یکی از بروکرهای فارکس، که خدمات خود را به همراه پشتیبانی فارسی شبانه‌روزی به ایرانیان ارائه می‌کند، بروکر اوربکس (Orbex) است. در این مقاله از کلینیک سرمایه، قصد داریم به معرفی کامل بروکر اوربکس و نحوه ثبت نام و احراز هویت در آن بپردازیم. اگر دوست دارید بیشتر با بروکر اوربکس و ویژگی‌های آن آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بروکر اوربکس چیست؟ (Orbex Broker)

بروکر اوربکس (Orbex) از بروکرهای شناخته‌شده در بازار فارکس است که از سال ۲۰۱۱ خدمات مالی خود را به کاربران چندین کشور مختلف ارائه می‌دهد. این بروکر فارکس امکان معامله در بازارهای مختلف را با چند نوع حساب معاملاتی فراهم کرده است تا طیف وسیعی از تریدرهای تازه‌کار و باتجربه بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

بروکر اوربکس از چندین رگولاتور مختلف مجوز دارد و به‌دلیل ارائه خدمات باکیفیت، چندین جایزه مختلف نیز دریافت کرده است. این بروکر بدون مشکل به کاربران ایرانی سرویس‌دهی دارد و برای واریز و برداشت این دسته از مشتریان خود روش‌هایی را در نظر گرفته است.

بروکر اوربکس در یک نگاه

نام بروکر اوربکس (Orbex)
سال تأسیس ۲۰۱۱
دفتر مرکزی موریس
رگولاتور FSC
انواع حساب معاملاتی دارد
انواع نمادهای معاملاتی فارکس، کالا، شاخص، ارز دیجیتال، و قراردادهای CFD
روش‌های واریز و برداشت ریالی، ارز دیجیتال
انواع پلتفرم‌های معاملاتی دارد
کپی تریدینگ ندارد
ربات تریدینگ دارد
بونوس ندارد
آدرس شبکه‌های اجتماعی تلگرام:

https://t.me/orbexalerts

اینستاگرام:

https://instagram.com/orbex.iran

توییتر:

فیسبوک:

https://www.facebook.com/OrbexGlobal

پشتیبانی چت زنده در پنل کاربری

ایمیل پشتیبانی:

[email protected]

اکانت پشتیبانی در تلگرام:

https://t.me/Orbex_support

پشتیبانی واتساپ:

+۹۰۵۵۳۲۵۹۱۹۴۵

تلفن دفتر مرکزی:

۴۴۲۰۳۵۱۹۸۱۴۰

آیا بروکر اوربکس برای ایرانیان در دسترس است؟

بروکر اوربکس به کاربران ایرانی نیز خدمات می‌دهد و وب‌سایت این بروکر به زبان فارسی ارائه شده است. تریدرهای ایرانی می‌توانند با استفاده از مدارک ایرانی، در این بروکر احراز هویت کنند و برای واریز و برداشت آن‌ها نیز روش‌های پرداخت ریالی و ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است. خدمات پشتیبانی این بروکر به‌صورت شبانه‌روزی و به زبان فارسی است.

رگولاتور بروکر اوربکس

بروکر Orbex برای ارائه خدمات خود از کمیسیون خدمات مالی موریس (FSC) مجوز دریافت کرده است و بر اساس این رگوله، می‌تواند خدمات خود را به کشورهای مختلف جهان، به‌جز کشورهای خاصی مثل آمریکا، سوریه، کره شمالی، و… ارائه کند.

علاوه بر این، اوربکس از سازمان خدمات مالی سیشل (FSA) نیز مجوز فروش اوراق بهادار دریافت کرده است و بر اساس آن، می‌تواند خدمات مختلفی مثل ارسال سفارش‌های نمادهای مالی مختلف، مدیریت وجوه، اعطای اعتبار یا وام، خدمات ارزی، و غیره را به مشتریان خود ارائه کند. اوربکس از اعضای صندوق جبران خسارت ICF است و محافظت از امنیت سرمایه مشتریان، از اهداف مهم این بروکر به حساب می‌آید.

