روش مارتینگل چیست و چطور باید اجرا شود؟

سرمایه گذاری
روش مارتینگل چیست

هر معامله‌گر با توجه به میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارد، استراتژی معاملاتی خاصی را انتخاب می‌کند. طبیعی است که همه معامله‌گران به‌دنبال کسب سودند، اما آیا همه افراد ریسک‌پذیری یکسانی دارند؟ پاسخ این پرسش منفی است. اینجاست که پای موضوعی به نام مدیریت ریسک به میان می‌آید. خرید و فروش پله‌ای دارایی‌ها در بازارهای مالی، از روش‌های کاربردی برای همه معامله‌گران است؛ موضوعی که با عنوان استراتژی مارتینگل پیشرفته شناخته می‌شود. اگر مایل‌اید بدانید که روش مارتینگل چیست و چگونه در کسب سود به شما کمک می‌کند، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

روش مارتینگل چیست؟

استراتژی مارتینگل

مارتینگل (Martigale) نوعی استراتژی حرفه‌ای است که از دنیای شرط‌بندی به بازارهای مالی راه پیدا کرده است. اجازه دهید معنی مارتینگل را با مثال ساده‌ای از شرط‌بندی بررسی کنیم. تصور کنید شما و فردی دیگر بر سر انداختن سکه‌ای شرط‌بندی می‌کنید. اگر شیر بیاید شما برنده خواهید بود و اگر خط بیاید، بازنده خواهید بود. فرض کنید هرکدامتان نیز در بار اول ده دلار شرط‌بندی می‌کنید.

حال، اگر سکه را بیندازید و نتیجه خط باشد، باید ده دلار را به حریف خود بدهید. استراتژی مارتینگل حکم می‌کند که در دور بعدی با بیست دلار در شرط‌بندی حاضر شوید. اگر در شرط‌بندی دوم بازنده شوید، درمجموع، سی دلار از دست می‌دهید، اما درصورتی‌که برنده شوید، چهل دلار به‌دست می‌آورید که با کم کردن سرمایه‌تان، ده دلار سود خواهید کرد.

حال فرض کنید در همان بار اول، نتیجه انداختن سکه، شیر بود و شما برنده می‌شدید. به این ترتیب، ده دلار در همان دست اول سود عاید شما می‌شد. براساس استراتژی مارتینگل، برای بار بعد نیز باید با همان ده دلار وارد شرط‌بندی شوید. به این ترتیب، پس از هربار پیروزی با همان سرمایه اولیه و پس از هر بار شکست باید با دوبرابر سرمایه اولیه وارد معامله می‌شوید. احتمالاً این پرسش برایتان پیش می‌آید که ارتباط مارتینگل با معامله در بازارهای مالی چیست. در ادامه، به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

روش خرید پله‌ای مارتینگل در بازارهای مالی

بهترین روش مارتینگل

شما در جایگاه معامله‌گر، کنجکاوید که بدانید کاربرد روش مارتینگل چیست. برای پاسخ به این پرسش به سراغ مثالی از مارتینگل در بورس می‌رویم. فرض کنید مبلغ پانزده میلیون تومان برای خرید یک سهم در بازار سرمایه در نظر گرفته‌اید. این سهم در روند نزولی قرار دارد. با استفاده از دانش تحلیل تکنیکال، روند سهم را پیش‌بینی می‌کنید و به این ترتیب، منطقه مناسبی را برای خرید دارایی انتخاب می‌کنید.

برای این منظور، سرمایه خود را به چهار قسمت تقسیم می‌کنید. در قسمت اول، یک میلیون تومان در نظر می‌گیرید و سه قسمت دیگر را به‌صورت ضرایبی از دو، یعنی دو، چهار، و هشت میلیون تومان، فرض می‌کنید. اولین قسمت خرید خود را زمانی انجام می‌دهید که سهم در قیمت پانصد تومان قرار دارد. برای این منظور، سهم یک‌میلیون تومانی را در نظر می‌گیرید و درنتیجه، صاحب دوهزار سهم می‌شوید. پس از خرید شما، سهم به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. با حدود ۵ درصد افت قیمت، برای خرید پله دوم دست‌به‌کار می‌شوید. این بار دو میلیون تومان را به خرید سهم در قیمت ۴۷۵ تومان اختصاص می‌دهید و صاحب ۴۲۱۰ سهم دیگر می‌شوید.

در بازار مالی به این کار «میانگین کم کردن» نیز می‌گویند. در حال حاضر، شما ۶۲۱۰ سهم به قیمت ۴۸۳ تومان در اختیار دارید. فرض کنید سهم همچنان به روند نزولی خود ادامه دهد. بر این اساس، دو بار دیگر به خرید دارایی ادامه می‌دهید. خلاصه آنچه بیان کردیم، در جدول زیر آمده است.
روش خرید پله ای با مارتینگل یا همان مارت زدن در پایان چهار مرحله خرید، صاحب ۳۳۹۲۳ سهم هستید که میانگین قیمت خرید آن‌ها ۴۴۲ تومان است. پس از آن، هر زمان قیمت سهم به بیشتر از ۴۴۲ تومان برسد، وارد سود خواهید شد. فرض کنید بار دیگر قیمت سهم به پانصد تومان برسد و شما در این قیمت، همه سهام خود را بفروشید. میزان سود شما از این معامله ۱۹۶۱۵۰۰ تومان خواهد بود. این مثال ساده‌ای از ماهیت روش مارتینگل پیشرفته در بازارهای مالی بود.

