استانی کولچوف (Stani Kulechov) بنیان‌گذار و مدیرعامل آوه (Aave) است؛ نوعی پلتفرم غیرمتمرکز وام‌دهی همتابه‌همتا که ابتدا در شبکه اتریوم راه‌اندازی شد و اکنون در چندین بلاک‌چین مختلف در دسترس است. این برنامه ابتدا در سال ۲۰۱۷، با نام اتلند (ETHLend) منتشر شد و از اولین برنامه‌های کاربردی مالی غیرمتمرکز (DeFi) بود که به‌طور گسترده از آن استفاده شد. در این مقاله به بررسی زندگی‌نامه استانی کولچوف ۳۴ ساله، از تأثیرگذارترین چهره‌های کریپتوکارنسی و دیفای می‌پردازیم و با سوابق تحصیلی و شغلی او آشنا می‌شویم.

زندگی نامه استانی کولچوف

استانی کولچوف در فنلاند به‌دنیا آمد و بزرگ شد. پدرش برای او و برادرش کامپیوتری خرید تا در روزهای اولیه اینترنت به‌اشتراک از آن استفاده کنند. Stani Kulechov به گیمری مشتاق تبدیل شد و مجذوب ارتباط جهانی گیمرها با یکدیگر شد.

او و برادرش آزمایش سیستم‌عامل لینوکس را شروع کردند. کولچوف در دوازده‌ سالگی با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP، شروع به ساخت صفحات وب کرد. با افزایش محبوبیت اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، به سراغ یادگیری Ruby on Rails رفت؛ نوعی چهارچوب برنامه وب، که توییتر در ابتدا بر اساس آن ساخته شده بود.

تحصیلات استانی کولچوف

استانی کولچوف در مصاحبه‌ای گفت که بزرگ شدن در فنلاند، فرصت‌های زیادی برای كشف سرگرمی‌هایش فراهم کرد. در پانزده سالگی، دبیرستان را به‌مدت یک سال رها کرد تا روی کدنویسی کار کند و درنهایت، نوعی برنامه آزمایشیِ راهنماهای نحوه خرید آنلاین برای کاربران ساخت. سپس برای پایان تحصیلات به دبیرستان بازگشت.

استانی کولچوف متوجه گسترش تجارت الکترونیک، بازارهای جهانی، و بخش تأمین مالی جمعی شد و قصد داشت نقطه تلاقی امور مالی و فناوری را کشف کند. به‌دلیل علاقه به جنبه حقوقی امور مالی، به دانشگاه هلسینکی رفت و در سال ۲۰۲۰ مدرک کارشناسی ارشد حقوق گرفت. او پایان‌نامه خود را درباره استفاده از فناوری برای کارآمدتر کردن قراردادهای تجاری نوشت.

مسیر شغلی استانی کولچوف

استانی کولچوف در سال 2017 پروژه اتلند (ETHLend) را راه اندازی کرد و حالا این پروژه به نام آوه (AAVE) شناخته می شود.

استانی کولچوف در اوایل مسیر شغلی خود، کارآموزی در چندین شرکت ازجمله Mäkitalo Rantanen & Co Oy ،Castrén & Snellman، و Bird & Bird را تجربه کرد. در ژوئن ۲۰۱۷، ETHLend، نوعی پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز را که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده بود، تأسیس کرد و مدیرعامل آن شد.

این پلتفرم، که اکنون با نام آوه (Aave) شناخته می‌شود، به پروتکل منبع باز و غیرمتمرکز مهمی در اکوسیستم دیفای تبدیل شده است. کاربران می‌توانند به‌کمک این پلتفرم وام بگیرند یا دارایی‌های خود را به‌عنوان وام به کاربران اعطا کنند و سود کسب کنند. به‌تازگی، ارزش بازار Aave از هفتاد میلیون دلار فراتر رفته است و این پلتفرم را در فهرست پنجاه استارتاپ برتر بلاک‌چین بازار کریپتوکارنسی قرار داد.

داستان استانی کولچوف و آوه

همان‌طور که گفته شد، استانی کولچوف ETHLend را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد. ETHLend نوعی پلتفرم وام گرفتن ارز دیجیتال همتا به همتا و همچنین از اولین پلتفرم‌های غیرمتمرکز بود. در سال ۲۰۱۸، ETHLend به Aave تغییر نام داد و فعالیت‌های خود را به فراتر از وام دادن گسترش داد. در این زمان بود که پروتکل Aave بر بستر دیگر بلاک‌چین‌های محبوب نیز راه‌اندازی شد.

در آگوست ۲۰۲۰، Aave دومین پروتکل DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) شد و ارزش کل قفل‌شده آن (TVL) به یک میلیارد دلار رسید. جالب است بدانید که اولین پروتکل DeFi که ارزش کل قفل‌شده آن به یک میلیارد دلار رسید، پروتکل میکردائو (MakerDAO) بود. از طرفی، در همان زمان، اداره رفتار مالی بریتانیا (FCA) مجوز مؤسسه پول الکترونیکی (EMI) را به Aave اعطا کرد. متعاقباً، توکن بومی سابق Aave LEND، میزان ۳۰ درصد رشد قیمت، از ۰/۵۹ دلار به ۰/۷۷ دلار داشت.

Stani Kulechov راه‌اندازی Aave V2 را در ۳ دسامبر ۲۰۲۰ در شبکه اصلی اعلام کرد. Aave V2 مبادله وثیقه، بازپرداخت یک‌مرحله‌ای با وثیقه، کاهش کارمزد تراکنش‌ها، و بسیاری موارد دیگر را به‌ارمغان آورد. با این به‌روزرسانی، تمام امور محاسبه سود کاربران بر مبنای قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود. از دیگر ویژگی‌های اضافه‌شده در این به‌روزرسانی، افزایش قدرت کاربران برای شرکت در رأی‌گیری‌های حاکمیتی پروتکل است.

استانی کولچوف در کدام ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است؟

در حالی که استانی کولچوف همچنان مدیرعامل ارز دیجیتال آوه است اما روی پروژه های دیگری نیز سرمایه گذاری کرده است.

استانی کولچوف علاوه بر فعالیت در بخش‌های فنی بازار کریپتوکارنسی، به‌عنوان سرمایه‌گذار فرشته نیز شناخته می‌شود. طبق اطلاعات سایت کریپتو رنک (Cryptorank)، استانی کولچوف در حال حاضر روی پروژه‌هایی مانند وگا پروتکل (Vega protocol)، پاراسواپ (ParaSwap)، بارن‌بریج (BarnBridge)، جویی (Joe)، هینو فای (Rhino fi)، و راد وردکز (Radworks) سرمایه‌گذاری کرده است.

نقل قول‌های مهم استانی کولچوف درباره ارزهای دیجیتال

از استانی کولچوف مصاحبه‌های بسیاری وجود دارد و هر رسانه مطرح مربوط به ارزهای دیجیتال با کولچوف مصاحبه کرده است. طی این مصاحبه‌ها نقل‌قول‌های جالبی از او به‌ جای مانده است که دو مورد از معروف‌ترین آن‌ها به شرح زیرند:

نقل قول‌های مهم استانی کولچوف درباره ارزهای دیجیتال

“دیفای هنوز اوج خود را ندیده است. هر چیزی که دیده‌اید یا با آن‌ تعامل داشته‌اید، تازه شروع راه است.”

نقل قول‌های مهم استانی کولچوف درباره ارزهای دیجیتال

“وام‌دهیِ بدون وثیقه در حال محبوب شدن است و پروژه‌های جدیدی به بازار می‌آیند تا نقدینگی بیشتری در دیفای ایجاد کنند.”

ارزش دارایی‌های استانی کولچوف چقدر است؟

استانی کولچوف هیچ‌گاه درباره ارزش دارایی‌های خود در مصاحبه‌ها صحبتی نکرده است، اما براساس تجزیه‌وتحلیل پلتفرم DataWallet از داده‌های زنجیره‌ای، سرمایه‌گذاری‌های عمومی Stani Kulechov، و دارایی‌های او در AAVE، انتظار می‌رود که کل دارایی خالص Stani Kulechov در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۵۰ میلیون دلار باشد.

او در دوران اوج دیفای به‌عنوان پیشگام محصولات مالی غیرمتمرکز در اتریوم، ثروت زیادی به‌دست آورد و شاهد افزایش ارزش بازار ارز دیجیتال AAVE از ده میلیون دلار به بیش از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بود.

صفحات استانی کولچوف در شبکه‌های اجتماعی

استانی کولچوف نیز مانند سایر فعالان حوزه رمزارزها، در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال است. بیشتر فعالیت او در صفحه شخصی‌اش در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) است. همچنین او صفحاتی در اینستاگرام و لینکدین دارد که در ادامه، لینک آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • https://twitter.com/StaniKulechov
  • https://www.instagram.com/stanii.eth/?hl=en
  • https://www.linkedin.com/in/stani-kulechov-361284132/

کلام پایانی

استانی کولچوف خالق و مدیرعامل آوه، قصد دارد صنعت امور مالی غیرمتمرکز را متحول کند. ازاین‌رو، این پلتفرم هرچندوقت یک‌بار با به‌روزرسانی‌های خود، امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حال حاضر، این پلتفرم به بلاکچین‌های آوالانچ، پالیگان، آربیتروم، اپتیمیسم، و … متصل است و به کاربران آن خدمات ارائه می‌دهد. در این مقاله، به‌صورت کامل به معرفی Stani Kulechov و داستان شکل‌گیری پروتکل آوه پرداختیم و سوابق شغلی و تحصیلی او را بررسی کردیم.