درآمد غیرفعال (Passive) یکی از روش‌های محبوب کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال است. روش‌های مختلفی برای ایجاد یک جریان درآمدی غیرفعال در دنیای دیفای (DeFi) وجود دارد که توکن انعکاسی یا توکن بازتابی (Reflection Token) یکی از آن‌هاست. توکن‌های انعکاسی به هولدرها این امکان را می‌دهند که بدون انجام معامله، از نگهداری ارزهای دیجیتال خود سود کسب کنند. در این مقاله از کلینیک سرمایه، قصد داریم بیشتر با توکن‌های انعکاسی آشنا شویم و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کنیم. اگر دوست دارید با معروف‌ترین توکن‌های انعکاسی و نحوه کسب سود از آن‌ها آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

توکن انعکاسی چیست؟ (Reflection Token)

توکن انعکاسی یا توکن بازتابی (Reflection Token)، که با عنوان توکن‌های پاداش نیز شناخته می‌شوند، نوعی ارز دیجیتال هستند که می‌توان با نگهداری آن‌ها در کیف پول، درآمد کسب کرد. در سیستم پاداش‌دهی توکن‌های انعکاسی، هولدرها می‌توانند بدون نیاز به انجام کار خاصی و صرفاً با نگه داشتن توکن‌ها، پاداش کسب کنند و جریان درآمد غیرفعالی برای خود داشته باشند.

تفاوت اصلی درآمد توکن‌های انعکاسی با روش‌های دیگر کسب درآمد غیرفعال مثل استیکینگ، در این است که لازم نیست توکن‌های خودتان را برای مدت زمان مشخصی قفل کنید. توکن انعکاسی بخشی از کارمزدهای جمع‌آوری شده را به‌عنوان پاداش به هولدرها می‌پردازد. به همین دلیل، هر زمان تراکنشی انجام می‌شود، بر اساس قواعدی که به‌کمک قرارداد هوشمند پیاده‌سازی شده است، بخشی از کارمزدها به هولدرها و صاحبان توکن‌ها پرداخت می‌شود.

توکن‌های انعکاسی چگونه کار می‌کنند؟

نحوه کار توکن انعکاسی

نوسان قیمت در بازار ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است. به همین دلیل، بسیاری از تریدرها سعی می‌کنند با انجام معاملات متعدد، در کوتاه‌مدت از آن سود کسب کنند. به‌ازای انجام هر یک از این معاملات، مبلغی به‌عنوان کارمزد از طرفین معامله کسر می‌شود.

این کارمزد مصارف مختلفی دارد که بخشی از آن به‌عنوان پاداش به هولدرهای آن توکن پرداخت می‌شود. در واقع، هولدرهای یک توکن بازتابی می‌توانند فقط با نگهداری آن توکن در کیف پول ارز دیجیتال خود، بخشی از کارمزدهای تجمع یافته را به‌عنوان پاداش دریافت کنند. با کمک قراردادهای هوشمند، شفاف و سریع بودن فرایند توزیع پاداش تضمین می‌شود.

مزایای توکن بازتابی چیست؟

توکن‌های بازتابی یا انعکاسی مزایای مختلفی برای پلتفرم‌های صاحب توکن بومی و سرمایه‌گذاران دارند. هم سرمایه‌گذاران باتجربه و هم افرادی که تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند، می‌توانند از مزایای توکن انعکاسی بهره‌مند شوند. از مهم‌ترین مزایای توکن بازتابی یا انعکاسی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تثبیت ارزش بازار

از مزایای توکن‌های انعکاسی برای بازار ارزهای دیجیتال، تشویق سرمایه‌گذاران به نگهداری توکن‌ها به‌جای فروختن آن‌هاست. نگهداری توکن‌ها موجب می‌شود خروج دارایی‌ها کمتر شود و درنتیجه، ارزش بازار ارزهای دیجیتال ثبات بیشتری داشته باشد. ثبات بیشتر بازار امکان سرمایه‌گذاری‌های سنگین‌تر و درنتیجه، رشد قیمت خود توکن بازتابی را نیز فراهم می‌سازد.

