بورس کالا از بازارهایی است که با وجود اهمیت زیاد، کمتر به آن توجه شده است. بعد از ماجرای عرضه محدود خودروها در بورس کالا، گروه‌هایی از مردم به این بازار وارد شدند. واقعیت این است که مبادلات در این بازار به خودرو محدود نیست و کالاهای متعددی در بورس کالا خرید و فروش می‌شوند. اگر شما هم به فعالیت در این بازار علاقه‌مندید، این مقاله را مطالعه کنید تا با نحوه ثبت نام بورس کالا و جزئیات آن آشنا شوید.

بورس کالا چیست؟

بورس کالا بازاری برای خرید و فروش انواع کالاهای مختلف مانند انواع فلزات، محصولات پتروشیمی، برنج، گندم، فراورده‌های نفتی، و… می باشد.

بورس کالا نوعی بازار قانونمند، سازمان‌یافته، و منظم است که امکان خرید و فروش کالاهای مختلف مثل انواع فلزات، محصولات پتروشیمی، برنج، گندم، فراورده‌های نفتی، و… را فراهم می‌کند.

قیمت این دارایی‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و سپس کاربران می‌توانند متناسب با استراتژی و بودجه خود، به سرمایه‌گذاری سودمندی وارد شوند. حضور نهادهای نظارتی در این بازار نظم و قانون را در محیط آن حاکم کرده است. فعالیت تمام تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، و مصرف‌کنندگان در این بازار بر اساس قوانین حاکم بر آن است و همین قانونمندی تا حدی سبب جلوگیری از ضرر در بورس می‌شود.

عملکرد بازار بورس کالا به بورس اوراق بهادار شباهت زیادی دارد. تنها تفاوت آن در ماهیت مواردی است که معامله می‌شوند. کارگزاری‌های فعال در این عرصه نیز میان متقاضیان و ارائه‌دهندگان مانند رابط فعالیت دارند و موجبات معامله را فراهم می‌کنند.

چه کسانی به دریافت کد بورس کالا نیاز دارند؟

ثبت نام بورس کالا و شروع فعالیت در آن مقدماتی دارد که باید با آن‌ها آشنا باشید. یکی از این مقدمات مربوط به فرایند دریافت کد بورس کالاست. کاربران، تجار، و سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این بازار باید کد بورس کالا دریافت کنند. افرادی که قصد انجام معامله در بازار مشتقه کالایی، خرید و فروش گواهی سپرده کالایی و به‌طور کلی، انجام هر گونه معامله‌ای در این بازار را دارند، باید کد بورس کالا داشته باشند.

انواع کد معاملاتی در بورس کالا

بازار بورس محیطی برای جمع‌آوری دارایی‌ها و پس‌اندازهای کم به‌منظور تأمین سرمایه لازم برای فعالیت‌های اقتصادی بزرگ است. انواع بورس در ایران به چهار نوع بورس کالا، بورس اوراق بهادار، بورس انرژی، و فرابورس تقسیم می‌شود.

در بورس کالا سه نوع کد برای معامله‌گران صادر می‌شود که عبارت‌اند از:

کد معاملاتی عام

اگر به‌عنوان فرد تازه‌وارد قصد دارید در بورس کالا ثبت نام و در آن معامله کنید، کد معاملاتی عام انتخاب مناسبی خواهد بود؛ زیرا این نوع کد بورسی برای معامله تمام کالاهای موجود در بازار بورس کالا کاربرد دارد. کاربران با در اختیار داشتن این کد می‌توانند انواع کالاهای پذیرفته‌شده در بازار بورس کالا را خرید و فروش کنند.

کد معاملاتی خاص

کد معاملاتی خاص در نقطه مقابل کد معاملاتی عام قرار دارد، یعنی این نوع کد بورسی تنها برای معامله یک یا چند نوع کالای خاص فهرست‌شده در این بازار قابل استفاده است. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باتجربه‌تر به‌دلیل آگاهی بیشتری که دارند، به‌منظور معامله یک نوع کالای خاص، برای اخذ کد معاملاتی مخصوص آن اقدام خواهند کرد.

