وقتی می‌توان کسی را معامله‌گر دانست که بتواند قبل از باز کردن هر پوزیشن معاملاتی، به سه سؤال کلیدی پاسخ دهد. چرا یک دارایی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی انتخاب می‌کند؟ چه زمانی و با چه قیمتی برای خرید دارایی تصمیم می‌گیرد؟ چه زمانی و در چه قیمتی اقدام به فروش و بستن پوزیشن معاملاتی می‌کند؟ برای پاسخ دادن به سؤال اول، بیشتر با تحلیل فاندامنتال سروکار دارید، اما پاسخ دادن به سؤال‌های دوم و سوم بدون تحلیل تکنیکال امکان‌پذیر نیست. برای پاسخ به سؤال سوم به تعیین تارگت ارز دیجیتال در پوزیشن‌های معاملاتی خود نیز نیاز دارید. اگر کنجکاوید که چگونه می‌توانید تارگت در پوزیشن‌های معاملاتی خود را تعیین کنید، حتماً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تارگت ارز دیجیتال چیست؟

تارگت (Target) را در زبان فارسی می‌توان به‌عنوان هدف تعریف کرد. به زبان ساده، تارگت ارز دیجیتال، هدف قیمت برای بستن یک پوزیشن معاملاتی را مشخص می‌کند. هدف قیمت به شما کمک می‌کند تا با دید بازتر یک پوزیشن معاملاتی را باز کنید. قرار نیست شرایط در هر پوزیشن معاملاتی، آن‌گونه که باب میل شماست پیش برود، اما یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری، تعیین تارگت در زمان باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی است.

اگر برای این موضوع تعیین تکلیف نکنید، نمی‌توانید برای خروج از پوزیشن معاملاتی تصمیم منطقی بگیرید. این موضوع باعث می‌شود دچار سردرگمی شوید و قدرت تصمیم‌گیری در بزنگاه‌ها را از دست بدهید. شرایط در بازار رمزارزها بسیار ناپایدار است. به‌ همین دلیل، اگر برنامه مدون و مشخصی برای معاملات خود نداشته باشید، احتمال شکست و از دست دادن سرمایه شما به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.


بخوانید از: ارز دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟


روش‌های تعیین تارگت ارز دیجیتال

تعیین تارگت ارز دیجیتال بدون در نظر گرفتن استراتژی معاملاتی امکان‌پذیر نیست. برای مثال، معامله‌گری که از استراتژی اسکالپ تریدینگ استفاده می‌کند، در مقایسه با تریدری با استراتژی پوزیشن تریدینگ، شرایط کاملاً متفاوتی دارد. بر همین اساس، روش‌های مختلفی برای تعیین تارگت در ارز دیجیتال وجود دارند. در اینجا روی پنج روش مختلف تمرکز می‌کنیم. می‌توانید هم‌زمان از این روش‌ها به‌صورت ترکیبی برای تارگت‌زنی در معاملات خود استفاده کنید.

۱. تعیین حد ضرر پوزیشن معاملاتی

استفاده از حدضرر و اهداف قیمتی می تواند گزینه ی مناسبی برای تارگت قیمتی باشد.

ساده‌ترین روش برای تعیین تارگت ارز دیجیتال، استفاده از حد ضرر است. برای این منظور باید پس از تعیین نقطه ورود به پوزیشن معاملاتی، حد ضرر خود را مشخص کنید. بسته به میزان ریسک‌پذیری و نوع استراتژی معاملاتی، باید این کار را انجام دهید. اگر در زمینه فعالیت در بازار، تجربه خیلی زیادی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تحت هیچ شرایطی حد ضرر بالاتر از ۱۰ درصد را انتخاب نکنید.

بعد از آن، باید به‌سراغ انتخاب تارگت در پوزیشن معاملاتی بروید. معمولاً در کمترین حالت حد سود را برابر حد ضرر در نظر می‌گیرند، اما اگر ریسک‌پذیری بیشتری دارید، می‌توانید تارگت را دو تا سه برابر حد ضرر در نظر بگیرید. این روش ساده‌ترین راهکار شما برای تارگت‌زنی در معاملات است.

۲. تعیین تارگت ارز دیجیتال با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت در نمودار گزینه ای برای قرار دادن تارگت در ارز دیجیتال است.

سطوح حمایت و مقاومت به‌عنوان ابزارهای کاربردی تحلیل تکنیکال کلاسیک همواره موردتوجه معامله‌گران هستند. سطوح حمایت و مقاومت محدوده حرکت نمودار قیمت را مشخص می‌کنند. هرچه تایم فریم بزرگ‌تری را انتخاب کنید، اعتبار سطوح حمایت و مقاومت نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. در یک پوزیشن معاملاتی خرید یا لانگ، می‌توانید از خط مقاومت برای تعیین تارگت استفاده کنید. درحالی‌که در پوزیشن فروش یا شورت، برای این منظور باید به‌سراغ خط حمایت بروید.


بخوانید از: تایم فریم چیست و چه کاربردی دارد


۳. استفاده از الگوهای قیمت برای تارگت زنی

الگوهای تکنیکال با داشتن اهداف می توانند به انتخاب هدف درست در معامله کمک کنند.

الگوهای قیمت در تحلیل تکنیکال همواره بین تحلیلگران محبوب‌اند. عامل اصلی محبوبیت آن‌ها هم تشخیص نسبتاً سادة الگوها روی نمودار است. الگوی پرچم، مثلث، سروشانه، سقف و کف دو قلو، فنجان و دسته، از الگوهای قیمت کلاسیک و پرکاربرد بین معامله‌گران‌اند.

می‌توانید از الگوهای قیمت برای تعیین تارگت ارز دیجیتال استفاده کنید. برای مثال، الگوی پرچم را در نظر بگیرید. در الگوی پرچم، میزان افزایش یا کاهش قیمت نمودار پس از خروج از الگو را به اندازه میله پرچم در نظر می‌گیرند. درباره الگوهای دیگر نیز چنین شرایطی وجود دارد. ما در سایت «کلینیک سرمایه» برای هریک از الگوهای قیمت پرکاربرد، مقاله جداگانه‌ای آماده کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم تمام این مطالب را با‌دقت مطالعه کنید.

۴. استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای مناسب برای بدست اوردن نقاط خروج معامله محسوب می شوند.

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال یکی دیگر از ابزارهای کاربردی برای تعیین تارگت ارز دیجیتال هستند. ده‌ها اندیکاتور وجود دارند که هرکدام شاخص‌های خاصی را در نمودار قیمت رصد می‌کنند. طبیعی است که نمی‌توانید از تمام این اندیکاتورها برای تارگت‌زنی استفاده کنید، بلکه باید متناسب با استراتژی خود، دو یا سه مورد از آن‌ها را انتخاب کنید.

اندیکاتورها سیگنال‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهند که برای خروج از پوزیشن‌های معاملاتی می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. البته معمولاً ماهیت اندیکاتورها به‌گونه‌ای نیست که بتوانید در زمان باز کردن پوزیشن معاملاتی، تارگت را مشخص کنید، بلکه باید از آن‌ها برای بازنگری در تارگت‌های اولیه بر اثر تغییرات قیمت نمودار استفاده کنید.

۵. به‌کارگیری سطوح فیبوناچی برای مشخص کردن تارگت ارز دیجیتال

ابزار فیبوناچی یکی از پیشرفته ترین سیستم ها برای تعیین هدف قیمتی برای معامله گران است.

سطوح فیبوناچی ابزاری کاربردی برای شناسایی خطوط حمایت و مقاومت و تعیین حد سود و ضرر در معاملات ارزهای دیجیتال هستند. به‌کمک آن می‌توانید سطوح قیمتی را روی نمودار ترسیم کنید. بسته به میزان ریسک‌پذیری، می‌توانید هریک از سطوح ترسیم شده را مبنای تعیین تارگت ارز دیجیتال در نظر بگیرید. اگر مایل‌اید درباره این ابزار کلاسیک تحلیل تکنیکال اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، مقاله اختصاصی فیبوناچی را مطالعه کنید.

انواع سفارش‌گذاری و تعیین تارگت در ارز دیجیتال

در کنار بحث‌های فنی برای تعیین تارگت ارز دیجیتال، نباید از بحث اجرای آن نیز غافل شویم. فرض کنید نقطه ورود، حد ضرر، و تارگت قیمت مدنظر خود را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی روی بیت کوین تشخیص داده‌اید. حال باید برای سفارش‌گذاری در صرافی ارز دیجیتال اقدام کنید. روش‌های مختلفی برای سفارش‌گذاری وجود دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سفارش حد سود (Take Profit)
  • سفارش تریلینگ استاپ (Trailing Stop)

لزومی ندارد که یک تارگت برای خروج از پوزیشن معاملاتی در نظر بگیرید، بلکه می‌توانید در چند مرحله و روی قیمت‌های مختلف، بخشی از پوزیشن را ببندید. برای خروج پلکانی باید از سفارش تریلینگ استاپ استفاده کنید. اگر به مطالعه بیشتر در این زمینه علاقه‌مندید، مقاله انواع سفارش در ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

نکات مهم در انتخاب تارگت در ارز دیجیتال

یک نکته مهم درباره انتخاب تارگت در ارز دیجیتال وجود دارد که باید حتماً مدنظر قرار دهید. امکان ارزیابی مجدد با هدف بازنگری در تارگت یک پوزیشن معاملاتی وجود دارد. این موضوع با پایبندی به استراتژی معاملاتی هیچ منافاتی ندارد، بلکه به‌عنوان معامله‌گر، باید انعطاف لازم را از خود نشان دهید.

اخبار در بازار ارزهای دیجیتال نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. باید اخبار را رصد کنید تا در صورت وقوع اتفاق غیرمنتظره فوراً واکنش مناسب از خود نشان دهید. برای مثال، ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۲۳ اخبار هک شدن صرافی کوینکس منتشر شد. همان‌طور که می‌دانید، بخش قابل توجهی از ایرانیان فعال در بازار رمزارزها نیز کوینکس را برای فعالیت انتخاب کرده‌اند.

هرچند صرافی اعلام کرد که ضرر و زیان معامله‌گران را ۱۰۰ درصد جبران می‌کند و به‌سرعت دست هکرها را کوتاه کرد، اما جو منفی‌ای که علیه این صرافی ایجاد شد، تأثیر منفی زیادی در قیمت توکن اختصاصی کوینکس گذاشت، به‌طوری‌که قیمت توکن CET تنها ظرف یک ساعت از ۰/۰۳ به ۰/۰۲ دلار کاهش پیدا کرد.

این میزان افت قیمت رقمی نیست که در برابر آن منفعل بمانید، بلکه اگر پوزیشن معاملاتی باز روی توکن CET دارید، باید برای بستن آن چاره‌ای بیندیشید. در غیر این صورت، ضرر و زیان سنگینی متحمل خواهید شد. از این دست اتفاقات در بازار کریپتوکارنسی، روزانه به‌دفعات اتفاق می‌افتد و باید خود را برای آن‌ها آماده کنید.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که تارگت ارز دیجیتال چیست و چرا باید آن را جدی بگیرید. ابزارهای مختلفی در اختیار شما وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هدف معاملات خود در بازار رمزارزها را تعیین کنید. کسب تجربه در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند. حتماً از پلتفرم‌های دمو صرافی‌ها برای انجام معاملات آزمایشی کمک بگیرید. در این صورت، می‌توانید تجربه لازم را برای معاملات واقعی نیز به‌دست بیاورید.