ایجاد درآمد غیرفعال

ترید کردن یکی از روش‌های مرسوم برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است، اما معایب و محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد. تریدرها برای کسب سود باید دائماً در جریان بازار قرار داشته باشند و به‌دنبال فرصت‌های معاملاتی مناسب بگردند، اما توکن‌های انعکاسی امکان ایجاد یک جریان درآمدی غیرفعال را بدون نیاز به بررسی دائمی بازار فراهم می‌کنند. هولدرهای یک توکن بازتابی می‌توانند بدون تحمل استرس‌های ترید کوتاه‌مدت، با نگهداری دارایی‌های خود به‌صورت غیرفعال درآمد داشته باشند.

بدون نیاز به دانش تخصصی

مزیت دیگری که توکن انعکاسی دارد این است که برای نگهداری آن لازم نیست به مهارت‌های خرید و فروش، تحلیل تکنیکال یا قواعد استیکینگ، و غیره مسلط باشید. از طرفی، برای کسب درآمد از طریق استیکینگ، در بعضی پلتفرم‌ها باید توکن‌ها را به‌مدت مشخصی نگه دارید، اما در توکن‌های انعکاسی این‌گونه نیست. توکن انعکاسی به هولدرها این امکان را می‌دهد که با خرید آن‌ها بدون هیچ پیچیدگی خاصی، پاداش دریافت کنند.

توزیع آنی پاداش

در استیکینگ یا روش‌های دیگر کسب درآمد غیرفعال از ارز دیجیتال، گاهی لازم است کاربران مدت زیادی دارایی‌های خود را نگه دارند تا مشمول دریافت پاداش شوند. همچنین گاهی لازم است استخر نقدینگی به حد مشخصی برسد تا امکان پرداخت پاداش وجود داشته باشد. در توکن‌های انعکاسی این مشکلات وجود ندارد و به‌لطف قابلیت‌های قراردادهای هوشمند، پاداش‌ها به‌صورت آنی تولید و توزیع می‌شوند.

معایب توکن انعکاسی چیست؟

معایب توکن انعکاسی

توکن انعکاسی در کنار مزایایی که ارائه می‌کند، معایب و محدودیت‌هایی نیز دارد. از معایب توکن انعکاسی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

مالیات تراکنش

هر زمان که توکن‌های انعکاسی خرید و فروش می‌شوند، درصدی از کل معامله به‌عنوان مالیات محاسبه و از حساب طرفین کسر می‌شود. به‌عبارتی، خریداران حتی در خرید اول خود نیز باید مبلغی را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. درنتیجه، برای جبران این مبلغ و سربه‌سر شدن قیمت، باید مدت بیشتری توکن‌های خود را نگه دارند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری روی توکن‌های انعکاسی معمولاً با دید بلندمدت انجام می‌شود.

پتانسیل زیاد کلاهبرداری

با اینکه توکن‌های انعکاسی از قراردادهای هوشمندی مثل قراردادهای اتریوم استفاده می‌کنند، در حال حاضر روی صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) عرضه می‌شوند و به همین دلیل، امکان کلاهبرداری و از دست رفتن سرمایه کاربران وجود دارد.

برای مثال، در روش کلاهبرداری راگ پول (Rug Pull)، شخص یا گروهی که توکن را توسعه داده‌اند، کل دارایی‌ها را برمی‌دارند و پس از فروش آن‌ها، ناپدید می‌شوند. به‌دلیل چنین مواردی، ممکن است سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای نگهداری حجم عظیمی از توکن‌های انعکاسی داشته باشند.

کسب پاداش بر اساس حجم معامله

وقتی یک توکن انعکاسی بومی خرید و فروش می‌شود، طرفین معامله باید مبلغی را برای انجام معامله بپردازند که پاداش هولدرها نیز از همین مبلغ تأمین می‌شود. درنتیجه، هرچه حجم معاملات زیادتر باشد، پاداش بیشتری نصیب هولدرها خواهد شد. اگر حجم معامله کم باشد، سهم هولدرها نیز کاهش می‌یابد و این موضوع ممکن است انگیزه سرمایه‌گذاری روی توکن انعکاسی را کمتر کند.

معروف‌ترین توکن‌های انعکاسی در بازار کریپتوکارنسی

برای اینکه سود خوبی از توکن‌های انعکاسی داشته باشید، باید توکن مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. مالیاتی که برای تراکنش پرداخت می‌کنید، ساختار سیستم توزیع پاداش، حجم معامله، و غیره، همگی در سودی که درنهایت نصیب شما می‌شود، تأثیر دارد. در جدول زیر می‌توانید معروف‌ترین توکن‌های انعکاسی بازار ارزهای دیجیتال را ببینید.

نام ارز دیجیتال مارکت کپ (دلار) قیمت فعلی (دلار) فاصله از سقف قیمت (درصد)
سیف مون ۲/۹۸ میلیون دلار ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۵۳۱۳ دلار ۹۹/۹۶- درصد
بیبی فلوکی ۴۳۰ هزار دلار ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۴۳۰۱ دلار ۹۷/۱۵- درصد
فلای پیپر ۱۴/۴۲ هزار دلار ۰/۰۰۰۰۳۴۸۵ دلار ۹۹- درصد
ماینرز دیفای ۲۳۰ هزار دلار ۰/۰۰۰۰۲۲۱۵ دلار ۹۵/۳- درصد

سیف مون (SAFEMOON)

ارز دیجیتال سیف مون (SAFEMOON) یکی از توکن‌های مشهور دیفای است که به ساختار توکنومیک منحصربه‌فرد خود شهرت دارد. سیف مون توسعه قابلیت‌ها و پروژه‌های جدیدی مثل مبادله توکن غیرمثلی (NFT)، پروژه‌های خیریه، و اپلیکیشن‌های آموزش ارز دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده است.

این ارز دیجیتال بخشی از کارمزد تراکنش‌های خرید و فروش توکن را به‌عنوان پاداش به هولدرها پرداخت می‌کند. به همین دلیل، توکن انعکاسی محسوب می‌شود. این پاداش می‌تواند تا میانگین سود سالانهٔ ۸۰ درصد هم برسد که در مقایسه با بسیاری از حساب‌های سنتی، رقم زیادی به‌حساب می‌آید.

بیبی فلوکی (BABYFLOKI)

ارز دیجیتال بیبی فلوکی (BABYFLOKI) در سپتامبر ۲۰۲۱، با هدف متحول کردن صنعت میم کوین‌ها به بازار عرضه شد. این میم کوین با الهام از دوج کوین توسعه داده شده است و سعی دارد پلتفرم جذاب و سرگرم‌کننده‌ای برای علاقه‌مندان ارز دیجیتال فراهم کند.

این توکن در ازای تراکنش‌های خرید و فروش، مبلغی مالیات دریافت می‌کند و ۲ درصد آن را در قالب دوج کوین (DOGE) به‌عنوان پاداش به هولدرها می‌پردازد. البته حجم تراکنش‌های روزانه بیبی فلوکی کاهش چشمگیری داشته است و خرید آن ریسک زیادی دارد.

فلای پیپر (STICKY)

ارز دیجیتال فلای پیپر با نام اختصاری «STICKY»، با عرضه کل پانصد میلیون، یکی دیگر از توکن‌های انعکاسی محسوب می‌شود. این توکن قابلیت مینت کردن ندارد و ۴ درصد از مبلغ هر تراکنش را به‌عنوان پاداش به هولدرهای توکن می‌پردازد.

همچنین ۲ درصد از هر تراکنش را به‌مدت نامحدود در آدرس قرارداد ذخیره می‌کند. در حال حاضر، حجم معاملات روزانه فلای پیپر نزدیک به صفر است. به همین دلیل، خرید آن ریسک بسیار زیادی دارد.

ماینرز دیفای (MINERS)

ارز دیجیتال ماینرز دیفای با نام اختصاری «MINERS»، با قابلیت‌هایی مثل شفافیت و کارمزد کم تراکنش‌ها به بازار عرضه شد. این توکن برای ماینینگ بیت کوین با انرژی‌های پاک کاربرد دارد. ماینرز دیفای نیز از توکن‌های انعکاسی محسوب می‌شود و در ازای نگهداری توکن‌ها، به هولدرهای آن پاداش می‌دهد. به‌دلیل حجم معاملات روزانه بسیار کم ماینرز دیفای، خرید آن ریسک بسیار زیادی دارد.

آیا سرمایه‌گذاری در توکن بازتابی سودآور است؟

سرمایه گذاری در توکن های انعکاسی

تعیین ارزش خرید توکن‌های انعکاسی به عوامل مختلفی بستگی دارد و اگر قصد سرمایه‌گذاری در آن‌ها را دارید، باید سنجیده عمل کنید. از مهم‌ترین عوامل و شرایطی که باید هنگام خرید توکن بازتابی مدنظر داشته باشید، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

توکنومیک و تداوم‌پذیری

در اولین قدم، توکنومیک و مشخصات توکن انعکاسی را بررسی کنید. در این بررسی، به عواملی مثل درصد توزیع کارمزدها، عرضه کل توکن، و نرخ تورم توجه کنید. در یک مدل توکنومیک مناسب، باید بین پاداش دادن به هولدرها و اطمینان از تداوم بلندمدت توکن تعادل برقرار باشد.

نوسانات بازار

قیمت توکن‌های انعکاسی نیز مثل سایر ارزهای دیجیتال نوسان بسیار زیادی دارد. نوسان زیاد می‌تواند هم سود و هم ضررهای هنگفتی را به‌دنبال داشته باشد. پیش از سرمایه‌گذاری در توکن‌های انعکاسی، باید میزان تحمل ریسک خودتان را مشخص کنید و بر اساس نوسانات قیمتی توکن انعکاسی، درباره خرید آن تصمیم بگیرید.

کاربردهای توکن

هنگام انتخاب توکن انعکاسی به کاربردهای واقعی آن توجه داشته باشید. بررسی کنید که توکن و پروژه مربوط به آن قرار است چه مسئله‌ای را حل کنند یا قابلیت منحصربه‌فرد آن در مقایسه با سایر ارزها چیست. توکن‌هایی که برای حل مشکلات دنیای واقعی کاربرد داشته باشند، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت باشند.

با در نظر گرفتن این موارد و مطالعه وایت پیپر، نقشه راه، تیم توسعه‌دهنده، و غیره، می‌توانید توکن انعکاسی مناسب خود را انتخاب کنید. تعداد توکن‌های انعکاسی در بازار بسیار زیاد است و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها ریسک زیادی دارد. درصورتی‌که وضعیت توکن و پروژه، تیم توسعه، اهداف بلندمدت، و… آن مبهم است یا حجم معاملات کمی دارد، احتمال جعلی بودن آن نیز بیشتر است و ارزش ریسک کردن روی سرمایه را ندارد.

سخن پایانی

توکن‌های انعکاسی یا بازتابی شاید روی کاغذ گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد غیرفعال باشند، اما در عمل، شرایط کمی پیچیده‌تر است و باید از محدودیت‌های موجود نیز آگاه باشید. توکن انعکاسی در کنار مزایایی که برای بازار و سرمایه‌گذاران فراهم می‌سازد، ریسک‌های بالقوه‌ای نیز به‌همراه دارد. پیش از خرید توکن انعکاسی، حتماً شرایط آن را به‌دقت بررسی کنید و از خرید توکن‌های پرریسک بپرهیزید.