اگر به دنبال یکی از قابل اعتمادترین سیگنال‌های خرید بیت‌کوین می‌گردید، باید شما را با هش ریبون آشنا کنیم. اندیکاتور هش ریبون شاخصی بر اساس وضعیت شبکه بیت‌کوین است. در اغلب مواقع هم از آن برای نشان دادن کف قیمت دلاری بیت کوین در تایم فریم‌های خاصی استفاده می‌شود. برای اینکه بفهمید هش ریبون چیست، ابتدا باید با هش ریت آشنا شوید. سپس بررسی می‌کنیم اندیکاتور چیست و چگونه باید از اندیکاتور Hash Ribbons برای پیدا کردن بهترین قیمت بیت کوین برای خرید استفاده کرد.

اندیکاتور هش ریبون چیست؟

نمودار هش ریبون بیت کوین دوره‌هایی را شناسایی می‌کند که ماینرهای بیت کوین در ناامیدی قرار دارند و احتمال تسلیم شدن آن‌ها زیاد است. ممکن است دوره‌هایی پس از افزایش قیمت بیت‌کوین و سپس عقب‌نشینی چشمگیر آن به وجود بیاید که در آن، برخی ماینرها ناچارند فعالیت کوتاه‌مدت خودشان را ادامه دهند. در این شرایط استخراج‌کنندگان، ریگ‌های ماینینگ خودشان را غیرفعال می‌کنند و مقدار هش ریت کاهش پیدا می‌کند. آن‌طور که چارلز ادواردز، طراح اندیکاتور هش ریبون می‌گوید: «وقتی ماینرها تسلیم می‌شوند، این بهترین سیگنال برای خرید بیت کوین است.»

هش ریت، قدرت پردازش ماینرها روی شبکه بیت کوین است. هرچه هش ریت بیشتر باشد، یعنی تعداد ماینرهای بیشتری در حال استخراج بیت کوین است. در چنین مواقعی قیمت دلاری بیت کوین هم افزایش پیدا می‌کند؛ اما وقتی هش ریت کاهش پیدا کند، یعنی تعداد ماینرها بنا به ناامیدی از هزینه برق و عوامل دیگر کاهش پیدا کند و قیمت دلاری بیت کوین نیز نزولی می‌شود.

اندیکاتور هش ریبون بهترین قیمت کف بیت کوین را نشان نمی‌دهد. در واقع، نشانگر دوره‌هایی است که ریگ‌های ماینینگ به اقتضای شرایط فعالیت خودشان را متوقف می‌کنند و درنتیجه، نرخ هش کاهش پیدا می‌کند. در بیشتر مواقع، این نمودارها می‌توانند کف ماکرو در قیمت بیت کوین را نشان دهند. این دوره‌ها مطلوب‌ترین زمان نگهداری و خرید بیت کوین برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت‌اند.

نمودار هش ریبون بیت کوین چگونه محاسبه می‌شود؟

شبکه بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) بهره می‌برد و فعالیت آن به استخراج بستگی دارد. استخراج‌کنندگان یا ماینرها وظیفه پردازش و بررسی اطلاعات را بر عهده دارند. این ماینرها هستند که با فعالیت سبب حفظ امنیت شبکه بیت کوین و اطمینان از صحت تراکنش‌ها می‌شوند.

سختی بیت کوین حدوداً دو هفته یک‌بار یا به عبارتی، هر ۲۱۶ بلاک یک‌بار تنظیم می‌شود. هر بلاک هم معمولاً هر ده دقیقه یک بار روی بلاک چین بیت کوین پردازش می‌شود. به میزان توان محاسباتی مورد نیاز تولید یک بلاک جدید، سختی شبکه بیت کوین گفته می‌شود. تغییر هش ریت، سبب تغییر این سختی می‌شود. هرچه سختی شبکه بیت کوین بیشتر شود، امنیت شبکه افزایش پیدا می‌کند و احتمال حمله به آن کمتر می‌شود. سختی بیشتر شبکه یعنی پردازش و احراز داده‌ها در شبکه بلاک چین، نیازمند قدرت بیشتری است.

این در حالی است که نرخ هش به صورت روزانه محاسبه می‌شود و سلامت ماینرها بدون تأخیر زمان زیاد، نشان‌دهنده تنظیمات سختی بیت کوین است. نمودار هش ریبون بیت کوین برای شناسایی زمانی که هش ریت در روند نزولی سنگین قرار دارد، از میانگین‌های متحرک روزانه (SMAها) استفاده می‌کند. علاوه بر این، می‌توان از نمودار هش ریبون برای شناسایی زمان آغاز خروج از روند نزولی هش ریت نیز استفاده کرد که از آن ابزاری عالی برای شروع سرمایه‌گذاری می‌سازد.

