استاندارد TRC20 چیست؟ این استاندارد مجموعه‌ای از قوانین و مقررات برای ایجاد توکن در بلاک‌چین ترون (Tron) است. تیم توسعه‌دهنده بلاک‌چین ترون با ارائه استاندارد trc20، در تلاش بودند تا کاربران اتریوم را جذب کنند. شباهت‌هایی که بین استاندارد trc20 شبکه ترون و erc20 شبکه اتریوم وجود دارد، حاکی از آن است که هدف اصلی این پروژه جذب طرفداران اتریوم به‌سمت ترون است. بدین ترتیب، بسیاری از تریدرها تتر trc20 را به‌جای تتر erc20 انتخاب می‌کنند؛ زیرا سرعت تراکنش در این شبکه بیشتر و هزینه کارمزد آن نیز کم‌تر خواهد بود. با ما همراه باشید تا به‌طور مفصل توضیح دهیم که trc20 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

منظور از TRC20 چیست؟

استاندارد TRC20 برای ساخت و ایجاد توکن بر روی بلاکچین ترون طراحی شده است.

به‌زبان ساده، TRC-20 نوعی استاندارد برای ایجاد توکن در بلاک‌چین ترون است. TRC-20 پس از استاندارد TRC-10 و با هدف اصلاح و بهبود نواقص استاندارد قبلی راه‌اندازی شد. در این چهارچوب قوانین هوشمند، امنیت و سرعت تراکنش‌ها بهبود یافت و کارمزد تراکنش‌ها در شبکه ترون نیز کمتر شد.

استاندارد TRC20 برای رمزارزهای جدید، توکن‌ها، و برنامه‌های غیرمتمرکز قوانین خاصی را تعریف می‌کند. این قوانین سبب کاهش هزینه‌های تراکنش، افزایش امنیت، و سرعت تراکنش‌ها می‌شود و قاعده کلی و واجبی را برای توکن‌ها ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های استاندارد TRC20 چیست؟

شبکه ترون ابتدا برپایه استاندارد TRC10 فعالیت می‌کرد و امکان استفاده از قرارداد هوشمند در این استاندارد وجود نداشت. به همین دلیل، تیم توسعه‌دهنده شبکه درصدد تعریف استاندارد TRC20 برآمدند. حال که می‌دانید TRC20 چیست، بهتر است با ویژگی‌های آن نیز آشنا شوید.

زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند

تسلط بر زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) از ملزومات دانشی توسعه‌دهندگان برای توسعه قراردادهای هوشمند در شبکه ترون است. این زبان برنامه‌نویسی نوعی زبان قراردادمحور است که برای پیاده‌سازی و اجرای قراردادهای هوشمند در اکثر بلاک‌چین‌ها استفاده می‌شود.

ترون نیز از زبان‌های پایتون (Python) و سالیدیتی (Solidity) به‌عنوان زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. این موضوع سبب می‌شود تا توسعه‌دهندگان بتوانند به‌راحتی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند را روی این شبکه بسازند و اجرا کنند.

مکانیزم اجماع

مکانیزم اجماع در شبکه ترون بر پایه استیکینگ (Staking) و مبتنی بر الگوریتم گواهی اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) فعالیت می‌کند. این مکانیزم از نظر سرعت و هزینه تراکنش بسیار کارآمد است.

اما چه کسانی می‌توانند عملیات تأیید تراکنش‌ها را انجام دهند؟ توسعه‌دهندگان بلاک‌چین ترون هر چند وقت یک‌بار، از میان افرادی که بیشترین میزان ارز دیجیتال ترون (TRX) را دارند، تعدادی را انتخاب می‌کنند تا تأیید تراکنش‌ها در شبکه را بر عهده آنان بگذارند.

سرعت تراکنش (بلاک تایم و TPS)

یکی از ویژگی‌های مهم استاندارد trc20، سرعت زیاد آن در تأیید تراکنش‌هاست. این شبکه می‌تواند در هر ثانیه حداکثر دو هزار تراکنش (TPS) را پردازش کند.

