بیت مارت (Bitmart) به‌عنوان یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، علاوه بر دارا بودن بازار اسپات، مارجین، و فیوچرز، امکان استیکینگ و کپی تریدینگ را نیز برای معامله‌گران ارز دیجیتال فراهم کرده است. این صرافی در بازار رمزارزها جایگاه مهمی دارد و بیش از نُه میلیون نفر در آن حساب کاربری دارند. در این مقاله، صرافی بیت مارت را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم و نحوه ثبت نام و انجام معامله در آن را توضیح می‌دهیم.

معرفی صرافی بیت مارت (Bitmart)

صرافی بیت مارت نوعی پلتفرم متمرکز است که امکان معامله ارزهای دیجیتال را برای بیش از نُه میلیون کاربر در سراسر جهان فراهم می‌کند. این پلتفرم معاملاتی ویژگی‌های متعددی را برای مشتریان خود ارائه می‌دهد که عبارت‌اند از:

این پروژه در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد و در مارس ۲۰۱۸ در دسترس عموم قرار گرفت. شلدون شیا (Sheldon Xia) مؤسس و مدیرعامل این شرکت است. او در مؤسسه فناوری استیونز در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده است. شیا در حوزه نرم‌افزارهای مالی متخصص بوده و پیش از تأسیس BitMart، پروژه‌های SVIEF و Women4Blockchain را راه‌اندازی کرده است.

نقد و بررسی صرافی بیت مارت

آشنایی با امکانات و ویژگی‌ های صرافی بیت مارت

صرافی بیت مارت در بازار اسپات با حجم ۱/۵ میلیارد دلار، رتبه ۳۳ صرافی‌های کریپتو را در اختیار دارد. جالب است بدانید که حجم معاملات فیوچرز بیت مارت بیشتر از بازار اسپات آن است. حجم معاملات فیوچرز بیت مارت روزانه ۳۱ میلیارد دلار برآورد شده است که آن را در رتبه ششم صرافی‌های دارای بازار معاملات فیوچرز قرار می‌دهد.

کاربران در صرافی بیت مارت به ارزهای دیجیتال پرطرفدار، رابط کاربری مناسب و ساده، محتواهای آموزشی، کیف پول امن، اپلیکیشن موبایل با طراحی خوب، و بازار NFT دسترسی دارند. تمام این امکانات در کنار امکان استیکینگ ارزهای دیجیتال و وام‌دهی، این پلتفرم را به بستری جامع برای فعالیت‌های کریپتویی تبدیل کرده است.

صرافی BitMart به امنیت، ثبات، و مقیاس‌پذیری متعهد است. به همین دلیل، از معماری چندلایه پیشرفته‌ای استفاده می‌کند. یک سال پس از تأسیس، در سال ۲۰۱۸، این صرافی توکن کاربردی خود را به‌نام BMX عرضه کرد که مبتنی بر استاندارد ERC-20 بلاک‌چین اتریوم است.

شایان ذکر است این اکسچنج در دسامبر ۲۰۲۱ تحت حمله هکرها قرار گرفت که طی آن، ارزهای دیجیتال کاربران به ارزش دویست میلیون دلار به‌سرقت رفت. این صرافی با وجود امکانات زیاد، رابط کاربری ساده‌ای ندارد و احتمالاً کاربران مبتدی برای فعالیت در آن با مشکل مواجه می‌شوند.

صرافی Bitmart در یک نگاه

در جدول زیر، اطلاعات کلی صرافی بیت مارت را مشاهده می‌کنید.

نام صرافی بیت مارت (Bitmart)
نوع صرافی P2P و OTC
سال راه‌اندازی ۲۰۱۷
تعداد ارزهای دیجیتال تحت پوشش بیش از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال
ارز دیجیتال اختصاصی BMX
معاملات اسپات دارد
معاملات فیوچرز دارد
کپی تریدینگ دارد
ربات تریدینگ ندارد
استیکینگ ارز دیجیتال دارد
وام‌دهی دارد
پشتیبانی صرافی چت آنلاین

امکان ارسال تیکت

آموزش ثبت نام در صرافی بیت مارت

فرایند ثبت نام در صرافی بیت مارت بسیار ساده است. برای ثبت نام و ایجاد حساب کاربری می‌توانید از صفحه اصلی سایت اقدام کنید. در ادامه، نحوه ثبت نام در صرافی بیت مارت را آموزش می‌دهیم.