اندیکاتور هش ریبون نشان می‌دهد تسلیم حجم گسترده ماینرها هنگامی پایان می‌یابد که میانگین متحرک روزانه سی‌روزه (۳۰SMA) هش ریت بیت کوین پس از پایین آمدن از میانگین متحرک شصت‌روزه (۶۰SMA) مجدداً به بالاتر از آن می‌رود؛ اما این چگونه روی نمودار نشان داده می‌شود:

  • پایین‌تر بودن ۳۰SMA از ۶۰SMA: نرخ هش کاهش پیدا می‌کند و ماینرها تسلیم می‌شوند = خطوط افقی نارنجی
  • بازگشت از ۳۰SMA به بالاتر از ۶۰SMA: پایان تسلیم ماینرها = خطوط افقی سبز
  • بازگشت از ۳۰SMA به بالاتر از ۶۰SMA و افزایش قیمت = بازگشت رنگ سفید (این یک سیگنال خرید است.)

بازگشت از خطوط عمودی سبز به سفید در اندیکاتور نشان‌دهنده فرصتی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. این نشان می‌دهد ماینرها تسلیم شده‌اند و قیمت دلاری بیت کوین روند صعودی در پیش گرفته است.

چگونه از هش ریبون برای خرید و فروش بیت کوین استفاده کنیم؟

اندیکاتور هش ریبن شاخص خرید مؤثر و بسیار دقیقی برای بیت کوین است؛ زیرا از تغییرات در هش ریت بیت کوین برای اندازه‌گیری تسلیم ماینرها در بازار استفاده می‌کند. وقتی هش ریت بیت کوین در طول تسلیم ماینر شروع به بازیابی می‌کند، اندیکاتور هش ریبون سیگنال خرید را نشان می‌دهد. تسلیم ماینر که در اصطلاح به آن کاپتیلاسیون ماینر نیز گفته می‌شود، وقتی رخ می‌دهد که سوددهی استخراج کاهش پیدا می‌کند و ماینرها ناچار می‌شوند دارایی‌های خود را بفروشند.

پس از پایان تسلیم ماینرها و به ثبات رسیدن قیمت، اندیکاتور هش ریبون یک سیگنال خرید بیت کوین را نشان می‌دهد. وقتی کاهش هش ریت بیت کوین ادامه پیدا نکند و فشاری برای فروش بیت کوین وجود نداشته باشد، می‌توان اطمینان پیدا کرد که قیمت بیت کوین به کف رسیده است.

نمودار زیر مربوط به دوره زمانی سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ است که دو نمونه عبور میانگین متحرک سی‌روزه از شصت‌روزه را نشان می‌دهد.

نمودار هش ریبون

تجزیه‌وتحلیل موارد این‌چنینی تأیید می‌کند بازار گاوی طولانی‌مدت معمولاً به دنبال سیگنال خرید رخ می‌دهد. برای مثال، نمودار زیر چهار سیگنال خرید از سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد:

بررسی هش ریبون با اندیکاتور
تاریخ یک سیگنال خرید قیمت خرید رشد تا بالاترین قله قیمتی
۲۱ آگوست ۲۰۱۶ ۵۶۴ دلار ۶۸/۳۳۴۷ درصد
۱۰ ژانویه ۲۰۱۹ ۳۸۰۰ دلار ۷/۳۱۳ درصد
۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ ۷۱۴۴ دلار ۰۹/۵۸ درصد
۱۸ آوریل ۲۰۲۰ ۷۵۸۳ دلار ۳۴/۴۷ درصد

بیت کوین بهترین کالای پول ساخته‌شده در تاریخ است و ما شاهد شروع کسب درآمد جهانیان از آن هستیم؛ به همین دلیل، وقتی اندیکاتور هش ریبن کف قیمت بیت کوین را نشان می‌دهد، خرید این ارز دیجیتال بهترین ایده است. می‌توانید با کاهشی شدن قیمت و کاهش تصاعدی فشار فروش، از این شاخص برای پیدا کردن بهترین نقطه ورود استفاده کنید. وقتی هم برعکس این اتفاق رخ می‌دهد، می‌توانید از آن به‌عنوان بهترین نقطه خروج استفاده کنید و دارایی خود را بفروشید.

کلام پایانی

اندیکاتور هش ریبون ابزار منحصربه‌فردی برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال است که از دو معیار خاص میانگین متحرک سی‌روزه و شصت‌روزه هش ریت بیت کوین تشکیل شده است. هش ریت نیز عامل نشان‌دهنده وضعیت و سلامت شبکه بیت کوین است که هرچه نرخ آن بالاتر باشد، برای ثبات و امنیت شبکه بیت کوین بهتر است.

نمودار هش ریبون بیت کوین که چارلز ادواردز آن را خلق کرده، تاکنون قوی‌ترین سیگنال خرید بیت‌کوین لقب گرفته است؛ بنابراین، می‌توان از این نمودار برای پیدا کردن بهترین نقطه ورود و سیگنال خریدی مؤثر استفاده کرد.