نقد و بررسی بروکر Orbex

اوربکس در بازارهای مالی و فارکس، بیش از دوازده سال سابقه فعالیت دارد و در این مدت، توانسته است با جذب مشتریان مختلف، حجم معاملات ماهانه خود را به بیش از پنجاه میلیارد برساند. در حال حاضر، این بروکر امکان معامله بیش از سیصد نماد معاملاتی را در بازارهای مختلف برای کاربران خود فراهم کرده است.

اوربکس علاوه بر ارائه چند نوع حساب معاملاتی با ویژگی‌های مختلف، امکان استفاده از حساب اسلامی یا بدون سواپ و همچنین حساب‌های سرمایه‌گذاری یا پم را نیز فراهم کرده است. برخلاف بسیاری از بروکرها، که برای افتتاح حساب و واریز اولیه بونوس و پاداش ارائه می‌کنند، بروکر اوربکس بونوس خاصی برای کاربران خود در نظر نگرفته است. به‌طور خلاصه مزایا و معایب بروکر اوربکس عبارت‌اند از:

مزایای بروکر اوربکس

  • امکان معامله بیش از سیصد نماد مختلف؛
  • ارائه حساب‌های معاملاتی متنوع؛
  • ارائه خدمات به کاربران ایرانی؛
  • ارائه حساب‌های اسلامی بدون سواپ؛
  • ارائه اهرم یا لوریج تا ۱:۵۰۰؛
  • شروع اسپرد از صفر؛
  • ارائه حساب دمو یا آزمایشی؛
  • ارائه VPS رایگان؛
  • پشتیبانی شبانه‌روزی به زبان فارسی.

معایب بروکر اوربکس

  • پشتیبانی‌نکردن از متاتریدر ۵؛
  • ارائه‌ندادن بونوس و پاداش ثبت نام.

آموزش ثبت نام در بروکر اوربکس

ثبت نام در بروکر اوربکس فرایند ساده‌ای دارد و به‌راحتی، در دو مرحله انجام می‌شود. برای شروع ثبت نام، در صفحه اصلی سایت بروکر به نشانی orbexforex.com، روی دکمه «عضویت» در بالای صفحه کلیک کنید.

ثبت نام در بروکر اوربکس

در صفحه بعد، فرم ثبت نام به شما نمایش داده می‌شود و باید اطلاعات مختلف خود را هم به فارسی و هم به انگلیسی وارد کنید. سپس رمز عبوری قوی، متشکل از حروف کوچک و بزرگ و اعداد، برای حساب خود انتخاب کنید و پس از ورود کد امنیتی، روی دکمه «ثبت نام» کلیک کنید.

فرم ثبت نام در بروکر اوربکس

یک لینک فعال‌سازی به ایمیل شما ارسال می‌شود که برای فعال کردن حساب خود باید روی آن کلیک کنید. پیش از ورود به سایت، حتماً ایمیل خود را بررسی کنید و فعال‌سازی را انجام دهید.

لینک فعال سازی بعد از ثبت نام در بروکر اوربکس

پس از کلیک روی لینک فعال‌سازی، به صفحه ورود هدایت خواهید شد و می‌توانید با استفاده از ایمیل و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.

آموزش احراز هویت در بروکر Orbex

برای اینکه بتوانید از خدمات بروکر اوربکس استفاده کنید، باید فرایند احراز هویت را در آن انجام دهید. برای احراز هویت، پس از ثبت نام و ورود به پنل کاربری، از منوی سمت راست گزینه «پروفایل» را انتخاب کنید. در این صفحه، مشخصات فردی خود را به‌همراه آدرس کامل پستی وارد کنید و بعد دکمه «مرحله بعدی» را بزنید.

فرم مشخصات فردی برای احراز هویت در بروکر Orbex

در مرحله بعد، تصویر پشت و روی کارت شناسایی خود را در قسمت‌های مشخص‌شده آپلود کنید. برای احراز هویت، می‌توانید از کارت ملی، گواهی‌نامه، یا پاسپورت استفاده کنید.

