اعلان ولز چیست و چه اهمیتی در بازار ارز دیجیتال دارد؟

مقالات ارز دیجیتال
اعلان ولز چیست و چه اهمیتی در بازار ارز دیجیتال دارد؟

در سال ۲۰۲۳، تعداد ۴۶۸۶ شرکت بزرگ فعال در حوزه کریپتوکارنسی شناسایی شده‌اند. جالب است بدانید که بیش از نیمی از این شرکت‌ها در آمریکا حضور دارند. علاوه‌براین‌، بسیاری دیگر از شرکت‌ها نیز شعبه‌هایی در کشور آمریکا دایر کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که قوانین نظارتی بازار کریپتو در آمریکا به‌راحتی می‌تواند تمام بازار ارزهای دیجیتال را تحت‌الشعاع قرار دهد. به‌ همین دلیل است که در اخبار رمزارزها مدام روی اقدامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تمرکز می‌شود. اعلان ولز یکی از پیام‌های هشداری است که این کمیسیون برای شرکت‌های کریپتویی مشکوک به فعالیت‌های خارج از چهارچوب قوانین آمریکا صادر می‌کند. اینکه اعلان ولز در عمل چیست، چه ماهیتی دارد، و نحوه عملکرد آن به چه صورت است، موضوعی است که قصد داریم در ادامه این مطلب از کلینیک سرمایه به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

اعلان ولز (Wells Notice) چیست؟

اعلان ولز (Wells Notice) اطلاعیه‌ای رسمی است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) آن را صادر می‌کند.

اعلان ولز (Wells Notice) اطلاعیه‌ای رسمی است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) آن را صادر می‌کند. این اعلان هشدار، افراد یا شرکت‌های فعال در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری حاضر در آمریکا را درباره نقض احتمالی قوانین و چهارچوب‌های نظارتی این کمیسیون آگاه می‌کند.

می‌توان به اعلان ولز به چشم هشداری نگاه کرد که به شرکت مدنظر در بازه زمانی مشخصی فرصت می‌دهد تا درباره اتهام نقض احتمالی قوانین، قبل از اقدام قانونی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، پاسخ‌گو باشد. در غیر این صورت، SEC برای پیگیری‌های قانونی دست‌به‌کار می‌شود و نزد دادگاه‌های ایالتی در آمریکا علیه شرکت‌ها طرح شکایت می‌کند.

اعلان ولز ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال، ممکن است شرکتی به‌دلیل دستکاری بازار، از سوی SEC اعلان ولز دریافت کرده باشد. در حالی‌که شرکت دیگری به فروش اوراق بهادار بدون رعایت قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار متهم شود.

صرافی کوین‌بیس (Coinbase) از شرکت‌هایی است که در ۲۲ مارس ۲۰۲۲ از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اعلان ولز دریافت کرد. در قالب این اعلان، کوین بیس به‌ دستکاری معاملات بازار کریپتو متهم شد. جالب است بدانید کوین بیس جزو بهترین صرافی‌های متمرکز جهان است و کیف پول آن هم نزد بسیاری از فعالان بازار کریپتو محبوبیت دارد.

تاریخچه اعلان ولز

شکل‌گیری اعلان ولز به سال ۱۹۷۲ و تشکیل کمیته ولز برمی‌گردد. از سال ۱۹۷۲ الی ۱۹۷۶ میلادی، مشاور کل کمیسیون بورس و اوراق ایالات متحده آمریکا فردی به‌نام جان ولز (John Wells) بود. او سعی داشت با تشکیل کمیته ولز، سازوکارهایی را ترتیب دهد که جلوی سوءاستفاده‌های شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری را بگیرد. در همان سال ۱۹۷۲، جان ولز سازوکار قانونی SEC را معرفی کرد که تحت عنوان اعلان ولز معروف شد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا چیست و چه وظایفی دارد؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نوعی سازمان دولتی مستقل در ایالات متحده است که بر بورس و اوراق بهادار آمریکا نظارت می‌کند. وظایف این سازمان را می‌توان در سه مورد خلاصه کرد:

  • حمایت از سرمایه‌گذاران؛
  • جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و کلاهبرداری‌های مالی؛
  • تسهیل سرمایه‌گذاری با ایجاد فضای امن.

