در سال ۲۰۲۱، صرافی ارز دیجیتال Crypto.com طی اشتباهی تایپی هنگام وارد کردن آدرس کیف پول ارز دیجیتال، به‌جای صد میلیون دلار استرالیا، ۱۰/۵ میلیون دلار استرالیا به ولت یک کاربر منتقل کرد؛ موضوعی که تا مدت‌ها برای این صرافی چالش‌های زیادی را در پی داشت.

این موضوع اهمیت انتقال ارز دیجیتال در بلاک‌چین و تبعات یک اشتباه ساده را  مشخص می‌کند؛ چرا که بازیابی و پیگیری تراکنش انجام‌شده در بلاک‌چین با چالش‌های فراوانی همراه است. در ادامه این مقاله، مشکلات مربوط به انتقال اشتباه ارز دیجیتال و بازیابی آن را بررسی می‌کنیم.

دلایل انتقال اشتباه ارز دیجیتال

برای اشتباه در انتقال ارز دیجیتال، دلایل متفاوتی وجود دارد. ممکن است با بی‌دقتی کوچکی، دارایی خود را  به‌طور کامل از دست بدهید. رایج‌ترین اشتباهات هنگام انتقال ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

انتخاب اشتباه شبکه بلاکچین

اولین و مهم‌ترین دلیل انتقال اشتباه ارز دیجیتال، انتخاب شبکه بلاک‌چین اشتباه است. هر ارز دیجیتال در بستر یک بلاک‌چین راه‌اندازی می‌شود. آدرس اختصاصی برای واریز و برداشت آن‌ هم مربوط به‌ همان شبکه است. برای مثال، نمی‌توانید یک ارز با استاندارد ERC-20 اتریوم را از طریق شبکه بایننس اسمارت چین با استاندارد BEP-20 ارسال کنید.

این اشتباه در بسیاری از موارد توسط کیف پول شما تشخیص داده می‌شود و از انجام تراکنش جلوگیری می‌کند، ولی همواره این اتفاق رخ نمی‌دهد. مثلاً ممکن است کیف پول شما اجازه انجام تراکنش را بدهد، ولی درنهایت، دارایی منتقل نمی‌شود. در واقع، زمانی که کیف پول مقصد را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که هیچ رمزارزی به آن انتقال نیافته است. برای رفع چنین اشتباهی در انتقال ارز دیجیتال، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

وارد کردن اشتباه آدرس ولت مقصد

وارد کردن اشتباه آدرس ولت مقصد

یکی از دلایل انتقال اشتباه ارز دیجیتال، وارد کردن مقصد اشتباه است. اگر آدرس کیف پول ارز دیجیتال مقصد را به‌اشتباه وارد کنید، دارایی مدنظر شما به ولت دیگری منتقل می‌شود.

شانس شما برای بازگشت رمزارز پس از این انتقال اشتباه، تقریباً صفر است؛ چراکه تنها راه شما پیدا کردن صاحب ولت است که با توجه به نیمه‌ناشناس بودن تراکنش‌ها، تقریباً امکان‌پذیر نیست.

بهترین راه برای جلوگیری از این اشتباه، استفاده از بخش اسکن QR Code ولت مقصد است. در این صورت، امکان اشتباه در وارد کردن آدرس ولت به صفر می‌رسد.

عدم بررسی نهایی آدرس مقصد

در بعضی موارد، ممکن است گوشی شما با نرم‌افزاری مخرب یا ویروس، تحت کنترل هکرها قرار بگیرد. به این صورت که شخص مدنظرتان (کیف پول مقصد) آدرس کیف پول خود را در پیام‌رسانی برایتان ارسال می‌کند. سپس شما آدرس را کپی و در جای آدرس مقصد در کیف پول خود جانمایی (Paste) می‌کنید. دقیقاً در این زمان، آدرس دیگری جانمایی می‌شود. پس، اگر قبل از تأیید تراکنش، آدرس مقصد را مجدد چک نکنید، دارایی مدنظرتان به حساب شخص هکر واریز می‌شود.

بازیابی انتقال ارز دیجیتال اشتباه در صرافی

هریک از دلایل انتقال اشتباه ارز دیجیتال، که پیش‌تر به آن‌ها پرداختیم، می‌تواند در یک صرافی یا یک کیف پول اتفاق بیفتد. پس، برای بازیابی این دارایی‌هایی که به‌اشتباه منتقل شده‌اند، باید روش‌های دقیقی را بلد باشید.

بازیابی ارز دیجیتال در صرافی بایننس

بازیابی ارسال اشتباه در صرافی بایننس

برای بازیابی دارایی از طریق صرافی بایننس، ابتدا باید به شبکه‌ای که دارایی به آن منتقل شده است دقت کنید؛ چراکه اگر صرافی بایننس از آن شبکه پشتیبانی نکند، امکان بازیابی دارایی وجود ندارد.

پس از آن، باید به‌کمک پشتیبانی صرافی، مراحل بازیابی ارز دیجیتال خود را پیگیری کنید. از آنجا که این روش برای کاربران داخل ایران امکان پذیر نیست، بهتر است از صرافی‌های داخلی برای انتقال دارایی استفاده کنید تا پیگیری آن‌ها نیز ساده‌تر باشد.

بازیابی ارز دیجیتال در صرافی‌های داخلی

امکان پیگیری و بازیابی ارز دیجیتال در صرافی‌های داخلی برای ایرانیان بسیار بیشتر از صرافی‌های بین‌المللی است. برای بازیابی از طریق صرافی، ابتدا باید اطلاعاتی ازجمله آدرس کیف پول مبدأ و مقصد، شبکه‌های بلاک‌چین، و نام ارز منتقل‌شده را داشته باشید. این اطلاعات به تیم پشتیبانی صرافی کمک می‌کند تا به‌طور دقیق‌تری بتوانند تراکنش اشتباه شما را پیگیری کنند.

بازیابی انتقال ارز دیجیتال اشتباه در کیف پول

بازیابی ارسال اشتباه ارز دیجیتال در کیف پول

بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال از طریق کیف پول ارز دیجیتال، به نوع ولت مورد استفاده شما بستگی دارد. در ادامه، به روش بازیابی در کیف پول محبوب متامسک می‌پردازیم.

تصور کنید که قصد داشته‌اید روی بلاک‌چین اتریوم انتقال دارایی انجام دهید، ولی به‌اشتباه، آن را روی بلاک‌چین پالیگان منتقل کردید. در این شرایط، کیف پول متامسک (Metamask) به شما هشداری نمی‌دهد و تراکنش انجام می‌شود. درنهایت، به‌دلیل این انتقال اشتباه ارز دیجیتال، باید مراحل بازیابی را انجام دهید.

  • ابتدا باید کلید خصوصی کیف پول مقصد را وارد کنید. برای انجام این کار، می‌توانید گزینه Import Account را در ولت متامسک انتخاب و کلید خصوصی را در آنجا وارد کنید.
  • سپس دارایی‌های آن به‌نمایش درمی‌آید. اگر این اتفاق نیفتاد، می‌توانید از طریق تنظیمات، توکنی را که انتقال داده‌اید به فهرست توکن‌های کیف پول اضافه کنید تا نشان داده شود.
  • حالا می‌توانید آن دارایی را انتخاب و مجدداً به شبکه بلاک‌چین مدنظر خود منتقل کنید.

این روش تنها در صورتی قابل استفاده است که کیف پول مقصد متعلق به شما باشد یا آن‌قدر خوش شانس باشید که صاحب ولت مقصد را پیدا کنید و از او بخواهید این کار را انجام دهد.

کلام پایانی

بازیابی ارز دیجیتال هیچ تضمینی ندارد. بنابراین، تلاش کنید مرتکب اشتباه انتقال ارز دیجیتال نشوید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، حفظ امنیت کلیدهای خصوصی‌تان است. هر کیف پول ارز دیجیتالی چندین کلید خصوصی دارد که باید به بهترین شکل ممکن از آن‌ها نگهداری کنید و هرگز آن‌ها را در اختیار کسی نگذارید. در غیر این صورت، امنیت دارایی‌های شما به‌خطر می‌افتد. قبل از انجام هر تراکنشی، به‌یاد آورید که تراکنش‌های ارز دیجیتال قابل بازگشت نیستند. پس، باید چند بار همه‌چیز را بررسی و سپس تراکنش را تأیید کنید.