گام برای فعالیت در حوزه پراپ تریدینگ آشنایی با ترید فارکس و کسب سود در این بازار است.

با‌این‌حال، ممکن است بازارهای مالی دیگری نیز موردتوجه و تمرکز باشند. بازارهایی نظیر:

  • ارزهای دیجیتال؛
  • فارکس؛
  • بورس و سهام.

نحوه کار پراپ تریدینگ

در این بخش نحوه کار پراپ تریدینگ را بررسی می‌کنیم. اولین گام برای فعالیت در حوزه پراپ تریدینگ این است که با بازارهای مالی و ترید کردن در آن‌ها آشنا باشید. هرچه حرفه‌ای‌تر باشید، شانس برد و سودآوریتان بیشتر است.

پس از آن، کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • پیدا کردن بهترین سایت های پراپ تریدینگ (بر اساس ویژگی‌هایی که مطرح شد)؛
  • پرداخت ورودی و شرکت در آزمون‌های ورودی سایت؛
  • تأیید نهایی آزمون‌ها و ارائه نتیجه (قبولی یا مردودی)؛
  • استخدام در صورت تأیید بودن و قبولی در آزمون‌های ورودی.

معمولاً پس از پرداخت اولیه و شرکت در آزمون‌های ورودی، معمولاً یک ماه زمان لازم است تا شرکت نتایج آزمون را منتشر کند. پس از انتشار نتایج نیز در صورت قبولی، حدود یک تا دو ماه زمان نیاز خواهد بود تا شرایط استخدامی شما مشخص و بین شما و شرکت قرارداد منعقد شود.

پس از استخدام، بسیاری از سایت‌های پراپ تریدینگ مبلغی را که هنگام ثبت‌نام در قالب ورودی دریافت کرده بودند، به شما بازمی‌گردانند. پس از آن نیز یک حساب کاربری با سرمایه مشخص، بر اساس درخواست خودتان، در اختیار شما قرار می‌گیرد تا کارتان را شروع کنید.

 مزیت‌ها و معایب پراپ تریدینگ

مزایا و معایت پراپ تریدینگ

پراپ تریدینگ، هم برای شرکت‌ها و هم برای تریدرها، مزیت‌های زیادی دارد. سوددهی زیاد سالیانه از مهم‌ترین مزیت‌های پراپ تریدینگ برای شرکت‌هاست که سبب می‌شود این شرکت‌ها سرمایه‌های کلانی را به‌پای تریدرهای خود بریزند، اما تریدرها هم سود خوبی از این راه به‌جیب می‌زنند.

در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین مزیت‌های پراپ تریدینگ برای هر دو طرف را بررسی می‌کنیم:

  • سود‌آوری بسیار زیاد برای شرکت‌های سرمایه‌گذار؛
  • کسب سودهای چشمگیر برای تریدرها درعین نداشتن سرمایه؛
  • قابلیت ذخیره‌سازی موجودی اوراق بهادار برای شرکت‌ها و سازمان‌ها؛
  • دسترسی به طیف گسترده‌ای از بازارها، پلتفرم‌ها، و ابزارهای معاملاتی پیچیده و پیشرفته برای تریدرها؛
  • دسترسی به منابع تکنولوژیکی و خدمات مالی متنوع و پیشرفته در سطح جهانی برای تریدرها؛
  • قابلیت استفاده از استراتژی‌های اسکالپینگ، معاملات روزانه، معاملات نوسانی، یا تحلیل بنیادی برای تریدرها؛
  • دریافت آموزش، پشتیبانی، و راهنمایی از سوی شرکت و سایت برای تریدرها؛
  • مدیریت ریسک زیاد، عملاً بدون ریسک، برای تریدرها.

اما در کنار این مزیت‌ها، برخی معایب نیز به پراپ تریدینگ وارد است:

  • نداشتن درآمد اولیه به‌ویژه برای تریدرهای مبتدی؛
  • سطح بسیار بالای رقابت که سبب استرس تریدرها می‌شود؛
  • چهارچوب‌ها و الزامات کنترلی سخت‌گیرانه از سوی شرکت‌های پراپ تریدینگ؛
  • درصد سود کمتر نسبت به ترید با سرمایه شخصی؛
  • ظهور رقبای جدید نظیر ماشین‌های معاملاتی خودکار و معاملات با فرکانس بالا (HFT).