در سال‌های اخیر و پس از رونق پیدا کردن ارزهای دیجیتال، این کمیسیون به‌طور خاص روی بازار رمزارزها و شرکت‌های آمریکایی فعال در این حوزه تمرکز کرده است. برخی از فعالان بازار معتقدند که فعالیت‌های SEC مانعی برای توسعه کریپتو است. در مقابل، گروهی دیگر بر این باورند که نظارت‌های این کمیسیون به‌شرط استفاده از سازوکار شفاف، می‌تواند تا حدی جلوی کلاهبرداری‌ها در بازار ارزهای دیجیتال را بگیرد.

تعریف اوراق بهادار از نظر SEC

گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

اگر اهل دنبال کردن اخبار ارز دیجیتال باشید، حتماً نام گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را شنیده‌اید. از نظر گنسلر و سازمان تحت امر او، بسیاری از ارزهای دیجیتال مصداق اوراق بهادار هستند. به‌ همین دلیل است که SEC حق نظارت بر فعالیت شرکت‌های کریپتویی را برای خود قائل می‌شود.

بنابراین، لازم است ابتدا تعریف اوراق بهادار (Security) از نظر SEC را بدانیم. اوراق بهادار ابزارهای مالی قابل خرید و فروش هستند. تست هاوی (Howey Test) معیار SEC برای شناسایی اوراق بهادار است. بر این اساس، یک دارایی با چهار ویژگی زیر، اوراق بهادار در نظر گرفته می‌شود:

  • پول نقد در آن سرمایه‌گذاری می‌شود؛
  • سرمایه‌گذاری در آن با هدف کسب سود مالی صورت می‌گیرد؛
  • سرمایه‌گذاری در یک شرکت یا کسب‌وکار انجام می‌شود؛
  • سود حاصل سرمایه‌گذاران از محل فعالیت شرکت‌ها به‌دست می‌آید.

تطبیق دادن چهار ویژگی گفته‌شده در مقام عمل به برخی از ارزهای دیجیتال کار ساده‌ای نیست. مثلاً گنسلر و دوستان هیچ‌گاه به‌ خود اجازه نداده‌اند که بیت کوین را به‌عنوان اوراق بهادار معرفی کنند. همین اوضاع درباره اتریوم نیز صدق می‌کند، اما از نظر این کمیسیون، بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال مانند ریپل، اوراق بهادار هستند. بسیاری از شرکت‌های کریپتویی بارها از SEC خواسته‌اند به‌جای معیارها کیفی، که قابل تفسیر هستند، شاخص‌های کمی و دقیقی برای اوراق بهادار معرفی کند.

مسئله اصلی این‌جا است که اگر قرار باشد ارزهای دیجیتال را جزو اوراق بهادار دسته‌بندی کنیم، پس الزاماً صرافی‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مبتنی بر رمزارزها نیز باید از مقررات و چهارچوب‌های رگولاتوری اوراق قرضه تمام‌وکمال پیروی کنند. اینجا دقیقاً یکی از نقاط اختلاف کمیسیون بورس و اوراق بهادار با شرکت‌های بازار رمزارزها است که گاهی به صدور اعلان ولز منجر می‌شود.

کدام تخلفات شرکت‌های کریپتویی به صدور اعلان ولز منجر می‌شوند؟

چه تخلفاتی منجر به اعلان ولز می شود؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ممکن است برای بسیاری از مسائل و تخلفات، به صدور اعلان ولز علیه یک شرکت کریپتویی اقدام کند. در ادامه، دو مورد از مهم‌ترین این دلایل را بررسی می‌کنیم.

فروش اوراق بهادار بدون مجوز

از آنجا که SEC برخی از ارزهای دیجیتال را به‌عنوان اوراق بهادار می‌شناسد، این کمیسیون شرکت ارائه‌دهنده آن رمزارزها و همچنین صرافی‌هایی را که این ارزها را خارج از چهارچوب‌های رگولاتوری تعیین‌شده عرضه کنند، بازخواست و علیه آن‌ها اعلان ولز صادر می‌کند.

