اگر به فهرست ده صرافی برتر ارز دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ نگاه کنید، نام‌های معتبر و آشنایی مانند بایننس، کوین بیس، کراکن، بای بیت، و کوکوین قابل مشاهده‌اند. این صرافی‌ها به‌دلیل خدمات جامع و کاربردی خود توانسته‌اند توجه کاربران زیادی را به‌سمت خود جلب کنند. این پلتفرم‌ها حجم معاملاتی زیاد و امنیت خوبی دارند. در این مقاله، قصد داریم یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، یعنی کوین بیس (Coinbase) را معرفی کنیم و نحوه ثبت نام و انجام معامله در این پلتفرم را آموزش دهیم.

معرفی صرافی کوین بیس (Coinbase)

معرفی صرافی محبوب Coinbase

صرافی کوین بیس (Coinbase) نوعی پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال مستقر در ایالات متحده است. این پلتفرم با پشتیبانی از بلاک‌چین‌های اصلی، کیف پول دیجیتال، و برداشت‌های پی پال (PayPal)، فعالیت را برای کاربران ارز دیجیتال راحت‌تر کرده است. این صرافی برای معامله‌گران حرفه‌ای‌تر، پلتفرم Coinbase Pro را با کارمزد کمتر راه‌اندازی کرده است.

کوین بیس را مهندس سابق Airbnb، برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) و تاجر سابق گلدمن ساکس، فرد ارسام (Fred Ehrsam) در سال ۲۰۱۲ تأسیس کردند.

برایان آرمسترانگ مدیرعامل این شرکت است. او در مقطع کارشناسی در رشته اقتصاد از دانشگاه رایس تگزاس فارغ‌التحصیل شد و بعداً مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر نیز دریافت کرد. آرمسترانگ کار خود را به‌عنوان توسعه‌دهنده در IBM آغاز کرد، به‌عنوان مشاور برای Deloitte کار کرد، و سپس به‌عنوان مهندس نرم‌افزار به Airbnb پیوست.

فرد ارسام، یکی دیگر از بنیان‌گذاران Coinbase Global، در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی تحصیل کرد و در مقطع کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد. او Coinbase را در سال ۲۰۱۷ ترک کرد، اما جایگاه خود را در هیئت مدیره حفظ کرده است. در سال ۲۰۱۸، شرکت سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال Paradigm را تأسیس کرد.

نقد و بررسی صرافی coinbase

صرافی کوین بیس با حجم معاملات روزانه ۳/۱۲ میلیارد دلار، جایگاه دوم بازار اسپات (Spot) را از آن خود کرده است. برعکس بازار اسپات، مارکت معاملات فیوچرز صرافی کوین بیس با حجم معاملات روزانه ۳۵۳ میلیون دلار، در جایگاه ۵۳ صرافی‌های ارز دیجیتال قرار گرفته است.

این پلتفرم به‌دلیل تنوع رمزارزها، رابط کاربری ساده، کیف پول اختصاصی، امکان استیکینگ، و …، توانسته است توجه معامله‌گران زیادی را به‌خود جلب کند. ناگفته نماند که ساختار کارمزدهای این صرافی بسیار پیچیده است و کاربران به‌سختی می‌توانند قوانین هزینه‌های معاملات را حدس بزنند. به‌ همین دلیل، کاربران معمولاً از کارمزدهای زیاد این صرافی شکایت دارند.

وضعیت صرافی Coinbase پس از اخراج بایننس از آمریکا

به‌عقیده کارشناسان ارز دیجیتال، برندگان اصلی خروج بایننس از آمریکا، دو صرافی آمریکایی کوین بیس و بای بیت هستند. در پی این اتفاق که در نوامبر ۲۰۲۳ رخ داد، قیمت سهام کوین بیس ۷۵ درصد رشد کرد.

داده‌های CryptoQuant نشان می‌دهد که پس از خروج بایننس، برخی از وجوه کاربران از بایننس خارج شده‌اند و راه خود را به صرافی رقیب، یعنی کوین‌ بیس، باز کرده‌اند، به‌طوری که ذخایر کوین‌ بیس در همان دوره‌ای که ذخایر بایننس پنج هزار بیت‌کوین کاهش یافته است، حدود دوازده هزار بیت کوین بیشتر شد.