برای ثبت نام در صرافی بیت مارت در صفحه اول سایت روی گزینه Get Started کلیک کنید.

برای ثبت نام، در صفحه اول سایت روی گزینه Get Started کلیک کنید.

سپس ایمیل و یک پسورد برای حساب خود مشخص کنید.

در صفحه جدید، می‌توانید با ایمیل یا شماره موبایل ثبت نام کنید. پیشنهاد می‌شود از گزینه پیش‌فرض، یعنی ایمیل، استفاده کنید. ایمیل خود را وارد و کلمه عبور مناسبی برای خود انتخاب کنید. سپس تیک پذیرفتن قوانین را بزنید و روی گزینه Sign Up کلیک کنید.

در مرحله بعد، کدی را که به ایمیل ارسال شده است، در کادر مدنظر وارد کنید.
برای استفاده از BitMart روی گزینه Start Now کلیک کنید.

در انتها، پیامی مانند تصویر بالا مشاهده می‌کنید که برای شروع فعالیت در صرافی بیت مارت، باید روی گزینه Start Now کلیک کنید.

دانلود اپلیکیشن موبایل صرافی Bitmart

صرافی بیت مارت به‌منظور راحتی کاربران و دسترسی بهتر به بازارهای معاملاتی، برای سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS اپلیکیشن اختصاصی عرضه کرده است. برای دانلود اپلیکیشن موبایل بیت مارت می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید. در مارکت‌های معتبر گوگل پلی و اپ استور نیز می‌توانید با جستجوی نام بیت مارت، اپلیکیشن آن را پیدا و دانلود کنید. البته پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از دانلود نرم‌افزارهای مخرب، از سایت اصلی بیت مارت برای دانلود اقدام کنید.

دانلود اپلیکیشن صرافی بیت مارت برای آیفون دانلود اپلیکیشن صرافی بیت مارت برای اندروید

آموزش واریز و برداشت ارز دیجیتال در صرافی بیت مارت

برای واریز و برداشت ارز دیجیتال در صرافی بیت مارت، پس از ورود به حساب کاربری، باید از صفحه اصلی سایت اقدام کنید. در ادامه، مراحل واریز و برداشت ارز در این پلتفرم را آموزش می‌دهیم.

برای واریز و برداشت در این صرافی از منو بالا صفحه روی گزینه Assets کلیک کنید و سپس Overview را انتخاب کنید.

در صفحه اصلی سایت، روی گزینه Assets کلیک کنید تا منوی آن باز شود. در منو روی Overview کلیک کنید.

برای واریز روی گزینه Deposit کلیک کنید.

در این بخش تمام دارایی‌های شما در بخش‌های مختلف اکسچنج قابل مشاهده است. برای واریز روی گزینه Deposit کلیک کنید.

در این مرحله باید ارز دیجیتالی که قصد واریز کردن آن را دارید انتخاب کنید.

در این مرحله باید رمزارزی را که قصد دارید ارسال کنید، برگزینید.

نکته: بعد از ثبت نام، به کاربران اجازه معامله، ارسال، و دریافت رمزارز داده نمی‌شود. پلتفرم از کاربر درخواست می‌کند اطلاعات هویتی خود را ثبت کند. در این مرحله، باید کشور، نام، و نام‌خانوادگی خود را وارد کنید. شایان ذکر است برای استفاده از این سایت به نرم‌افزارهای تغییر آی پی نیاز است. بنابراین، در قسمت ورود کشور، حتماً کشوری را انتخاب کنید که با آی پی آن به سایت وارد شده‌اید.

با انتخاب نام ارز دیجیتال و شبکه مورد نظر آدرس کیف پول برای شما نمایش داده خواهد شد.

در صفحه واریز رمزارز، در کادر اول، می‌توان نام رمزارز را انتخاب کرد. در کادر دوم، شبکه مدنظر برای دریافت را انتخاب کنید. در کادر سوم نیز آدرس ساخته‌شده برای دریافت رمزارز درج شده است. با کپی‌کردن این آدرس و وارد کردن آن در کیف پول مبدأ، می‌توانید رمزارز را به کیف پول اکسچنج واریز کنید.

اما اگر قصد برداشت ارز دیجیتال از صرافی بیت مارت دارید باید روی گزینه ی Withdraw کلیک کنید.

برای برداشت رمزارز بعد از مرحله اول و در بخش My Assets، روی گزینه Withdraw کلیک کنید.

در این مرحله ارز دیجیتال مورد نظر به همراه شبکه برداشت را انتخاب کنید و سپس مقدار برداشت و آدرس کیف پول مقصد را وارد کنید.

در صفحه اختصاصی برداشت رمزارز، ابتدا ارز دیجیتالی را که قصد دارید برداشت کنید، انتخاب کنید. سپس گزینه Send Via Crypto Network را انتخاب کنید. آدرس مقصد را وارد و شبکه انتقال را تعیین کنید. در باکس بعدی، مقدار رمزارز را وارد کنید. پس از آن، گزینه Withdraw Now را بفشارید.

آموزش معاملات اسپات در صرافی Bitmart

برای انجام معاملات اسپات باید از تب Trade در صفحه اصلی سایت اقدام کنید. در ادامه، مراحل معامله در صرافی بیت مارت را آموزش می‌دهیم.

برای معاملات اسپات از منوی بالا روی تب Trade کلیک کنید و سپس گزینه ی Spot را انتخاب کنید.

پس از کلیک روی تب Trade، در نوار بازشده گزینه Spot را انتخاب کنید.

محیط پلتفرم اسپات صرافی بیت مارت جهت خرید و فروش

در سمت راستِ صفحه معاملاتی، بخش خرید و فروش قرار دارد. در بالای این بخش، با انتخاب گزینه Buy و Sell، می‌‌توان برای خرید و فروش اقدام کرد. در بخش Price، قیمت مدنظر برای خرید را وارد کنید و در بخش Amount، میزان رمزارزی را که قصد دارید بخرید یا بفروشید، وارد کنید. در ادامه، با فشردن دکمه Buy یا Sell، فرایند خرید یا فروش را آغاز کنید.

برای خرید و فروش می توانید از پنل سمت راست صفحه مقدار و قیمت را وارد کرده و سپس با انتخاب دکمه ی Buy یا Sell معامله خود را ثبت کنید.

نکته: در بازار اسپات صرافی بیت مارت، امکان خرید و فروش با کمک سفارش‌های Limit (قیمت دلخواه کاربر) و Market (قیمت بازار) وجود دارد.

آموزش معاملات فیوچرز در صرافی بیت مارت

صرافی بیت مارت امکان معاملات فیوچرز با اهرم صد برابر را فراهم کرده است. کاربران در این پلتفرم می‌توانند معاملات فیوچرز را با USDT و رمزارزهای اصلی مانند بیت کوین انجام دهند. برای انجام معاملات فیوچرز طبق مراحل زیر اقدام کنید.

اگر قصد دارید در بیت مارت از فیوچرز استفاده کنید باید از منو بالا روی تب Futures کلیک کنید و سپس Futures Overview را انتخاب کنید.

در صفحه اصلی سایت، روی تب Futures و در نوار بازشده، روی گزینه Futures Overview کلیک کنید.

زمانی که اولین بار وارد این بخش می شوید باید قوانین و مقررات این بخش را تایید کنید و روی گزینه Confirm کلیک کنید.

پس از ورود به بخش فیوچرز، پنجره‌ای باز می‌شود که باید تیک آن را بزنید و روی گزینه Confirm کلیک کنید.

در این بخش تنظیمات ایزوله و کراس بودن معاملات به همراه اهرم را انتخاب کنید.

با کلیک روی گزینه Isolated، پنجره‌ای باز می‌شود که امکان تغییر اهرم معامله را فراهم می‌کند. پس از سفارشی‌سازی تنظیمات معامله، روی گزینه Confirm کلیک کنید.

حال می توانید با انتخاب ارز مورد نظر و پنل سمت راست شروع به معامله در بخش فیوچرز کنید.

در سمت راست صفحه بازار فیوچرز، می‌توانید باز یا بستن معامله را تعیین کنید. در قسمت Price، قیمت خرید یا فروش را وارد کنید. در قسمت size، مقدار سرمایه‌ای را که قصد دارید به معامله وارد کنید، تعیین کنید. پس از آن، برای معاملات لانگ، گزینه سبز رنگ Open Long و برای معاملات شورت، گزینه قرمز رنگ Open Short را انتخاب کنید.

کارمزد معاملات صرافی بیت مارت

به‌صورت کلی، سه سطح کاربری برای کاربران در نظر گرفته شده است که براساس حجم معاملات ماهانه و گذراندن KYC تعیین می‌شود. در جدول زیر، سطوح کاربری و کارمزد معاملات را بررسی می‌کنیم.

سطوح کاربری Maker Taker
اسپات سطح A ۰/۰۹ ۰/۱۰
اسپات سطح B ۰/۲ ۰/۲۵
اسپات سطح C ۰/۳۵ ۰/۴
فیوچرز ۰/۰۲ ۰/۰۶

سرویس استیکینگ صرافی Bitmart

با رشد صرافی‌های ارز دیجیتال و افزایش کاربران این پلتفرم‌ها، سرویس‌های آن‌ها نیز گسترده‌تر شده است. صرافی بیت مارت نیز مانند اکثر رقبای خود، سرویس استیکینگ را برای کاربران در دسترس قرار داده است. در این پلتفرم، کاربران می‌توانند رمزارزهای معتبری مانند اتریوم (ETH)، شیبا اینو (SHIB)، اکسی اینفینیتی (AXS)، تتر (USDT)، کاوا نتورک (KAVA)، تون کوین (TON)، و غیره را استیک و سود کسب کنند.

همچنین اگر قصد دارید از سرویس استیک ارز دیجیتال استفاده کنید باید از منو بالای صفحه روی تب Earn کلیک کنید و در نوار بازشده گزینه Staking را انتخاب کنید.

برای دسترسی به سرویس استیکینگ، در صفحه اصلی پلتفرم روی تب Earn کلیک و در نوار بازشده گزینه Staking را انتخاب کنید.

سرویس کپی تریدینگ صرافی Bitmart

یکی از قابلیت‌های کاربردی صرافی بیت مارت، امکان کپی تریدینگ در این پلتفرم است. کاربران می‌توانند در بخش کپی تریدینگ با کپی کردن استراتژی‌های معاملاتی کاربران دیگر، سود کسب  کنند. در صفحه اختصاصی این سرویس، استراتژی‌های مختلف با میزان سود نمایش داده شده است تا کاربران بتوانند مناسب‌ترین استراتژی را کپی و از آن استفاده کنند.

ارز دیجیتال اختصاصی صرافی بیت مارت (BMX)

معمولاً صرافی‌های ارز دیجیتال برای ارائه طرح‌های تشویشی، رمزارز بومی خود را عرضه می‌کنند. صرافی بیت مارت نیز از این قاعده مستثنا نیست و در سال ۲۰۱۸، رمزارز اختصاصی خود، یعنی بیت مارت توکن (BMX) را عرضه کرد. این توکن، که بر بستر اتریوم راه‌اندازی شده است، برای اعطای پاداش به کاربران و تخفیف کارمزد پلتفرم استفاده می‌شود. در حال حاضر، ۱۷۲/۲ میلیون توکن BMX در گردش است.

کلام پایانی

صرافی BitMart نوعی پلتفرم بین‌المللی معامله ارز دیجیتال است که هم مبتدیان و هم معامله‌گران باتجربه می‌توانند از آن برای خرید و فروش رمزارزها استفاده کنند. درعین‌حال، صرافی بینگ ایکس را می‌توان جدی‌ترین رقیب بیت مارت برای کاربران ایرانی معرفی کرد. شما به‌عنوان کاربر ایرانیِ فعال در بازار ارزهای دیجیتال، تجربه استفاده از خدمات صرافی بیت مارت را دارید؟ اگر از این پلتفرم استفاده کرده‌اید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.