هرچند وقت یک‌بار شاهد ورود نوآوری‌هایی به دنیای کریپتوکارنسی هستیم. ارزهای دیجیتال به‌دلیل ماهیت تکنولوژیکی‌ای که دارند، همواره به‌دنبال ارائه خدمات جدید و نوآوری‌هایی در دنیای بلاک‌چین هستند. ازجمله این خدمات و نوآوری‌ها، دامنه‌های ارز دیجیتال هستند. این Domainها راه را برای ورود به وب ۳ (Web3) باز می‌کنند و درپی تحقق ایده اینترنت غیرمتمرکز هستند. در این مقاله، این دومِین‌ها را بررسی و گران‌قیمت‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

دامنه ارز دیجیتال چیست؟

دامنه vitalik.eth یکی از دامنه های معروف ارز دیجیتال است که در اختیار ویتالیک بوترین است.

دامنه‌های ارز دیجیتال آدرس‌هایی هستند که برای ارسال و دریافت رمزارزها، مشابه آدرس‌های ایمیل استفاده می‌شوند. آن‌ها در یک دفتر کل عمومی ذخیره می‌شوند، برای همه در دسترس هستند و از طریق یک قرارداد هوشمند ایمن می‌شوند. برای مثال، می‌توان به دامنه vitalik.eth اشاره کرد که در اختیار ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) است و از مشهورترین Domainهای کریپتویی به‌حساب می‌آید.

کاربران می‌توانند از این نام‌های Domain به‌عنوان نام کاربری خود در برنامه‌های مختلف بلاک‌چین مانند کیف پول و صرافی، دنیای متاورس، و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. این نام‌های Domain در بلاک‌چین به‌عنوان توکن غیرمثلی (NFT) وجود دارند و کاربران می‌توانند آن‌ها را در بازارهایی مانند OpenSea ،Magic Eden، و غیره معامله کنند. علاوه‌ بر این، کاربرانی که صاحب دومِین‌های کریپتویی هستند، می‌توانند از آن‌ها به‌عنوان نام وب‌سایت خود نیز استفاده کنند.

کاربران باید نام Domain خود را در کیف پولشان ذخیره کنند و سپس تنظیمات نام کاربری خود را از طریق سرویس نام Domain تنظیم کنند. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا نام Domain خود را به هر کیف پولی که می‌خواهند و در برخی موارد به کیف پول‌های متعدد در بلاک‌چین‌های مختلف، متصل کنند.

دامنه ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟ 

دامنه‌های ارز دیجیتال ایده‌ای نوآورانه است که جامعه کریپتو را به تحقق اینترنت غیرمتمرکز نزدیک‌تر می‌کند. دومِین‌های بلاک‌چین می‌توانند به‌عنوان یک نام‌گذاری خاص برای آدرس‌های کریپتویی کار کنند که فرایند ارسال و دریافت رمزارز را بسیار کاربرپسندتر از آدرس‌های بلاک‌چینی می‌کند.

یکی دیگر از مزایای اصلی دومِین‌های رمزارزی، توانایی ساخت وب‌سایت‌های غیرمتمرکز است. برای مثال، می‌توانید نام Domain کریپتویی خود را به یک وب‌سایت در یک پلتفرم میزبانی نظیر IPFS متصل کنید. همچنین، می‌توان Domainها را به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی برای تأیید هویت و راه‌اندازی مواردی مانند ایمیل و چت مرتبط به Domain خود متصل کرد.

تفاوت دامنه‌های ارز دیجیتال با دامنه‌های معمولی وب ۲ چیست؟ 

دامنه ارز دیجیتال از چندین جنبه مهم با دومِین‌های معمولی و سنتی متفاوت است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، دامنه‌های ارز دیجیتال به‌دلیل ماهیت شفاف و غیرمتمرکز فناوری بلاک‌چین ایمن‌تر هستند.