درمجموع، مشکلات قانونی بایننس در آمریکا، که به خروج و جریمه نقدی ۴/۳ میلیارد دلاری این صرافی منجر شد، به‌نفع کوین بیس تمام شده و جایگاه شرکت را به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا، تثبیت کرده است.

ماجرای اعلان ولز صرافی کوین بیس چیست؟

همه چیز درباره اعلان ولز برای صرافی کوین بیس

اعلان ولز نامه‌ای رسمی از نهادهای قانون‌گذاری آمریکا مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) است که درباره تخلفات مشخص به‌ شرکت‌ها یا اشخاص فعال در این کشور ارسال می‌شود. این اعلامیه می‌تواند به‌دلیل مشکوک بودن شرکت مدنظر به دستکاری در بازار، معاملات داخلی، یا جرایم مشابه صادر شود.

صرافی کوین بیس در ۲۲ مارس ۲۰۲۲ نامه‌ای از سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا با محتوای اعلان ولز دریافت کرد. طی این اعلان، پلتفرم Coinbase به دستکاری بازار کریپتوکارنسی محکوم شد. البته مدارک کافی برای متهم کردن این صرافی وجود نداشت و کوین بیس از پرداخت جریمه نقدی نجات یافت.

صرافی کوین بیس در یک نگاه

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات کلی صرافی کوین بیس را مشاهده کنید.

نام صرافی کوین بیس (CoinBase)
نوع صرافی P2P و OTC
سال راه‌اندازی ۲۰۱۲
تعداد ارزهای دیجیتال تحت‌پوشش بیش از دویست رمزارز
معاملات اسپات دارد
معاملات فیوچرز دارد
کپی تریدینگ ندارد
ربات تریدینگ ندارد
استیکینگ ارز دیجیتال دارد
وام‌دهی دارد
پشتیبانی صرافی از طریق تیکت

آموزش ثبت نام در صرافی کوین بیس

ثبت نام در Coinbase برخلاف سایر صرافی‌ها، فرایندی پیچیده دارد. توجه کنید که این صرافی به‌دلیل پایبندی به قوانین مالی آمریکا، استفاده از این پلتفرم را برای کاربران ایرانی ممنوع اعلام کرده است. بنابراین، برای استفاده از این پلتفرم، باید از نرم‌افزارهای تغییر آی پی بهره ببرید یا از بهترین صرافی های ایرانی استفاده کنید. در ادامه، مراحل ثبت نام در این صرافی را آموزش می‌دهیم.

ابتدا وارد سایت صرافی کوین بیس شده و سپس گزینه ی Sign up را انتخاب می کنیم.

برای ثبت نام در صرافی کوین بیس، در صفحه اصلی سایت روی دکمه آبی‌رنگ Sign up کلیک کنید.

سپس اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی و ... را در صفحه جدید تکمیل می کنیم.

در صفحه جدید، نام و نام‌‌خانوادگی خود را وارد کنید. سپس ایمیل و کلمه عبور خود را وارد کنید، تیک موافقت با قوانین را بزنید، و گزینه Create free account را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، کد تأیید ارسالی به ایمیل را وارد کنید. بعد از تأیید کد، فرایند ثبت نام تکمیل می‌شود.

نکته: پس از تکمیل فرایند ثبت نام، برای ادامه فعالیت و دسترسی به بخش‌های مختلف پلتفرم مانند بازار معاملاتی اسپات، باید مراحل احراز هویت را پشت سر بگذارید. کاربران ایرانی به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی مجاز به استفاده از این پلتفرم نیستند. بنابراین، امکان احراز هویت برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

دانلود اپلیکیشن موبایل صرافی Coinbase

صرافی Coinbase برای راحتی کاربران اپلیکیشن موبایل اختصاصی خود را عرضه کرده است. این اپلیکیشن در نسخه‌های اندروید و IOS در دسترس است. برای دانلود اپلیکیشن صرافی کوین بیس، می‌توانید از مارکت‌های معتبر گوگل پلی و اپ استور اقدام کنید. همچنین کاربران می‌توانند در این مارکت‌ها، کیف پول کوین بیس (CoinBase Wallet) را نیز دانلود و استفاده کنند.

