مارکت میکر یا بازارساز، فرد یا کارگزار معامله‌گری است که در بخش‌های جانبی بازار فارکس یا هر بازار مالی دیگری فعالیت و در خرید و فروش دارایی‌ها نقش مستقیم ایفا می‌کند. بازارسازان می‌توانند از جمع‌آوری اسپرد بین قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی یک دارایی و همچنین از نگهداری موجودی آن در طول روز معاملاتی سود کسب کنند. در این مقاله، بروکر مارکت میکر و مزایا و معایب آن را معرفی و بررسی می‌کنیم.

بروکر مارکت میکر چیست؟ (Market Maker Broker)

بسیاری از بازارسازان اغلب بروکرهایی هستند که با ایجاد نقدینگی در بازارهای مالی، خدمات معاملات ارائه می‌دهند. به این بازارسازها بروکر مارکت میکر گفته می‌شود. البته بازارساز می‌تواند معامله‌گر انفرادی نیز باشد که معمولاً با نام local شناخته می‌شود. بیشتر مارکت میکرها به‌دلیل اندازه زیاد سرمایه مورد نیاز برای تسهیل حجم خرید و فروش، از طرف مؤسسات بزرگی مانند بروکرهای فارکس فعالیت می‌کنند.

هر بروکر مارکت میکر قیمت خرید و فروش را برای دارایی مدنظر اعلام می‌کند. هنگامی که بازارساز، سفارشی را از خریداری دریافت می‌کند، بلافاصله به اندازه میزان سفارش خریدار و با قیمت مشخص‌شده، دارایی خود را می‌فروشد. در واقع، بروکرهای مارکت میکر با این کار سبب تسهیل خرید و فروش دارایی‌ها  می‌شوند و قیمت بازار را تعیین می‌کنند.

بازارساز متعهد می‌شود که به‌طور مداوم قیمت‌هایی را که در آن جفت ارزها را خرید، پیشنهاد، یا درخواست می‌کند، اعلام کند. آن‌ها معمولا بهترین پیشنهاد و بهترین قیمت پیشنهادی را اعلام می‌کنند. همین عمل سبب تعیین قیمت دارایی‌ها به‌صورت لحظه‌ای در بازارهای مالی می‌شود. هنگامی که بازارها نامنظم یا بی‌ثبات می‌شوند، بروکر مارکت میکر باید به سفارش‌ها پایبند بماند تا بتواند معاملات روان را تسهیل کند. بروکر با این کار، روند معاملات مشتریان خود را تسهیل می‌کند.

بروکر Market Maker چگونه کار می‌کند؟

بروکرهای مارکت میکر به عنوان طرف مقابل معامله گران قرار دارند یعنی بروکر مارکت میکر خریدار یا فروشنده مستقیم به معامله گر است.

بروکر مارکت میکر ممکن است در معرض ریسک قرار بگیرد؛ زیرا ممکن است پس از خرید دارایی از فروشنده و قبل از فروختن آن به خریدار، شاهد کاهش ارزش آن باشد.

درنتیجه، معمولاً اسپرد را روی هر دارایی‌ای که پوشش می‌دهد، شارژ می‌کند. برای مثال، وقتی سرمایه‌گذار با استفاده از یک شرکت کارگزاری آنلاین، جفت ارزی را جست‌وجو می‌کند، ممکن است قیمت پیشنهادی ۱۰۰ دلار و قیمت درخواستی ۱۰۰.۰۵ دلار را مشاهده کند. این بدان معناست که کارگزار آن جفت ارز را به قیمت ۱۰۰ دلار می‌خرد. سپس به خریداران احتمالی به قیمت ۱۰۰.۰۵ دلار می‌فروشد. از طریق معاملات با حجم زیاد، یک اسپرد کوچک می‌تواند سود روزانه زیادی به‌همراه داشته باشد.

بروکر مارکت میکر باید تحت آیین‌نامه‌های قانونی معینی عمل کنند که توسط تنظیم‌کننده اوراق بهادار یک کشور مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تأیید شده است. حقوق و مسئولیت‌های مارکت میکرها بر اساس بازار و نوع دارایی‌ها متفاوت است.

آیا بروکر مارکت میکر همان کارگزاری میز معاملات (Dealing Desk) است؟

بروکر Dealing Desk همان بروکر مارکت میکر است.

به‌صورت کلی باید گفت که بروکر مارکت میکر همان کارگزاری میز معاملات یا Dealing Desk Broker است. در واقع، بروکرهای میز معاملات با پول سرمایه‌گذاران خود در بازار فارکس فعالیت می‌کنند و با تعیین قیمت‌های خرید و فروش و ایجاد اسپرد، سود کسب می‌کنند.

در بازار فارکس بروکر میز معاملات جایی است که معامله‌گران در آنجا جمع می‌شوند و با سرمایه مشتری به انجام معامله می‌پردازند. البته میز معاملات به فارکس محدود نیست. آن‌ها بسیاری از دارایی‌های مالی مانند سهام، ETFها، قراردادهای اختیار، و کالاها را معامله می‌کنند.