کد معاملاتی خاص گروه

کد معاملاتی خاص گروه، همان‌طور که از نامش مشخص است، تنها برای معامله یک گروه کالایی خاص کاربرد دارد. کاربران با دریافت این کد می‌توانند کالاهای پذیرفته‌شده در یک گروه خاص را خرید و فروش کنند.

مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام بورس کالا

در بازارهای بورس و سهام‌داری، هر کدام از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی می‌توانند به‌طور مجزا فعالیت کنند. در ادامه، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام بورس کالا را برای اشخاص حقیقی و حقوقی بررسی می‌کنیم. این مدارک برای اشخاص حقیقی عبارت‌اند از:

  • اصل فرم درخواست برای کد حقیقی؛
  • کپی شناسنامه و کارت ملی؛
  • مدارک مربوط به افتتاح حساب وکالتی؛
  • کپی کارت بازرگانی، پروانه کسب، یا پروانه بهره‌برداری؛
  • کپی فیش برق یا تلفن برای احراز هویت پستی؛
  • فرم مربوط به معرفی اطلاعات حساب بانکی مشتری.

همچنین مدارک مورد نیاز برای ثبت نام بورس کالا توسط اشخاص حقوقی، شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل فرم درخواست کد حقوقی؛
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل شرکت و تمام اعضای هیئت مدیره آن؛
  • کپی اساسنامه شرکت؛
  • کپی روزنامه رسمی تأسیس شرکت به‌طور کامل (شامل آگهی تأسیس، آخرین آگهی تغییرات هیئت مدیره، آخرین آگهی، آگهی تغییر نام، تغییر آدرس، و تغییر دارایی متناسب با نیاز)؛
  • کپی صورت مالی حسابرسی‌شده آخرین دوره مالی؛
  • پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های تولیدی، قرارداد پیمانکاری برای پیمانکاران، و دیگر مجوزهای فعالیت‌های معتبر؛
  • مدارک مربوط به افتتاح حساب وکالتی؛
  • فرم معرفی اطلاعات حساب بانکی مشتری.

راهنمای دریافت کد بورس کالا

حال فرض کنید که به‌عنوان شخص حقیقی قصد دارید در بورس کالا و خرید و فروش در این بازار ثبت نام کنید. برای مثال، می‌توانید فعالیت خود را با خرید خودرو از بورس کالا شروع کنید. برای این کار، ابتدا باید برای دریافت کد معاملاتی مدنظر اقدام کنید که در ادامه، مراحل آن را بررسی خواهیم کرد.

ثبت نام در سامانه سجام

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام جایی است که متقاضیان ثبت نام بورس کالا در آن ثبت نام می‌کنند. این سامانه به‌منظور جمع‌آوری سوابق معاملاتی معامله‌گران و سهام‌داران ایجاد شده است و کاربران می‌توانند تمام دارایی‌ها و سودهای دریافتی خود را به‌راحتی در این سامانه مشاهده کنند. اگر قصد دارید کد معاملاتی بورس کالا دریافت کنید، ابتدا وارد سجام شوید و مراحل احراز هویت و ثبت نام را کامل کنید.

انتخاب کارگزاری و آغاز مراحل ثبت نام در آن

برای تکمیل ثبت نام بورس کالا، پس از احراز هویت در سجام، کارگزاری بورس مدنظر خود را انتخاب کنید و وارد سایت آن شوید. برای مثال، می‌توانید از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مفید به آدرس emofid.ebgo.ir یا کارگزاری آگاه به آدرس agah.ebgo.ir، اقدام کنید.

ورود به کارگزاری و تکمیل اطلاعات و مدارک مورد نیاز

در اینجا، نحوه دریافت کد بورس کالا در کارگزاری مفید را بررسی می‌کنیم. پس از ورود به سامانه کارگزاری مدنظر، گزینه «اخذ کد آنلاین بورس کالا» نمایان خواهد شد. روی آن کلیک کنید تا به صفحه بعد وارد شوید.

اخد کد آنلاین در بورس کالا

در این صفحه، اطلاعات تماس و کد ملی خود را وارد و تأیید کنید. سپس کد تأییدی را که از طریق پیامک برای شما ارسال شده است، وارد کنید.

ثبت نام و تایید شماره موبایل برای دریافت کد بورس کالا از کارگزاری مفید

در مرحله بعد، اطلاعات فردی خود را درج کنید. پس از تکمیل، روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.

تکمیل مشخصات فردی و نشانی جهت احراز هویت

در صفحه جدید، آدرس و نشانی و در صفحه بعد، اطلاعات شغلی خود را وارد کنید. در قسمت نوع فعالیت، اگر نوع معامله مدنظر شما بین گزینه‌ها نبود، گزینه «سایر» را انتخاب کنید.

تکمیل اطلاعات شغلی

سپس کادرهای خالی را با اطلاعات مالی خود پر کنید تا به صفحه اطلاعات بانکی وارد شوید.

 

اطلاعات مالی از جمله حجم معاملات و درآمد ماهیانه

در این قسمت، اطلاعات حساب وکالتی خود را وارد کنید، اما اگر قصد دارید فقط گواهی سپرده شمش طلا بخرید، نیازی به آن نخواهید داشت. در غیر این صورت، روی نام بانک خود کلیک کنید تا فایل معرفی‌نامه آن دانلود شود. توجه کنید که برای افتتاح حساب وکالتی باید همراه با این معرفی‌نامه، به یکی از شعب بانک خود مراجعه کنید.

پس از گذر از این مرحله، به بخش تعهدات وارد می‌شوید. گزینه مربوط به بازارهای انتخابی را متناسب با نوع فعالیت خود انتخاب کنید و سپس گزینه «قبول قوانین و مقررات» را بزنید.

قبول قوانین و تعهدات استفاده از خدمات بورس کالا در کارگزاری مفید

در نهایت، به شماره سجام شما پیامکی با مضمون تأیید ثبت نام بورس کالا و کدگیری در آن ارسال می‌شود که حاوی نام کاربری و رمز عبور حساب شما خواهد بود. در این مرحله، اطلاعات مربوط به افتتاح حساب وکالتی خود (شماره حساب) را کامل کنید تا درخواست دریافت کد معاملاتی بورس کالا برایتان تأیید شود.

ثبت نام شما با موفقیت انجام شد.

کد بورس کالا شناسه‌ای هشت‌بخشی است. این شناسه شامل سه حرف و پنج عدد است که سه حرف ابتدای آن در برخی مواقع متناسب با نام‌خانوادگی فرد و پنج عدد بعدی نیز به‌شکل تصادفی انتخاب می‌شود. کد بورسی برای اشخاص مختلف کاملاً منحصربه‌فرد است و تنها یک نسخه از آن وجود خواهد داشت.

بهترین کارگزاری برای ثبت نام بورس کالا (مفید و آگاه)

بازار بورس کالا هم مانند انواع دیگر بورس ایران در بستر کارگزاری‌ها انجام می‌شود. اکنون کارگزاری‌های متعددی در ایران فعالیت دارند که براساس کیفیت و نوع خدماتشان، در دسته‌های مختلف رتبه‌بندی می‌شوند. برای ثبت نام بورس کالا و شروع خرید و فروش در این بازار، باید کارگزاری‌ای را انتخاب کنید که از نظر پشتیبانی، حجم معاملات، رتبه‌بندی کارگزاری‌ها، خدمات آموزشی، بازارهای فعال، سامانه معاملاتی، و…، در شرایط و موقعیت خوبی قرار گرفته باشد. دو مورد از بهترین کارگزاری‌های بورس کالا در ایران عبارت‌اند از:

کلام آخر

بورس کالا بازاری است که کاربران آن می‌توانند کالاهای فراوری‌نشده مثل سیمان، محصولات پتروشیمی، محصولات کشاورزی، و… را معامله کنند. ضمن اینکه هر از گاهی، امکان خرید و فروش خودرو نیز در این بازار فراهم می‌شود. پس از ثبت نام در بورس کالا، به این بازار وارد خواهید شد. این ثبت نام نیازمند احراز هویت در سجام، تکمیل اطلاعات و مدارک در یکی از کارگزاری‌های فعال، و دریافت کد معاملاتی خواهد بود. آیا شما هم تجربه فعالیت در بورس کالا را دارید؟