بازار خرسی یا نزولی قسمتی از ذات بازارهای مالی است. هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت بگوید که بازار نسبت به سهام یا دارایی خاصی همیشه به صورت صعودی خواهد بود. بیشتر افراد از دیدن بازار خرسی نگران می‌شوند یا احساس می‌کنند از این پس، فقط ضرر خواهند کرد، اما سود کردن در بازار نزولی، غیرممکن نیست. برای دستیابی به این هدف، باید پیش‌نیازهای لازم را داشته باشید. باید بدانید که تحلیل تکنیکال و حد ضرر چیست و اصلاح قیمت با سقوط قیمت چه تفاوتی دارد.

برای اینکه بتوانیم به سود کردن در بازار خرسی برسیم، ابتدا باید کاملاً با این مفهوم آشنا شویم. در این مقاله چگونگی سود از ریزش ارز دیجیتال را آموزش می‌دهیم. با کلینیک سرمایه همراه باشید.

بازار خرسی چیست؟

بازار نزولی یا خرسی

بازار نزولی یا خرسی برهه‌ای از بازار است که افت قیمتی طولانی‌مدت را تجربه می‌کند. این اصطلاح معمولاً شرایطی را توصیف می‌کند که در آن، قیمت اوراق بهادار یا دارایی‌های دیجیتال به علت بدبینی گسترده و احساسات منفی سرمایه‌گذاران، ۲۰ درصد یا بیشتر از اوج‌های اخیر خود فاصله می‌گیرد. البته درصد گفته‌شده عددی نسبی است و احتمال دارد در شرایط خاصی سرمایه‌گذاران ۱۰ یا ۱۵ درصد کاهش قیمت را هم بازار خرسی در نظر بگیرند.

احتمالاً، پدیده بازار خرسی نام خود را از نحوه حمله خرس به شکار خود گرفته است که پنجه‌های خود را به سمت پایین طعمه می‌کشد؛ دقیقاً مانند بازار خرسی، نام‌گذاری بازار گاوی ممکن است به دلیل روشی باشد که گاو با چرخاندن شاخ‌های خود در هوا به هدف حمله می‌کند.

علل به وجود آمدن بازار نزولی اغلب متفاوت است؛ اما به‌طور کلی، اقتصاد ضعیف، ترکیدن حباب‌های بازار، بیماری‌های همه‌گیر مثل کرونا، جنگ‌ها، بحران‌های ژئوپلیتیکی و تغییرات شدید در اقتصاد مانند تغییر از اقتصاد کاغذی به اقتصاد آنلاین، عواملی هستند که ممکن است سبب ایجاد بازار خرسی شوند. کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران نیز ممکن است نشانه شروع بازار نزولی باشد. این کاهش اعتماد ممکن است به دلایل مختلف، مثل مداخلات دولت‌ها در بازار ایجاد شود؛ مثلاً اگر دولت تصمیم بگیرد نرخ بهره را تغییر دهد، شرایط بازارهای مالی هم به تبعیت از آن دستخوش تغییر می‌شود.

مراحل بازار خرسی

بازارهای خرسی معمولاً چهار فاز مختلف دارند:

فاز اول با قیمت‌های گران و تمایل زیاد سرمایه‌گذاران به بازار شناخته می‌شود. در پایان این مرحله، سرمایه‌گذاران خروج از بازار و کسب سود را شروع می‌کنند.

در فاز دوم، قیمت دارایی، فعالیت‌های تجاری و سود شرکت‌ها شروع به کاهش شدید می‌کند و شاخص‌های اقتصادی که ممکن است زمانی مثبت بوده‌ باشند، کم‌کم از حدود متوسط خود پایین‌تر می‌روند.

فاز سوم نشان می‌دهد که سفته‌بازان شروع به ورود به بازار کرده‌اند و درنتیجه، برخی قیمت‌ها و حجم معاملات را افزایش می‌دهند.

در فاز چهارم و آخر، کاهش قیمت دارایی ادامه دارد، اما این اتفاق به‌کندی رخ می‌دهد. قیمت‌های کم و اخبار خوب دوباره شروع به جذب سرمایه‌گذاران می‌کنند؛ به همین دلیل، بازارهای نزولی در این مرحله دوباره به سمت بازارهای صعودی متمایل می‌شوند.