این امکان وجود دارد که برنامه‌هایی را روی دامنه‌های کریپتویی خود بسازید، سوابق دومِین‌های موجود را بررسی کنید، و نرم‌افزاری برای تعامل با آن‌ها توسعه دهید. درحالی‌که دامنه‌های سنتی معمولاً یک‌بعدی هستند و اهداف محدودی را دنبال می‌کنند، Domainهای بلاک‌چین برای تعامل کاربردهای بسیار بیشتری دارند.

از طرف دیگر، Domainهای معمولی وب ۲ نسبت به دومِین‌های کریپتویی مزیت‌هایی دارند. برای مثال، دامنه‌های وب ۳ کنترل محدودی برای انتشار محتوا ارائه می‌دهند و برای انجام فرایندهای سئو مناسب نیستند. از آنجا که این دومِین‌ها در بالای بلاکچین راه‌اندازی می‌شوند، بر بستر اینترنت قابلیت جست‌وجوی کمی دارند.

بهترین ارائه‌دهنده‌های دامنه‌های ارز دیجیتال 

در فضای کریپتو، پروژه‌های زیادی دومِین‌های ارز دیجیتال را ارائه می‌کنند. از محبوب‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به اتریوم نیم سرویس (Ethereum Name Service)، دامنه‌های توقف‌ناپذیر (Unstoppable Domains)، سَتس نیمز (Sats Names) بر بستر بیت کوین، اسپیس آی دی (SPACE ID) بر بستر بی‌ان‌بی چین، تزوس دومِینز (Tezos Domains) بر بستر تزوس، و نیر نیمز (Near Names) بر بستر نیِر اشاره کرد. دو ارائه‌دهنده Domain اتریوم نیم سرویس و دامنه‌های توقف‌ناپذیر محبوبیت بیشتری دارند. به همین دلیل، در ادامه، این دو پروژه را معرفی می‌کنیم.

اتریوم نیم سرویس (Ethereum Name Service)

اتریوم نیم سرویس یکی از بهترین ارائه دهنده های خدمات دامنه ارز دیجیتال

اتریوم نیم سرویس (ENS) نوعی سیستم نام‌گذاری توزیع‌شده، باز، و قابل توسعه است که بر بستر بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند. وظیفه ENS این است که نام‌های قابل خواندن برای انسان مانند alice.eth را به شناسه‌های قابل خواندن ماشین مانند آدرس‌های اتریوم، سایر آدرس‌های ارزهای دیجیتال، هش‌های محتوا، و ابرداده‌ها تبدیل کند. ENS همچنین از رزولوشن معکوس (reverse resolution) پشتیبانی می‌کند و امکان مرتبط کردن ابرداده‌ها مانند نام کاربر یا توضیحات مرتبط با او را با آدرس‌های اتریوم فراهم می‌کند. ENS دومِین‌هایی با پسوند eth. را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در حال حاضر، برای خرید دامنه‌ها می‌توان از دو طریق اقدام کرد. یک راه سایت اتریوم نیم سرویس است که می‌توانید Domain اختصاصی خود را بسازید و بخرید. این Domainها با توجه به خاص بودن نامشان و زمان اعتبار، قیمتی بین ۰/۰۰۳ اتریوم تا ۲ اتریوم دارند. البته به‌صورت پیش‌فرض، قیمت‌ها برای یک سال در نظر گرفته شده است. پس از تاریخ انقضا، Domain توسط کاربران دیگر قابل خریداری است. 

راه دوم استفاده از مارکت‌های ثانویه NFT مانند اوپن سی است. در این مارکت در حال حاضر، دومِین‌های اتریوم نیم سرویس قیمتی از ۰/۰۰۱۳ تا ۱۰۰ هزار اتریوم دارند. شایان ذکر است که این نرخ‌ها قیمت‌هایی است که کاربران Domainهای خود را فهرست کرده‌اند و لزوماً با این قیمت به فروش نمی‌رسند.

دامنه‌های توقف‌ناپذیر (Unstoppable Domains)

Unstoppable Domain نیز از ارائه‌دهندگان Domain ارز دیجیتال بر بستر اتریوم است که محبوبیت زیادی دارد.

پروژه Unstoppable Domain نیز از ارائه‌دهندگان Domain ارز دیجیتال بر بستر اتریوم است که محبوبیت زیادی دارد. تنوع دومِین‌های Unstoppable Domain بسیار بالاتر از اتریوم نیم سرویس است. Domainهای این پروژه شامل موارد زیر می‌شود:

  • x
  • crypto
  • nft
  • wallet
  • polygon
  • dao
  • bitcoin
  • ۸۸۸
  • zil.
  • go
  • blockchain
  • eth
  • com

دامنه‌های Unstoppable Domain را از دو طریق می‌توان خرید. اولین راه خرید دامنه‌های ارز دیجیتال این پروژه وب‌سایت رسمی Unstoppable Domain است. در این وب‌سایت قیمت Domainها، با توجه به خاص بودن و پرکاربرد بودن، قیمت‌هایی بین بیست تا هزار دلار دارند. روش دیگر برای خرید این Domainها مارکت‌های ثانویه NFT است. در این مارکت‌ها کاربران دامنه‌های خود را با قیمت دلخواه برای فروش فهرست می‌کنند. قیمت دامنه‌های Unstoppable Domain در مارکت اوپن سی ۰/۰۰۴ تا ۵۰۰ هزار اتریوم است.

گران‌قیمت‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

دامنه‌های ارز دیجیتال مانند دومِین‌های معمولی، با توجه به خاص بودن و پرکاربرد بودنشان، قیمت‌های متفاوتی دارند. جالب است بدانید که گران‌قیمت‌ترین Domain کریپتویی paradigm.eth است که در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۱/۵۱ میلیون دلار به‌‌فروش رفت. در ادامه، در قالب جدول، گران‌قیمت‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را بررسی می‌کنیم.

نام Domain  قیمت فروخته شده (دلار آمریکا) ارائه‌دهنده Domain  سال فروش
۰۰۰.eth ۳۱۷/۷۵۹ ENS ۲۰۲۲
abc.eth ۲۵۳/۱۰۰ ENS ۲۰۲۲
deepak.eth ۲۲۰/۴۰۱ ENS ۲۰۲۲
mazars.eth ۱۹۵/۰۶۷ ENS ۲۰۲۳
sapdeutschland.eth ۱۷۹/۷۳۱ ENS ۲۰۲۳
ensmaxisnft.eth ۱۶۶/۳۱۵ ENS ۲۰۲۲
opensea.eth ۱۶۳/۸۸۹ ENS ۲۰۲۲
business.crypto ۱۲۰/۶۸۴ Unstoppable Domains ۲۰۲۲
john.crypto ۲۷/۹۷۲ Unstoppable Domains ۲۰۲۲
۸۸۸.nft ۲۵/۸۶۲ Unstoppable Domains ۲۰۲۲
gm-week.nft ۲۵/۷۸۵ Unstoppable Domains ۲۰۲۳

مقایسه قیمت دامنه‌های ارز دیجیتال با وب ۲ 

معمولاً دامنه‌های ارز دیجیتال به‌دلیل محبوبیت کمتر نسبت به دومِین‌های وب ۲، قیمت کمتری دارند. در حال حاضر، دامنه‌های وب ۲ کاربرد گسترده‌تری بر بستر اینترنت دارند و به همین دلیل، نام‌های خاصِ دومِین‌های معمولی، قیمت‌های بیشتری خواهند داشت. در جدول زیر، قیمت دومِین‌های ارز دیجیتال را با وب ۲ مقایسه می‌کنیم.

نام دامنه (وب ۲) قیمت نام دامنه (وب ۳) قیمت
Business.com ۳۴۵ میلیون دلار Paradigm.eth ۱/۵۱میلیون دلار
LasVegas.com ۹۰ میلیون دلار ۰۰۰.Eth ۳۱۷ هزار دلار
CarInsurance.com ۴۹/۷ میلیون دلار Abc.eth ۲۵۳ هزار دلار
Insurance.com ۳۵/۶ میلیون دلار Deepak.eth ۲۲۰ هزار دلار

راهنمای خرید و فروش دامنه‌های ارز دیجیتال در سایت اوپن سی (OpenSea)

برای خرید و فروش دامنه‌های کریپتویی، نیازی نیست به‌دنبال بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان باشید. یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای خرید دامنه‌های ارز دیجیتال، استفاده از مارکت‌های ثانویه است. اوپن سی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای NFT، بستر مناسبی برای خرید و فروش توکن‌های غیر قابل تعویض مهیا کرده است. پیش از آموزش خرید و فروش Domain در اوپن سی، به این نکته توجه کنید که این پلتفرم به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده است. بنابراین، برای استفاده از این پلتفرم به نرم‌افزارهای تغییر آی پی نیاز خواهید داشت.

خرید دامنه از اوپن سی

ورود به سایت اوپن سی و جستجوی نام دلخواه

  • برای خرید Domain، باید ابتدا وارد سایت اوپن سی شوید و نام ارائه‌دهنده Domain را در نوار جست‌وجو وارد کنید. پس از ورود به صفحه ارائه‌دهنده (برای مثال ENS)، فهرست کاملی از دامنه‌ها را مشاهده می‌کنید.انتخاب نام دامنه مورد نظر و خرید آن
  • بعد از انتخاب دامنه مدنظر، روی آن کلیک کنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید. برای خرید با قیمت تعیین‌شده، گزینه Buy now را انتخاب کنید. اگر قصد دارید قیمت دلخواهتان را پیشنهاد کنید، روی گزینه Make offer کلیک کنید.
  • پس از آن، با اتصال کیف پول، خرید خود را کامل کنید تا Domain خریده‌شده به کیف پول شما انتقال داده شود.

فروش دامنه در اوپن سی

برای فروش Domain از طریق مارکت اوپن سی طبق مراحل زیر عمل کنید.فروش دامنه در اوپن سی

  • وارد سایت اوپن سی و بعد از آن وارد Profile خود شوید. بعد از اتصال کیف پول، NFTهای شما در این بخش قابل مشاهده است. دامنه‌ای که قصد دارید بفروشید، انتخاب کنید و گزینه Sell را بفشارید.دامنه ای که قصد فروش آن را دارید انتخاب کنید و سپس روی گزینه Sell کلیک کنید.
  • پس از آن، وارد بخش تنظیمات فروش شوید. سه گزینه برای قیمت‌گذاری در اختیار دارید. در حالت Set Price، دامنه با قیمتی که شما تعیین کرده‌اید به‌فروش می‌رسد. در حالت Highest Bid، دومِین شما در یک حراجی به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته خواهد شد. در حالت Bundle، دارایی شما به‌صورت مشارکتی به‌فروش می‌رسد.

در قسمت Price، قیمتی را که برای Domain خود تعیین کرده‌اید، وارد کنید و روی گزینه Post your listing کلیک کنید تا دارایی شما وارد فرایند فروش شود.

کلام پایانی 

همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر فقط افرادی این Domainها را خرید و فروش می‌کنند که در بازار کریپتو مشغول به فعالیت‌اند. هدف بیشتر این افراد نیز کسب سود از این دومِین‌های کریپتویی است. بنابراین، این نوع آدرس‌های ارز دیجیتال، با وجود کاربردهای زیادی که دارند، برای محبوبیت بیشتر به زمان نیاز دارند. 

در این مقاله دامنه ارز دیجیتال و ارائه‌دهندگان مطرح آن را معرفی کردیم. در ادامه، گران‌قیمت‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال را معرفی و این نوع دومِین‌ها را با نمونه معمولی مقایسه کردیم. به‌نظر می‌رسد در آینده و با فراگیر شدن وب ۳، بسیار بیشتر از دامنه‌های کریپتویی خواهیم شنید.