دانلود اپلیکیشن کوین بیس برای آیفون دانلود اپلیکیشن کوین بیس برای اندروید

آموزش واریز و برداشت ارز دیجیتال در کوین بیس

برای واریز و برداشت ارز دیجیتال در صرافی کوین بیس، باید از صفحه حساب کاربری خود اقدام کنید. پس از ورود به حساب کاربری، طبق مراحل زیر عمل کنید.

برای واریز و برداشت باید بعد از ورود به حساب کاربری روی گزینه Send & Receive کلیک کنید.

در صفحه حساب کاربری، روی گزینه Send & Receive کلیک کنید.

برای برداشت از گزینه Send و برای واریز از گزینه Receive استفاده کنید.

در پنجره بازشده، برای برداشت کریپتو روی گزینه Send کلیک و برای دریافت رمزارز، گزینه Receive را انتخاب کنید.

برای ارسال ارز دیجیتال، بخش Asset را، که مربوط به دارایی قابل انتقال است، پر کنید. پس از آن، در باکس To آدرس مقصد را وارد کنید. اگر یادداشتی برای این ارسال دارید، می‌توانید در بخش Note بنویسید. سپس روی گزینه آبی‌رنگ Continue کلیک کنید.

تایید قوانین و مقررات واریز و برداشت در صرافی کوین بیس

در پنجره بازشده دستورالعمل‌های امنیتی را تأیید کنید. برای رفتن به مرحله بعد، گزینه Continue را انتخاب کنید.

در مرحله اخر با کلیک بر روی گزینه ی Send now برداشت انجام خواهد شد.

در انتها، گزینه Send now را بفشارید.

برای واریز مجدد روی گزینه ی Send & Receive کلیک کنید.

برای دریافت کریپتو در Coinbase، در صفحه حساب کاربری روی گزینه Send & Receive کلیک کنید.

ارز دیجیتال مورد نظر را انتخاب کنید تا آدرس کیف پول کوین بیس برایتان نمایش داده شود.

روی تب Receive کلیک کنید تا آدرس کیف پول نمایان شود. بعد از انتخاب رمزارز مدنظر برای دریافت، آدرس کیف پول را کپی کنید. با وارد کردن این آدرس می‌توانید رمزارز خود را به کوین بیس ارسال کنید.

آموزش معاملات اسپات در صرافی کوین بیس

برای انجام معامله در صرافی کوین بیس، از صفحه حساب کاربری اقدام می‌کنیم. در ادامه، مراحل انجام معامله اسپات در صرافی Coinbase را آموزش می‌دهیم.

نحوه معامله اسپات در صرافی coinbase

روی تصویر پروفایل خود کلیک و برای ورود به بازار معاملاتی، گزینه Advanced را انتخاب کنید. اگر قصد دارید در بخش OTC، رمزارزها را تبدیل کنید، از بخش Coinbase استفاده کنید.

بعد از انتخاب گزینه Advanced کافیست روی گزینه ی Continue کلیک کنید.

با فشردن گزینه Continue، به بازار معاملاتی اسپات کوین بیس وارد می‌شوید.

پلتفرم معاملات اسپات در صرافی کوین بیس

در سمت راست صفحه معاملات اسپات، ابزارهای مورد نیاز برای خرید و فروش رمزارزها قرار گرفته است. در باکس Limit Price قیمت مدنظر را وارد کنید. در بخش Amount، میزان رمزارزی را که قصد دارید بخرید یا بفروشید، وارد کنید. سپس دکمه Buy یا Sell را بفشارید.