آماده شدن برای دریافت آموزش سود از ریزش ارز دیجیتال، نیازمند آشنا شدن با این مفهوم است.

اصلاح قیمت در مقابل سقوط قیمت

اصلاح قیمت در مقابل روند اصلی قیمت

بازار نزولی را نباید با دوره‌ اصلاح قیمت اشتباه گرفت. اصلاح روند کوتاه‌مدتی است که کمتر از دو ماه طول می‌کشد. این دوره از بازار، زمان خوبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا نقطه ورود مجدد را برای خود پیدا کنند؛ در مقابل، بازارهای نزولی به‌ندرت نقاط ورود مناسبی را ارائه می‌دهند. این مانع به این دلیل است که تعیین کف بازار نزولی تقریباً غیرممکن است.

تلاش برای جبران زیان‌ها ممکن است چالش دشواری باشد، مگر اینکه سرمایه‌گذاران برای کسب سود در این بازارهای در حال سقوط، از معاملات شرت (Short selling) یا استراتژی‌های دیگری استفاده کنند.

بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۸، میانگین شاخص صنعتی داوجونز (DJIA) تقریباً ۳۳ مرتبه با بازار نزولی مواجه شد. این موضوع به‌طور میانگین در هر سه سال، یک‌بار اتفاق ‌افتاد. یکی از شاخص‌ترین بازارهای نزولی در تاریخ، مصادف با بحران مالی جهانی بود که بین اکتبر ۲۰۰۷ و مارس ۲۰۰۹ رخ داد. در طول این مدت، میانگین شاخص صنعتی داوجونز ۵۴ درصد کاهش یافت. همه‌گیری جهانی کووید۱۹ سبب ایجاد جدیدترین بازار نزولی در سال ۲۰۲۰ شد. شاخص نزدک نیز به‌تازگی، در مارس ۲۰۲۲، به‌دلیل ترس از جنگ در اوکراین، تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه و تورم بالا وارد بازار نزولی شد.

چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟

روش های سود کردن در بازار نزولی

شرایط بازار خرسی کمی با بازار رنج و بازار صعودی متفاوت است و برای سود کردن در بازار نزولی باید از دستورالعمل‌های خاص خودش پیروی کرد. برخلاف آنچه تصور می‌شود، سود کردن در بازار نزولی محال نیست؛ اما برای این کار به دانش کافی در زمینه مسائل اقتصادی، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، مدیریت احساسات در بازار و همچنین تجربه نیاز است. در ادامه، هرکدام از موارد مذکور را به‌تفصیل بررسی خواهیم کرد.

استیکینگ (Staking)

یکی از روش‌های دیگر سود کردن در بازار نزولی، استیکینگ دارایی‌های دیجیتال است. استیکینگ فرایندی است که در آن، کاربر توکن‌های خود را برای تأمین نقدینگی در یک پروتکل قفل می‌کند و در ازای آن، پاداش می‌گیرد. پروتکل‌های استیکینگ از گواه اثبات سهام (Proof of Stake) به‌عنوان مکانیسم اجماع خود استفاده می‌کنند. کاربران با سپردن دارایی‌های خود به نودهای شبکه، به دنبال فرصتی هستند تا تراکنش‌های شبکه تأیید شود و درنتیجه، با ایجاد یک بلاک جدید، پاداش خود را دریافت کنند. کوکوین (Kucoin) و پنکیک سواپ (PancakeSwap) ازجمله صرافی‌هایی هستند که امکان استیکینگ ارزهای دیجیتال مختلف را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

وام‌دهی (Lending)

یکی دیگر از راه‌های سود کردن در بازارهای خرسی، فرایند وام دادن است. در این فرایند، شخص قسمتی از سرمایه خود را در ازای دریافت پاداش به پلتفرم‌ها قرض می‌دهد. از مشهورترین پروتکل‌های این حوزه می‌توان به آوی (Aave) و کامپوند (Compound) اشاره کرد. برای پروژه‌هایی که امکان استیکینگ را فراهم نمی‌کنند، وام‌دهی روشی از درآمدزایی در هر دو نوع بازار خرسی و گاوی است که ریسک کمتری دارد.

