با وجود روند رو به رشد طی دو ماه گذشته، بازار کریپتو، در روز ۲۰ آذر ۱۴۰۲ چرخشی غیرمنتظره نشان داد. درست زمانی که سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند روند صعودی غیرقابل توقف است، ارزش بازار و قیمت ارزهای دیجیتال در روز گذشته افت شدیدی پیدا و هشت هفته متوالی روند صعودی را قطع کرد.

در یک دوره کوتاه ۲۴ ساعته، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از ۱۶۴۰ میلیارد دلار در ۱۰ دسامبر به کمتر از ۱۵۶۰ میلیارد دلار در ۱۱ دسامبر رسید. بیت کوین (BTC) از ۴۴ هزار دلار به سطح ۴۱ هزار دلار سقوط کرد و تقریباً ۶.۰۹ درصد کاهش یافت.

اتریوم (ETH) نیز از همین مسیر پیروی کرد. قیمت ETH در بازه زمانی مشابه از حدود ۲۳۸۰ دلار به ۲۱۷۰ دلار رسید که نشان دهنده حدود ۸.۸۲ درصد کاهش است.

علی‌رغم سقوط ناگهانی، به نظر می‌رسد که احساسات صعودی بازار مهار نشده است و بخشی از کاهش قیمت به‌سرعت جبران شد؛ تا در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در حدود ۴۱۹۰۰ دلار و اتریوم در حدود ۲۲۲۶ دلار معامله شوند.

این درحالیست که شاخص ترس و طمع بازار به بالای ۸۰ رسیده است. عددی که نشان دهنده طمع شدید در بازار و امید به ادامه روند صعودی است.

بررسی دلایل کاهش قیمت

 دلایل زیر می‌توانند در کاهش قیمت بیت کوین در روز گذشته موثر باشند:

سیو سود تریدرهای فیوچرز

سقوط شدید بازار کریپتو در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳، می‌تواند تا حدی به دلیل فروش دارایی‌ها برای دریافت سود توسط سرمایه‌گذاران باشد.

طبق داده‌های Crypto.com سود پوزیشن‌های فیوچرز باز بیت‌کوین در ۱۰ دسامبر به رکورد جدید ۴.۸۷ میلیارد دلار رسید. به‌همین دلیل طبیعی است که بخشی از تریدرها به‌فکر سیو سود و بستن پوزیشن‌های باز خود باشند.

در همین حال، اندیکاتور RSI بیت کوین از هفته اول دسامبر بالای ۷۰ بوده و در مقطعی به نزدیک ۸۲ رسید، که نشان دهنده ورود نمودار به منطقه اشباع خرید است. پس از کاهش قیمت اخیر، RSI به عدد ۶۳ کاهش یافت که نشان دهنده عدم اشباع بازار است.

ماینرها به دنبال فروش

از اکتبر ۲۰۲۳، کاهش قابل توجهی در ذخایر ماینرهای بیت کوین مشاهده شده که نشان دهنده افزایش فروش از سوی آن‌هاست. تثبیت قیمت بیت کوین طی چند روز گذشته در حدود ۴۴ هزار دلار، ماینرها را بر آن داشته است که دارایی خود را برای کسب سود بفروشند. داده‌های سایت تریدینگ ویو (TradingView) نشان می‌دهد که ذخایر ماینرهای بیت‌کوین از حدود ۲.۰۶ میلیون در اکتبر به حدود ۲ میلیون در ۱۱ دسامبر رسیده که کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

 علاوه بر این، داده‌های TheMinerMag نشان می‌دهد که در ماه اکتبر، شرکت‌های استخراج بیت‌کوین، از فرصت فراهم شده در بازار استفاده کردند و بخش قابل‌توجهی از دارایی‌های دیجیتال استخراج‌شده خود را فروختند.

۱۳ شرکت عمومی استخراج در ماه اکتبر، ۵۴۹۲ بیت کوین به ارزش حدود ۱۶۴ میلیون دلار را فروختند و از رشد ۳۰ درصدی این رمزارز استفاده کردند. این فروش شامل کل بیت کوین تولید شده توسط این شرکت‌ها در ماه اکتبر است.

اظهارات اخیر مدیر عامل جی پی مورگان (JPMorgan)

اظهارات اخیر جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیر عامل شرکت اقتصادی جی پی مورگان در مورد ارزهای دیجیتال نیز احتمالاً به ناآرامی بازار و کاهش اخیر قیمت دامن زده است.

در جریان جلسه اخیر کنگره آمریکا، دیمون به شدت از بیت کوین و صنعت رمزنگاری انتقاد کرد و اظهار داشت که اگر دولت را در اختیار داشت، صنعت ارزهای دیجیتال را تعطیل می‌کرد.

او استدلال کرد که ارزهای دیجیتال عمدتاً برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی و قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شوند و بر ویژگی‌های ناشناس بودن و انتقال فوری پول تأکید کرد؛ ویژگی‌هایی که آن‌ها را برای چنین مقاصدی جذاب می‌کنند.

بدبینی عمیق مدیرعامل جی پی مورگان نسبت به ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین، و پیشنهاد وی مبنی بر لزوم مداخله دولت برای تعطیل کردن این صنعت، یکی از دلایل احتمالی کاهش قیمت رمزارزهاست.

در حالی که دیمون از منتقدان سرسخت ارزهای دیجیتال بوده و آن‌ها را ابزاری برای فعالیت‌های مجرمانه می‌داند، جالب است بدانید که شرکت او، JPMorgan، در حال تلاش برای راه‌اندازی بلاک چین و ارز دیجیتال خود بوده است.

روزهای آینده بازار کریپتو به چه سمتی می‌رود؟

بیت کوین در سطوح ۴۴ هزار دلاری مقاومت قوی نشان داده است. موضوعی که نشان می‌دهد خریداران در حال حاضر متوقف شده‌اند و منتظر یک محرک جدید برای شروع دور بعدی خرید هستند.

تایید برنامه‌های ETF اسپات بیت کوین، رویدادی مهم در افق صنعت کریپتوکارنسی است و می‌تواند به عنوان محرک بزرگ بعدی عمل کند.

به گفته جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر بلومبرگ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به‌احتمال زیاد پیشنهاد یک ETF اسپات بیت کوین را در ژانویه تایید می‌کند. این تصمیم احتمالا تا قبل از ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ عملیاتی خواهد شد.

در همین حال، BlackRock و Bitwise برنامه‌های جدیدی را برای پیشنهادهای ETF بیت کوین خود ثبت کرده‌اند که نشان دهنده پیشرفت و تمایل SEC برای حرکت رو به جلو است.

با توجه به رویدادهای مورد انتظار و ماهیت ذاتی بازار کریپتو، سرمایه‌گذاران باید برای افزایش نوسانات در روزهای آینده آماده شوند.

منبع: Crypto.news