همچنین سرعت تأیید بلاک‌ها نیز در این شبکه زیاد است. به‌طور میانگین، تأیید و پردازش یک بلاک در شبکه ترون، حدود سه ثانیه زمان می‌برد.

خوب است بدانید دلیل زیاد بودن سرعت پردازش تراکنش‌ها و تأیید بلاک‌ها در شبکه TRC20، بهره‌مندی آن از مدل پیشرفته الگوریتم اثبات سهام است.

ساختار آدرس

آیا می‌دانید ساختار آدرس حساب‌های کاربران در شبکه ترون با استاندارد trc20 چیست؟ آدرس حساب‌ها در این شبکه با حرف T شروع می‌شود و در ادامه آن، تعدادی حرف و عدد به‌شکل تصادفی قرار می‌گیرند. برای مثال، عبارت TNM4Fr7dY3qeo649cghSenprEw7FDoxJuT می‌تواند نمونه‌ای از آدرس در شبکه ترون باشد.

هزینه کارمزد

یکی از دلایل محبوبیت شبکه ترون و استاندارد TRC20 بین کاربران، کارمزد کم آن برای تراکنش‌هاست. کارمزد انتقال ارز دیجیتال در بستر بلا‌ک‌چین ترون در سال ۲۰۲۳ بین ۰/۰۰۰۰۰۵ تا ۰/۰۰۰۰۱ دلار متغیر بوده است.

معروف‌ترین توکن‌های TRC20 در بازار رمزارزها

پرطرفدارترین توکن هایی که با استاندارد TRC-20 روی شبکه ترون ساخته شده اند.

تعداد رمزارزهایی که بر استاندارد trc20 و بلاکچین ترون مبتنی هستند، محدود است. در ادامه، معروف‌ترین توکن‌های این فهرست را معرفی می‌کنیم.

نام توکن ارزش بازار در بستر ترون (TRC-20)
تتر (USDT) بیش از ۴۸/۸ میلیارد دلار
وینک (WIN) بیش از ۱۰۱ میلیون دلار
توکن صرافی هیوبی (HT) بیش از ۵۳ میلیون دلار
یو اس دی کوین (USDC) بیش از ۲۷۴ میلیون دلار
بیت تورنت (BTT) بیش از ۱/۲ میلیارد دلار

ارز دیجیتال تتر (USDT)

یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین استیبل کوین‌های بازار کریپتوکارنسی تتر (USDT) است. این استیبل کوین ابتدا روی بلاک‌چین اومنی (OMNI) توزیع شد، اما پس از آن، روی دیگر بلاکچین‌ها ازجمله ترون، اتریوم، سولانا، و الگوراند نیز منتشر شد.

جالب است بدانید در سال ۲۰۲۳، بیشترین حجم تراکنش‌های تتر در بستر بلاک‌چین ترون صورت گرفته است. همچنین از مجموع ۹۰ میلیارد ارز دیجیتال تتر موجود در بازار رمزارزها، حدود ۴۹ میلیارد توکن در بستر ترون عرضه شده است.

ارز دیجیتال وینک لینک

ارز دیجیتال وینک (WIN) توکن اختصاصی پلتفرم وینک لینک (WINKLink) است. این پلتفرم اولین شبکه اوراکل (Oracle) غیرمتمرکز در بلاک‌چین ترون بوده و وظیفه آن جمع‌آوری داده‌های خارجی برای قراردادهای هوشمند است. ضمن اینکه برای اجرای فرایند قرارداد هوشمند در این شبکه، خدمات امنیتی زیادی ارائه می‌دهد. WIN یکی دیگر از توکن‌های معروف TRC20 است.

توکن صرافی هیوبی (HT)

ارز دیجیتال صرافی هیوبی با نماد معاملاتی HT در بازار رمزارزها شناخته می‌شود. جالب است بدانید که جاستین سان، از مدیران صرافی هیوبی، بنیان‌گذار ترون است. توکن HT به کاربران صرافی هیوبی کمک می‌کند تا در معاملات اسپات و فیوچرز این صرافی به‌ترتیب ۲۵ و ۵ درصد تخفیف بگیرند.

ارز دیجیتال یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین (USDC) دومین استیبل کوین بازار رمزارزها از نظر مارکت کپ است. این استیبل کوین نیز نرخ برابری یک به یک با دلار آمریکا دارد و در شبکه‌های بلاک‌چین مختلف ازجمله ترون، عرضه می‌شود.

بیت تورنت

آیا با نرم افزار بیت تورنت (BitTorrent) آشنا هستید؟ این نرم‌افزار در اوایل سال ۲۰۰۰ و با هدف تسهیل اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف از طریق شبکه‌های همتا به همتا، راه‌اندازی شد. کاربران علاقه‌مند به موسیقی و فیلم، از طریق این پلتفرم می‌توانستند بدون آپلود یا دانلود فایل‌ها در یک سرور مشخص، داده‌های مدنظرشان را تبادل کنند.

سرانجام در سال ۲۰۱۹، گروه توسعه‌دهنده شبکه ترون حق این نرم‌افزار را خرید و مالک آن شد. سپس به‌منظور کسب درآمد، گسترش پروتکل، و توسعه مشارکت‌کنندگان آن، ارز دیجیتال بیت تورنت (BTT) را به‌عنوان ارز اختصاصی آن معرفی کرد. بدین ترتیب، BTT نیز یکی از توکن‌های TRC20 در بازار رمزارزها خواهد بود.

استانداردهای دیگر بلاک‌چین ترون

حال که دانستید trc20 چیست، وقت آن است که با دیگر استانداردهای بلاک‌چین ترون نیز آشنا شوید. در ادامه، این استانداردها را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

TRC10

استاندارد TRC10 قراردادهای هوشمند را پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل، ساخت توکن مبتنی بر این استاندارد بسیار آسان است. قوانین این استاندارد موارد کمی را پوشش داده و عملیات توکن‌سازی را تا حد زیادی آسان کرده است. به همین دلیل، تیم توسعه‌دهندگان شبکه ترون به فکر راه‌اندازی TRC20 افتادند.

TRC21

صدور توکن‌ غیرمثلی یا NFT در بلاک‌چین ترون شامل مجموعه‌ای از قوانین و استانداردها تحت عنوان TRC21 می‌شود. توسعه‌دهندگان با استفاده از این استاندارد، می‌توانند هر کدام از دارایی‌های ملموس دنیای واقعی را در زمینه هنر، ورزش، ملک، پوشاک، و… به NFT تبدیل کنند. هر توکن مبتنی بر استاندارد TRC21، می‌تواند آدرس خود را روی بلاک‌چین ذخیره کند.

TRC1155

استاندارد TRC1155 به‌عنوان استاندارد چند وظیفه‌ای شناخته می‌شود. تمام توکن‌های غیرقابل تعویض و توکن‌های مبادله‌ای توسط این استاندارد، در یک قرارداد هوش مصنوعی ترکیب خواهند شد. توسعه‌دهندگان از طریق این استاندارد می‌توانند توکن‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب و عملکردهای متفاوتی برای آن‌ها در بلاک‌چین ترون تعریف کنند.

شباهت و تفاوت ERC20 و TRC20 چیست؟

مقایسه شبکه TRC20 و ERC20

حال قرار است بررسی کنیم که شباهت erc20 و trc20 چیست؟ ابتدا باید گفت که قرارداد هوشمند این دو استاندارد هر دو با یک زبان برنامه‌نویسی، یعنی سالیدیتی، نوشته شده‌اند. به همین دلیل، توکن‌های ساخته‌شده در شبکه ترون با استاندارد trc20 با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارند، اما این دو استاندارد در موارد متعددی تفاوت‌ دارند که عبارت‌اند از:

مکانیزم اجماع

اصلی‌ترین تفاوت‌های erc20 و trc20 چیست؟ در شبکه اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌شود، درحالی‌که در شبکه ترون از اثبات سهام نمایندگی‌شده استفاده می‌شود.

در اتریوم هر کاربر با استیکینگ حداقل ۳۲ ارز دیجیتال ETH می‌تواند به‌عنوان ولیدیتور فعالیت کند. البته هرچه تعداد رمزارزهای استیک‌شده بیشتر باشد، شانس ولیدیتور برای موفقیت در ایجاد بلوک جدید افزایش می‌یابد، درحالی‌که در بلاک‌چین ترون، ولیدیتورها در قالب رأی‌گیری بین هولدرهای توکن TRX انتخاب می‌شوند.

سرعت تراکنش

استاندارد trc20 از الگوریتم اجماع DPoS پیروی می‌کند. به همین دلیل، سرعت آن نسبت به استاندارد erc20 در شبکه اتریوم بیشتر است. شبکه اتریوم با پیروی از الگوریتم اثبات کار در هر ثانیه، می‌تواند حداکثر سی تراکنش را پردازش کند.

اما شبکه ترون و استاندارد trc20 سرعتی ۱۳۳ برابر سریع‌تر دارد و در هر ثانیه، می‌تواند حدوداً دو هزار تراکنش را پردازش کند. همچنین میانگین زمان تأیید یک بلاک در شبکه ترون حدود سه ثانیه و در شبکه اتریوم با استاندارد erc20، چهار برابر بیشتر و معادل سیزده ثانیه است.

امنیت تراکنش

تجربه نشان داده است که امنیت تراکنش‌ها در شبکه اتریوم و با استاندارد erc20، بیشتر است. به‌ همین دلیل، در شبکه اتریوم تا حدی سرعت پردازش تراکنش‌ها نسبت به ترون کمتر است.

هزینه کارمزد تراکنش

متناسب با افزایش سرعت تأیید تراکنش‌ها در استاندارد trc20، هزینه کارمزد تراکنش‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ زیرا در یک بازه زمانی مشخص، توانایی پردازش کردن تعداد تراکنش بیشتری را دارد. به‌طور کلی، کارمزد معاملات ترون با فاصله نسبتاً زیاد، از اتریوم کمتر است.

ساختار آدرس‌ها

ساختار آدرس حساب‌های کاربران در دو استاندارد trc20 و erc20 متفاوت است. در شبکه اتریوم و استاندارد erc20، آدرس‌ها با دو حرف 0x شروع می‌شوند و بعد از آن، تعدادی حرف و عدد به‌شکل تصادفی قرار می‌گیرند، اما این پیشوند در شبکه ترون به جای 0X، فقط شامل حرف T می‌شود.

شباهت و تفاوت BEP20 و TRC20 چیست؟

آشنایی با استاندارد BEP20 نیز خالی از لطف نخواهد بود. این استاندارد مخفف عبارت Binance Smart Chain Evolution Proposal است و به‌عنوان استاندارد بلاک‌چین بایننس اسمارت چین نیز شناخته می‌شود.

هدف آن نیز در ایجاد بلاک با سرعت بیشتر و کارمزد کمتر خلاصه می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت اصلی‌ترین شباهت دو استاندارد BEP20 و TRC20 در هدف آن‌ها و زبان برنامه‌نویسی مشترکشان مشاهده می‌شود. تفاوت‌های این دو استاندارد نیز عبارت‌اند از:

  • سرعت انجام تراکنش‌ها و تأیید بلاک‌ها در استاندارد trc20 بیشتر از BEP20 است؛
  • هزینه کارمزد تراکنش‌ها در استاندارد trc20 کمتر از BEP20 است؛
  • استاندارد BEP20 از الگوریتم اجماع اثبات اعتبار سهام (PoSA) بهره‌مند است و استاندارد TRC20 مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) است؛
  • تعداد ارزهای دیجیتال مبتنی بر استاندارد BEP20 به‌مراتب بیشتر است.

راهنمای ایجاد توکن TRC20

این فرایند شامل چهار مرحله کلی تحت عنوان تحقیق، آماده‌سازی، توسعه، و راه‌اندازی می‌شود. مرحله سوم آن (توسعه و طراحی) نسبت به مراحل دیگر سخت‌تر و پیچیده‌تر است و به تعیین ویژگی‌های فنی توکن و پروژه اختصاص دارد.

راه اصلی ساخت توکن TRC20 در استفاده از توکن‌ساز داخلی ترون است. مراحلی که باید در این روش طی کنید، عبارت‌اند از:

  • طراحی قرارداد هوشمند بر اساس استانداردها و استراتژی‌های کسب‌وکار خود؛
  • کدنویسی آدرس قرارداد هوشمند؛
  • مراجعه به سایت ترون اسکن با آدرس Tronscan.org؛
  • وصل کردن کیف پول خود به سایت ترون اسکن؛
  • انتخاب گزینه Token Track در منو کشویی شبکه ترون؛
  • انتخاب گزینه Create Token؛
  • وارد کردن مشخصه‌های اصلی توکن مثل نام، نماد، زمان قفل و باز شدن، عرضه کل و…؛
  • انتخاب گزینه تأیید پس از بررسی مجدد ویژگی‌های واردشده؛
  • مشاهده نام توکن ساخته‌شده در کیف پول ارز دیجیتال شما.

همچنین برای انتقال، مبادله، و معامله توکن‌های trc20، قوانین مشخصی وجود دارد که شش مورد از آن‌ها واجب و سه مورد دیگر اختیاری است.

هزینه ایجاد توکن trc20 در شبکه ترون

این هزینه به موارد متعددی مثل مشخصه‌های اصلی توکن، نحوه توزیع، میزان عرضه و تقاضا، جزئیات طراحی، خدمات پس از عرضه توکن، تیم پشتیبانی، و… بستگی دارد. بنابراین، نمی‌توان قیمت دقیق و واحدی برای ساخت توکن مبتنی بر شبکه ترون تعیین کرد. در حال حاضر، هزینه ایجاد توکن TRC20 حدود ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است.

بهترین کیف پول‌های TRC20

معرفی بهترین کیف پول هایی که از TRC20 پشتیبانی می کنند.

متناسب با محدودیتی که توکن‌های trc20 دارند، ممکن است تعداد کیف پول‌های سازگار با این استاندارد نیز نسبتاً کم باشد. در جدول زیر، چهار مورد از بهترین کیف پول‌های trc20 را معرفی کرده‌ایم.

نام کیف پول نوع
تراست والت (Trust Wallet) نرم‌افزاری (نسخه موبایل برای اندروید و IOS) و غیرحضانتی
اکسودوس (Exodus) نرم‌افزاری (نسخه دسکتاپ با سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، و لینوکس و نسخه موبایل برای اندروید و IOS) و غیرحضانتی
کوینومی (Coinomi) نرم‌افزاری (نسخه دسکتاپ با سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، و لینوکس و نسخه موبایل برای اندروید و IOS) و غیرحضانتی
اتمیک والت (Atomic Wallet) نرم‌افزاری (نسخه دسکتاپ با سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، و لینوکس و نسخه موبایل برای اندروید و IOS) و غیرحضانتی

کلام پایانی

در این مقاله به تعریف استاندارد trc20، ویژگی‌های، و تفاوت‌های آن با استاندارد erc20 پرداختیم. استاندارد TRC20 باعث شده است تا ترون به یکی از مهم‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین در بازار کریپتوکارنسی تبدیل شود و روزانه حدود هفت میلیارد تراکنش را پردازش کند. با توجه به سرعت زیاد و کارمزد کم، پیشنهاد می‌کنیم برای انتقال تتر در صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال همواره شبکه ترون (TRC-20) را در اولویت قرار دهید.