با توجه به نیاز کاربران، دو نوع صرافی برای خدمت‌رسانی به کاربران ارز دیجیتال ایجاد شده‌ است. صرافی‌های OTC یا اصطلاحاً فروشگاهی که کاربر دارایی‌های دیجیتال را مستقیم از پلتفرم می‌خرد یا به آن می‌فروشد. نوع دوم صرافی‌های P2P هستند که پلتفرم معاملاتی دارند و کاربران در بستر ایجادشده توسط اکسچنج برای خرید و فروش اقدام می‌کنند. در پلتفرم P2P، کاربران دارایی‌ها را از کاربران مختلف می‌خرند یا به آن‌ها می‌فروشند. در این مقاله، یکی از بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، یعنی ایکس نوین را معرفی می‌کنیم و نحوه ثبت نام و معامله در آن را آموزش می‌دهیم.

لوگو صرافی اکسنوین
صرافی ایکس نوین
۳
خرید و فروش امن
نیاز به احراز هویت
ثبت‌نام به همراه تخفیف کارمزد

معرفی صرافی ایکس نوین

شرکت سهامی خاص داد و ستد فناوران پارس نوین (اکس نوین) از سال ۱۳۹۶ با طراحی دو پلتفرم OTC و P2P تمام‌خودکار برای خرید و فروش رمزارزها، فعالیت خود را شروع کرد.

این صرافی در حال حاضر دویست هزار کاربر عضوشده دارد که ۱۲۰ هزار نفر آن‌ها فعال‌اند. علاوه‌براین، این اکسچنج بیش از سیصد رمزارز را فهرست کرده است. این پلتفرم قصد دارد بستر مناسب و قابل قیاسی را با بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی برای کاربران ایرانی مهیا کند و تا امروز توانسته است کاربران زیادی را به استفاده از پلتفرم خود تشویق کند.

نقد و بررسی صرافی ایکس نوین

صرافی ایکس نوین فقط بخش فروشگاهی دارد که امکان خرید و فروش را از طریق OTC مهیا می‌کند. از مزایای این اکسچنج می‌توان به انجام عملیات واریز و برداشت به‌صورت خودکار، پشتیبانی ۲۴ساعته، و رابط کاربری مناسب اشاره کرد. البته ایکس نوین برای دسترسی بیشتر کاربران اپلیکیشن نیز ارائه کرده است، اما این اپلیکیشن فقط برای گوشی‌های همراه اندرویدی در دسترس است.

فرایند تأیید احراز هویت کاربران در صرافی ایکس نوین پنج تا ده دقیقه زمان می‌برد و این نشان‌دهنده پشتیبانی قوی این اکسچنج است. طبق گفته مدیران این صرافی، دارایی‌های کاربران در کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی نگهداری می‌شود تا ایمنی رمزارزهای کاربران تضمین شود.

تذکر مهم: صرافی ایکس نوین دو دامنه دارد و همان‌طور که گفته شد، دو بازار OTC و P2P را پوشش می‌دهد. ایکس نوین به‌ آدرس https://exnovin.net، پلتفرم فروشگاهی (OTC) این صرافی است و اکسنوین به آدرس https://exnovin.io، پلتفرم دارای بازار معاملاتی این اکسچنج است. ما در این مقاله پلتفرم فروشگاهی را بررسی می‌کنیم.

صرافی ایکس نوین در یک نگاه

در ادامه، اطلاعات مهم و کلیدی این صرافی را در قالب جدول گردآوری کرده‌ایم.

نام صرافی ایکس نوین (Exnovin)
نوع صرافی OTC
سال راه‌اندازی ۱۳۹۶
تعداد ارزهای دیجیتال تحت پوشش بیش از ۳۰۰
حجم معاملات بیش از ۴۰۰ هزار معامله
تعداد کاربران بیش از ۲۰۰ هزار کاربر
پشتیبانی صرافی [email protected]
۰۲۱۹۱۳۰۲۳۰۰
https://telegram.me/exnovin
کارمزد معاملات ۰/۱۳ الی ۰/۳۳ درصد
تعداد کاربران اپلیکیشن موبایل و امتیاز آن بیش از ۱۰۰ هزار کاربر – ۳/۹

آموزش ثبت نام در صرافی ایکس نوین

نحوه ثبت نام در صرافی ایکس نوین ساده است. در ادامه، روند ثبت نام در این پلتفرم را به‌صورت تصویری آموزش می‌دهیم.

ورود به صرافی ایکس نوین

در صفحه اصلی سایت ایکس نوین، روی دکمه ورود/ ثبت نام کلیک کنید.

ورود به حساب کاربری در صرافی ایکس نوین

سپس در صفحه جدید، روی عبارت ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.

ساخت حساب جدید

در بخش ثبت نام، شماره موبایل و رمز عبور را وارد کنید. اگر کد معرف دارید، می‌توانید در باکس مربوطه وارد کنید. در انتها، روی دکمه عضویت کلیک کنید.

تایید شماره موبایل از طریق کد پیامک شده

کد ارسال‌شده به شماره همراه‌تان را در کادر مدنظر وارد کنید. پس از تأیید شماره همراه، حساب کاربری شما در صرافی Exnovin فعال می‌شود.

آموزش احراز هویت در صرافی ایکس نوین

پس از ثبت نام در صرافی ایکس نوین، باید چهار مرحله را برای احراز هویت پشت سر بگذارید. این چهار مرحله شامل ثبت مشخصات فردی، افزودن حساب، بارگذاری مدارک و نهایی‌سازی، و تأیید فرایند احراز هویت است. در ادامه، تمام این مراحل را به‌صورت تصویری آموزش می‌دهیم.