برای مثال، می‌توان به پرونده‌‌ طرح دعوای کمیسیون بورس و اوراق بهادار از ریپل در سال ۲۰۲۰ میلادی اشاره کرد. SEC معتقد است که ریپل نوعی اوراق بهادار است و به‌ همین دلیل، شرکت در عرضه اولیه این توکن باید قوانین فروش اوراق بهادار را رعایت می‌کرد. رسیدگی به این دعوا حدود سه سال طول کشید. نهایتاً دادگاه ایالتی در آمریکا بخشی از ارز دیجیتال XRP را، که به خریداران خرد فروخته شده بود، مصداق اوراق بهادار تشخیص نداد؛ موضوعی که حکم پیروزی ریپل در برابر کمیسیون بورس و اوراق بهادار را داشت.

دستکاری در بازار

برای درک این موضوع، کافی است به دادخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا علیه شرکت بایننس و مدیرعامل آن، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، نگاهی بیندازید. این دادخواست از کامل‌ترین و سنگین‌ترین پرونده‌هایی است که SEC علیه یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات رمزنگاری به راه انداخته است.

اتهامات کمیسیون در این دادخواست به بایننس و ژائو، شامل هفت مورد است. از دستکاری در بازار تا دور زدن قوانین رگولاتوری ایالات متحده در فهرست اتهامات این صرافی به‌چشم می‌خورند. بسیاری از این موارد، به اوراق بهادار ارتباطی ندارند و در زمره فعالیت‌های دستکاری در بازار جای می‌گیرند؛ مثل دستکاری در آی‌پی‌ها و ارائه خدمات به کاربران آمریکایی با وجود ممنوعیت یا فعالیت‌های مالی در سطح بازار از طریق شرکت‌هایی غیر از بایننس و توابع آن که همگی از نظر SEC تخلفات آشکار یک شرکت فعال در حوزه سرمایه‌گذاری هستند.

قبل و بعد از صدور اعلان ولز چه مراحلی طی می‌شود؟

در مواردی که کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته یا شواهد و قراین به‌حدی واضح و مستدل هستند که می‌توانند به محاکمه فرد یا شرکت در دادگاه منجر شوند، معمولاً کمیسیون برای صدور اعلان ولز اقدام نمی‌کند و مستقیماً شکایت خود را تسلیم دادگاه می‌کند. بااین‌حال، در بسیاری از پرونده‌های دیگر، که ممکن است با ابهاماتی همراه باشند، مقامات کمیسیون سعی می‌کنند قبل از اقدام رسمی قانونی، فرصت کوتاهی به شرکت یا فرد مدنظر بدهند.

با وجود اینکه صدور اعلان ولز به‌معنی تشخیص نهایی تخلف یا جرم نیست، نشان می‌دهد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار، در مقام رگولاتور، برخی مستندات و شواهد را گردآوری کرده، تحقیقات جامعی پیرامون موضوع اعلان انجام داده است، و پس از طی روند صدور اعلان، قصد دارد به فرد یا شرکت مدنظر هشدار بدهد. روند صدور اعلان ولز از سوی SEC به‌شرح زیر است:

تحقیق و تفحص (Investigation)

در اولین مرحله، SEC به انجام تحقیقات کامل درباره موضوع نقش مقررات شرکت یا فرد مدنظر می‌پردازد و مستندات، ادله، و شواهد مورد نیاز را گردآوری می‌کند.

اطلاع‌رسانی (Notification)

اعلان ولز از طریق مکاتبه یا تماس تلفنی به اطلاع شرکت مورد اتهام می‌رسد. در این اعلان، ممکن است صرفاً به اتهامات وارده و ابهامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار پرداخته شده باشد. این امکان نیز وجود دارد که محدودیت‌ها، جریمه‌ها، ممنوعیت‌ها، و دیگر شرایط پس از اثبات اتهام نیز درج شده باشد.

ضمن اینکه تعیین فرصت برای دفاع از خود یا رفع ابهامات نیز در این اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. معمولاً فرصتی که برای فرد یا شرکت مدنظر تعیین می‌شود، دو هفته یا سی روز است. درصورتی‌که شرکت مدنظر بتواند در موعد تعیین‌شده از خود دفاع کند و مدارک و مستنداتی را ارائه دهد که آن را از اتهامات وارده مبری کند، کمیسیون از ادامه روند شکایت دست خواهد کشید. در غیر این‌ صورت، اقدامات قانونی صورت می‌گیرد و پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

واکنش (Response)

گیرنده اعلان ولز ممکن است به‌صورت کتبی پاسخ اخطاریه را دهد یا از کمیسیون بورس و اوراق بهادار یک جلسه ارائه دفاعیه درخواست کند. شرکت یا فرد مدنظر معمولاً با کمک وکلای خود دو رویکرد می‌تواند داشته باشد:

  • مبارزه
  • مصالحه

درصورتی‌که اتهامات وارده بی‌اساس باشد و شرکت یا فرد مدنظر آن‌ها را رد کند، گزینه مبارزه فعال می‌شود. در این مورد، شرکت سعی می‌کند کمیسیون را با ارائه مستندات و ادله کافی مجاب و در غیر این‌ صورت، در دادگاه از خودش دفاع کند.

اما در شرایطی که اتهامات وارده را بپذیرد،  با کمیسیون بورس و اوراق بهادار وارد مصالحه می‌شود و با پرداخت جریمه، غیرفعال کردن، یا تعلیق قسمت‌های مشخص‌شده از سوی کمیسیون و قبول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تحمیلی، از تشکیل پرونده قضایی در دادگاه جلوگیری می‌کند.

روند پاسخ‌گویی به اعلان ولز

در حالت کلی، معمولاً شرکت‌ها یا افرادی که اعلان ولز دریافت می‌کنند، در نخستین گام از مشاوره وکیل حرفه‌ای و مسلط به موضوع استفاده می‌کنند. در ادامه، برخی استراتژی‌های گیرندگان اعلان ولز را بررسی می‌کنیم.

تبعات اعلان ولز برای شرکت‌های کریپتویی چیست؟

تأثیر اعلان ولز در شرکت‌های کریپتویی

توجه به اعلان‌‌های ولز نه‌تنها برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فعال در صنعت کریپتو، که دریافت‌کننده اعلان بوده‌اند، اهمیت بسیار زیادی دارد، بلکه برای سرمایه‌گذاران، کاربران، و تریدرها نیز مهم است.

تأثیر اعلان ولز در شرکت‌های کریپتویی

درباره شرکت‌های گیرنده اعلان ولز همین بس که در صورت عمومی شدن اخبار اعلان، اعتبار آن‌ها خدشه‌دار می‌شود، اما قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود. ممکن است در صورت حل نشدن مسئله از طریق اعلان ولز و راه یافتن پرونده به دادگاه، حساب‌ها و دارایی‌های شرکت مسدود شود و دارایی‌ها و سپرده‌های کاربران نیز در معرض خطر قرار گیرد و در بدترین حالت، حتی این امکان وجود دارد که شرکت از ایالات متحده آمریکا اخراج شود و بازار بزرگ آن را از دست بدهد.

در حالت کلی، تبعات بی‌توجهی به اعلان ولز را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

  • خدشه‌دار شدن اعتبار شرکت؛
  • متهم شدن به جرایم مالی؛
  • توقف بخشی از فعالیت شرکت یا توقف تمام فعالیت آن؛
  • مسدود شدن دارایی‌های شرکت و کاربران؛
  • اجبار به ترک آمریکا و از دست دادن بازار این کشور.

تأثیر اعلان ولز در بازار کریپتو

اعلان‌های ولز در بازار کریپتو و کاربران و تریدرهای فعال در آن نیز بی‌تأثیر نیست. دو اثر اصلی اعلان‌های ولز در صنعت و بازار کریپتو عبارت‌اند از:

  • نوسان قیمت ارزهای دیجیتال

برای درک این موضوع کافی است به روند قیمتی بیت‌کوین پس از انتشار خبر صدور اعلان ولز برای صرافی کوین‌بیس در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۳ نگاهی بیندازید. صدور اعلان ولز صرفاً برای یک صرافی، توانست قیمت بیت‌کوین را به یک‌باره با ۸ درصد سقوط مواجه کند.

