صرافی‌های غیرمتمرکز چند سالی است که در بازار رمزارزها وارد شده‌اند. این صرافی‌ها به دلیل مزایایی که در مقایسه با صرافی‌های متمرکز دارند، مورد استقبال تریدرها قرار می‌گیرند. از جمله می‌توان به کارمزد کمتر تراکنش‌ها اشاره کرد که باعث می‌شود هزینه‌های جاری تریدرها به مراتب کاهش پیدا کند. پلتفرم DYDX یک صرافی غیرمتمرکز است که در میانه سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن معرفی این صرافی، به بررسی توکن اختصاصی آن یعنی ارز دیجیتال DYDX بپردازیم.

بیشتر بخوانید: صرافی غیرمتمرکز چیست

پلتفرم DYDX چیست؟

پلتفرم DYDX بر بستر بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است. توکن DYDX نیز در تابستان سال ۲۰۲۱ بر سر زبان‌ها افتاد. این ارز دیجیتال خیلی زود موفق شد که خود را در لیست معاملات صرافی‌های بزرگ و مطرح بازار جای دهد. به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفت. کاربران زیادی به دنبال پی بردن به ویژگی‌های پلتفرم DYDX هستند.

همان طور که اشاره کردیم، DYDX یک صرافی غیرمتمرکز است. تریدرها برای خرید و فروش در صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به ثبت نام و احراز هویت ندارند. به همین دلیل کاربران ایرانی نیز می‌توانند به راحتی از این صرافی‌ها برای خرید و فروش رمزارزها استفاده کنند. نکته مهم در خصوص صرافی DYDX آن است که صرفا امکان معامله ارزهای دیجیتال مبتنی بر استاندارد ERC-20 را فراهم می‌کند. این صرافی غیرمتمرکز به صورت متن باز کد نویسی شده است. از قراردادهای هوشمند برای مدیریت تراکنش‌ها و ذخیره سازی دارایی‌ها در این صرافی استفاده می‌شود.

خدمات صرافی DYDX

نگاهی به مهم‌ترین خدمات صرافی DYDX

قبل از بحث در خصوص ارز DYDX بد نیست که نگاهی به مهم‌ترین خدمات صرافی DYDX بیندازیم. در این صرافی کاربران برای اجرای قراردادهای دائمی، معاملات مارجین و اسپات حساب کاربری اختصاصی دارند. در نتیجه ابتدا باید دارایی مورد نظر خود را به حساب کاربری شخصی منتقل کنند تا بتوانند از خدمات صرافی بهره‌مند شوند. این خدمات عبارت‌اند از:

۱. امکان دریافت یا پرداخت وام

ایجاد امکان وام دهی یا وام گیری در قالب صرافی‌ها یکی از خدمات ویژه صرافی‌های غیرمتمرکز به شمار می‌رود. به عنوان در نظر داشته باشید که می‌خواهید در نقش وام دهنده نقش‌آفرینی کنید. برای این منظور در صرافی DYDX امکان وام دهی از طریق سه ارز دیجیتال اتر، یو اس دی کوین و DAI فراهم شده است. شما به میزان مورد نظر از این ارزهای دیجیتال در حساب کاربری خود سپرده‌گذاری می‌نمایید. در ادامه سایر افراد که نیاز به دریافت وام دارند، درخواست خود را در صرافی ثبت می‌کنند.

صرافی با توجه به موجودی سپرده‌های در اختیار وام به آن‌ها اعطا می‌کند. بعد از مدتی ضمن دریافت اصل مبلغ وام، سود مشخصی نیز از وام گیرنده دریافت می‌شود. به این ترتیب بخشی از سود نیز به شما به عنوان مشارکت کننده در وام دهی اختصاص می‌یابد. این کار یک روش کم ریسک برای کسب سود در بازار رمزارزها است. توجه داشته باشید که نرخ بهره وام‌ها در این صرافی به صورت دینامیک و با توجه به عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌گردد.

۲. امکان معاملات مارجین و اسپات

در ادامه بحث ارز DYDX و صرافی آن نوبت به معرفی دو قابلیت مهم دیگر در این صرافی می‌شود. معاملات اسپات معروف‌ترین شکل معامله در صرافی‌ها است که در آن امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با سفارش‌گذاری به شکل‌های مختلف بین تریدرها وجود دارد.

در قالب معاملات مارجین، تریدرها با استفاده از ابزاری به نام لوریج یا اهرم مقدار وام از صرافی قرض می‌گیرند و  با سرمایه بیشتری وارد معامله می‌شوند. در ادامه نیز بعد از مدت مشخصی باید کل مبلغ دریافت شده را به همراه سود به صرافی بازگردانند. در صرافی DYDX امکان معاملات مارجین در دو حالت ایزوله و کراس وجود دارد. در حالت ایزوله صرفا امکان استفاده از اهرم برای یکی از دارایی‌های موجود در حساب کاربری وجود دارد. اما در حالت مارجین کراس می‌توان برای تمام دارایی‌های حساب کاربری از لوریج استفاده کرد.

۳. ارائه معاملات قراردادهای دائمی

تعدادی ارز دیجیتال در لیست معاملات قراردادهای دائمی در صرافی DYDX قرار دارد. تریدرها در این بخش می‌توانند به معامله دارایی‌های مصنوعی خود با لوریج ۲۵ برابر بپردازند و سود باز و بسته کردن فرصت‌های معاملاتی ایجاد شده بهره‌مند شوند. در صرافی DYDX امکان استفاده از بخش معاملات قراردادهای دائمی با سرمایه محدود در حد ۱۰ دلار نیز برای تریدرها فراهم شده است که فرصتی مناسب برای کسب سود به شمار می‌رود.

مزایای پلتفرم DYDX

در ادامه بحث ارز DYDX، بد نیست که نگاهی مختصر به مزایای صرافی DYDX نیز داشته باشیم. این صرافی خود را به عنوان سریع‌ترین و در عین حال قوی‌ترین صرافی که در حال حاضر در بازار رمزارزها وجود دارد، معرفی می‌کند. در عین حال برخی از ویژگی‌های مثبت آن عبارت‌اند از:

  • پرداخت هزینه کارمزدهای کمتر
  • بدون نیاز به پرداخت هزینه گس برای تراکنش‌ها
  • سرعت بسیار بالای انجام تراکنش‌ها (مقیاس‌پذیری مناسب)
  • امکان برداشت سریع دارایی‌ها از حساب کاربری
  • ارائه نسخه موبایل کاربرپسند صرافی DYDX
  • امنیت بالای صرافی
  • قابلیت معاملات مارجین کراس

بخش قابل توجهی از ویژگی‌های فوق به دلیل استفاده از لایه ۲ بلاک‌چین اتریوم در طراحی و راه‌اندازی این پلتفرم است. در ادامه مختصری در این باره توضیح می‌دهیم.

بحثی درباره استفاده از راه‌حل لایه ۲ در طراحی صرافی DYDX

قبل از بحث ارز DYDX یک نکته مهم را نیز باید بررسی کنیم. ویژگی‌های مثبتی که در بالا برای صرافی DYDX  برشمردیم، از همین جا نشئت می‌گیرد. اگر در خصوص بلاک‌چین و نسل‌های مختلف آن اطلاعات کلی داشته باشید، احتمالا با برخی از مشکلات مربوط به شبکه اتریوم آشنا هستید. با گذشت زمان و افزایش تعداد تراکنش‌ها در بستر بلاک‌چین اتریوم، مسئله مقیاس‌پذیری به وجود آمد. تراکنش‌ها به کندی در این شبکه به کندی و با کارمزدهای بالا همراه شد. بلاک‌چین اتریوم در هر ثانیه توان عملیاتی مدیریت ۱۵ تراکنش را دارد. این در حالی است که امروزه این عدد با توجه توسعه بسیار زیاد بازار رمزارزها به هیچ عنوان کافی نیست.

توسعه دهندگان اتریوم، وعده رونمایی از شبکه اتریوم ۲ را داده‌اند. به ادعای آن‌ها این شبکه قادر است که در هر ثانیه ۱۰۰ هزار تراکنش را مدیریت کند. اما هنوز تا این واقعه فاصیه زیادی وجود دارد. در همین راستا برخی از پلتفرم‌ها از جمله DYDX برای حل مشکل مقیاس‌پذیری به سراغ راه‌حل‌های لایه دوم رفته‌اند. در قالب این راه‌حل، تراکنش‌های بر بستر صرافی DYDX در خارج از شبکه اتریوم انجام می‌شود؛ ولی در عین حال داده‌ها در روی شبکه اصلی اتریوم ذخیره می‌شوند. به این ترتیب بخشی از توان عملیات شبکه آزاد می‌شود و مقیاس‌پذیری آن در وضع بهتری قرار می‌گیرد.

ارز DYDX چیست؟


ارز DYDX به عنوان توکن اختصاصی پلتفرم DYDX به شمار می‌رود. برای دستیابی به این ارز دیجیتال هم می‌توانید از طریق خرید از صرافی‌ها اقدام کنید و هم با سپرده‌گذاری در استخرهای صرافی DYDX به صورت پاداش توکن DYDX را دریافت کنید. کاربرد اصلی ارز دیجیتال DYDX در پلتفرم، امکان مشارکت در حکمرانی برای هولدرهای آن است. در همین راستا افراد به میزان دارایی ارز DYDX می‌توانند در فرآیند رأی‌گیری این پلتفرم مشارکت داشته باشند. همچنین کلیه تریدها در صرافی DYDX برای کسانی که توکن DYDX را نگهداری می‌کنند، با کارمزد کمتری نسبت به دیگران انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: توکن حاکمیتی چیست

مروری بر تاریخچه قیمت ارز دیجیتال DYDX

میانه شهریور سال ۱۴۰۰ بود که توکن DYDX به صورت رسمی در بازار به فروش رسید. در آن زمان قیمت ارز DYDX حدود ۱۱ دلار بود. اما خیلی زود و در کمتر از ۱۰ روز به حدود ۹ دلار کاهش پیدا کرد. در ادامه روند صعودی خیلی سریعی در پیش گرفت و تا ۸ مهر ۱۴۰۰ به سقف قیمت خود از زمان عرضه تا کنون یعنی ۲۸ دلار رسید. در حال حاضر که در پایان آبان ماه قرار داریم، ارز دیجیتال DYDX پس از طی کردن یک روند نزولی در حوالی ۱۳ دلار در حال خرید و فروش است. با توجه به اینکه زمان کمی از عرضه توکن DYDX سپری شده است، چندان اظهارنظر خاصی درباره نمودار قیمت آن نمی‌توان کرد.

ارز DYDX در حال حاضر جایگاه ۱۳۲ در بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده است. با توجه به زمان اندکی که از عرضه آن سپری شده است، جایگاه بسیار ویژه‌ای به شمار می‌رود. همچنین تعداد کل سکه‌های آن برای عرضه یک میلیارد اعلام شده است که بیش از ۵۶ میلیون آن عرضه شده است. حجم بازار توکن DYDX نیز به حدود ۷۸۰ میلیون دلار رسیده است.

سؤالات متداول

۱. آینده ارز دیجیتال DYDX چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

صحبت کردن درباره آینده یک ارز دیجیتال که کمتر از سه ماه از زمان رونمایی آن گذشته کار چندان منطقی نیست. ولی ارز DYDX نشان داده است که در همین مدت زمان کم هم توانایی پیشرفت بسیار خوبی دارد. البته آینده آن کاملا وابسته به میزان پیشرفت و توسعه صرافی DYDX است.

۲. مهم‌ترین برنامه صرافی DYDX چیست؟

در سایت این صرافی خبری از ارائه برنامه یا نقشه راه نیست. اما در بخش وبلاگ آن مهم‌ترین برنامه حال حاضر صرافی انتقال معاملات مارجین و اسپات از لایه یک به لایه دو در شبکه اتریوم است. اگر این مهم اتفاق بیفتد، می‌توانیم شاهد رشد و توسعه این صرافی باشیم.

۳. خرید ارز DYDX از کدام صرافی‌ها امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر می‌توانید ارز دیجیتال DYDX را در صرافی‌هایی مانند بایننس، کوکوین، گیت، اوکی اکسچنج، یونی سواپ، سوشی سواپ و وان اینچ تهیه کنید.

۴. بهترین کیف پول برای نگهداری از توکن DYDX چیست؟

توکن DYDX را می‌توانید در کلیه کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند از جمله متامسک، لجر ، ترزور و کوین بیس نگهداری کنید.

۵. نحوه توزیع ارز دیجیتال DYDX به چه صورت است؟

توسعه‌دهندگان ارز DYDX تصمیم دارند که در یک بازه زمانی ۵ ساله مجموع یک میلیارد توکن را به صورت زیر توزیع نمایند:

  • اعضای جامعه ارز DYDX: 50 درصد
  • سرمایه‌گذاران فعال پروژه: ۲۷.۷۳ درصد
  • اعضای رسمی تیم پروژه DYDX: 22.27 درصد

همچنین بخوانید: بهترین صرافی های خارجی بدون احراز هویت

کلام پایانی

در این مقاله معرفی ارز DYDX پرداختیم. صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل ویژگی‌های جذابی که دارند، پتانسیل جذب تریدرهای بیشتری به سمت خود در آینده را خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در خصوص این صرافی‌ها تأمین نقدینگی مناسب است. همان طور که می‌دانید نقدینگی در این صرافی‌ها صرفا از محل سرمایه‌گذاری کاربران تأمین می‌شود. بنابراین اگر صرافی DYDX بتواند در جذب نقدینگی و سرمایه موفق عمل کند، با توجه به قابلیت‌های خوب از جمله مقیاس‌پذیری مناسبی که ارائه می‌دهد، در آینده رشد و توسعه خوبی را تجربه خواهد کرد. در همین راستا می‌توان به آینده ارز دیجیتال DYDX نیز امیدوار بود.