آپلود مدارک برای احراز هویت در بروکر Orbex

در مرحله بعد، اطلاعات شما نمایش داده می‌شود. در صورت صحیح بودن تمام موارد، تیک تأیید را بزنید و روی دکمه «تکمیل پروفایل کاربری» کلیک کنید.

نمایش تکمیل پروفایل کاربری برای احراز هویت در بروکر Orbex

حساب شما با موفقیت فعال می‌شود و می‌توانید به کیف پول و حساب استارتر اوربکس دسترسی داشته باشید. پس از تأیید مدارک نیز دسترسی شما به تمامی امکانات بروکر امکان‌پذیر خواهد بود.

انواع حساب‌های معاملاتی بروکر اوربکس

از آنجا که هر تریدر بسته به سبک معاملاتی خود به امکانات متفاوتی نیاز دارد، بروکر اوربکس چهار نوع حساب معاملاتی ارائه می‌دهد که هریک از آن‌ها ویژگی‌های خود را دارند. تمام حساب‌های معاملاتی این بروکر امکان استفاده به‌صورت اسلامی یا سواپ فری را دارند و اسپردهای آن‌ها به‌صورت شناور ارائه می‌شود. انواع حساب‌های معاملاتی بروکر Orbex عبارت‌اند از:

حساب استارتر (Starter)

حساب استارتر ساده‌ترین حساب معاملاتی بروکر اوربکس است که با حداقل واریز ده دلار، می‌توان آن را افتتاح کرد. اسپرد این حساب به‌صورت شناور محاسبه می‌شود و بسته به نماد معاملاتی و در زمان‌های مختلف، تغییر می‌کند.

این حساب امکان استفاده از لوریج تا ۱:۵۰۰ را فراهم می‌کند و حداقل حجم معاملات آن نیز ۰.۰۱ لات است. معاملات این حساب مشمول کمیسیون می‌شود و مقدار آن به حجم معامله و نوع نماد معاملاتی بستگی دارد. حساب استارتر به‌دلیل واریز کمی که دارد، برای کاربران تازه‌کار گزینه مناسبی است.

حساب توربو (Turbo)

حساب توربو کمترین اسپرد را دارد و با حداقل واریز پنجاه دلار، می‌توان از آن استفاده کرد. این حساب نیز مثل حساب استارتر کمیسیون دارد و میزان کمیسیون آن بسته به حجم معامله تغییر می‌کند.

حداکثر لوریج قابل استفاده در این حساب ۱:۵۰۰ و حداقل حجم معاملات آن نیز ۰.۰۱ لات است. حساب توربو به‌دلیل اسپرد کم، برای کاربرانی مناسب است که تعداد معاملات زیادی دارند و اسپرد نقش مهمی در سود و زیان آن‌ها ایفا می‌کند. اسپرد کم به تریدرها کمک می‌کند تا ریسک به ریواردهای دقیق‌تری از معاملات خود به دست بیاورند.

حساب پریمیوم (Premium)

برای افتتاح حساب پریمیوم در بروکر اوربکس، باید حداقل سیصد دلار به حساب خود واریز کنید. این حساب، برخلاف دو حساب قبلی، کمیسیون ندارد و اسپرد آن نیز کم است. حداکثر لوریج قابل استفاده در این حساب ۱:۵۰۰ و حداقل حجم معاملات آن نیز مثل حساب‌های دیگر، ۰.۰۱ لات است. کاربرانی که حجم معاملات آن‌ها زیاد است و باید کمیسیون زیادی روی معاملات خود بپردازند، می‌توانند از این حساب بدون کمیسیون استفاده کنند.

حساب آلتیمیت (Ultimate)

برای افتتاح این حساب معاملاتی باید حداقل ۲۵ هزار دلار واریز داشته باشید. اسپرد این حساب از صفر شروع می‌شود و برای کاربرانی با حجم سرمایه زیاد، مناسب است. کمیسیون این حساب پنج دلار است و مثل حساب‌های دیگر، امکان استفاده از لوریج تا ۱:۵۰۰ را فراهم می‌کند. حداقل حجم معاملات این حساب ۰.۰۱ لات است و می‌توان به‌صورت اسلامی یا بدون سواپ نیز از آن استفاده کرد.

