جاستین سان (Justin Sun) کارآفرینی چینی است که بیشتر به‌عنوان بنیان‌گذار ترون و رمزارز TRX، پلتفرم محبوب بلاک‌چین با قابلیت میزبانی از قرارداد هوشمند، شناخته می‌شود. او چهره شناخته‌شده‌ای در فضای کریپتو است و همچنین به‌عنوان نماینده دائم کشور گرانادا در سازمان تجارت جهانی (WTO) در ژنو کار می‌کند. Justin Sun حداقل از سال ۲۰۱۳، که به‌عنوان نماینده و مشاور به شرکت ریپل پیوست، در فضای کریپتو حضور فعال داشته است.

این کارآفرین ارز دیجیتال به جوایز و افتخارات متعددی نیز دست یافته است. در سال ۲۰۱۵، او به‌عنوان قابل توجه‌ترین کارآفرین جدید CNTV انتخاب شد. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، او در فهرست سی فرد تأثیرگذار زیر سی سال فوربس آسیا قرار داشت. در این مقاله، زندگی نامه جاستین سان و سوابق شغلی و تحصیلی او را بررسی می‌کنیم.

زندگی نامه جاستین سان

خانواده جاستین سان اصالتاً اهل شاندونگ (Shandong) چین هستند. بااین‌حال، او در ۳۰ جولای ۱۹۹۰ در شهر چینگهای (Qinghai) به‌دنیا آمد و در گوانگدونگ (Guangdong) بزرگ شد. Justin Sun مانند بسیاری از افراد هم‌سن‌وسال خود، به اینترنت علاقه زیادی داشت. او زمان زیادی را آنلاین بود و در مدرسه عملکرد ضعیفی داشت، اما به‌دلیل علاقه شدید به دانشگاه و فضای آکادمیک، مجبور شد عملکرد درسی خود را بهبود بخشد تا بتواند از دانشگاه‌های برتر چین پذیرش بگیرد.

تحصیلات جاستین سان

مدرک تحصیلی جاستین سان

Justin Sun متوجه شد که برای ورود به دانشگاهی مناسب، به نمرات خوب نیاز دارد. بنابراین، شروع به مطالعه کرد و خود را برای ورود به دانشگاه آماده کرد. نمرات او بهتر شد و در دانشگاه پکن، یکی از بهترین دانشگاه‌های چین، پذیرفته شد. جالب اینجاست که جاستین سان در هیچ رشته تحصیلی مرتبط با فناوری تحصیل نکرده است. او برای تحصیل در دانشگاه پکن، رشته تاریخ را انتخاب کرد و سه سال را برای تحصیل در پکن گذراند. در پایان دوران تحصیل، با مدرک کارشناسی از دانشگاه پکن فارغ‌التحصیل شد.

پس از آن، از کشور مهاجرت کرد و به دانشگاه پنسیلوانیا در ایالات متحده رفت. Justin Sun در دانشگاه پنسیلوانیا نیز در رشته فنی تحصیل نکرد. در عوض، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد سیاسی گرفت. تحصیل در رشته اقتصاد سیاسی، با وجود اینکه رشته‌ای مرتبط با فناوری نیست، جاستین سان را در مسیری قرار داد که توانست تأثیر بزرگی در دنیای ارزهای دیجیتال بگذارد.

در سال ۲۰۱۲، Justin Sun با بیت کوین آشنا شد و شروع به سرمایه‌گذاری در آن کرد. بر اساس برخی گزارش‌ها، او این سرمایه‌گذاری‌ها را با شهریه دانشگاه انجام داده است. در همین دوره، سان تصمیم گرفت دنیا را تغییر دهد و کارآفرین بودن تنها راه انجام آن بود.

مسیر شغلی جاستین سان

در سال ۲۰۱۳، جاستین سان به‌اندازه کافی درباره بیت کوین آموخته بود تا بتواند در فضای کریپتوکارنسی کار کند. او همچنین با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، به ثروتی باورنکردنی دست پیدا کرده بود؛ زیرا قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۳ افزایش ناگهانی پیدا کرده بود.

بنابراین، جست‌وجوی شغل در اکوسیستم ارز دیجیتال و بلاک‌چین را شروع کرد. او توجه کریس لارسن (Chris Larsen)، مدیر عامل ریپل را به خود جلب کرد و اولین کارمند ریپل در چین شد. تجربه او در Ripple به او دانش کافی داد تا بتواند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند.

هنگامی‌که Justin Sun ریپل را ترک کرد، در اولین استارتاپ خود، یک اپلیکیشن دوستیابی مبتنی بر صدا به‌نام پیوو (Peiwo)، شانس خود را امتحان کرد. پیوو به‌سرعت به‌ موفقیت بزرگی دست یافت و سرمایه جاستین سان نیز رشدی چند برابری کرد.

جاستین پس از اخذ مدرک در دانشگاه پنسیلوانیا، تصمیم گرفت تحصیلات خود را ادامه دهد. در همان زمان، میلیاردر چینی، جک ما (Jack Ma) مدرسه کسب‌وکار خود را به‌نام Hupan راه‌اندازی کرده بود و به آموزش کارآفرینان منتخب می‌پرداخت. Justin Sun یکی از سی دانش‌آموزی بود که برای اولین دوره مدرسه انتخاب شد. دانش‌آموزانی که می‌خواستند وارد هوپان شوند، باید صاحب کسب‌‌وکاری می‌بودند که بیش از سه سال وجود داشت و حداقل سی کارمند داشت. علاوه‌براین، شرکت باید بیش از چهار میلیون دلار گردش مالی ماهانه می‌داشت. به‌دلیل موفقیت Justin Sun در ساخت Peiwo، جک ما شخصاً او را برای پیوستن به مدرسه دعوت کرد. او با ۲۵ سال سن، جوان‌ترین دانشجوی کلاس بود.

در سال ۲۰۱۵، پخش آنلاین دولتی CNTV سان را پیشگام کارآفرینان جوان چین خواند. او به موفقیت‌های خود ادامه می‌داد، ولی هنوز به‌صورت جدی وارد صنعت کریپتو نشده بود.

Justin Sun در سال ۲۰۲۱ صرافی پولونیکس (Poloniex) را خرید. نشریه The Verge در سال ۲۰۲۱ ادعا کرد که با وجود مخالفت کارمندان Poloniex، او خواستار مالکیت شخصی وجوه نابجای مشتریان این صرافی شده است؛ دارایی‌هایی که کاربران به‌طور تصادفی به آدرس‌های کیف پول اشتباه ارسال کرده‌ بودند که درمجموع حدود سیصد بیت کوین بود. Justin Sun در مصاحبه‌ای هدفش را از خرید پولونیکس، تبدیل آن به صرافی بزرگی مانند صرافی بایننس اعلام کرد.

داستان جاستین سان و ترون

شروع فعالیت جاستین سان بر روی پروژه ترون

هنگام تحصیل در هوپان، سان به کار روی پروژه‌های خاصی ادامه داد. یکی از آن پروژه‌ها، Tron بود. در سال ۲۰۱۷، او بنیاد ترون را تأسیس کرد و از آن به عنوان پلتفرمی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین نام برد که می‌تواند بستری برای اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال باشد. این پلتفرم به موفقیت زودهنگام دست یافت؛ زیرا عرضه اولیه آن به بیش از هفتاد میلیون دلار رسید.

در آغاز، ترون روی شبکه اتریوم ساخته شد و سان معتقد بود این پلتفرم به اندازه کافی خوب است که بتواند به‌تنهایی روی بلاکچین اختصاصی خود کار کند. یک سال بعد، ترون از اتریوم به بلاک‌چین اختصاصی خود مهاجرت کرد.

در ادامه، او از بنیاد ترون برای خرید بیت تورنت (BitTorrent)، یک سرویس اشتراک فایل استفاده کرد. در سال ۲۰۱۹، ترون ارزش بازاری بیش از یک میلیارد دلار داشت و جاستین سان در حال تبدیل‌ شدن به یکی از مهم‌ترین اشخاص در حوزه ارزهای دیجیتال بود. در همین زمان، او تحصیل در هوپان را به‌پایان رساند و پایان‌نامه‌اش را درباره «تولد اینترنت غیرمتمرکز» ارائه کرد.

در سال ۲۰۲۱، جاستین سان از سمت مدیرعاملی ترون کنار رفت و به عنوان سفیر کشور گرانادا در سازمان تجارت جهانی (WTO) منصوب شد. وظیفه او تبلیغ ارزهای دیجیتال در گرانادا و رشد اکوسیستم اقتصاد دیجیتال این کشور بود.

تجربه Justin Sun در دنیای ارزهای دیجیتال کاملاً خوشایند نبوده است. در سال ۲۰۱۸، برای اولین بار، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) او را به سرقت علمی وایت پیپر در تهیه ترون متهم کرد. به‌نظر می‌رسد که وایت پیپر این رمزارز به‌شدت به دارایی‌های دیگر متکی بوده است، اما هیچ استنادی به منبع در آن وجود ندارد. البته او از صحبت مستقیم درباره اتهامات خودداری کرد و درعوض، عنوان کرد که این تقصیر افرادی است که این سند را از چینی به انگلیسی ترجمه کرده‌اند. هنوز هم خیلی از کارشناسان وایت پیپر ترون را کپی‌ای از وایت پیپر اتریوم می‌دانند.

جاستین سان در کدام ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است؟

ارزهای جاستین سان

بر اساس داده‌های پلتفرم تجزیه‌وتحلیل بلاکچین Arkham Intelligence، بزرگ‌ترین دارایی او WSTETH بوده که در اصل نمادی است که نشان‌دهنده کوین‌های ETH است. دومین دارایی بزرگ او استیبل کوین USDD است. دیگر دارایی‌های کریپتویی مهم جاستین سان شامل USDD ،BTT،TRX ،JST ،SUN، و اتریوم هستند.

جاستین علاوه‌بر‌این رمزارزها، که غالباً دارایی‌ها بومی بلاکچین ترون هستند، از مقدار کمی بیت کوین (BTC)، کامپاند (COMP)، بی‌ان‌بی (BNB)، پالیگان (MATIC)، زد آر ایکس (ZRX)، و کرو فایننس (CRV) نگهداری می‌کند.

نقل‌قول‌های مهم جاستین سان درباره ارزهای دیجیتال

از آنجا که جاستین سان از کاربران پرحاشیه و فعال پلتفرم ایکس (توییتر سابق) به‌حساب می‌آید، نقل‌قول‌های جالبی از او منتشر شده است. در ادامه، مهم‌ترین و جالب‌ترین آن‌ها را به‌اشتراک می‌گذاریم.

نقول قولی از جاستین سان مدیرعامل ترون

«در آینده، ثروتمندان آثار هنری را در خانه‌هایشان به‌رخ نمی‌کشند، بلکه آنها را به‌صورت آنلاین در معرض دید قرار می‌دهند.»

نقل قولی از justin sun خالق بلاکچین Tron

«استیبل کوین‌ها در حال تکامل هستند و به دارایی‌هایی تبدیل می‌شوند که بازدهی پایدار ایجاد می‌کنند، اما تعداد کمی این را می‌فهمند.»

«من همیشه به خودم یادآوری می‌کنم که هنگام ساخت محصولات بلاک چین روی یک منطقه خاص تمرکز نکنم. بزرگ‌ترین مزیت بلاک چین در توانایی آن در ارائه خدمات جهانی نهفته است. ما در حال توسعه محصولات با هدف خدمت به همه در سراسر جهان هستیم.»

«بزرگ فکر کنید و به افرادی که به شما حس ناکافی بودن را القا می‌کنند، گوش ندهید. زندگی بسیار کوتاه‌تر از آن است که آن را صرف افکار کوچک کنید.»

ارزش دارایی‌های جاستین سان چقدر است؟

درباره ارزش دارایی‌های جاستین سان اخبار ضدونقیض زیاد است. پلتفرم تجزیه‌وتحلیل بلاکچین Arkham Intelligence میزان دارایی‌های Justin Sun را حدود ۱/۳ میلیارد دلار تخمین می‌زند، اما به‌نظر تیم تجزیه‌وتحلیل DataWallet، دارایی خالص برآورده‌شده جاستین سان تا سال ۲۰۲۳، تقریباً چهارصد میلیون دلار است.

ثروت او در درجه اول به موفقیت او به‌عنوان یک کارآفرین در صنعت ارزهای دیجیتال، به‌ویژه نقش او به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل ترون نسبت داده می‌شود. البته این رقم با احتساب سرمایه‌گذاری‌های غیرکریپتویی جاستین سان محاسبه شده است. کیف پول منتسب به Justin Sun با آدرس 0x3ddfa8ec3052539b6c9549f12cea2c295cff5296 شناسایی می‌شود که می‌توان با پلتفرم DeBank، دارایی‌ها و ارزش آن را مشاهده کرد. در حال حاضر، این آدرس ۱۵۰ میلیون دلار دارایی کریپتویی را در خود جای داده است.

ارزهای دیجیتال نگهداری‌شده توسط سان مقدار ارزهای دیجیتال
USDD ۷۴,۶۰۸,۷۹۹ USDD
ترون (TRX) ۶۵,۳۸۶,۷۰۸ TRX
کرو فایننس (CRV) ۶,۲۲۴,۹۲۹ CRV
بیت تورنت (BTT) ۶,۸۵۱,۰۰۰,۰۰۰ BTT
اتریوم (ETH) ۵۸۲.۶۹۱ ETH
کامپوند (COMP) ۴,۱۷۷ COMP
کانوکس فایننس (CVX) ۳۷,۷۳۹ CVX
پالیگان (MATIC) ۱۴۸,۰۰۲ MATIC

صفحات جاستین سان در شبکه‌های اجتماعی

جاستین سان از کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه در پلتفرم ایکس (توییتر سابق)، به‌حساب می‌آید. Justin Sun در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند تلگرام، لینکدین، اینستاگرام، و یوتیوب نیز حساب کاربری دارد. در ادامه، آدرس صفحات جاستین را مشاهده می‌کنید:

کلام پایانی

با وجود موفقیت‌های بسیار زیاد جاستین سان در فضای استارتاپی فناوری و فعالیت‌های تأثیرگذارش در صنعت کریپتو، چهره‌ای منفور در فضای ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آید. برخی از کاربران او را به دستکاری بازار متهم می‌کنند که البته هیچ‌وقت ثابت نشده است. بعضی دیگر او را متقلب می‌دانند و به‌دلیل وایت پیپر ترون و کپی آن از وایت پیپر اتریوم، او را فریبکار قلمداد می‌کنند. البته تأثیر Justin Sun در صنعت کریپتو انکارناپذیر است و نمی‌توان از نوآوری‌های او چشم‌پوشی کرد. در این مقاله با زندگی خالق ترون، تحصیلات، و فعالیت‌های او در بازار کریپتو آشنا شدیم و ارزش دارایی‌های او را بررسی کردیم.