مزایا و معایب بروکر مارکت میکر چیست؟

از مزایا و معایب بروکرهای مارکت میکر می توان به: نقدینگی بالا، قیمت رقابتی، سهولت استفادهو اسپرد بالا اشاره کرد.

بروکر مارکت میکر مانند انواع دیگر بروکرها، مزایا و معایبی دارد. در ادامه، مزایا و معایب این نوع بوکرها را بررسی می‌کنیم.

مزایای بروکر Market Maker

  • این نوع کارگزاری برای معامله‌گرانی که می‌خواهند از قبل از هزینه‌های معاملاتی خود آگاه باشند، مناسب است؛ چراکه معمولاً کارمزدهای ثابتی دریافت می‌کنند.
  • در این نوع بروکرها با سرمایه‌های کم نیز می‌توان معامله کرد؛ زیرا به پوشش ریسک‌های ارائه‌دهندگان نقدینگی نیازی ندارند. این کارگزاری‌ها معمولاً برای افتتاح حساب معاملاتی، محدودیت حداقل واریز زیادی را در نظر نمی‌گیرند.
  • پیاده‌سازی استراتژی‌های معاملاتی مختلف در این بروکرها آزاد است؛ چون فعالیتشان به وجود نقدینگی در بازار بین بانکی بستگی ندارد.

معایب بروکر Market Maker

  • این کارگزاری‌ها ممکن است اسپرد یا کارمزد زیادی دریافت کنند.
  • آن‌ها ممکن است اجرای کندتر یا لغزش بیشتری داشته‌ باشند؛ زیرا ممکن است در شرایط نوسان بازار، سفارش‌ها را مجدداً به‌روزرسانی یا رد کنند.

تفاوت بروکر مارکت میکر با معمولی چیست؟

اولین تفاوتی که بین بروکر مارکت میکر و کارگزاری معمولی وجود دارد، نحوه دریافت کارمزدها است. کارمزدها در بروکر مارکت میکر معمولاً ثابت است، اما در بروکرهای معمولی این هزینه‌ها متغیرند و مبلغی نیز به‌عنوان حق کمیسیون از مشتریان دریافت می‌شود.

در بروکر مارکت میکر، کارگزاری وظیفه تعیین قیمت و انجام معاملات را برعهده دارد. بروکر مارکت میکر معاملات را تکمیل و اجرا می‌کند. در نقطه مقابل، بروکرهای معمولی تنها رابط بین خریدار و فروشنده هستند.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها بین این دو نوع کارگزاری، روش تعیین قیمت است. همان‌طور که گفته شد، بروکر مارکت میکر قیمت دارایی‌ها را تعیین می‌کند. از طرفی، در بروکر معمولی قیمت‌ها از طرف تأمین‌کنندگان نقدینگی تعیین می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که بیشتر بروکرهای مارکت میکر، قیمت دارایی‌ها را بسیار نزدیک به قیمت جهانی دارایی تعیین می‌کنند تا از متضرر شدن کاربر جلوگیری شود.

در انتها، باید بدانید که در کارگزاری مارکت میکر، سفارش‌ها بنا به صلاح‌دید کارگزار گذاشته می‌شوند. درصورتی‌که در بروکر معمولی، این فرایند به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

ترفندهای بروکر مارکت میکر برای دستکاری در معاملات فارکس

بروکرهای مارکت میکر به دلیل موقعیت یا سود خود در معاملات، تعارض منافع دارند و ممکن با روش هایی در معاملات دستکاری کنند.

برخی از بروکرهای مارکت میکر با وجود داشتن میزان سرمایه زیاد، بازار را دستکاری می‌کنند. این دستکاری به روش‌های مختلف انجام می‌شود که در ادامه، آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

اسلیپیج

اسلیپیچ یا لغزش قیمت به زمانی گفته می‌شود که معامله‌گر سفارشی با قیمت معین برای خرید یا فروش دارایی در بروکر ثبت می‌کند، اما به دلایلی، این سفارش با قیمت تعیین‌شده انجام نمی‌شود و با قیمتی متفاوت با قیمت ثبت‌شده، سفارش کاربر تکمیل می‌شود.

اسلیپیج می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را به کاربر تحمیل کند. در گذشته، بروکرهای مارکت میکر با این روش از کاربران خود سوءاستفاده می‌کردند، ولی در حال حاضر، با تنظیم قوانین سخت‌گیرانه، از انجام این ترفند توسط بروکرها جلوگیری شده است.

فالس اسپایک (False Spike)

اسپایک اصطلاحی است که به حرکت ناگهانی در نمودار قیمت دارایی اشاره دارد. عبارت فالس اسپایک، به حرکات ناگهانی‌ اشاره دارد که با دستکاری مارکت میکرها صورت می‌گیرد. معمولاً بروکرهای مارکت میکر از این روش برای استاپ هانتینگ (Stop Hunting) معاملات کاربران و کسب سود از بازار استفاده می‌کنند.

استاپ هانتینگ

استاپ هانتینگ، که در بازار ارز دیجیتال و فارکس بسیار روی می‌دهد، به تغییرات قیمت اعمال‌شده توسط کارگزاری یا صرافی، که باعث فعال شدن نقاط استاپ معامله‌گران می‌شود، اشاره دارد. صرافی ارز دیجیتال یا بروکر فارکس با مشاهده تجمع نقاط استاپ معامله‌گران در یک محدوده قیمتی مشخص، با دستکاری بازار، قیمت را به این نقطه رسانده است تا از متضرر شدن کاربران، کسب سود کند.

فرانت رانینگ (Front Running)

فرانت رانینگ در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس بسیار شایع است. بروکر فارکس یا صرافی ارز دیجیتال با اطلاعات داخلی شرکت و آگاهی از داده‌های مخفی دارایی، می‌تواند در قیمت آن تأثیرگذار باشد. بروکرهای مارکت میکر با داشتن این اطلاعات، چندین قدم از معامله‌گران دیگر جلوترند و می‌توانند با کمک این داده‌ها، سودهای فراوانی کسب کنند.

چگونه بروکر مارکت میکر واقعی و معتبر را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی بروکر مارکت میکر می توان به موارد زیر توجه کرد: محدودیت در حدضرر، کم بودن سرعت سفارش گذاری، تضمین حدسود و حدضرر و اسپرد ثابت

برای شناسایی بروکر مارکت میکر واقعی باید به موارد زیر توجه کنید. البته ممکن است برخی کارگزاری‌ها برای برخی از مشتریان خود به‌عنوان مارکت میکر عمل می‌کنند و به برخی دیگر به‌عنوان کارگزاری معمولی خدمات ارائه دهند.

محدودیت در اعمال نقاط استاپ لاس

در کارگزاری‌های مارکت میکر، معامله‌گر برای تعیین نقاط استاپ لاس با محدودیت مواجه است، اما در بروکرهای معمولی، محدودیتی برای اعمال این تنظیمات برای تریدر وجود ندارد. در ضمن این مورد را می‌توان با متاتریدر بررسی کرد.

کم بودن سرعت سفارش‌گذاری

بروکر مارکت میکر معمولاً با راه‌اندازی پلاگین‌هایی، سرعت سفارش‌گذاری تریدرها را کاهش می‌دهد. این ایجاد محدودیت در سرعت فعالیت کاربران، به‌خاطر ایجاد زمان لازم برای دستکاری بازار توسط بروکر انجام می‌شود. این عامل باعث مختل شدن فعالیت معامله‌گران با استراتژی اسکالپ تریدینگ در بازار می‌شود.

تضمین فعال شدن نقاط استاپ لاس و تیک پروفیت

بروکر Market Maker فعال شدن نقاط حد سود و حد ضرر معامله‌گران را تضمین می‌کند، درصورتی‌که در کارگزاری معمولی، ممکن است با رسیدن قیمت به نقاط انتخابی کاربر، سفارش تکمیل نشود و معامله صورت نپذیرد. بنابراین، در زمان مطالعه قوانین استفاده از کارگزاری به این موضوع توجه کنید که آیا بروکر فعال شدن حد سود و حد ضرر را تضمین می‌کند یا خیر.

ارائه اسپرد ثابت توسط کارگزاری

بروکر مارکت میکر می‌تواند اسپرد ثابت به کاربران ارائه کند. بنابراین، با مشاهده اسپرد ثابت در بازارهای معاملاتی کارگزاری، از مارکت میکر بودن کارگزاری مطمئن شوید.

معرفی بهترین بروکرهای مارکت میکر بازار فارکس

در ادامه، بهترین بروکرهای مارکت میکر بازار فارکس را معرفی می‌کنیم. این کارگزاری‌ها می‌توانند به‌عنوان بهترین بروکر برای ایرانیان شناخته شوند. این بروکرها عبارت‌اند از:

  • FXTM
  • Fpmarkets
  • Avatrade
  • Eightcap
  • Plus500

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم بروکر مارکت میکر و روش شناسایی این بروکرها را به‌صورت کامل بررسی کنیم. بروکرهای مارکت میکر کارگزاری‌هایی هستند که از جانب مشتریان معاملات را انجام می‌دهند. با وجود احتمال دستکاری بازار توسط این بروکرها، همه آن‌ها بدخواه نیستند و بازار را دستکاری نمی‌کنند. به‌صورت کلی، وجود این نوع کارگزاری‌ها برای پویایی بازار الزامی است و نقدینگی مناسبی را برای بازارهای مالی، مخصوصاً مارکت فارکس، تأمین می‌کنند.