در سال‌های گذشته، در تلاش برای رقابت با اتریوم، پروژه‌های بلاک‌چین مختلفی راه‌اندازی شده‌اند. پروتکل نیر (Near Protocol) پلتفرم غیرمتمرکز با قابلیت ارائه قراردادهای هوشمند است که به‌تازگی، توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است. این شبکه بلاک‌چین سعی می‌کند برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها از فضای ابری استفاده کند تا قابلیت مقیاس‌پذیری خود را در مقایسه با اتریوم بهبود بخشد که در انجام این مهم موفق هم بوده است. ارز near به‌عنوان توکن اختصاصی این شبکه برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها به کار می‌رود.

بحث‌های زیادی درباره فناوری استفاده‌شده در پروتکل نیر (Near Protocol) وجود دارد. در این مقاله قصد داریم رمز ارز near و کاربردهای آن برای فعالان بازار بلاک‌چین را مفصل بررسی کنیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

رمز ارز Near چیست؟

Near Protocol نوعی بلاک‌چین عمومی است که با مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) کار می‌کند. در قالب این شبکه بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند در اختیار توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز قرار می‌گیرد.

نیر پروتکل پلتفرم به‌عنوان محاسبات ابری که اعضای جامعه آن را اداره می‌کنند نیز شناخته می‌شود. شرکت NEAR Collective این شبکه را راه‌اندازی کرده است و تلاش می‌کند تا با اتریوم برای میزبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز رقابت کند.

رمز ارز near توکن اختصاصی این شبکه است که برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود. به‌علاوه، کاربران می‌توانند از طریق به اشتراک‌گذاری توکن‌های نیر در فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها مشارکت کنند و در ازای آن پاداش بگیرند.

بنیان‌گذار پروژه رمز ارز Near Protocol کیست؟

بنیانگذاران و موسسین نیر پروتکل

بنیان‌گذاران پروژه near protocol دو نفر با نام‌های الکس اسکیدانوف (Alex Skidanov) و ایلیا پولوسوکین (Illia Polosukhin) هستند. اسکیدانوف در گذشته مدیر مهندسی در شرکت پایگاه داده MemSQL بود و پولوسوکین قبلاً کارمند گوگل بود و در این شرکت در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کرد.

برای پیشبرد برنامه‌های این پروژه در چند مرحله، حدود بیست میلیون دلار از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند پنترا کپیتال (Pantera Capital) و اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) جمع‌آوری شد. همچنین حدود ۳۵ درصد عرضه اولیه ارز near به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران اولیه این پروژه فروخته شد.

بلاک‌چین نیر پروتکل چگونه کار می‌کند؟

شبکه ارز Near در مقایسه با اتریوم، قابلیت مقیاس‌پذیری بیشتری دارد. قبل از اینکه توضیح دهیم چگونه این مهم محقق شده است، ماهیت وظایف گره‌ها در شبکه بلاک‌چین را بررسی می‌کنیم. گره‌ها (Node) در شبکه بلاک‌چین سه وظیفه را بر عهده دارند:

  • تراکنش‌ها را پردازش ‌کنند.
  • تراکنش‌های تأییدشده و بلوک‌های تکمیل‌شده را با گره‌های دیگر به اشتراک بگذارند.
  • تاریخچه کل تراکنش‌های شبکه را ذخیره ‌کنند.

طبیعی است که با افزایش ازدحام شبکه، حجم فعالیت گره‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. مشابه این اتفاق برای بلاک‌چین اتریوم رخ داده است و به همین دلیل، مشکل مقیاس‌پذیری در آن نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: نود یا گره چیست

تاکنون چندین راه‌حل برای مشکل مقیاس‌پذیری ابداع شده است. برخی از توسعه‌دهندگان به سراغ راه‌حل‌های لایه ۲ رفته‌اند، اما برخی دیگر از راه‌حل‌های لایه یک استفاده می‌کنند. در بلاک‌چین Near Protocol از فناوری شاردینگ به‌عنوان راه‌حل لایه یک برای حل مشکل مقیاس‌پذیری استفاده می‌شود.

نحوه کار ارز near

به زبان ساده، فناوری شاردینگ کاری می‌کند تا نیاز نباشد هر گره بار تمام شبکه بلاک‌چین را به دوش بکشد. به این صورت که گره‌ها به چند بخش تقسیم می‌شوند. هریک از بخش‌ها موظف‌اند کدهای مربوط به خود را اجرا کنند و با کدهای بخش‌های دیگر کاری ندارند. به این ترتیب، فرایند پردازش تراکنش‌ها به صورت موازی و هم‌زمان در قالب چند بخش صورت می‌گیرد. با این کار، بدون اینکه ظرفیت شبکه تغییر کند، مقیاس‌پذیری آن ارتقا می‌یابد.

در این شبکه از مکانیزم اثبات سهام برای دستیابی به اجماع بین گره‌ها استفاده می‌شود؛ درنتیجه، هرکس می‌خواد در نقش گره در شبکه فعالیت کند، باید ارز near بخرد و دارایی خود را به اشتراک بگذارد. علاوه بر آن، کاربران می‌توانند رمز ارز near خود را در اختیار گره‌های دیگر قرار دهند تا غیرمستقیم در فرایند تأیید تراکنش‌ها مشارکت کنند.

انتخاب گره‌ها از بین داوطلبان به صورت خودکار و تصادفی، هر دوازده ساعت یک‌بار در شبکه انجام می‌شود. گره‌هایی که سهام بیشتری داشته باشند، در روند اجماع نیز تأثیر بیشتری خواهند داشت.

معرفی معروف‌ترین برنامه بلاک‌چین Near Protocol

برنامه‌های غیرمتمرکز متنوعی در شبکه بلاک‌چین نیر پروتکل راه‌اندازی شده است. مینت بیس (Mintbase) معروف‌ترین برنامه در بستر این شبکه شناخته می‌شود. Mintbase برنامه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های NFT ایجاد کنند و بفروشند. همچنین بازاری به نام NearNFT ایجاد شده که بستری برای خریدوفروش این توکن‌هاست. جالب است بدانید که این برنامه ابتدا روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شد، اما در ادامه به نیر پروتکل نقل مکان کرد.

ارز دیجیتال Near چیست؟

توکن NEAR ارز اختصاصی بلاک‌چین نیر پروتکل است. ارز Near در درجه اول برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و به‌عنوان وثیقه برای ذخیره داده‌ها در بلاک‌چین استفاده می‌شود. در کنار این موارد، شبکه برای پرداخت پاداش گره‌ها و سایر ذی‌نفعان بین اعضای جامعه، از ارز دیجیتال NEAR استفاده می‌کند. درمجموع، شبکه حدود ۴/۵ درصد از کل عرضه سالانه رمز ارز near protocol را برای پرداخت پاداش‌ها در نظر می‌گیرد.

توسعه‌دهندگانی که با استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه نیر پروتکل برنامه غیرمتمرکز خود را تعریف می‌کنند، بخشی از کارمزد تراکنش‌های برنامه‌های خود را دریافت می‌کنند. اکوسیستم نیر باقی‌مانده کارمزدها را می‌سوزاند. در کنار آن، سالانه ۰/۵ درصد از عرضه کل توکن‌های نیر برای سرمایه‌گذاری مجدد به‌منظور توسعه اکوسیستم اختصاص پیدا می‌کند.

هوشمندی توسعه‌دهندگان بلاک‌چین نیر پروتکل آن است که زمینه را برای برقراری ارتباط با شبکه اتریوم فراهم کرده‌اند. به این ترتیب، پلی با شبکه اتریوم ساخته‌اند که کاربران به کمک آن می‌توانند تمامی توکن‌‌های ERC-20 خود را از اتریوم به NEAR انتقال دهند.

بررسی تاریخچه قیمت ارز near


در ادامه، به روند قیمت رمز ارز near protocol از زمان عرضه تا به امروز نگاهی می‌اندازیم. این ارز دیجیتال در نیمه اکتبر سال ۲۰۲۰ در سایت معتبر کوین مارکت کپ با قیمت ۱/۲ دلار فهرست شد. تا پایان زمستان سال ۲۰۲۱، روند صعودی در این ارز دیجیتال حاکم بود و به قیمت ۷/۳ دلار رسید. سپس، تا نیمه سال ۲۰۲۱، افت قیمت پیدا کرد و به ۱/۸ دلار رسید.

هرچه به سمت یک‌سالگی عرضه عمومی رمز ارز near protocol اکتبر نزدیک شدیم، قیمت آن روند صعودی بیشتری به خود گرفت و درنهایت، در پایان اکتبر، سقف ۱۲/۳۴ دلاری را تصاحب کرد. بعد از مدتی نوسان قیمت، بار دیگر برخلاف روند حاکم بر ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت‌کوین، شاهد اوج‌گیری قیمت این توکن بودیم؛ به‌طوری که در نیمه ژانویه ۲۰۲۲ به سقف تاریخی ۲۰/۵ دلاری رسید. البته به‌سرعت از این محدوده قیمت عقب نشست. در حال حاضر که در نیمه می ۲۰۲۲ به سر می‌بریم، با قیمت حدود ۷ دلار خریدوفروش می‌شود.

هم‌اکنون، بیش از ۶۹۰ میلیون توکن near عرضه شده است و با ارزش بازار بیش از ۷ میلیارد دلار، بین ارزهای دیجیتال دیگر در جایگاه بیستم قرار دارد. شایان ذکر است درمجموع یک میلیارد توکن برای عرضه در نظر گرفته شده است.

پیش‌بینی آینده ارز NEAR

پروتکل نیر قصد دارد برای پیشروی در مرزهای وب ۳، زیرساخت‌های مناسب را فراهم کند. هدف این شبکه ایجاد ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای کاربران است تا برای توسعه برنامه‌های خود از قابلیت‌های بیشتری بهره‌مند شوند. در تحلیل ارز NEAR نباید از نکته بسیار مهمی غافل شد. با نگاهی به برترین ارزهای دیجیتال بازار رمز ارزها، مشخص می‌شود که جایگاه‌های بالا مخصوص ارزهایی است که بلاک‌چین اختصاصی دارند. این ویژگی مهم که ارز NEAR نیز آن را دارد، سبب ایجاد نوعی اعتماد عمومی در سرمایه‌گذاران می‌شود.

همچنین بخوانید: وب ۳.۰ چیست

بررسی تاریخچه قیمت رمز ارز NEAR به‌خوبی نشان می‌دهد که در طول دو سال گذشته رشد خوبی داشته است. نباید فراموش کرد که بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۲ و تا اینجا، اصلاً حال و روز خوبی نداشته است، اما ارز دیجیتال NAER همچنان در مسیر روبه‌رشد قرار دارد. همین مسئله سبب شده است تا برخی کارشناسان در پیش‌بینی‌های خود از دستیابی این توکن به محدوده ۵۰ دلاری خبر دهند.

سؤالات متداول

۱. رمز ارز Near را از کجا بخریم؟

خرید ارز Near در صرافی‌های بایننس، Gate.io، کوکوین، هیوبی گلوبال، بای بیت، بیت فینکس، اوکی اکسچنج، پنکیک سواپ و کوینکس امکان‌پذیر است.

۲. ارز دیجیتال Near را در کدام کیف پول‌ها می‌توان نگهداری کرد؟

تراست والت، مث والت، متامسک، بایننس چین والت، ترزور و لجر برای نگهداری رمز ارز Near Protocol بهترین کیف پول‌ها هستند.

۳. در شبکه نیر پروتکل از چه فناوری‌ای برای ارتقای مقیاس‌پذیری استفاده می‌شود؟

در این شبکه بلاک‌چین برای ارتقای مقیاس‌پذیری از فناوری شاردینگ استفاده می‌شود. در مقاله جداگانه‌ای به‌طور مفصل فناوری شاردینگ را بررسی کردیم که دعوت می‌کنیم برای مطالعه بیشتر به آن مراجعه کنید.

کلام پایانی

در این مقاله پروتکل ارز near و کاربردهای آن را بررسی کردیم. در کنار پروژه‌های لایه دوم اتریوم، به پلتفرم‌هایی مانند near protocol نیز با راه‌حل اشتراک‌گذاری به کمک فناوری شاردینگ توجه شده است. رشد قیمت توکن اختصاصی near به‌خوبی نشان‌ می‌دهد کاربران از آن استقبال کرده‌اند. به هر ترتیب، باید منتظر ماند و دید که در آینده چه اتفاقاتی در انتظار پروژه‌هایی است که به‌عنوان جایگزین اتریوم راه‌اندازی شده‌اند.