گاهی تعداد زیاد صرافی‌ها باعث سردرگمی معامله‌گران تازه‌کار می‌شود و انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی برای تریدرهای ایرانی را به کاری دشوار تبدیل می‌کند. صرافی بیت مکس (BitMEX) یکی از صرافی‌های خارجی است که امکانات مختلفی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مقاله از کلینیک سرمایه، قصد داریم صرافی بیت مکس را به‌طور کامل معرفی و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. اگر مایل‌اید با نحوه ثبت نام و خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی Bitmex آشنا شوید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

معرفی صرافی بیت مکس

صرافی بیت مکس (BitMEX) امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را با نقدشوندگی زیاد و دسترسی‌پذیری مناسب فراهم می‌کند. این صرافی در سال ۲۰۱۴ در هنگ‌کنگ پایه‌گذاری شد و در شرق آفریقا به ثبت رسید. بیت مکس توکن اختصاصی خود را با نام BMEX نیز دارد.

صرافی بیت مکس امکان معامله ارزهای دیجیتال را به‌صورت اسپات و فیوچرز فراهم کرده است. رابط کاربری بیت مکس بسیار ساده طراحی شده است تا کاربران تازه‌کار نیز بتوانند از قابلیت‌های آن استفاده کنند.

امنیت دارایی‌های کاربران برای بیت مکس اهمیت زیادی دارد و این صرافی سعی کرده است با رمزنگاری‌های پیشرفته، استفاده از کیف پول‌های سرد، و ورود چند مرحله‌ای از سرمایه مشتریان خود محافظت کند.

نقد و بررسی صرافی بیت مکس

معرفی و بررسی مزایا و معایب صرافی bitmex

صرافی Bitmex به تریدرها اجازه می‌دهد تا به شیوه‌های متنوعی ازجمله اسپات و معاملات فیوچرز استاندارد و دائمی (Perpetual) جفت ارزهای دلخواه خود را معامله کنند. بسته به اینکه معامله روی چه ارز دیجیتالی باشد، امکان استفاده از لوریج ۲۰ تا ۱۰۰ نیز وجود دارد.

پشتیبانی شبانه‌روزی، سرعت زیاد معاملات، نقدشوندگی بالا، و اهمیت دادن به امنیت دارایی کاربران از نکات مثبت این صرافی است. بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، بیت مکس از نظر ترافیک سایت، حجم معاملات، و قابل اعتماد بودن در رتبه چهلم قرار دارد. این صرافی از بیش از شصت جفت ارز پشتیبانی می‌کند و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت، به‌صورت میانگین حدود ۳۴۰ هزار دلار است.

صرافی بیت مکس سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای پذیرش کاربران دارد و به شهروندان ایران، آمریکا، و کشورهای تحت تحریم اجازه عضویت و استفاده از خدمات خود را نمی‌دهد. برخلاف بسیاری از صرافی‌های خارجی که بدون احراز هویت، امکان انجام معاملات تا سقف مشخصی را فراهم می‌کنند، برای هر میزان از معامله در بیت مکس، باید فرایند عضویت و احراز هویت به‌صورت کامل انجام شود. بنابراین، بهتر است یکی از بهترین صرافی‌های ایرانی بدون احراز هویت را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید.

صرافی Bitmex در یک نگاه

نام صرافی بیت مکس (BitMEX)
نوع صرافی متمرکز
سال راه‌اندازی ۲۰۱۴
تعداد ارزهای دیجیتال تحت پوشش +۶۰
معاملات اسپات دارد
معاملات فیوچرز دارد
کپی تریدینگ ندارد
ربات تریدینگ ندارد
استیکینگ ارز دیجیتال دارد
وام‌دهی ندارد
پشتیبانی صرافی چت آنلاین: –

شماره تماس: –

ایمیل: [email protected]

وبلاگ: https://blog.bitmex.com/

تلگرام: https://t.me/BitMEX_Community_Official

توییتر: https://twitter.com/bitmex

اینستاگرام: https://www.instagram.com/bitmex_dotcom/

آموزش ثبت نام در صرافی بیت مکس

برای استفاده از خدمات صرافی بیت مکس، باید ابتدا در آن ثبت نام کنید. بدون ثبت نام و احراز هویت، هیچ‌گونه دسترسی‌ای به پنل معاملات و واریز و برداشت ارز دیجیتال نخواهید داشت. ثبت نام در این صرافی آسان است، اما متأسفانه برای شهروندان ایران، آمریکا، و چند کشور دیگر امکان عضویت وجود ندارد. بنابراین، حتماً برای ثبت نام از نرم‌افزارهای تغییردهنده آی‌پی استفاده کنید.

برای شروع ثبت نام، به صفحه اصلی سایت صرافی به آدرس bitmex.com وارد شوید. سپس روی گزینه «Register» در بالای صفحه کلیک کنید.

وارد وبسایت بیت مکس شوید و روی گزینه Register کلیک کنید.

با کلیک روی این گزینه، به صفحه ثبت نام وارد خواهید شد. در فرم ثبت نام باید ایمیل، رمز عبور، و کشور محل اقامت خود را انتخاب کنید. ممکن است به‌خاطر مسائل امنیتی کادر «تشخیص ربات» نیز در زیر فرم نمایش داده شود. در این صورت، تیک آن را هم بزنید. سپس تیک گزینه موافقت با شرایط صرافی را بزنید و روی گزینه «Register» کلیک کنید.

برای ساخت حساب کاربری در این صرافی اول ایمیل و سپس پسورد را انتخاب کنید و روی گزینه ی Register کلیک کنید.

با کلیک روی دکمه ثبت نام، پیام زیر برای شما نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد لینک ثبت نام به ایمیل شما ارسال شده است. وارد ایمیلتان شوید و روی لینک ثبت نام ارسالی (گزینه «Confirm Your Email») کلیک کنید. در صورتی که لینک ثبت نام را دریافت نکرده‌اید، ابتدا پوشه اسپم‌ها را چک کنید. اگر ایمیل صرافی ارسال نشده بود، روی گزینه «Resend Email» بزنید تا لینک دوباره ارسال شود.

حال برای ادامه ی مراحل باید ایمیل خود را چک کنید و ایمیلی که از طرف صرافی بیت مکس ارسال شده را باز کرده و روی گزینه ی Confirm Your Email کلیک کنید.

با کلیک روی لینک ارسالی، به صفحه احراز هویت وارد می‌شوید. در این صفحه باید تأیید کنید که مقیم آمریکا نیستید و پاسپورت آمریکایی ندارید. تیک گزینه مربوطه را بزنید و روی گزینه «Get Started» کلیک کنید.

در صفحه جدید تایید کنید که مقیم کشور آمریکا نیستید تا بتوانید از خدمات این صرافی استفاده کنید.

در صفحه بعد، باید نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، و ملیت خود را ثبت کنید. سپس گزینه «Continue» را بزنید.

اطلاعات هویتی خود را وارد نموده و سپس روی گزینه ی Continue کلیک کنید.

در صورتی که ملیت ایرانی یا یکی از کشورهای تحریمی را داشته باشید، بعد از انتخاب گزینه «Continue» با پیغامی مواجه خواهید شد که نشان می‌دهد امکان ادامه ثبت نام برای شما وجود ندارد. در غیر این صورت، می‌توانید در مرحله بعد با آپلود مدرک شناسایی خود، فرایند احراز هویت در صرافی را تکمیل کنید.

برای ادامه ی مراحل باید مدارک احراز هویت خود را اپلود کنید.

دانلود اپلیکیشن موبایل صرافی بیت مکس

صرافی بیت مکس علاوه بر وب سایت خود، امکان دسترسی به سامانه‌های معاملاتی را از طریق اپلیکیشن‌های موبایل نیز فراهم کرده است. برای استفاده از اپلیکیشن موبایل صرافی بیت مکس روی گوشی اندرویدی، نسخه اندروید باید حداقل ۹ باشد. برای گوشی‌های آیفون نیز از iOS نسخه ۱۴.۳ به بعد، امکان نصب اپلیکیشن وجود دارد.

برای دریافت و نصب اپلیکیشن موبایل بیت مکس نسخه اندروید و آیفون می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن صرافی بیت مکس برای ios دانلود اپلیکیشن صرافی بیت مکس برای اندروید

آموزش واریز ارز دیجیتال به صرافی بیت مکس

واریز ارز دیجیتال به بیت مکس فرایند ساده‌ای دارد و در پنج مرحله انجام می‌شود. مثلاً، برای واریز تتر (USDT) به کیف پول بیت مکس، می‌توانید به این ترتیب عمل کنید:

وارد کیف پول BitMEX خود شوید و روی گزینه «Deposit» کلیک کنید.

برای برداشت ارز دیجیتال از صرافی bitmex باید روی گزینه ی Deposit کلیک کنید.

ارز انتخابی را روی تتر (USDT) و شبکه را روی ترون (Tron) قرار دهید. حداقل مقدار واریز تتر به بیت مکس ۱ تتر (۱.۰۰ USDT) است.

ارز دیجیتال مورد نظر به همراه شبکه واریز را انتخاب کنید.

تصویر QR Code را اسکن یا آدرس والت تتر را کپی کنید.