آموزش معاملات فیوچرز در صرافی کوین بیس

برای ورود به بخش معاملات فیوچرز در صرافی کوین بیس، در صفحه حساب کاربری روی گزینه Advanced کلیک کنید و به بازار معاملاتی وارد شوید. در نوار سمت چپ، روی گزینه Futures کلیک کنید تا به بازار معاملات فیوچرز وارد شوید.

برای ورود به بخش فیوچرز صرافی کوین بیس کافیست روی گزینه ی Futures کلیک کنید.

شایان ذکر است که در حال حاضر، بازار فیوچرز صرافی کوین بیس از دسترس خارج است و تنها امکان مشاهده چارت‌ها وجود دارد. برای پیوستن به این بازار، روی گزینه Join Waitlist کلیک کنید تا در فهرست انتظار قرار بگیرد و در زمان بازگشایی این بخش، به آن دسترسی داشته باشید.

کارمزد معاملات صرافی Coinbase

کارمزد معاملات در صرافی کوین بیس بر اساس حجم معاملات کاربران تعیین می‌شود. چنان‌که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، کارمزدهای صرافی coinbase از پلتفرم‌های معاملاتی دیگر بیشتر است.

حجم معاملات Maker Taker
کمتر از ۱۰ هزار دلار ۰/۴۰ ۰/۶۰
بین ۱۰ هزار دلار تا ۵۰ هزار دلار ۰/۲۵ ۰/۴۰
بین ۱۰۰ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار ۰/۱۰ ۰/۲۰

معرفی کیف پول کوین بیس ولت (Coinbase Wallet)

کوین بیس برای افزایش امنیت دارایی‌های کاربرانش، کیف پول اختصاصی خود را عرضه کرده است. این کیف پول، که با نام کوین بیس ولت (CoinBase Wallet) شناخته می‌شود، برای تلفن‌های همراه اندروید و IOS در دسترس است.

از مزیت‌های کیف پول کوین بیس اتصال آسان به صرافی است. علاوه‌براین، می‌توان انواع NFT را در این والت نگهداری کرد. در صفحه اصلی سایت و در بخش Wallet پروفایل کاربری، لینک‌های دانلود والت قرار دارند. پیشنهاد می‌کنیم برای دانلود، از سایت رسمی کوین بیس استفاده کنید.

نگاهی به وضعیت سهام کوین بیس در بورس آمریکا

صرافی کوین بیس برخلاف بسیاری دیگر از صرافی‌ها، رمزارز بومی ندارد، اما کوین بیس برای مهیا کردن امکان سرمایه‌گذاری کاربران در این صرافی، سهام خود را در بورس آمریکا عرضه کرده است. سهام کوین بیس با نام COIN شناخته می‌شود و معامله‌گران می‌توانند به‌وسیله بروکرها به‌راحتی آن را معامله کنند. کاربران ایرانی نیز به‌وسیله بروکرهای فارکس به سهام این شرکت دسترسی خواهند داشت.

ارزش سهام کوین بیس مانند سهام شرکت‌های دیگر، به عملکرد این صرافی بستگی دارد. برای مثال، چندی پیش شاهد ممنوعیت فعالیت شعبه آمریکایی بایننس بودیم. بعد از انتشار این خبر، سهام کوین بیس رشد و ارزش بیشتری پیدا کرد. بنابراین، با رشد این پلتفرم و کاهش ممنوعیت‌های قانونی، می‌توانیم شاهد آینده خوبی برای نماد COIN باشیم.

سخن پایانی

صرافی کوین بیس را می‌توان از قانون‌مندترین پلتفرم‌های معاملاتی بازار ارزهای دیجیتال به‌حساب آورد. حتی برای انجام معامله در بازار اسپات یا بخش OTC، به تکمیل فرایند KYC نیاز است. در واقع، کاربران برای استفاده از امکانات زیاد این پلتفرم، باید مراحل احراز هویت را پشت سر بگذارند، سپس برای فعالیت اقدام کنند. با توجه به چالش‌های موجود، صرافی بینگ ایکس را می‌توان بهترین جایگزین کوین بیس برای ایرانیان دانست. این صرافی بدون هیچ‌گونه محدودیت خدمات خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهد.