ایپ کوین (ApeCoin) چیست؟ میمون‌های خسته و بی‌حوصله

مقالات ارز دیجیتال
معرفی ارز دیجیتال ایپ کوین با نماد APE

مارکت کپ توکن‌های NFT در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۰/۴۴ میلیارد دلار بود. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۳ این عدد به‌حدود ۲۷ میلیارد دلار برسد. بررسی تاریخی بازار کریپتو نشان می‌دهد که توکن‌های غیرمثلی بعد از سال ۲۰۱۷ در بازار جا افتادند. سال ۲۰۲۱ هم اوج شکوفایی این طبقه از دارایی‌های رمزارزی بود. ایپ کوین (ApeCoin) یکی از پلتفرم‌های معروف بازار رمزارزهاست که از تعدادی مجموعه NFT پشتیبانی می‌کند.

وقتی صحبت از ایپ کوین به‌میان می‌آید، ذهن‌ها به‌سمت میمون‌های خسته‌ای می‌رود که نماد توکن‌های غیرمثلی این اکوسیستم هستند. اگر به نمودار قیمت ارز دیجیتال APE نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که در ردیف رمزارزهای با بیشترین افت قیمت در سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد. در این مطلب، ضمن بررسی اکوسیستم ایپ کوین، به آینده ارز دیجیتال APE هم نگاهی خواهیم انداخت. حتماً تا پایان با ما همراه باشید.

اکوسیستم ایپ کوین از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

برای آشنایی با ایپ کوین باید درباره بخش‌های مختلف سازنده و زیرمجموعه‌های آن اطلاعات جمع‌آوری کنیم. اکوسیستم ایپ کوین از چند بخش اصلی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

۱. یوگا لبز

یوگا لبز یا آزمایشگاه یوگا (Yuga Labs) یک شرکت فعال در حوزه وب ۳.۰ است که فعالیت خود را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد. این شرکت به‌عنوان بنیان‌گذار اصلی ایپ کوین شناخته می‌شود. نیکول مانیز (Nicole Muniz)، پایه‌گذار و مدیرعامل یوگا لبز است.

۲. سازمان ApeCoin DAO و بنیاد APE

آزمایشگاه یوگا تنها یکی از اعضای انجمن ApeCoin DAO است؛ سازمان حقوقی غیرمتمرکزی که محل تصمیم‌گیری برای پیشبرد برنامه‌های این پلتفرم به‌حساب می‌آید. اعضای هیئت‌مدیره این سازمان در قالب رأی‌گیری از هولدرهای توکن APE انتخاب می‌شوند. بنیاد APE نهاد حقوقی است که مسئولیت اجرایی کردن تصمیمات سازمان ApeCoin DAO را برعهده دارد.

۳. مجموعه BAYC

مجموعه اکوسیستم ایپ کوین به‌نوعی زیرمجموعه پلتفرم دیگری به‌نام Bored Ape Yacht Club است. BAYC یک پلتفرم توکن‌های NFT است که در آن، مجموعه‌ای از توکن‌ها با نماد میمون‌های مختلف گرد‌آوری شده است. در حال حاضر، ده هزار کارت با تصاویر کارتونی از میمون‌های خسته در این مجموعه وجود دارد. توکن‌های غیرمثلی این مجموعه در سال ۲۰۲۱، که دوره رونق NFTها بود، با قیمت‌های عجیب‌وغریب به‌فروش می‌رسیدند.

۴. مجموعه MAYC

در کنار BAYC، پلتفرم NFT دیگری با نام Mutant Ape Yacht Club نیز وجود دارد. MAYC از بیست هزار کاراکتر میمون منحصربه‌فرد دیگر تشکیل شده است که به‌نوعی نسخه جهش‌یافته توکن‌های BAYC هستند. مجموع فروش BAYC و MAYC در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۳۰ میلیون دلار بود. بخش قابل‌توجه توفیق این دو مجموعه در جلب توجه تعدادی از سلبریتی‌های شناخته‌شده بود که به ‌محبوبیت آن‌ها دامن زد.

۵. مجموعه BAKC

Bored APE Kennel Club یکی دیگر از مجموعه‌های NFT این اکوسیستم است که در ژوئن ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. برخلاف دو مجموعه قبلی، در BAKC با مجموعه‌ای از کاراکترهای سگ سروکار داریم. جالب است بدانید که این توکن‌ها صرفاً در اختیار خریداران توکن‌های BAYC قرار می‌گیرند. ضمن اینکه کاربرد آن‌ها پرداخت کارمزد گس تراکنش‌ها در خرید و فروش توکن‌های NFT مجموعه BAYC است.

۶. متاورس Otherside

آخرین بخش از اکوسیستم ایپ کوین، که تا زمان نگارش این مقاله راه‌اندازی شده، متاورس Otherside است. ایده این متاورس کاملاً به پلتفرم‌های دیگری مانند دیسنترالند مشابه است. در قالب متاورس Otherside، قطعه‌زمین‌هایی تعریف شده است که امکان خرید و فروش یا اجاره آن‌ها وجود دارد. خریداران می‌توانند از توسعه زمین‌های خود و فروش آن‌ها درآمد کسب کنند. زمین‌های این متاورس در مدت‌زمان کوتاهی ارزش بسیار زیادی پیدا کردند، به‌طوری‌که یوگا لبز در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۲۰ میلیون دلار از فروش این زمین‌ها سود شناسایی کرد.

ارز دیجیتال ایپ کوین چیست؟

ApeCoin با نماد معاملاتی APE توکن اختصاصی اکوسیستم ایپ کوین است. توکن APE در ماه مارس سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد. این توکن در بستر بلاک‌چین اتریوم و با استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده است. هولدرهای این توکن در حاکمیت مشارکتی پلتفرم ApeCoin DAO، از حق رأی برخوردارند.

علاوه بر آن، ارز دیجیتال APE توکنی کاربردی به‌شمار می‌رود. برای دستیابی به رویدادها، بازی‌ها، و همچنین اقلامی که درون این اکوسیستم عرضه می‌شوند، باید از ارز دیجیتال ایپ کوین استفاده کنید. برای خرید توکن‌های NFT در مجموعه‌های یادشده و همچنین معامله زمین در متاورس Oterside، باید از ارز دیجیتال ایپ کوین استفاده کنید.

مانند ارزهای دیجیتال دیگر نظیر بیت کوین، می‌توانید از ایپ کوین به‌عنوان رمزارزی برای پرداخت‌های الکترونیک همتا به همتا استفاده کنید. ضمن اینکه اگر به آینده این توکن امیدوارید، سرمایه‌گذاری در آن با هدف حفظ ارزش دارایی و کسب سود هم ایده مناسبی است.

اقتصاد توکنی ایپ کوین

اکوسیستم ایپ کوین چگونه مدیریت می شود؟

سقف عرضه ایپ کوین یک میلیارد توکن در نظر گرفته شده است. هیچ‌گونه برنامه‌ای برای توکن‌سوزی در این اکوسیستم وجود ندارد. بخشی از توکن‌های ایپ کوین در شبکه قفل شده‌اند. طبق توضیحات تیم توسعه‌دهنده، این تعداد توکن از زمان عرضه در روز ۱۷ مارس ۲۰۲۲ به‌مدت ۴۸ ماه آزاد و روانه بازار خواهند شد. توکنمیک ایپ کوین به‌گونه‌ای است که تعداد کل توکن‌های APE بین چهار گروه تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

۱. صندوق اکوسیستم (Ecosystem Fund)

۴۷ درصد کل عرضه توکن‌های ایپ، معادل ۶۲۰ میلیون ارز دیجیتال APE، به اعضای صندوق اکوسیستم آن اختصاص یافته است. در کنار آن، ۱۵ درصد از توکن‌ها به ‌دارندگان توکن‌های NFT مجموعه‌های BAYC و MAYC تعلق می‌گیرد. با خرید هر توکن NFT در مجموعه BAYC، می‌توانید ۱۰۰۹۴ توکن ایپ کوین دریافت کنید. این عدد برای مجموعه MAYC به ۲۰۴۲ توکن می‌رسد. ۲۶۷/۵ میلیون توکن در روز راه‌اندازی عرضه شدند. همچنین پس از آن، ماهانه ۷.۳۴۳.۷۵۰ توکن ایپ کوین روانه بازار می‌شوند. این توکن‌ها ظرف ۴۸ ماه به بازار عرضه می‌شوند.

۲. آزمایشگاه یوگا و خیریه (Yuga Labs + Charity)

۱۶ درصد توکن‌ها به آزمایشگاه یوگا و امور خیریه اختصاص یافته است. بر این اساس، ۱۵۰ میلیون توکن ایپ در اختیار آزمایشگاه یوگا قرار دارد. این تعداد توکن به‌مدت دوازده ماه در اختیار آزمایشگاه باقی می‌ماند. سپس ماهانه ۴.۱۶۶.۶۶۶ توکن روانه بازار می‌شود تا درنهایت، همه توکن‌ها ظرف ۳۶ ماه عرضه شوند. ده میلیون توکن ایپ کوین نیز برای امور خیریه صرف خواهد شد.

۳. مشارکت‌کنندگان (Contributers)

مشارکت‌کنندگان در راه‌اندازی پروژه نیز سهم ۱۴ درصدی، معادل ۱۴۰ میلیون توکن ایپ کوین، دارند. بخشی از توکن‌ها در همان ابتدا در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند. مابقی نیز در فواصل زمانی شش، دوازده، و هجده‌ماهه عرضه می‌شوند تا به‌صورت کامل در اختیار مشارکت‌کنندگان پروژه قرار بگیرند.

۴. بنیان‌گذاران (Founders)

۸ درصد دیگر توکن‌های ایپ کوین، معادل هشتاد میلیون توکن، در اختیار بنیان‌گذاران این پروژه یعنی آزمایشگاه یوگا و BAYC قرار می‌گیرد. این توکن‌ها به‌مدت دوازده ماه قفل می‌شوند. پس از آن، ماهانه ۲.۲۲۲.۲۲۲ توکن آزاد می‌شوند تا پس از ۳۶ ماه این روند به‌پایان برسد.

آیا ایپ کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

ایپ کوین در روزها و ماه‌های نخست عرضه با استقبال بازار کریپتو روبه‌رو شد، به‌طوری‌که قیمت ارز دیجیتال APE در آوریل سال ۲۰۲۲ سقف تاریخی ۲۳/۶۵ دلار را ثبت کرد. پس از این اتفاق، شاهد سقوط آزاد قیمت ارز دیجیتال ایپ کوین بودیم، به‌طوری‌که در کمتر از یک ماه، قیمت آن به کانال هشت دلار وارد شد. این اتفاق گمانه‌زنی‌ها درباره اجرای پامپ و دامپ روی این رمزارز را تقویت کرد.

متأسفانه، روند نزولی توکن ایپ کوین تا روز نگارش این مقاله ادامه داشته است. در شروع سال ۲۰۲۳، توکن APE تنها ۳/۶ دلار قیمت داشت. اکنون که در میانه نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به‌سر می‌بریم، ایپ کوین با قیمت ۱/۱۸ دلار معامله می‌شود. این یعنی از ابتدای سال جاری تا امروز، حدود ۶۸ درصد کاهش قیمت داشته است.

در حال حاضر، این رمزارز با مارکت کپ ۴۵۰ میلیون دلاری، جایگاه ۷۷ در بازار رمزارزها را در اختیار دارد. با تداوم شرایط موجود نمی‌توان چندان به آینده امیدوار بود. هنوز آمار شفافی از تعداد اعضای اکوسیستم ایپ کوین منتشر نشده است. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد بیش از ارزش توکن APE، معاملات توکن‌های NFT در دو مجموعه BAYC و MAYC برای توسعه‌دهندگان پروژه اهمیت دارد. نقشه راه مشخصی هم در سایت رسمی این پروژه برای آینده ارائه نشده است. با این شرایط، حتی اگر روند نزولی ایپ کوین متوقف شود، نمی‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک، سقف تاریخی قیمت این رمزارز مجدداً تکرار شود.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که ایپ کوین چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است. اکوسیستم ApeCoin باید به‌دنبال راه‌حل اساسی برای برون‌رفت از بحران فعلی باشد. با نگاهی به ماهیت این پروژه، برخی از کارشناسان ایپ کوین را با میم‌کوین‌ها مقایسه می‌کنند که اهداف فنی یا مالی خاصی را دنبال نمی‌کنند. توسعه‌دهندگان APE برای مهر باطل زدن روی این گزاره، باید یک نقشه راه منطقی و عملیاتی را برای پروژه خود در نظر بگیرند. نظر شما درباره آینده ارز دیجیتال ایپ کوین چیست؟

سوالات متداول

1

بهترین کیف پول برای نگهداری ایپ کوین چیست؟

برای نگهداری این ارز دیجیتال باید از کیف پول‌های بلاک‌چین اتریوم مانند متامسک، تراست والت و … استفاده کنید.

2

سقف عرضه ارز دیجیتال ApeCoin چقدر است؟

درمجموع، یک میلیارد توکن APE برای عرضه در نظر گرفته شده است. در زمان نگارش این مقاله حدود 370 میلیون توکن در گردش هستند.

امتیاز شما به این محتوا

5 / 5. 1

میانگین امتیازات: 5/5
تعداد امتیاز: 1
در بهترین صرافی های ارزدیجیتال با تخفیف کارمزد ثبت نام کنید.
دیدگاه خود را به اشتراک گذارید
حتما نظرت رو برای ما و دیگران بنویس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
جستجو
ورود/ ثبت نام
ارسال مجدد
درخواست مشاوره