راهنمای واریز و برداشت در بروکر اوربکس

از آنجا که واریز و برداشت برای تریدرهای ایرانی، از چالش‌های مهم به حساب می‌آید، بروکر اوربکس امکان واریز و برداشت ریالی و ارز دیجیتال را برای مشتریان خود فراهم کرده است. برای واریز و برداشت در این بروکر می‌توانید پس از تکمیل ثبت نام و احراز هویت، در صفحه اصلی پنل کاربری خود از منوی سمت راست، گزینه «واریز به حساب» را انتخاب کنید. در این صفحه، شرایط واریز را مطالعه و روش واریز وجه خود را انتخاب کنید. برای واریز باید کیف پول یا حساب مدنظر، ارز پایه، و مقدار وجه واریزی را مشخص کنید. سپس تیک موافقت با قوانین را بزنید و روی دکمه «واریز» کلیک کنید.

واریز وجه در بروکر اوربکس

اگر واریز ریالی را انتخاب کرده باشید، به صرافی فارسی چنج هدایت می‌شوید و  با طی کردن مراحل آن، می‌توانید فرایند واریز را تکمیل کنید.

برداشت از حساب نیز فرایند کاملاً مشابهی دارد و با ورود به منوی برداشت و وارد کردن مبلغ، می‌توانید دارایی خود را از حساب بروکر برداشت کنید. حداقل برداشت این بروکر در هر دو روش ریالی و ارز دیجیتال پانزده دلار است و فرایند برداشت تا حداکثر ۴۸ ساعت کاری انجام می‌شود.

انواع نمادهای معاملاتی بروکر Orbex

نمادهای قابل معامله در بروکر اوربکس، به بازار فارکس محدود نیست. این بروکر امکان معامله بیش از سیصد نماد معاملاتی مختلف را در بازارهای فارکس، فلزات، انرژی‌ها، محصولات کشاورزی، سهام، شاخص‌های مختلف، و همچنین ارزهای دیجیتال مهم فراهم کرده است. به‌طور خلاصه، نمادهای معاملاتی بروکر اوربکس عبارت‌اند از:

  • جفت ارزهای اصلی و فرعی بازار فارکس؛
  • بیش از ده شاخص محبوب جهان؛
  • ارزهای دیجیتال مشهور ازجمله بیت کوین، اتریوم، و…؛
  • سهام شرکت‌های بزرگ جهان؛
  • فلزات، انرژی‌ها، و تولیدات کشاورزی.

حساب دمو بروکر اوربکس

بروکر اوربکس به مشتریان خود این امکان را می‌دهد که علاوه بر حساب‌های معاملاتی، از حساب دمو یا آزمایشی نیز استفاده کنند. حساب دمو نوعی حساب با موجودی مجازی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون درگیر کردن سرمایه واقعی خود، معامله در بازار را تجربه و امکانات بروکر را بررسی کنند. تریدرهای باتجربه نیز می‌توانند از حساب دمو برای امتحان استراتژی‌های معاملاتی و گرفتن بک تست استفاده کنند.

برای استفاده از حساب دمو در بروکر اوربکس، بعد از تکمیل ثبت نام و ورود به پنل کاربری، از منوی سمت راست گزینه «حساب دمو» را انتخاب کنید. در صفحه حساب دمو، می‌توانید با انتخاب نوع حساب و مقدار سرمایه اولیه، حساب دمو خود را ایجاد کنید. اگر حساب دمو، به‌مدت سی روز فعالیت نداشته باشد، غیرفعال می‌شود و باید دوباره برای خود حساب دمو بسازید.

ایجاد حساب دمو در بروکر اوربکس

بعد از ساخت اکانت دمو، اطلاعات آن به ایمیل شما ارسال می‌شود. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید وارد پلتفرم متاتریدر شوید و از اکانت دمو استفاده کنید.