آدرس کیف پول برای شما نمایش داده می شود و میتوانید ارز به کیف پول صرافی بیت مکس ارسال کنید.

در پلتفرمی که قصد دارید از آنجا تترهای TRC-20 را انتقال دهید، آدرس کیف پول کپی شده را وارد و فرایند انتقال آن پلتفرم را طی کنید.

منتظر بمانید تا تراکنش شما روی شبکه ترون ۱۰ تأییدیه بگیرد. زمانی که این کار انجام شود، ایمیل تأییدی از بیت مکس دریافت می‌کنید که نشان می‌دهد انتقال تترهای TRC-20 با موفقیت انجام شده است.

دقت کنید که شبکه انتخابی شما (ترون) در هر دو پلتفرم با هم مطابقت داشته باشد. آدرس‌های تتر روی شبکه اتریوم با «0x» و آدرس‌های تتر روی شبکه ترون با «T» آغاز می‌شوند. اشتباه وارد کردن شبکه‌ها یا آدرس‌ها می‌تواند به از دست رفتن دارایی شما منجر شود.

آموزش برداشت ارز دیجیتال از صرافی بیت مکس

برداشت ارز از بیت مکس نیز مثل واریز آن فرایند پیچیده‌ای ندارد و به‌راحتی قابل انجام است. برای مثال، اگر بخواهید از کیف پول بیت مکس خود تتر برداشت کنید، می‌توانید به این صورت عمل کنید:

وارد کیف پول BitMEX خود شوید و روی گزینه «Withdraw» کلیک کنید.

برای برداشت ارز باید روی گزینه ی Withdraw کلیک کنید.

ارز تتر (USDT) را انتخاب کنید و شبکه را روی ترون (TRON) قرار دهید.

سپس ارز مورد نظر به همراه شبکه برداشت را انتخاب کنید.

آدرس تتر شبکه ترون مقصد را در کادر آدرس وارد کنید.

آدرس کیف پول مقصد را وارد کنید.

مقدار تتر TRC-20 مدنظرتان برای برداشت را مشخص کنید.

اطلاعات واردشده را دوباره چک کنید و گزینه «Continue» را بزنید.

در صفحه بعد، در صورتی که اطلاعات برداشت درست است، کد تأیید دو مرحله‌ای (۲FA) خود را وارد و گزینه «Submit Withdrawal» را انتخاب کنید.

در صورتی که اطلاعات برداشت صحیح است روی گزینه ی Submit Withdrawal کلیک کنید.

تأییدیهٔ درخواست برداشت به ایمیل شما ارسال می‌شود.

هنگام برداشت نیز توجه کنید که آدرس‌های شبکه ترون و اتریوم با هم متفاوت‌اند. حتماً قبل از تأیید تراکنش آدرس را چک کنید؛ چرا که در صورت اشتباه بودن آدرس، امکان بازیابی دارایی‌های شما وجود نخواهد داشت.

آموزش معاملات اسپات در صرافی Bitmex

انجام معاملات اسپات در بیت مکس به‌راحتی و در سه مرحله انجام می‌شود:

بعد از تکمیل ثبت نام و احراز هویت، به صفحه اصلی سایت به آدرس bitmex.com وارد شوید.

در صفحه اصلی، گزینه «Spot» را از منوی ناوبری بالای صفحه انتخاب کنید تا به صفحه معاملات اسپات وارد شوید.

پنل معاملات اسپات در صرافی بیت مکس

صفحه معاملات اسپات چهار بخش اصلی دارد. در ستون سمت چپ می‌توانید جفت ارزهایی را که در حال حاضر از آن‌ها پشتیبانی می‌شود، مشاهده کنید. در وسط صفحه چارت کندل استیک، دفتر سفارش‌ها و سفارش‌های فعال شما قابل مشاهده است. ستون سمت راست نیز امکان خرید و فروش ارز دیجیتال انتخابی شما را فراهم می‌کند.

در ستون سمت راست، می‌توانید سفارش خرید یا فروش خود را با قیمت فعلی (Market order) یا قیمت مشخص (Limit order) ثبت کنید.

آموزش تبدیل ارز دیجیتال (Convert) در صرافی بیت مکس

یکی از قابلیت‌های کاربردی بیت مکس، تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر است. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم، و غیره را به‌راحتی به یکدیگر تبدیل کنید. در روش تبدیل، به پرداخت کارمزدهای خرید و فروش نیاز ندارید و بدون کارمزد می‌توانید فرایند تبدیل را انجام دهید.

برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر، کافی است در صفحه اصلی روی گزینه «Convert» در بالای صفحه کلیک کنید. سپس ارزهای دیجیتال مدنظرتان برای تبدیل را انتخاب کنید و تأیید را بزنید. سپس باید کمی منتظر بمانید تا تأیید تراکنش انجام شود. بعد از تأیید، ارز دیجیتال جدید به کیف پول شما واریز می‌شود.

آموزش معاملات فیوچرز در صرافی بیت مکس

معاملات فیوچرز استاندارد و دائمی از قابلیت‌های صرافی بیت مکس هستند که فرایند انجام آن‌ها نیز بسیار راحت است. معامله فیوچرز در بیت مکس به معامله اسپات بسیار شبیه است. برای انجام معامله کافی است در صفحه اصلی روی گزینه «Derivatives» در منوی ناوبری بالای صفحه کلیک کنید.

سپس ارز دیجیتال مدنظرتان را انتخاب و مقدار معامله را نیز مشخص کنید. لوریج معاملات فیوچرز در بیت مکس به ارز دیجیتال انتخابی بستگی دارد و برای هر ارز متفاوت است. با زدن دکمه تأیید، معامله فیوچرز شما ثبت می‌شود و می‌توانید در قسمت تاریخچه معاملات، که در پایین صفحه است، وضعیت آن را مشاهده کنید.

کارمزد معاملات صرافی بیت مکس

کارمزد صرافی بیت مکس

صرافی بیت مکس برای کاربران خود کارمزدهای مختلفی در نظر می‌گیرد. به‌طور کلی، دو نوع کارمزد در بیت مکس وجود دارد: کارمزد میکر (Maker fee) و کارمزد تیکر (Taker fee). کارمزد میکر زمانی است که معامله خود را در یک قیمت مشخص ثبت می‌کنید و کارمزد تیکر زمانی دریافت می‌شود که سفارش شما بلافاصله بعد از ثبت، اجرا می‌شود.

به‌طور خلاصه، کارمزد تیکر ۰/۰۷۵ درصد و کارمزد میکر ۰/۰۲ درصد است، اما این مقدار تخفیف به حجم معامله نیز بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از میزان کارمزد معاملات اسپات و فیوچرز، می‌توانید به صفحه کارمزدهای بیت مکس در این لینک مراجعه کنید.

معرفی ارز دیجیتال اختصاصی صرافی بیت مکس (BMEX)

صرافی بیت مکس در اواخر سال ۲۰۲۲ توکن اختصاصی خود را با عنوان BMEX به بازار عرضه کرد. همان‌طور که در مقاله ارز دیجیتال چیست اشاره شد، توکن‌ها رمزارزهایی هستند که بلاک‌چین اختصاصی ندارند و بر بستر شبکه‌های دیگر راه‌اندازی می‌شوند. تعداد کل توکن‌های بیت مکس ۴۵۰ میلیون واحد است. تاکنون ۹۹/۲۴ میلیون واحد از این توکن‌ها به بازار عرضه شده‌اند و در حال حاضر، مارکت کپ این توکن ۱۲/۱۹ میلیون دلار است. بیشترین قیمتی که توکن BMEX تاکنون معامله شده، ۱/۲۹۶۳۲ دلار است و در حال حاضر، در سایت کوین مارکت کپ رتبه ۳۷۵۰ را به‌خود اختصاص داده است.

توکن BMEX مزایای منحصربه‌فردی را به کاربران ارائه می‌کند. در واقع این توکن بخشی از اکوسیستم داخلی بیت مکس است و مزایایی مثل تخفیف در کارمزد را به‌همراه دارد. کاربرانی که این توکن را داشته باشند، می‌توانند تراکنش‌های خود را با کارمزد کمتری در بیت مکس انجام دهند یا از مزایایی مثل دسترسی سریع‌تر به محصولات و خدمات جدید صرافی بهره‌مند شوند. امکان استیک کردن این توکن در صرافی نیز وجود دارد و کاربران می‌توانند از استیکینگ آن کسب درآمد کنند.

کلام پایانی

بیت مکس (BitMEX) از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال است که امکان انجام معاملات اسپات و فیوچرز را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. سرعت انجام معاملات و نقدشوندگی زیاد از مزایای این صرافی محسوب می‌شود. امنیت دارایی‌های کاربران نیز از موضوعات مهم در بیت مکس است و تدابیر مختلفی برای حفاظت از دارایی مشتریان در نظر گرفته شده است.

از آنجا که بیت مکس به شهروندان ایران، آمریکا، و کشورهای تحت تحریم سرویس‌دهی ندارد، می‌توانید صرافی بینگ ایکس را به‌عنوان جایگزین انتخاب کنید. این صرافی بدون هیچ‌گونه محدودیت به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌کند.