وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری به‌میان می‌آید، بعضی از افراد فوراً گلایه می‌کنند که برای سرمایه‌گذاری به پول‌های آن‌چنانی نیاز است. سپس به‌سرعت پرونده سرمایه‌گذاری را می‌بندند و دیگر حتی زحمت فکر کردن به آن را هم به‌خود نمی‌دهند. امروز، به همه ثابت شده است که سرمایه‌گذاری با پول کم نه‌تنها امکان‌پذیر است، بلکه کارشناسان پیشنهاد می‌کنند حتی در صورت تمکن مالی، باز هم با سرمایه‌های کم فعالیت خود را در بازارهای مالی آغاز کنید. حتماً می‌پرسید که بهترین سرمایه گذاری با پول کم چیست؟ برای پاسخ به ‌این سؤال تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چرا باید سرمایه گذاری را با پول کم شروع کنیم؟

کسانی که قصد دارند فعالیت خود را در زمینه سرمایه‌گذاری آغاز کنند، همواره با پیشنهادی مهم از سوی افراد باتجربه روبه‌رو می‌شوند: «سرمایه‌گذاری خود را با مبالغ کم آغاز کنید.» این پیشنهاد بسیار مهمی است که نباید به‌سادگی از کنار آن رد شوید. بازارهای مالی با هیچ کس سر شوخی ندارند و کاملاً بی‌رحم هستند.

نمونه بارز این اتفاقات را می‌توانید در سال ۱۳۹۹ در بورس مشاهده کنید. پس از چند ماه رشد شاخص بورس، شاهد تشکیل صف‌های طولانی مقابل کارگزاری‌ها برای دریافت کد بورسی بودیم. بسیاری از افراد که با بازار سرمایه حداقل آشنایی را نداشتند، وارد آن شدند. نکته تعجب‌آور ماجرا ورود به بورس با سرمایه‌های سنگین بود. بعضی از افراد خانه یا ماشین خود را فروختند تا در بورس سرمایه‌گذاری کنند. بعضی دیگر هم بودند که حتی برای دریافت وام اقدام کردند.

روزهای خوش بورس خیلی زود به‌پایان رسید. خیل عظیمی از افراد تازه‌کار، که هیچ آشنایی‌ای با بورس نداشتند، سرمایه‌های خود را از دست دادند. بررسی اتفاقات آن‌ها روزهای بازار سرمایه به‌اندازه چندین دوره آموزشی سرمایه‌گذاری ارزشمند است. اگر به‌دنبال ورود به بازارهای مالی هستید، سرمایه‌‌گذاری با پول کم را در ابتدای کار جدی بگیرید.

بهترین سرمایه‌گذاری با پول کم چیست؟

برای شروع فعالیت در بازارهای مالی با پول کم گزینه‌های متعددی وجود دارند. در اینجا چند مورد از آن‌ها را به همراه حداقل سرمایه لازم برای شروع کار معرفی می‌کنیم.

۱. بورس

حداقل سرمایه لازم برای شروع فعالیت در بازار بورس، پانصد هزار تومان است. در واقع این عدد حداقل مبلغ مجاز برای ثبت سفارش در خرید و فروش سهام بورسی است. البته باید توجه کنید که امکان مشارکت در عرضه اولیه‌ها با مبالغ کمتر هم وجود دارد. این موضوع به نوع عرضه اولیه هم بستگی دارد. گاهی عرضه اولیه‌هایی برگزار می‌شوند که به هر شرکت‌کننده سهام با ارزش کمتر از صد هزار تومان تعلق می‌گیرد.

تجربه نشان داده که خرید عرضه اولیه بهترین سرمایه‌گذاری با پول کم در بازار بورس است. عرضه اولیه‌ها معمولاً رشد قیمت خوبی دارند. به‌ همین دلیل، با شرکت در عرضه اولیه‌ها در طول یک سال، می‌توانید به سودهای خوب و بدون دردسری دست پیدا کنید.

در کنار فعالیت مستقیم در بورس، می‌توانید به سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه هم بروید. انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند که هریک با شرایط خاصی در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. در این بین، کم‌ریسک‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، صندوق‌های درآمد ثابت هستند که سود تضمین‌شده پرداخت می‌کنند. هر واحد در صندوق‌ها معمولاً با ارزش مشخصی معامله می‌شوند. بسیاری از صندوق‌ها برای هر واحد ارزشی معادل صد هزار تومان یا کمتر در نظر می‌گیرند. بنابراین، با سرمایه محدود هم می‌توانید سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را آغاز کنید.

۲. ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری با پول کم در بازار ارزهای دیجیتال هم گزینه جذابی است. اگر ریسک‌پذیرید، حتماً برای کسب دانش تخصص به‌منظور سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها زمان بگذارید. تجربه نشان داده است که فرصت‌های کسب سود بازار رمزارزها را در هیچ بازار مالی دیگری نمی‌توان یافت. البته این تنها یک روی سکه است. روی دیگر آن نوسانات قیمت شدید ارزهای دیجیتال است که می‌تواند سرمایه شما را در عرض چند دقیقه به‌کلی نابود کند.

حتی می‌توانید با سرمایه محدودی در حد یک دلار هم وارد بازار رمزارزها شوید. تعداد زیادی ارز دیجیتال وجود دارند که قیمتی به‌مراتب کمتر از یک دلار دارند. مثلاً می‌توان به شیبا اینو و دوج کوین به‌عنوان دو ارز دیجیتال با قیمت زیر یک دلار اشاره کرد که بر اساس مارکت کپ، در جمع ده پروژه برتر بازار رمزارزها قرار دارند. اگر آگاهانه در این مسیر قدم بگذارید، معاملات ارزهای دیجیتال با سرمایه کم، فرصت عالی برای کسب سود در کوتاه‌مدت و افزایش ارزش دارایی‌ها به‌شمار می‌روند.

۳. خرید دلار یا تتر

دلار یا تتر یکی دیگر از گزینه‌های سرمایه‌گذاری با پول کم است. در یک دهه اخیر، تورم اقتصادی در ایران به‌طور میانگین بالای ۴۰ درصد بوده است. تنها در پنج سال اخیر دلار از ده هزار تومان تا مرز پنجاه هزار تومان رشد قیمت داشته است. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری در دلار، به‌خصوص در طولانی‌مدت، راه مناسبی برای ایرانیان به‌منظور محافظت از دارایی در برابر تورم به‌شمار می‌رود.

آغاز فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران باعث شده است تا دسترسی مردم به خرید دلار آسان‌تر شود. به‌جای خرید دلار، می‌توانید به‌سراغ تتر یا سایر استیبل کوین‌های مشابه آن بروید که نرخ برابری یک به یک با دلار آمریکا دارند. می‌توانید با سرمایه کم برای خرید چند دلار یا تتر هم اقدام کنید؛ حتی بعضی از صرافی‌ها اجازه خرید یک تتر را هم به شما می‌دهند.

۴. فارکس

فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا با گردش مالی بسیار زیاد است، اما این به‌معنی انحصار بازار در اختیار سرمایه‌گذاران بزرگ نیست. می‌توانید برای سرمایه‌گذاری با پول کم هم روی فارکس حساب کنید. امکان استفاده از اهرم‌های معاملاتی در بروکرهای فارکس، شرایط را برای کسب سود تریدرها حتی با سرمایه کم هم فراهم می‌کند.

البته باید توجه کنید که استفاده از اهرم‌های معاملاتی ریسک خاص خود را هم دارد؛ چراکه با کمی ضرر و زیان، پوزیشن‌های معاملاتی شما لیکویید خواهند شد. برای شروع فعالیت در فارکس هم می‌توانید از حداقل سرمایه صد دلار استفاده کنید. گستردگی دارایی‌های قابل معامله در بازار فارکس، کار را برای کسانی که قصد دارند در آن فعالیت کنند، تا حد زیادی چالش‌برانگیز می‌کند.

۵. طلا

طلا یکی دیگر از دارایی‌هایی است که از گذشته‌های دور تا امروز به‌عنوان سد محکمی برای حفاظت از دارایی‌ها در برابر نوسانات اقتصادی استفاده شده است. البته در مقایسه با دارایی‌های دیگری که تا اینجا معرفی کردیم، برای سرمایه‌گذاری در طلا به سرمایه بیشتری نیاز دارید.

به‌جای خرید سکه و منسوجات طلا هم می‌توانید به‌سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا بروید. این صندوق‌ها هم معمولاً هر واحد خود را با قیمت‌های به‌مراتب کمتر از قیمت دارایی‌های طلا ارزش‌گذاری می‌کنند. به‌ همین دلیل، می‌توانید این دارایی‌ها را با هزینه کمتر هم بخرید.

تجربه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در طلا در مقایسه با دارایی‌های دیگر، ریسک کمتری، به‌خصوص در بلندمدت دارد. از طرفی، نمی‌توانید روی سودآوری‌های خیلی زیاد در سرمایه‌گذاری طلا حساب کنید؛ چراکه نوسانات قیمت زیادی ندارد. درعین‌حال، در بلندمدت قیمت طلا معمولاً صعودی است.

کلام پایانی

در این مطلب پنج پیشنهاد کاربردی برای سرمایه‌گذاری با پول کم را مطرح کردیم. همان‌طور که مشاهده کردید، سرمایه کم باعث نمی‌شود که از فعالیت در بازارهای مالی باز بمانید. چه بسا فعالیت اصولی در بازارهای مالی شرایط را برای درآمدزایی شما فراهم کند و از این طریق، سرمایه خوبی به‌هم بزنید. فراموش نکنید که کم بودن سرمایه شما، توجیهی برای تصمیمات غیرمنطقی نیست، بلکه باید از همان ابتدا محکم گام بردارید تا موفقیت در بازارهای مالی را تجربه کنید.