استفاده از کشت سود (Yield Farming)

ییلد فارمینگ روشی از کسب درآمد است که افراد می‌توانند با وام دادن به دیگران یا به اشتراک گذاشتن توکن خود با آن‌ها، در قالب ارزهای دیجیتال سود کسب کنند. پروتکل‌های مربوط به کشت سود افراد را تشویق می‌کند تا با استفاده از استخرهای نقدینگی مبتنی بر قراردادهای هوشمند، دارایی‌های دیجیتال خود را به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت

ETF معکوس

صندوق قابل معامله در بورس (ETF)، برای سودآوری در زمانی طراحی شده است که بدون داشتن اصل یک دارایی، روند آن را معامله می‌کنید. برای سود کردن در بازار نزولی می‌توانید از ETFهای معکوس استفاده کنید.

تصور کنید ETF معکوس بیت‌کوین را خریده‌اید. اگر نمودار بیت‌کوین ۱ درصد کاهش قیمت داشته باشد، وارد ۱ درصد سود می‌شوید. این روش کسب درآمد مناسب سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت است و معمولاً برای استراژی‌های بلندمدت استفاده نمی‌شود.

به صورت سنتی، ETFهای معکوس جایگزینی برای معاملات شرت در نظر گرفته می‌شوند؛ زیرا حداکثر مقداری که می‌توانید ضرر کنید، همان مقداری از سرمایه است که برای خرید صندوق‌ها خرج کرده‌اید؛ اما اگر در پوزیشن‌های شرت خود ضرر کنید، باید زیان دارایی‌هایی را که از صرافی قرض گرفته‌اید نیز بپردازید. از این روش برای پوشش زیان‌های یک پرتفوی نیز استفاده می‌شود.

کسب درآمد از راه بازی

چگونه در بازار منفی ارز دیجیتال سود کنیم؟ چه راهی بهتر از بازی کردن؟ بازی‌های زیادی وجود دارند که در ازای دستیابی به اهدافی خاص، به شما به صورت توکن پاداش می‌دهند. معروف‌ترین بازی‌های P2E (یا بازی برای کسب درآمد)، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و کریزی دیفنس هیروز (Crazy Defense Heroes) هستند. با انجام این بازی‌ها هم می‌توانید به دور از اتفاقات بازار تفریح کنید و هم در بازار نزولی سود کنید.

بیشتر بخوانید: گیم فای چیست

استخراج

یکی دیگر از راه‌های سود کردن در بازار نزولی، استفاده از ریگ‌های ماینینگ است. البته توجه کنید که استخراج دیگر مانند روزهای اول خود کار ساده‌ای نیست و به تجهیزات قوی نیاز دارد؛ اما هنوز هم می‌توان با پیوستن به استخرهای استخراج سود کسب کرد. فقط باید حواستان باشد که برای استخراج چه مقدار هزینه می‌کنید و در قبال آن چه مقدار درآمد کسب می‌کنید.

استفاده از پوزیشن‌های شرت (Short Positions)

معامله‌گران می‌توانند با استفاده از پوزیشن‌های شرت در بازار نزولی سود کسب کنند. این روش شامل فروش دارایی‌های قرض گرفته‌شده و بازخرید آن‌ها با قیمت‌های کمتر است. این نوعی معامله بسیار پرخطر است و در صورت موفق نشدن، ممکن است ضررهای سنگینی به همراه داشته باشد. سرمایه‌گذار باید قبل از ثبت سفارش خود، دارایی دیجیتال مدنظر را از یک صرافی قرض بگیرد. مبلغ سود و زیان کاربر را تفاوت قیمتی تعیین می‌کند که دارایی در آن فروخته و بازخرید شده است.

برای مثال، یک سرمایه‌گذار ۱۰۰ توکن را به قیمت ۹۴ دلار می‌فروشد. قیمت سقوط می‌کند و توکن به ۸۴ دلار می‌رسد. سرمایه‌گذار به ازای هر توکن خود ۱۰ دلار سود می‌کند. با توجه به اینکه ۱۰۰ توکن را وارد معامله کرده است، پس با بازخرید آن ۱۰۰ توکن، سودش به ۱۰۰۰ دلار می‌رسد.

اگر توکن به‌طور غیرمنتظره‌ای در قیمت‌های بالاتر معامله شود، سرمایه‌گذار مجبور می‌شود آن‌ها را در همان قیمت‌ بالاتر بازخرید کند که سبب زیان سنگین می‌شود. به صورت کلی این نوع معاملات در سه دسته‌ معاملات مارجین، معاملات فیوچرز یا آتی و معاملات با استفاده از اهرم یا لوریج قرار می‌گیرند.

در نظر داشته باشید که این استراتژی با هدف کلی بازار که روند صعودی در بلندمدت است، مغایرت دارد و از آن فقط باید به ‌صورت کوتاه‌مدت و در دوره‌های نزولی بازار استفاده کرد.

این را هم در نظر بگیرید که ریسک این روش بسیار زیاد است و افراد تازه‌کاری که به این روش معاملاتی مسلط نیستند، باید از آن پرهیز کنند.

همچنین بخوانید: آموزش فیوچرز کوینکس

بررسی دیگر پروژه‌های موجود

بررسی پروژهای کرپتو

سود کردن در بازار نزولی صرفاً کسب درآمد لحظه‌ای نیست. یکی از مزیت‌های بازار خرسی این است که می‌توانید با خیال راحت به دنبال دیگر پروژه‌های ارزهای دیجیتال باشید؛ شاید در آینده این پروژه‌ها برای شما سودآوری مناسبی داشته باشند. اگر در این زمان پروژه‌های دیگر را بررسی کردید و برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای خاص تصمیم گرفتید، از خودتان این چند سؤال را کنید تا دید وسیع‌تری به سرمایه‌گذاری خود داشته باشید: آیا این پروژه کاربردی است؟ آیا این پروژه در مقایسه با رقبای خود برتری دارد؟ آیا ذخایر نقدی برای این پروژه وجود دارد؟

این را هم فراموش نکنید، زمانی که بازار خرسی است، می‌توانید پلتفرم‌های جدید را امتحان کنید. فرض کنید همیشه از شبکه‌ اتریوم برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کردید. بازار نزولی این فرصت را فراهم می‌کند تا شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) را هم آزمایش کنید. شاید شبکه جدید با معیارهای شما، ازجمله سرعت بیشتر تأیید تراکنش و هزینه گس کمتر، همسو بود.

مدیریت احساسات در بازارهای نزولی

در زمان مواجهه با بازار خرسی، باید توان کنترل احساسات خود را داشته باشید. در غیر این صورت، اوضاع نابسامان بازار و ازدیاد دریافت بصری رنگ قرمز، ابتکار عمل را از شما می‌گیرد. در این شرایط مهم است که درگیر ترس و استرس نشوید و صبور باشید تا بازار به مسیر اصلی خود بازگردد. هرکسی می‌تواند در شرایطی که بازار خرسی است از بازار خارج شود، اما برای سود کردن در بازار نزولی، باید متفاوت عمل کرد.

سخن پایانی

بازار ارزهای دیجیتال آبستن نوسانات است. تحرکات قیمت، خواه صعودی و خواه نزولی است که یک بازار را می‌سازد. از طرف دیگر ریسک، جزئی جدایی‌ناپذیر از سرمایه‌گذاری است و معامله‌گر قبل از وارد شدن به بازار، این مسئله را با خود حل می‌کند که قرار نیست پیوسته سود یا زیان کند. با کسب دانش و تجربه کافی، می‌توان نحوه سود کردن در بازارهای مالی در شرایط نزولی را هم آموخت. برای دستیابی به این هدف باید با مفاهیمی مثل تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و مباحث پایه‌ای و پیشرفته حوزه ارزهای دیجیتال آشنا باشید، اصطلاحاتی مثل استیکینگ، ETF، استخراج و وام‌دهی را بشناسید و بدانید از هرکدام چطور استفاده می‌شود. در این مقاله، آموختیم که چگونه در بازار منفی ارز دیجیتال سود کنیم، با بازار خرسی و فازهای آن آشنا شدیم و دریافتیم سود کردن در بازار نزولی، غیرممکن نیست.