انواع پلتفرم‌های معاملاتی بروکر اوربکس

بروکر اوربکس پلتفرم معاملاتی اختصاصی ندارد و معاملات آن بر بستر پلتفرم مشهور متاتریدر انجام می‌شود. این بروکر از متاتریدر ۵ پشتیبانی نمی‌کند، اما برای انجام معاملات از فناوری Fix API بهره می‌برد که امکان ارتباط مستقیم بین معامله‌گران و ارائه‌دهندگان نقدینگی را فراهم و از این طریق، معاملات را با سرعت بسیار زیادی اجرا می‌کند.

برای معامله در این بروکر، باید از پلتفرم متاتریدر ۴ استفاده کنید. متاتریدر ۴ امکان معامله انواع نمادهای معاملاتی را از طریق رابط کاربری ساده‌ای فراهم می‌کند. علاوه بر معامله، متاتریدر امکان دسترسی به تایم فریم‌های مختلف، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، معاملات سریع با یک کلیک، اجرای معاملات خودکار، اخبار مهم بازارهای مالی، و بسیاری موارد دیگر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

راهنمای معامله در بروکر Orbex

همان‌طور که اشاره شد، اوربکس مثل بسیاری از بروکرهای بازار، برای انجام معاملات خود از پلتفرم متاتریدر استفاده می‌کند و برای انجام معاملات، پلتفرم اختصاصی ندارد. این بروکر فقط از متاتریدر ۴ پشتیبانی می‌کند و برای معامله در آن، امکان استفاده از متاتریدر ۵ را ندارید.

برای شروع معامله در بروکر اوربکس، پس از تکمیل ثبت نام و واریز پول به حساب معاملاتی خود، اپلیکیشن متاتریدر را روی کامپیوتر یا موبایلتان نصب کنید و با استفاده از اطلاعات حسابتان وارد برنامه شوید.

با ورود به متاتریدر ۴، در منوی Quotes فهرست نمادهای قابل معامله در بروکر نمایش داده می‌شود.

فهرست نمادهای قابل معامله در بروکر اوربکس

با انتخاب هریک از این نمادها، می‌توانید چارت قیمت آن را ببینید. در صفحه چارت، علاوه بر مشاهده قیمت در تایم فریم‌های مختلف، امکان استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال دیگر نیز وجود دارد.

چارت قیمت

در صفحه چارت نماد، می‌توانید با انتخاب علامت + در بالا سمت راست صفحه، وارد صفحه خرید و فروش آن نماد شوید. در صفحه خرید و فروش، می‌توانید موارد مختلف معامله و همچنین حد سود و حد ضرر را مشخص کنید و سفارش خود را انجام دهید.

صفحه خرید و فروش نماد در متاتریدر

در منوی Trade نیز سفارش‌های قبلی و همچنین معاملات فعال شما قابل مشاهده‌اند. میزان موجودی، مارجین، و موارد دیگر نیز در همین منو نمایش داده می‌شوند.

لیست سفارش ها در متاتریدر

حساب پم (PAMM) بروکر اوربکس

یکی از خدمات بروکر اوربکس، حساب سرمایه‌گذاری یا حساب پم (PAMM) است. حساب پم به کاربران اجازه می‌دهد تا مدیریت سرمایه خود را به مدیر مطمئنی بسپارند و بدون نیاز به دنبال کردن بازار و انجام معاملات، از بازار سود کسب کنند. مدیران حساب نیز می‌توانند با پذیرفتن سرمایه این کاربران، معاملات خود را با حجم سرمایه بیشتری انجام دهند و در بخشی از سود این معاملات سهیم شوند.

برای استفاده از حساب پم بروکر اوربکس، در پنل کاربری خود از منوی سمت راست، گزینه «حساب‌های PAMM» را انتخاب کنید. در صفحه حساب پم، می‌توانید درخواست خود را برای مدیریت یا سرمایه‌گذاری ثبت کنید. توجه کنید که برای مدیریت پم، باید یک حساب معاملاتی فعال و مورد تأیید بروکر داشته باشید.

ایجاد حساب پم در بروکر اوربکس

بعد از انتخاب هریک از این گزینه‌ها، منتظر بمانید تا تیم پشتیبانی اوربکس شرایط شما را بررسی کند. فرایند تأیید و نحوه استفاده از حساب پم از طریق ایمیل به شما اطلاع‌ داده خواهد شد.

کارمزدها، اسپرد، و کمیسیون معاملات بروکر اوربکس

بروکر اوربکس اسپرد حساب‌های خود را به‌صورت رقابتی و شناور ارائه می‌کند. در اسپردهای شناور، میزان اسپرد بسته به نوع دارایی قابل معامله، تغییر می‌کند. کمترین اسپرد برای کاربران عادی مربوط به حساب توربو است. اسپرد حساب آلتیمیت از صفر شروع می‌شود، اما با توجه به حداقل واریز زیادی که این حساب نیاز دارد، برای کاربران عادی گزینه مناسبی نیست.

حساب‌های توربو و استارتر این بروکر کمیسیون دارند که بسته به حجم معامله تغییر می‌کند. حساب پریمیوم کمیسیون ندارد و کمیسیون حساب آلتیمیت نیز پنج دلار است. کارمزد واریز و برداشت تتر در این بروکر نیز به مبلغ آن بستگی دارد. واریز مبلغ کمتر از ۵۰ تتر شامل ۳ تتر کارمزد و واریز بالای ۵۰ تتر شامل ۱/۵ درصد کارمزد می‌شود. برداشت تتر از این بروکر کارمزد ندارد. کارمزد واریز و برداشت ریالی نیز صفر است و فقط ممکن است صرافی واسط مبلغی را به‌عنوان کارمزد دریافت کند.

بونوس‌های بروکر اوربکس

بروکر اوربکس برای کاربران خود بونوس یا پاداش خاصی در نظر نگرفته است. تنها روش کسب درآمد غیرفعال از این بروکر استفاده از سیستم IB است که اجازه می‌دهد با معرفی کاربران جدید به بروکر، از اسپرد معاملات آن‌ها مقداری کمیسیون به‌عنوان پاداش دریافت کنید.

البته بروکر اوربکس این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که به‌صورت رایگان، در منابع سیگنال عضو شوند و معاملات خود را با استفاده از سیگنال‌های رایگان از منابع معتبر انجام دهند. البته استفاده از سیگنال‌های معاملاتی همیشه با ریسک زیادی همراه است و باید براساس استراتژی و اصول مدیریت سرمایه، از سیگنال‌ها کمک بگیرید.

پشتیبانی بروکر اوربکس

بروکر اوربکس خدمات پشتیبانی خود را به زبان فارسی ارائه می‌دهدد. کاربران ایرانی می‌توانند برای دریافت پشتیبانی، از ساعت ۸ صبح تا ۲ بامداد به وقت تهران، با اکانت پشتیبانی اوربکس در تلگرام به آدرس Orbex_support@ در تماس باشند و از خدمات پشتیبانی مشتریان استفاده کنند. علاوه بر این امکان تماس با پشتیبانی از طریق ایمیل «[email protected]» نیز وجود دارد.

کلام پایانی

در این مقاله با ویژگی‌های بروکر اوربکس و نحوه ثبت نام و احراز هویت در آن آشنا شدیم. بروکر اوربکس بیش از یک دهه سابقه فعالیت دارد و خدمات خود را به کاربران ایرانی نیز ارائه می‌کند. این بروکر برای راحتی مشتریان ایرانی خود روش واریز و برداشت ریالی و همچنین ارز دیجیتال را فراهم کرده است. بروکر اوربکس برای رفع نیاز تریدرهای مختلف، چهار نوع حساب معاملاتی با ویژگی‌های متنوع ارائه می‌کند که با استفاده از آن‌ها، می‌توان بیش از سیصد نماد معاملاتی مختلف را خرید و فروش کرد. این بروکر بونوس خاصی به مشتریان خود ارائه نمی‌کند، اما حساب سرمایه‌گذاری یا پم و حساب اسلامی یا بدون سواپ از خدمات بروکر Orbex است.