نحوه احراز هویت در صرافی exnovin

در مرحله اول، باید نام، نام‌خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، و آدرس محل سکونت را وارد کنید. در انتها، روی دکمه ثبت و مرحله بعد کلیک کنید.

تعهد و شرایط استفاده از خدمات ایکس نوین

سپس در صفحه بعد، توافق خود را با قوانین استفاده از صرافی ایکس نوین اعلام کنید. برای این کار روی دکمه می‌پذیرم و مرحله بعدی کلیک کنید.

افزودن شماره شبا و شماره کارت بانکی

در مرحله بعد، کارت بانکی خود را به پلتفرم اعلام کنید. روی دکمه زردرنگ افزودن کارت بانکی کلیک کنید. پس از وارد کردن کارت بانکی، دکمه مرحله بعد را بفشارید.

آپلود مدارک هویتی جهت احراز هویت

در صفحه جدید، کاربر مدرک شناسایی معتبری مانند کارت ملی هوشمند، شناسنامه جدید، گواهی‌نامه هوشمند یا پاسپورت را در سایت بارگذاری کند. می‌توانید با استفاده از گزینه آپلود از طریق دوربین نیز مستقیم از مدرک شناسایی عکس بگیرید. در انتها، دکمه ارسال تصویر مدرک شناسایی و مرحله بعد را فشار دهید.

گرفتن ویدیو سلفی جهت احراز هویت

پس از ارسال تصویر مدرک شناسایی، ویدئویی با متنی که در کادر آبی نوشته شده است از خودتان ضبط کنید و برای ایکس نوین ارسال کنید. بعد از ضبط ویدئو، دکمه ارسال ویدئو را بفشارید. برای این مرحله حتماً از موبایل یا لپ‌تاپی استفاده کنید که دوربین وب‌کم فعال دارد.

در انتها، منتظر باشید صرافی Exnovin احراز هویت را تأیید کند.

دانلود اپلیکیشن موبایل صرافی ایکس نوین

اپلیکیشن ایکس نوین تنها برای موبایل‌های اندرویدی در دسترس است. برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانید از صفحه اصلی سایت اقدام کنید. لینک‌های دانلود در صفحه اصلی سایت، کاربران را برای دانلود به گوگل‌پلی و بازار ارجاع می‌دهد و امکان دانلود مستقیم اپلیکیشن از سایت وجود ندارد.

دانلود از گوگل پلی

آموزش معاملات در صرافی ایکس نوین

برای انجام معاملات در صرافی ایکس نوین، به حساب کاربری خود وارد شوید و در قسمت پیشخوان برای خرید یا فروش اقدام کنید. در ادامه، انجام معاملات در این پلتفرم را آموزش می‌دهیم.

نحوه معامله کردن در صرافی exnovin

طبق تصویر، پیش از خرید باید آدرس کیف پول خود و شبکه مدنظر برای انجام تراکنش را مشخص کنید.

در مرحله بعد، مقدار ریالی را که می‌خواهید برای خرید هزینه کنید، مشخص می‌کنید. پس از آن، در سمت چپ صفحه، اطلاعات خرید و کارمزد شبکه قابل مشاهده است و با فشردن دکمه آبی‌رنگ تأیید خرید، می‌توانید خرید خود را نهایی کنید. پس از خرید و انجام تراکنش، دارایی خریده‌شده به آدرس کیف پول منتقل می‌شود.

ساخت کیف پول و خرید ارز دیجیتال

برای فروش دارایی، گزینه فروش را انتخاب کنید. در ادامه، شبکه مدنظر و مقدار دارایی قابل فروش را تعیین کنید. در انتها، دکمه آبی رنگ تأیید فاکتور را بفشارید.

فروش ارز دیجیتال در ایکس نوین

با ورود به تب سفارش‌ها می‌توانید سفارش‌های خود را مشاهده کنید.

کارمزدهای صرافی ایکس نوین

طبق اطلاعات درج‌شده در سایت صرافی ایکس نوین، کارمزد خرید و فروش در این پلتفرم بین ۰/۱۳ تا ۰/۳۳ درصد است. علاوه‌ بر این، باید کارمزد شبکه بلاکچین را نیز در نظر بگیرید. به‌صورت کلی، خرید و فروش به‌صورت P2P برای کاربران به‌صرفه‌تر است، اما برخی کاربران به‌دلیل پیچیدگی‌های پلتفرم‌های معاملاتی، برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال از پلتفرم‌های فروشگاهی مانند ایکس نوین استفاده می‌کنند.

کلام پایانی

به‌صورت کلی، تعداد کاربران صرافی‌های OTC از پلتفرم‌های دارای بازار معاملاتی کمتر است. دلیل آن هم امکان ثبت سفارش در قیمت مدنظر در بازارهای معاملاتی P2P است. صرافی ایکس نوین با وجود کاربران کم، مزیت‌هایی مانند فرایند تأیید احراز هویت سریع، انجام عملیات واریز و برداشت به‌صورت خودکار، پشتیبانی ۲۴ساعته، و رابط کاربری مناسب دارد که فرایند خرید رمزارزها را برای کاربران ساده می‌کند. در این مقاله، صرافی Exnovin، شیوه ثبت نام، و انجام معامله در این پلتفرم را به‌طور کامل بررسی کردیم.