مزایا و معایب استراتژی مارتینگل

تا اینجا بررسی کردیم که روش مارتینگل چیست و چگونه در بازارهای مالی اجرا می‌شود. پیاده‌سازی استراتژی مارتینگل نیز مانند استراتژی‌های معاملاتی دیگر، نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد. اولین نکته درباره این استراتژی، این است که پیچیدگی چندانی ندارد. برای مثال، استراتژی اسکالپ تریدینگ را با مارتینگل مقایسه کنید. در اسکالپ تریدینگ باید از نهایت دانش تحلیل تکنیکال برای کسب سود استفاده کنید، اما در روش مارتینگل کار تا حد زیادی آسان‌تر است.

نکته مهم بعدی این است که مارتینگل را می‌توان در تمام بازارهای مالی، اعمّ از بورس، فارکس، و ارزهای دیجیتال پیاده کرد. درحالی‌که برخی استراتژی‌های مدیریت سرمایه فقط در برخی از بازارهای مالی قابل استفاده‌اند.

عده‌ای تصور می‌کنند که برای استفاده از استراتژی مارتینگل، به دانش تحلیل تکنیکال مانند در نظر گرفتن مناطق حمایت و مقاومت یا حد سود و ضرر در نمودار قیمت نیاز نیست. اگر سرمایه نامحدودی در اختیار دارید، این موضوع کاملاً درست است، زیرا روندها در بازارهای مالی دائمی نیستند و بالاخره، زمانی فرا می‌رسد که ضررهای شما جبران شوند. اما در دنیای واقعی، کمتر کسی چنین شرایطی دارد. همه معامله‌گران سرمایه محدودی در اختیار دارند. بنابراین، نمی‌توانند ضررهای سنگین را برای مدت طولانی تحمل کنند تا درنهایت، استراتژی مارتینگل آن‌ها را به سود برساند. به همین دلیل، برای انتخاب زمان مناسب در به‌کارگیری استراتژی مارتینگل، باید از دانش تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

اصلی‌ترین ایراد روش مارتینگل این است که افراد با سرمایه‌های محدود نمی‌توانند روی آن حساب کنند. برای پیاده‌سازی این استراتژی به وارد کردن سرمایه نسبتاً زیادی در معاملات نیاز دارید تا درنهایت، به سود مناسب دست پیدا کنید. ریسک اجرای این استراتژی برای صاحبان سرمایه‌های کوچک بسیار زیاد است.

مارتینگل معکوس چیست؟

در روش مارتینگل شما به‌ازای هر برد، با همان سرمایه اولیه در شرط‌بندی جدید وارد می‌شوید. همچنین به‌ازای هر باخت نیز با سرمایه دوبرابری شرط‌بندی را تکرار می‌کنید. اما می‌توانید عکس این استراتژی را نیز پیاده کنید. به این معنی که پس از هر برد، با سرمایه دوبرابری وارد شرط‌بندی شوید و پس از هر باخت، با همان سرمایه اولیه‌ در شرط‌بندی حضور پیدا کنید. به این استراتژی «روش مارتینگل معکوس» گفته می‌شود.

ریسک این روش در مقایسه با مارتینگل پیشرفته بیشتر است. هرچند هر بار که موفق شوید، به سود هنگفتی دست خواهید یافت، درمقابل، جبران ضررهای ایجادشده در این روش نیز به‌آسانی ممکن نیست. می‌توانید از این استراتژی نیز برای خرید و فروش در بازارهای مالی استفاده کنید، اما باید ریسک زیاد آن را در نظر داشته باشید.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که روش مارتینگل چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد. استراتژی مارتینگل دوطرفه است، یعنی به‌صورت معکوس نیز قابل اجراست، اما همان‌طور که اشاره کردیم، هریک از آن‌ها ریسک خاص خود را دارند. آیا تاکنون از روش مارتینگل برای معامله در بازارهای مالی استفاده کرده‌اید؟ حتماً نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید. سعی می‌کنیم سؤالات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.

سوالات متداول

1

منطق پشت روش مارتینگل چیست؟

در استراتژی مارتینگل با افزایش سرمایه هم‌زمان با کاهش قیمت، در جهت جبران ضررهای قبلی حرکت می‌کنیم.

 

2

مهم‌ترین عامل موفقیت در استراتژی مارتینگل چیست؟

اگر سرمایه زیادی برای پیاده‌سازی روش مارتینگل داشته باشید، قطعاً از این استراتژی به سود مناسبی دست خواهید یافت.

امتیاز شما به این محتوا

3.8 / 5. 17

میانگین امتیازات: 3.8/5
تعداد امتیاز: 17
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره