بازار سرمایه در هر کشور، بستری برای خرید و فروش سهام شرکت‌هاست. بسیاری از کشورهای بزرگ بازار بورس دارند و آمریکا از مهم‌ترین آن‌هاست. بورس نیویورک به‌عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین بازار بورس آمریکا شناخته می‌شود. در این مطلب قصد داریم بورس نیویورک (NYSE) را معرفی و نحوه سرمایه‌گذاری در آن برای ایرانیان را بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

بورس نیویورک آمریکا چیست؟

بورس نیویورک آمریکا، که با نام اختصاری NYSE (مخفف New York Stock Exchange) شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین بورس اوراق بهادار در جهان است. این بازار تقریباً از ۸۲ درصد معاملات شاخص S&P 500 و دو هزار شرکت معتبر و بزرگ آمریکا میزبانی می‌کند.

تاریخچه بازار بورس آمریکا

بازار بورس آمریکا (NYSE) در سال ۱۷۹۲ در وال استریت تأسیس شد. در سال‌های اولیه تأسیس این بازار، ۲۴ کارگزار و معامله‌گر بزرگ قوانین تجارت اوراق بهادار و سهام را در توافق‌نامه‌ای به‌نام باتن وود (Buttonwood) آماده‌سازی کردند. بورس آمریکا در سال ۱۸۶۳ به «بورس اوراق بهادار نیویورک» تغییر نام داد.

پس از ۲۵ سال، تصمیم گرفته شد بورس آمریکا با قوانین و توافقات دقیق‌تری فعالیت خود را ادامه دهد. پس از انجام این تغییرات، توافق‌نامه باتن وود به بورس نیویورک تبدیل شد و فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. این بازار به نام «بازار بورس نیویورک» یا New York Stock Exchang و با نام اختصاری NYSE شناخته می‌شود.

خرید و فروش سهام در بازار بورس آمریکا چگونه انجام می‌شود؟

برای خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار بورس آمریکا می توان از طریق بروکرها ثبت نام و شروع به معامله کرد.

تمامی معاملات در بورس نیویورک به‌صورت حراج مستمر انجام می‌شوند و با بازار فارکس تفاوت دارد. در واقع، کارگزاران، به‌عنوان خریدار، سهام را با فروشندگانی که اوراق بهادار خود را به بهترین قیمت می‌فروشند، معامله می‌کنند. امروزه تمام معاملات سهام به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و خریداران و فروشندگان می‌توانند معاملات خود را از طریق رایانه انجام دهند.

باوجوداین، بورس آمریکا هنوز هم بازاری ترکیبی است. کارگزاران می‌توانند هم به‌صورت آنلاین، به‌کمک پلتفرم‌های آنلاین، معاملات خود را انجام دهند و هم می‌توانند معاملاتشان را به محل معاملاتی ارسال کنند که در آن، سفارش‌ها توسط کارگزار تأیید می‌شود. در این صورت، اگر معامله‌گر با سیستم پلتفرم‌های آنلاین آشنایی نداشته باشد، به‌راحتی می‌تواند از همان روش سنتی و قدیمی استفاده کند.

ساعات کاری بورس آمریکا چگونه است؟

در ابتدا، بورس آمریکا از یک گونگ (ساز کوبه‌ای) برای نشان دادن شروع و پایان زمان معاملات استفاده می‌کرد. پس از آن، در سال ۱۸۷۰، این گونگ به زنگ برنجی تبدیل شد. این زنگ برنجی هر روز در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت شرقی به صدا درمی‌آمد و مجدداً در ساعت ۴:۰۰ بعداز‌ظهر به نشانه پایان زمان معاملات صدا می‌کرد.

در حال حاضر، بورس اوراق بهادار نیویورک فقط در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. در طول هفته نیز شروع به کار از ساعت ۹:۳۰ صبح به‌وقت شرقی و ۶ عصر به‌وقت ایران است. پایان معاملات نیز ساعت ۴ بعدازظهر به‌وقت شرقی و ۱:۳۰ بامداد به‌وقت ایران است.

مهم‌ترین شرکت‌های حاضر در بورس نیویورک آمریکا

در حال حاضر بهترین و بزرگترین شرکت های دنیا در این بازار ارزش گذاری و معامله می شوند.

تقریباً دو هزار شرکت در بورس آمریکا شرکت می‌کنند و دائماً فعال‌اند. البته روز‌به‌روز به این تعداد اضافه می‌شود. در حاضر حاضر، سهام برندها و شرکت‌های بزرگی در بورس آمریکا خرید و فروش می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آمازون (Amazon)
  • مک دونالد (McDonald)
  • گوگل (Google)
  • والت دیزنی (Walt Disney)
  • تسلا (Tesla)
  • وال مارت (Walmart)
  • فیسبوک (Facebook)
  • مایکروسافت (Microsoft)
  • نایک (Nike)

اصلی‌ترین شاخص‌های بازار بورس آمریکا

سه مورد از مهم‌ترین و پرکاربردترین شاخص‌های بازار بورس نیویورک عبارت‌اند از:

شاخص NYSE Composite Index

شاخص NYSE Composite Index از اصلی‌ترین شاخص‌های بازار بورس آمریکا است. این شاخص عملکرد همه سهم‌های عادی در بورس اوراق بهادار آمریکا را نمایندگی می‌کند و از طریق میانگین بازدهی و ارزش سهام تمام شرکت‌هایی که در این بازار پذیرفته شده‌اند، ایجاد می‌شود. از آنجا که شاخص ترکیبی NYA گستردگی زیادی دارد، در میان دیگر شاخص‌ها، اهمیت چشمگیری پیدا می‌کند.

شاخص Dow Jones Industrial Average

شاخص میانگین صنعتی داوجونز (Dow Jones Industrial Average) نیز یکی دیگر از شاخص‌های بورس آمریکا است. این شاخص وظیفه دارد تغییرات قیمتی سی شرکت بزرگ صنعتی، پانزده شرکت خدماتی، و بیست شرکت حمل‌ونقل بازار بورس آمریکا را نمایندگی کند. اسم این شاخص از روی نام چارلز داو، چهره مطرح اقتصادی در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی، گرفته شده است.

شاخص S&P500

شاخص S&P500 از عبارت Standard & Poor`s 500 گرفته شده است. این شاخص بر اساس ارزش بازار از پانصد سهم پیشرو در معاملات عمومی آمریکا محاسبه می‌شود. این پانصد سهم از سهام چهارصد شرکت صنعتی، بیست شرکت حمل‌ونقل، چهل شرکت خدماتی، و چهل مؤسسه مالی تشکیل شده است. البته این شاخص مبتنی بر ۵۰۳ سهم است که سه مورد از آن‌ها شرکت‌هایی هستند که هم در بازار بورس آمریکا و هم در بازار نزدک سهام دارند.

تفاوت بورس نیویورک با نزدک چیست؟

تفاوت بورس آمریکا و نزدک در نماد های قابل معامله آن می باشد.

مهم‌ترین تفاوت میان بازار نزدک (Nasdaq) و بورس آمریکا، تفاوت میان نمادهای معاملاتی است. در بازار بورس آمریکا، شرکت‌های بزرگ و بنیادی سهام دارند و محصولاتی ازجمله نفت، فلزات، و کالاهای صنعتی می‌فروشند. درمقابل، در بازار نزدک، بیشتر شرکت‌های تکنولوژی‌محور حضور دارند. آ‌ن‌ها بیشترین درآمد خود را از فروش محصولات دیجیتالی، نرم‌افزار، بازی، و سرویس‌های اینترنتی به‌دست می‌آورند.

در بازار بورس آمریکا، به‌طور کلی معاملات از طریق بازارساز انجام می‌شود. در واقع، سفارش‌های خود را به بازارسازان می‌دهند و آن‌ها نیز با دیگر بازارسازان یا مشتریان معامله می‌کنند. در مقابل، بازار بورس نزدک، کاملاً سیستماتیک است و تمام این مراحل به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. به‌صورت خودکار، سفارش شما به بهترین قیمت ممکن خریده می‌شود. همچنین در بازار نزدک، قیمت سهام‌ از طریق سیستم کامپیوتری اعلام می‌شود، ولی در بازار بورس آمریکا، کارگزاران به‌صورت دستی و روزانه قیمت سهام‌ها را مشخص می‌کنند.

راهنمای خرید و فروش سهام در بورس آمریکا برای ایرانیان

برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار بورس آمریکا، باید بدانید که برای ما ایرانیان این کار به‌صورت مستقیم انجام نمی‌شود. هرچند اتباع کشورهای خارجی برای فعالیت در بورس آمریکا مجازند، این امکان برای ایرانیان فراهم نشده است.

احتمالاً این سؤال برایتان پیش می‌آید که چگونه بسیاری از ایرانیان سهام شرکت‌های بزرگ خارجی را در بورس آمریکا می‌خرند. روش معاملات CFD روش دیگری برای حضور ما ایرانیان در این بازار است.

معاملات CFD سهام نوعی روش معامله در بازار بورس آمریکا است که از طریق آن، توافق‌نامه یا قراردادی بین طرفین معامله بسته می‌شود. طبق این توافق‌نامه، موظف‌اید ما‌به‌التفاوت مبلغ خرید و فروش یک سهام در سررسید مشخص را پرداخت یا دریافت کنید، یعنی اگر هنگام خرید یک سهام، مبلغی را پرداخت کنید و پس از فروش سهم، مبلغی کمتری نسبت به مبلغ خرید به‌دست آید، طرف مقابل معامله موظف است ما‌به‌التفاوت آن را به شما پرداخت کند.

کلام پایانی

هرچند امکان معامله مستقیم در بازار بورس آمریکا برای ایرانیان فراهم نیست، می‌توانید به‌راحتی از طریق بروکرهایی مانند لایت فارکس، معاملات CFD در این بازارها انجام دهید. آیا تجربه خرید و فروش سهام در بورس نیویورک را دارید؟ به‌نظر شما، بورس نیویورک بهتر است یا نزدک؟ نظرها و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.