 انواع شرکت‌های پراپ تریدینگ

شرکت‌های متفاوتی پراپ تریدینگ انجام می‌دهند. هرکدام از این شرکت‌ها استراتژی‌های خاصی برای پراپ تریدینگ دارند و فرصت‌های متنوعی را در اختیار کاربران یا همان تریدرهای خود قرار می‌دهند. اینکه کدام نوع شرکت پراپ تریدینگ را برای همکاری انتخاب می‌کنید، به مهارت‌ها، علایق، و ویژگی‌های شما بستگی دارد.

شرکت‌های پراپ تریدینگ با استراتژی‌های بلندمدت

شرکت‌هایی که استراتژی‌های بلندمدت را دنبال می‌کنند، معمولاً تریدرهایی را می‌طلبند که بر تحلیل بنیادین یا فاندامنتال (Fundamental Analysis) مسلط هستند. این قبیل شرکت‌ها اغلب آزادی عمل بیشتری برای تریدرها قائل هستند و افق سرمایه‌گذاری طولانی مدتی دارند.

تریدرهایی با ویژگی‌های ذیل می‌توانند در این نوع شرکت‌ها موفق ظاهر شوند:

  • به تحلیل بنیادین یا فندامنتال مسلط هستند؛
  • نیاز به آزادی عمل بیشتری دارند؛
  • از کنترل مداوم و لحظه‌به‌لحظه گریزان هستند؛
  • مهارت موفقیت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارند.

 شرکت‌های پراپ تریدینگ متمرکز بر معاملات روزانه

همان‌طور که از عنوان هم می‌توانید حدس بزنید، این شرکت‌های پراپ تریدینگ برای آن دسته از تریدرها مناسب‌اند که بیشتر به تریدهای روزانه علاقه دارند. تحلیلی که برای موفقیت در این نوع معاملات نیاز است، تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) است. با این اوصاف، این شرکت‌ها برای تریدرهایی با ویژگی‌های ذیل ایدئال خواهند بود:

  • به تحلیل تکنیکال مسلط هستند؛
  • قدرت تصمیم‌گیری‌درلحظه آن‌ها زیاد است؛
  • می‌توانند معاملات خود را به‌سرعت انجام دهند و حداکثر در یک روز ببندند؛
  • با کنترل مداوم و ارائه نتیجه روزانه مشکلی ندارند و عاشق سرعت هستند.

 شرکت‌‌های پراپ تریدینگ متمرکز بر معاملات الگوریتمی

اما نوع سوم شرکت‌های پراپ تریدینگ نیز نسل جدید شرکت‌ها هستند. این اکوسیستم‌ها، که به آن‌ها صندوق‌های تأمینی کوانتومی نیز گفته می‌شود، از الگوریتم‌ها و مدل‌های ریاضی پیشرفته و پیچیده برای انجام تحلیل‌ها و تریدها استفاده می‌کنند. افرادی که در این شرکت‌ها استخدام می‌شوند و فعالیت می‌کنند، به‌طور مستقیم ترید نمی‌کنند؛ بلکه به‌نوعی برای توسعه و بهبود همین الگوریتم‌ها و مدل‌های ریاضی در تلاش‌اند. برخی ویژگی‌های تریدرهایی که می‌توانند گزینه مناسبی برای این قبیل شرکت‌ها باشند، عبارت است از:

  • دانش فنی و مهارت زیادی در این زمینه دارند؛
  • قابلیت استفاده و توسعه مدل‌های ریاضی و الگوریتم‌ها را دارند؛
  • به همه استراتژی‌های معاملاتی مسلط هستند.

 پراپ تریدر کیست و چگونه می‌توان پراپ تریدر شد؟

تا اینجا می‌توان چنین برداشت کرد که پراپ تریدر یا معامله‌گر پراپ فردی است که با استفاده از سرمایه دیگران (شرکت، بانک، یا وب‌سایت) در بازارهای مالی مختلف ترید می‌کند و از سود حاصل کسب درآمد می‌کند.

برای تبدیل شدن به پراپ تریدر، نه به مدرک تحصیلی نیاز چندانی دارید، نه سابقه کاری از شما خواسته می‌شود، و نه حتی محدودیت زمانی و جغرافیایی خواهید داشت. پراپ تریدرها عموماً به‌صورت فریلنسری و از راه دور کار می‌کنند.

برای تبدیل شدن به پراپ تریدر و جذب سرمایه، سه راه پیش رو خواهید داشت:

ایجاد حساب معاملاتی

برای این منظور می‌توانید در یکی از سایت‌های پراپ تریدینگ ثبت نام کنید و پس از پشت سر گذاشتن آزمون‌های ورودی و پرداخت مبلغ مدنظر، حساب معاملاتی تأمین‌شده‌ای برای خود ایجاد کنید.

با استفاده از این حساب، که سرمایه آن نیز تا سقف مشخصی تأمین شده است، می‌توانید در بازارهای مالی مختلف فعالیت کنید. در حال حاضر، این راهکار بهترین، امن‌ترین، ساده‌ترین، و سریع‌ترین راه ممکن برای تبدیل شدن به پراپ تریدر است.

پیوستن‌ به شرکت‌های بازرگانی

علاوه بر سایت‌های پراپ تریدینگ، این احتمال نیز وجود دارد که بتوانید در شرکت بازرگانی خاصی استخدام شوید و در زمینه پراپ تریدینگ کار کنید. در حال حاضر، شرکت‌های زیادی پذیرای تریدرهای حرفه‌ای، باتجربه، و کاربلند هستند. البته اغلب این شرکت‌ها برای استخدام به مدرک تحصیلی و سابقه کار نیاز دارند.

ضمن اینکه احتمالاً با کار تمام وقت و حضوری سروکار خواهید داشت. درباره جنبه مالی قرارداد کار نیز برخی شرکت‌ها ممکن است برای شما حقوق مشخص ماهیانه در نظر گرفته باشند و برخی دیگر بر اساس میزان سوددهی شما عمل کنند.

پیدا کردن سرمایه‌گذار

روش سومی نیز برای پراپ تریدینگ وجود دارد. در این روش نیز می‌توان با پیدا کردن سرمایه‌گذار برای پراپ تریدینگ اقدام کرد. این کار مستلزم داشتن ارتباط با سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این حوزه است و باید با حضور در شبکه‌های مالی مختلف شانس خود را برای پیدا کردن سرمایه‌گذار افزایش دهید.

 سود پراپ تریدینگ

در حالت کلی، شرکت‌ها و سایت‌ها برای ارائه سود پراپ تریدینگ از دو رویه استفاده می‌کنند:

  • پرداخت درآمد ثابت ماهیانه؛
  • پرداخت سود پراپ تردینیگ بر اساس درصد سود.

اینکه هر شرکتی کدام روش پرداخت را در نظر بگیرد، به الزامات و استراتژی‌های آن شرکت بستگی دارد. بهترین و به‌صرفه‌ترین حالت، تلفیقی از دو رویه است. در اصل، بسیاری از شرکت‌ها تلفیقی از این دو روش پرداخت را در نظر می‌گیرند. مبلغی را در قالب حقوق ماهیانه پرداخت می‌کنند و بخشی از سودی را که پراپ تریدر کسب کرده است نیز در قالب سود به او برمی‌گردانند.

این رویکرد مزیت‌های زیادی دارد. دو دلیل و مزیت عمده آن عبارت‌اند از:

  • پرداخت منظم و ماهیانه حقوق می‌تواند باعث آرامش خاطر تریدرها شود؛
  • پرداخت درصدی سود باعث افزایش انگیزه در تریدر برای معاملات موفق‌تر و پرسودتر می‌شود.

مبلغ حقوق ماهیانه‌ای که اغلب سایت‌های پراپ تریدینگ جهانی برای تریدرهای خود در نظر می‌گیرند، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در ماه است. البته این رقم بسته به نوع شرکت یا مهارت‌های تریدر می‌تواند بیشتر هم باشد.

درصدی هم که از سود برای تریدر کنار گذاشته می‌شود، معمولاً ۲۵ تا ۵۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. اغلب شرکت‌‌ها در کنار حقوق ماهیانه، همان سود ۲۵ درصدی را لحاظ می‌کنند، اما ممکن است بسته به شرایط حتی تا ۵۰ درصد نیز سود تعلق بگیرد. ناگفته نماند که برخی از شرکت‌ها برای برخی از تریدرهای خود حتی تا ۷۵ درصد نیز سود لحاظ می‌کنند که در سرمایه‌گذاری‌های کلان رقم چشمگیری خواهد بود.

جمع‌بندی

پراپ تریدینگ (Prop Trading) نوعی خاص از دادوستد دارایی‌ها یا ترید است که در آن، سرمایه از یک شرکت یا سازمان است و افرادی به استخدام شرکت یا سازمان درمی‌آیند تا با استفاده از این سرمایه، در بازارهای مالی مختلف ترید کنند. این روش ترید، مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • دسترسی به حجم قابل ملاحظه‌ای سرمایه؛
  • کم بودن ریسک (عملاً بدون ریسک)؛
  • قابلیت سودآوری و کسب درآمد زیاد؛
  • توسعه مهارت‌های معاملاتی و آموزش؛
  • دسترسی به منابع تکنولوژیکی و خدمات مالی.

برخی معایب نیز به پراپ تریدینگ وارد است. مثل:

  • سطح بالای رقابت و استرس؛
  • نداشتن درآمد اولیه به‌ویژه برای مبتدیان

در حال حاضر، برای انجام پراپ تریدینگ سه روش وجود دارد. اول اینکه به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار اختصاصی برای خودتان باشید. دوم اینکه در شرکتی بازرگانی استخدام شوید. سوم، که بهترین و به‌روزترین روش است، اینکه در یک وب‌سایت پراپ تریدینگ ثبت‌نام و به‌صورت فریلنسری ترید کنید. این شرکت‌ها، انواع متفاوتی دارند و استراتژی‌ها و قوانین خاص خودشان را ارائه می‌دهند. از‌این‌رو، لازم است هنگام انتخاب و ثبت‌نام درباره آن‌ها تحقیق کنید.

سودی که اغلب شرکت‌ها و سایت‌های پراپ تریدینگ ارائه می‌دهند، شامل پرداخت حقوق ماهیانه و درصدی از سود کسب شده است. حقوق ماهیانه معمولاً حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار است و درصد سود نیز می‌تواند از ۲۵ تا ۵۰ درصد متفاوت باشد. هرچند برخی سایت‌ها تا ۷۵ درصد نیز پرداخت سود دارند.

سوالات متداول

1

پراپ تریدینگ (Prop Trading) چیست؟

پراپ تریدینگ (Prop Trading) نوعی خاص از دادوستد دارایی‌ها یا ترید است که در آن، سرمایه از یک شرکت یا سازمان است و افرادی به استخدام شرکت یا سازمان درمی‌آیند تا با استفاده از این سرمایه در بازارهای مالی مختلف ترید کنند.

 

 

2

سود و زیان پراپ تریدینگ چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه سود پراپ تریدینگ می‌تواند بین 25 تا 50 درصد، گاهی تا 75 درصد، متغیر باشد، اما ضررها شامل حال پراپ تریدر نمی‌شوند. در صورت ترید ناموفق تا یک سقف مشخص، حساب کاربری تریدر غیرفعال و از شبکه حذف می‌شود.

3

آیا همه می‌توانند پراپ تریدر شوند؟

برای پراپ تریدر شدن به تحلیل و مهارت‌های معاملاتی نیاز دارید. برای ثبت‌نام لازم است ورودی پرداخت کنید و این مبلغ تنها در صورتی به شما برمی‌گردد که در آزمون‌های ورودی قبول شوید.

امتیاز شما به این محتوا

3.5 / 5. 2

میانگین امتیازات: 3.5/5
تعداد امتیاز: 2
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره