در چند سال اخیر، شاهد ورشکستگی‌های متعدد صرافی‌های متمرکز در دنیای کریپتوکارنسی بوده‌ایم. صرافی‌هایی مانند FTX دچار ورشکستگی شدند و برخی نیز مانند هات‌بیت (Hotbit) به‌دلیل مشکلات متعدد، مجبور به تعطیلی شدند. از طرف دیگر، سخت‌گیری‌های پی‌درپی قانون‌گذاران درباره صرافی‌هایی مانند بایننس، ریسک فعالیت در این پلتفرم‌ها را افزایش داده است.

بنابراین، معامله‌گران ارز دیجیتال بیشتر به فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) روی آورده‌اند تا امنیت دارایی‌های خود را حفظ کنند. کارمزد کم تراکنش‌های شبکه پالیگان (Polygon) بسیاری از توسعه‌دهندگان صرافی‌های غیرمتمرکز را به‌سمت این بلاک‌چین سوق داده است. در این مقاله، بهترین صرافی های شبکه پالیگان را معرفی و بررسی می‌کنیم.

چند صرافی در شبکه پالیگان راه‌اندازی شده است؟

در حال حاضر ۳۹ صرافی غیرمتمرکز بر بستر پالیگان مشغول به فعالیت‌اند. از آنجا که کارمزد شبکه پالیگان به نسبت اتریوم بسیار کمتر است، بسیاری از کاربران به استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز این شبکه روی آورده‌اند. پیش از پرداختن به معرفی بهترین صرافی های شبکه پالیگان، بهتر است با مفهوم صرافی غیرمتمرکز آشنا شویم. 

DEX پلتفرمی است که کاربران به‌کمک آن به انجام معاملات رمزارزها می‌پردازند. با این تفاوت که مانند صرافی‌های متمرکز، نیازی به واریز کردن رمزارزها به کیف پول صرافی نیست. در واقع، معامله‌گر برای استفاده از دکس، تنها به اتصال کیف پول به دکس نیاز دارد و بعد از انجام معامله، رمزارز جدید به کیف پول کاربر واریز می‌شود. هر صرافی غیرمتمرکزی در بستر یک یا چند شبکه بلاک‌چین راه‌اندازی می‌شود. معاملات کاربران در قالب قراردادهای هوشمند به‌صورت همتا به همتا انجام می‌شوند. 

بهترین صرافی های شبکه پالیگان

به‌دلیل محبوبیت زیاد صرافی های شبکه پالیگان، در ادامه بهترین دکس‌های این شبکه را معرفی می‌کنیم. این صرافی‌ها عبارت‌اند از: 

  • یونی سواپ (Uniswap)؛
  • کوییک سواپ (Quickswap)؛
  • رترو (Retro)؛
  • بالانسر (Balancer)؛
  • سوشی سواپ (Sushiswap).

یونی سواپ (Uniswap)

دکس یونی سواپ از اولین دکس‌های غیرمتمرکز بلاک‌چین پالیگان محسوب می‌شود. این صرافی در آغاز تنها امکان معامله در شبکه اتریوم را داشت، اما با گذشت زمان و افزایش محبوبیت، از شبکه‌های دیگر مانند پالیگان نیز پشتیبانی کرد. در حال حاضر، یونی سواپ از بهترین صرافی های شبکه پالیگان محسوب می‌شود. 

حجم معاملات این دکس حدوداً ۲۸/۴ میلیون دلار در روز است که به‌صورت استاندارد، امکان معامله ۴۸ رمزارز بر بستر پالیگان را فراهم می‌کند. با وارد کردن آدرس قرارداد هوشمند، امکان معامله با توکن‌هایی که در شبکه پالیگان قرار دارند فراهم می‌شود.

یونی سواپ دارای توکن بومی اختصاصی خود به‌نام UNI است که برای استیکینگ و شرکت در تصمیمات حاکمیتی شبکه استفاده می‌شود. یونی سواپ در حال حاضر از ده شبکه بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند و امکان اتصال به کیف پول‌های این شبکه‌ها را دارد. کارمزد تراکنشِ صرافی یونی سواپ در شبکه پالیگان ۰/۳ درصد است که این مبلغ به‌عنوان پاداش به تأمین‌کنندگان نقدینگی تعلق می‌گیرد.

کوییک سواپ (Quickswap)

یکی دیگر از بهترین صرافی های شبکه پالیگان، که کاربران زیادی را به‌خود جذب کرده، کوییک سواپ است. این دکس در حال حاضر حجم معاملاتی برابر با ۲۰/۴ میلیون دلار دارد که از شبکه پالیگان و نسخه zkEVM پالیگان پشتیبانی می‌کند. کوییک سواپ در حال حاضر پنج استخر استیکینگ با جفت ارزهای مختلف دارد که امکان استکینگ را برای کاربران فراهم کرده است، ولی امکان سهام‌گذاری توکن‌ها به‌تنهایی وجود ندارد.

توکن بومی این دکس QUICK نام دارد که امکان استیکینگ و استفاده در رأی‌گیری‌های شبکه برای آن فراهم شده است. این دکس در حال حاضر از چهار شبکه پالیگان، پالیگان zkEVM، کاوا، و دوج چین پشتیبانی و امکان سواپ توکن‌های این بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند. یکی از قابلیت‌های جدید این دکس، امکان معاملات فیوچرز در آن است که امکان معاملات اهرمی اتریوم، بیت کوین، و متیک (Matic) را ممکن می‌سازد. کارمزد تراکنش‌ها در این صرافی ۰/۳ درصد از مبلغ تراکنش است.

رترو (Retro)

صرافی غیرمتمرکز رترو فورکی از یونی سواپ است که تنها از شبکه پالیگان پشتیبانی می‌کند. حجم معاملات این صرافی، ۶/۸ میلیون دلار در شبانه‌روز است که امکان سواپ ۴۷ رمزارز را فراهم می‌کند. توکن بومی این دکس با نام RETRO شناخته می‌شود که با استیکینگ این رمزارز می‌توان توکن veRETRO و حق رأی در تصمیمات شبکه را دریافت کرد. این شبکه به‌وسیله تمامی والت‌هایی که از شبکه پالیگان پشتیبانی می‌کنند، قابل استفاده است. دکس رترو ۰/۵ درصد از مبلغ تراکنش را به‌عنوان کارمزد از کاربران دریافت می‌کند.

بالانسر (Balancer)

صرافی بالانسر نیز از قدیمی‌ترین صرافی های شبکه پالیگان محسوب می‌شود. این دکس حجم معاملاتی برابر با ۲۴۵/۳ هزار دلار دارد و از شبکه‌های اتریوم، آربیتروم، پالیگان، پالیگان zkEVM، آوالانچ (Avalanch)، بیس (Base)، و جنوسیس (Gnosis) پشتیبانی می‌کند. بالانسر برای بهینه شدن کارمزد تراکنش‌ها از سیستمی به‌نام Smart Order Routing استفاده می‌کند که کارمزد تراکنش‌ها را بین ۰/۱ تا ۰/۳ درصد نگه می‌دارد. توکن بومی این دکس BAL نام دارد که برای استیکینگ در استخرهای شخصی و رأی‌گیری‌های حاکمیتی استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های خاص بالانسر قابلیت ایجاد استخر نقدینگی شخصی و همچنین ایجاد استخر با دو تا هشت ارز دیجیتال است. درحالی‌که برای ایجاد استخرهای نقدینگی در یونی سواپ، کاربران باید نسبت ۵۰ به ۵۰ را رعایت کنند. کاربران در این صرافی تنها امکان استیک جفت ارزها را در استخرهای نقدینگی دارند.

سوشی سواپ (Sushiswap)

سوشی سواپ به‌عنوان نوعی دکس مولتی چین (چند زنجیره‌ای) شناخته می‌شود که از ۲۵ شبکه مختلف پشتیبانی و امکان جابه‌جایی دارایی‌ها بین این بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند. امکان سواپ تنها برای هفت شبکه فعال است که شامل اتریوم، پالیگان، آربیتروم (Arbitrum)، اپتیمیسم (Optimism)، آوالانچ، بیس، و بی‌ان‌بی چین می‌شود. دکس سوشی سواپ حجم معاملاتی برابر با ۲۷۴/۳ هزار دلار در شبانه‌روز دارد. این دکس به‌دلیل محبوبیت زیاد، امکان اتصال به بهترین کیف پول ارز دیجیتال مانند متامسک و تراست ولت را فراهم کرده است.

توکن بومی آن Sushi است که امکان خرید آن در بیشتر صرافی‌های بزرگ فراهم شده است. این دکس برای انجام سواپ، ۰/۳ درصد مبلغ تراکنش را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند. در ضمن، سوشی سواپ امکان معامله ۱۰۰ ارز دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده است.

مقایسه صرافی های شبکه پالیگان

تا اینجا با بهترین صرافی های شبکه پالیگان آشنا شدیم. در ادامه، این دکس‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

صرافی

کارمزد

(درصد از مبلغ تراکنش)

تعداد ارزهای

قابل معامله

امکان استیکینگ حجم معاملات
یونی سواپ ۰/۳ ۴۸ در استخرهای نقدینگی جفت ارز ۲۸/۴ میلیون دلار
کوییک سواپ ۰/۳ در استخرهای نقدینگی جفت ارز ۲۰/۴ میلیون دلار
رترو ۰/۵ ۴۷ در استخرهای نقدینگی جفت ارز ۶/۸ میلیون دلار
بالانسر ۰/۱ تا ۰/۳ در استخرهای نقدینگی جفت ارز ۲۴۵/۳ هزار دلار
سوشی سواپ ۰/۳ ۱۰۰ در استخرهای نقدینگی جفت ارز ۲۷۴/۳ هزار دلار

آموزش معامله در صرافی های شبکه پالیگان 

معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز فرایند ساده‌ای دارد. کاربر با اتصال کیف پول به دکس و ورود به بخش سواپ، به‌راحتی می‌تواند به انجام معامله بپردازد. در ادامه، معامله در صرافی یونی سواپ را آموزش می‌دهیم.

  • وارد سایت یونی سواپ به آدرس app.uniswap.org/swap شوید. مطابق تصویر زیر، شبکه پالیگان را انتخاب کنید. 
انتخاب شبکه پالیگان در دکس یونی سواپ
  • از طریق گزینه Connect، کیف پول خود را به صرافی متصل کنید. 
انتخاب ارز قابل معامله در یونی سواپ
  • در قسمت You pay میزان رمزارزی را که قصد دارید با آن معامله کنید، مشخص کنید.
انتخاب ارز برای خرید در یونی سواپ
  • در باکس پایین، یعنی You receive، رمزارزی که قصد دارید بخرید و میزان آن را مشخص کنید.
انتخاب گزینه سواپ
  • گزینه Swap را انتخاب کنید.
تأیید تراکنش و تکمیل فرایند سواپ
  • برای تکمیل تراکنش باید پیامی را که ظاهر می‌شود تأیید کنید. همچنین پیامی برای تأیید تراکنش در کیف پول نیز مشاهده می‌شود که باید تأیید شود. پس از آن، سواپ انجام‌شده و رمزارز خریده‌شده به کیف پول انتقال داده می‌شود.

کلام پایانی 

برای انتخاب بهترین صرافی شبکه پالیگان باید تمام موارد مهم برای ارزیابی مانند کارمزد معامله، تعداد رمزارزهای قابل معامله، حجم معاملات، و امکان اتصال به سایر شبکه‌ها را بررسی کنید. البته انتخاب نهایی به نیاز کاربر بستگی دارد و تریدر باید با توجه به نیازهای خود، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کند. در این مقاله، به‌صورت کامل بهترین صرافی های شبکه پالیگان را معرفی و هر کدام را بررسی کردیم. آیا شما نیز تجربه کار کردن با این صرافی‌ها را دارید؟ به‌نظر شما بهترین صرافی شبکه پالیگان کدام است؟