البته این تنها مثال ممکن نیست و سخت‌گیری‌های اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا درباره صرافی‌هایی دیگر نظیر بایننس یو اس (Binance U.S) هم نوسانات زیادی را به بازار ارزهای دیجیتال تحمیل کرده است.

اعلان‌های ولز حتی در بازار استیبل‌کوین‌ها نیز تأثیر گذاشته است. اعلان ولز اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای شرکت ارائه‌دهنده استیبل‌کوین پکسوس (Paxos) که آن را وادار کرده است تا صدور توکن‌های جدید استیبل‌کوین BUSD را متوقف کند، گواهی بر این ادعاست.

به همین دلیل است که در کنار شرکت‌های دریافت‌کننده این اعلان‌ها، کاربران و تریدرهای کریپتو نیز باید مراقب اعلان‌های صادره باشند. به‌نوعی می‌توان این اعلان‌ها را از عناصر تأثیرگذار در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال قلمداد کرد. برای انتخاب بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان، بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری، و … حتماً به وضعیت عملکرد قانونی شرکت‌های فعال در این حوزه نگاهی بیندازید.

  • کمک به قانون‌مند شدن بازار کریپتو

این نکته را نیز باید در نظر داشت که چهارچوب‌های رگولاتوری همیشه هم بد نیستند. این وجه مثبت ماجراست. درصورتی‌که کمیسیون بورس و اوراق بهادار و دیگر نهادها و مقامات رگولاتوری بتوانند مقررات و دستورالعمل‌های بازدارنده و تنبیهی خود را شفاف‌تر و با فناوری‌های روز و ساختارشکن اخیر همگام کنند، بدون شک می‌توانند وسیله‌ای برای جلوگیری از تقلب، کلاهبرداری، و تخلف در عرصه‌های مختلف باشند.

جمع‌بندی

در این مطلب بررسی کردیم که اعلان ولز (Wells Notice) چیست و چه تبعاتی به‌دنبال دارد. همان‌طور که مشاهده کردید، شرکت‌های کریپتویی تمام تلاش خود را می‌کنند تا این هشدار را دریافت نکنند. شما هم به‌عنوان سرمایه‌گذار، باید حتماً درباره این موضوع حساس باشید. چنانچه یک پروژه یا صرافی از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا این هشدار را دریافت کرد، حتماً جوانب احتیاط را بیش از پیش رعایت کنید؛ چراکه این موضوع مستقیماً در سرمایه شما تأثیرگذار است.

سوالات متداول

1

منظور از اعلان ولز (Wells Notice) چیست؟

اعلان ولز (Wells Notice) از ابزارهای رگولاتوری است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا در قالب اطلاعیه‌ای رسمی، آن را برای شرکت‌های متهم به تخلف یا تقلب صادر می‌کند.

2

تفاوت اعلان ولز با احضاریه چیست؟

اعلان ولز قبل از تشکیل پرونده قضایی و شکایت رسمی کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای شرکت یا فرد ارسال می‌شود. در صورت عدم رسیدگی یا نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات، شکایت تنظیم و احضاریه ارسال می‌شود.

3

در صورت بی‌توجهی به اعلان ولز چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت بی‌توجهی به اعلان ولز، کمیسیون بورس و اوراق بهادار شکایتی از شرکت یا فرد مدنظر تنظیم و تسلیم دادگاه می‌کند. انتشار اخبار اعلان ولز و در ادامه، انتظار اخبار دادگاه، می‌تواند به اعتبار و ارزش سهام شرکت ضربه بزند و سبب نوسان در بازار شود.

امتیاز شما به این محتوا

5 / 5. 4

میانگین امتیازات: 5/5
تعداد امتیاز: 4
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره