بازی‌های بلاک‌چینی در سال‌های اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. بخش چشمگیری از پروژه‌های بلاک‌چینی در دو سال گذشته به این حوزه اختصاص پیدا کرده‌اند. پیکاستر (Pikaster) یکی از این پروژه‌هاست که به‌نوعی دروازه ورود به دنیای متاورس است. در محیط پروژه پیکاستر، بازی‌ها و سرگرمی‌های گوناگونی در دسترس کاربران قرار دارد. در این مقاله ویژگی‌های پروژه پیکاستر را بررسی خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

مروری گذرا بر داستان متاورس و صنعت گیم‌فای

متاورس مهم‌ترین موضوع حوزه فناوری‌های دیجیتال

متاورس (Metaverse) مهم‌ترین موضوع حوزه فناوری‌های دیجیتال است. تقریباً تمام غول‌های فناوری در دنیا به تکاپو افتاده‌اند و در حال برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های گوناگون در این زمینه‌اند. فیسبوک با بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر دنیا، نام شرکت خود را به متا (Meta) تغییر داد؛ مایکروسافت، بلیزارد (Blizzard) را با ارزش بیش از ۶۹ میلیارد دلار خرید و اپل سرمایه‌گذاری‌ها و خریدهای زیادی در این زمینه انجام داد.

متاورس با فعالیت‌های این شرکت‌های بزرگ، به‌عنوان مفهومی تازه، اما بسیار مهم، در مدت‌زمان کوتاهی توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. فقط در سال ۲۰۲۱، حدود بیست‌هزار شرکت مرتبط با حوزه متاورس فعالیت خود را آغاز کردند. چنین اقبال گسترده‌ای به متاورس دلیل مشخصی دارد؛ توافقی عمومی بر سر این موضوع شکل گرفته است که متاورس شکل آینده اینترنت خواهد بود؛ بنابراین، تمام شرکت‌های بزرگ تلاش می‌کنند تا از این فناوری عقب نمانند.

گروه توسعه‌دهنده پروژه پیکاستر معتقد است که با وجود شور و اشتیاق زیاد برای متاورس، اکوسیستم این حوزه هنوز ناپخته است؛ بنابراین، باید قدم‌به‌قدم در این مسیر گام برداشت تا افراد بیشتری به سمت آن جذب شوند. اعضای شرکت متالند (Metaland) معتقدند که صنعت گیم‌فای (GameFi) بهترین حوزه برای حرکت به سمت متاورس است.

در سال‌های گذشته، پروژه‌های گیم‌فای متعددی راه‌اندازی شده‌اند که برخی از آن‌ها موفق و برخی دیگر ناکام بوده‌اند. پیکاستر، یکی از پروژه‌های گیم‌فای که در سال ۲۰۲۱ کار خود را آغاز کرده است، موضوع بحث این مقاله است. در ادامه این بازی بلاک‌چینی را بررسی می‌کنیم.

بازی Pikaster چیست؟

بازی Pikaster چیست

پیکاستر نوعی بازی متاورسی جامعه‌محور است. شرکت متالند این بازی را در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد. اعضای شرکت متالند گروهی متشکل از دو شرکت بلیزارد و سوپرسل هستند. هدف از ایجاد این پروژه فراهم کردن بستر مناسب برای بازی‌ها و سرگرمی‌های گوناگون است که به کاربران اجازه می‌دهند ضمن لذت بردن از محیط بازی‌ها، درآمد هم داشته باشند. شرکت متالند این بازی را مبتنی بر سه شبکه بلاک‌چین پالیگان (Polygon)، KCC و بایننس اسمارت چین راه‌اندازی کرده است.

بازی پیکاستر در ژانر مبارزه‌ای تولید شده و سبک آن کارتی است. توکن‌های NFT در بازی Pikaster نقش کلیدی ایفا می‌کنند. در محیط این بازی فعالیت‌های مختلفی ازجمله مأموریت‌های ویژه فردی و مبارزات رودررو بین بازیکنان طراحی شده است و از این نظر، سناریوهای بیشتری پیش روی افراد قرار دارد. علاوه بر آن، رویدادهای فصلی ویژه‌ای نیز بین گیمرهایی که تجربه کسب پاداش‌های بزرگ در بازی پیکاستر را دارند، برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: NFT چیست

پیکاستر به دنبال حل چه مشکلاتی است؟

توسعه‌دهندگان پروژه Pikaster به‌خوبی شرایط صنعت گیم‌فای را مطالعه کرده‌اند. آن‌ها در جریان بررسی‌های خود سه مشکل کلیدی و تقریباً مشترک را بین عمده بازی‌های بلاک‌چینی شناسایی کرده‌اند. سپس با راه‌اندازی پروژه پیکاستر درصدد پیدا کردن راهی برآمدند تا مشکلات شناسایی‌شده را برطرف کنند. مشکلات صنعت گیم‌فای از زاویه دید شرکت متالند عبارت‌اند از:

۱. هزینه زیاد بازی‌های بلاک‌چین

توکن‌های NFT موتور محرک بازی‌های بلاک‌چین شناخته می‌شوند. تمام امکانات درون بازی‌ها در قالب توکن‌های غیرمثلی خریدوفروش می‌شوند. در سال‌های گذشته، قیمت توکن‌های غیرقابل تعویض به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و همین مسئله سبب شده است تا کاربران برای ورود به بازی‌های بلاک‌چینی مجبور شوند هزینه‌های زیادی پرداخت کنند. تداوم این روند تهدیدی جدی برای صنعت گیم‌فای است.

در پروژه پیکاستر تلاش شده است قیمت توکن‌های NFT در محدوده معقولی خریدوفروش شود که برای ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازی مانعی ایجاد نشود.

۲. درآمدهای ناپایدار

ایده کسب درآمد از محل بازی‌های بلاک‌چینی جاذبه زیادی برای این صنعت ایجاد کرده است. در این بین، برخی از پروژه‌ها با طراحی مدل‌های اقتصادی غیرمنطقی به دنبال ایجاد سودهای هنگفت در کوتاه‌مدت هستند. از طرف دیگر، ناتوانی این پروژه‌ها در ایجاد هماهنگی با نرخ رشد گیمرها، مشکلات تورمی را به دنبال می‌آورد. این شرایط سبب می‌شود درآمدهای کسب‌شده در بازی‌ها شکل ناپایدار به خود بگیرند. به همین دلیل، انگیزه سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت در بازی‌های بلاک‌چینی کاهش می‌یابد.

۳. ماهیت تکراری بازی‌های بلاک‌چینی

با نگاهی به پروژه‌های صنعت گیم‌فای، به‌خوبی مشخص می‌شود که موضوعات بسیاری از بازی‌ها تکراری شده است. همچنین گرافیک نه‌چندان‌پیشرفته، یکی دیگر از نقاط ضعف جدی بازی‌های بلاک‌چینی به شمار می‌رود؛ بنابراین، لازم است که حتماً ایده‌های جدید برای تولید بازی‌ها در سبک‌های نو به صنعت گیم‌فای ورود کنند.

ویژگی‌های مهم پروژه پیکاستر

مهم‌ترین ویژگی‌های بازی پیکاستر چیست؟ سه مورد از اهداف مهم پروژه Pikaster را بررسی کردیم. برای محقق شدن این اهداف لازم است مکانیزم‌های مشخصی در محیط بازی در نظر گرفته شود. ویژگی‌های مهمی که باید در اینجا بررسی کنیم، عبارت‌اند از:‌

کیف پول کاربردی

نوعی سیستم کیف پول دیجیتال اختصاصی در پیکاستر ایجاد شده است؛ حتی کاربرانی که آشنایی چندانی با روند انتقال ارزهای دیجیتال ندارند، به‌راحتی می‌توانند با این کیف پول کار کنند. واریز و برداشت توکن‌ها به این کیف پول در کسری از زمان انجام می‌شود و خریدوفروش در بازار پیکاستر را امکان‌پذیر می‌کند. علاوه بر آن، در بازی‌های بلاک‌چینی دیگر، معمولاً افراد مجبورند نزدیک رایانه خود بنشینند و کیف پول‌های خود را به بازی متصل کنند. به این ترتیب، می‌توانند با موبایل‌های خود بازی کنند. این مشکل در پیکاستر کاملاً برطرف شده است.

بازار معاملات پیکاستر

در محیط بازی پیکاستر بازاری برای معامله در نظر گرفته شده است. گیمرها می‌توانند در این بازارها جست‌وجو کنند و سپس، توکن‌های NFT مدنظر خود را بخرند. علاوه بر آن، امکان خریدوفروش مستقیم دارایی‌ها بین کاربران درون بازی نیز وجود دارد. تمام معاملات در این بازار با استفاده از توکن تتر (USDT) انجام می‌شود. قیمت‌گذاری‌ها را نیز کاربران انجام می‌دهند. البته، مجموعه‌ای از شرایط برای قیمت‌گذاری در بازار لحاظ می‌شود. درنهایت، به ازای هر معامله موفق در این بازار، ۵ درصد از سود فروشنده به‌عنوان کارمزد دریافت می‌شود.

بازار اجاره پیکاستر

گیمرهایی که در بازی پیکاستر حداقل سه توکن NFT در اختیار دارند، می‌توانند دارایی خود را به دیگران اجاره دهند. در این روش، کاربران با پرداخت توکن RBS برای اجاره توکن‌های NFT اقدام می‌کنند و به این ترتیب، با کاراکترهای حیوانات خانگی در محیط بازی وارد شوند. به ازای هر معامله موفق اجاره نیز ۵ درصد از سود فرد اجاره‌دهنده به‌عنوان کارمزد دریافت می‌شود.

استیکینگ

کاربران می‌توانند بخشی از پاداش‌های خود در بازی را استیک کنند. به این ترتیب، عملاً می‌توانند از درآمدهای پلتفرم نیز سهمی داشته باشند. پیکاستر قوانین انعطاف‌پذیری را برای این منظور در نظر گرفته است تا کاربران بتوانند با شرایط گوناگون در فرایند استیکینگ مشارکت فعال داشته باشند.

نگاهی به فرایند بازی Pikaster

کارت‌های پیکاستر در محیط بازی در شش کلاس ازجمله چمن، حشره، آب، صاعقه، آتش و مبارزه طبقه‌بندی می‌شوند. هریک از پیکاسترها در محیط بازی به دست پیکاستر دیگری مهار می‌شود. روابط بین مهار شدن پیکاسترها به شرح زیر است:

  • چمن، آب را مهار می‌کند.
  • آب، آتش را مهار می‌کند.
  • آتش، چمن را مهار می‌کند.
  • چمن و حشره، آب و صاعقه را مهار می‌کنند.
  • آب و صاعقه، مبارزه و آتش را مهار می‌کنند.
  • مبارزه و آتش، چمن و حشره را مهار می‌کنند.

 

توکن‌های NFT در محیط بازی به صورت حیوانات خانگی هستند. کاربران می‌توانند با ترکیب چند توکن با یکدیگر، نسخه تکامل‌یافته‌ای از حیوانات را به وجود بیاورند. علاوه بر آن، با پرورش هریک از حیوانات نیز می‌توان آن‌ها را نیرومندتر کرد. به این ترتیب، احتمال موفقیت در مبارزات بیشتر می‌شود.

مدل‌های مختلفی برای مبارزات در بازی پیکاستر در نظر گرفته شده است. ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مدل مبارزه PVP

در این مدل، کاربران مستقیماً با یکدیگر وارد مبارزه می‌شوند. سیستم بازی به‌طور خودکار کاربران داوطلب این مدل از بازی را به یکدیگر متصل می‌کند. در صورت پیروزی بر رقیب در بازی، تمام توکن‌ها و امتیازهای مربوطه به‌عنوان پاداش به کاربران تعلق می‌گیرد. بر اساس امتیازات دریافتی کاربران، در پایان هر فصل به پانصد بازیکن برتر جوایزی در قالب توکن MLS پاداش داده می‌شود.

۲. مدل مبارزه PVE Adventure

در این روش، مجموعه‌ای از مبارزات درون بازی برای کاربر در نظر گرفته می‌شود که در صورت پیروزی در هرکدام، پاداش دریافت می‌کند.

۳. مدل بازی گروهی

انجمن‌ها و گروه‌هایی در محیط بازی وجود دارند که کاربران می‌توانند به آن‌ها بپیوندند. در این حالت، بازی‌ها در محدوده قلمرو انجمن برگزار می‌شود. پاداش پیروزی در این مدل از بازی بیشتر از دو مدل قبلی است.

توکن‌های اختصاصی بازی پیکاستر چیست؟

مدل اقتصادی بازی پیکاستر با بازی‌های بلاک‌چینی دیگر کاملاً متفاوت است. در این بازی از مدل اقتصادی نوآورانه مبتنی به سه توکن استفاده می‌شود. این ایده با هدف برطرف کردن مشکل تورم در اقتصاد پروژه‌های گیم‌فای در نظر گرفته شده است. یکی از توکن‌ها به‌عنوان توکن حاکمیتی و دو توکن دیگر به‌عنوان سکه‌های درون بازی در نظر گرفته می‌شوند. به این ترتیب، تعادل بهتری در اکوسیستم برقرار می‌شود. برای مثال، اگر یکی از توکن‌ها روند تورمی در پیش بگیرد، می‌توان با استفاده از استراتژی‌های مشخص، توکن‌های مازاد را برای تولید دیگر سکه‌ها به کار برد تا به نقطه تعادل دست پیدا کرد.

توکن mls و توکن های بازی پیکاستر

دو توکن RBS و SRBS، توکن‌های درون بازی پیکاستر شناخته می‌شوند. کاربران با در اختیار داشتن این دو توکن هیچ سودی دریافت نخواهند کرد. کاربرد این دو توکن کمک به حفظ پایداری اقتصاد بازی است. در مقابل، توکن حاکمیتی MLS در نظر گرفته شده است که کاربران می‌توانند از محل مالکیت آن سود کسب کنند. علاوه بر آن، کسانی که این توکن را در اختیار دارند، در فرایند حاکمیت پروژه پیکاستر حق رأی دارند.

سقف عرضه هریک از توکن‌های مذکور به شرح زیر است:

  • توکن MLS: 200 میلیون
  • توکن SRBS: 1 میلیارد
  • توکن RBS: 10 میلیارد

سؤالات متداول

۱. توکن MLS را از کجا بخریم؟

در حال حاضر، برای خرید توکن MLS باید به یکی از دو صرافی کوکوین (Kucoin) و موجیتوسواپ (Mojitoswap) مراجعه کنید.

کلام پایانی

در این مقاله پروژه پیکاستر و اهداف آن را بررسی کردیم. بررسی مشخصات پروژه Pikaster به‌خوبی نشان می‌دهد که ایده‌های نوآورانه بسیار خوبی در راه‌اندازی این بازی به کار گرفته شده است. بااین‌حال، این بازی هنوز در ابتدای مسیر پیشرفت قرار دارد و قضاوت کردن درباره آینده آن کمی زود است. باید منتظر ماند و دید که آیا پیکاستر می‌تواند آن‌طور که باید‌وشاید توجه گیمرها را به خود جلب کند یا نه.