در بازار ارزهای دیجیتال، استراتژی‌های مختلفی برای کسب سود وجود دارد. هر کسی باید بسته به شرایط و ویژگی‌های شخصیتی خود، استراتژی مناسب را انتخاب کند. یکی از استراتژی‌های محبوب میان تریدرها، استراتژی ترید روزانه (Day Trading Strategy) است. در این مقاله از کلینیک سرمایه قصد داریم ارزهای مناسب این استراتژی را بررسی کنیم و با بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه آشنا شویم. اگر دوست دارید با بهترین ارزهای دیجیتال برای ترید روزانه آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

استراتژی ترید روزانه چیست؟

استراتژی ترید روزانه یکی از استراتژی‌های کوتاه‌مدت است که در بازارهای مالی مختلف کاربرد دارد. در این روش، تریدرها خرید و فروش ارز دیجیتال خود را در همان روز انجام می‌دهند و معاملات را تا روزهای آینده باز نگه نمی‌دارند. معمولاً در این استراتژی، تریدرها از نوسان‌های سریع و کوتاه‌مدت قیمت، به‌دنبال کسب سود هستند و دید بلندمدت ندارند. طبیعتاً، به‌دلیل نوسان‌های زیاد، این استراتژی با سود احتمالی بیشتر و همچنین ریسک زیاد همراه خواهد بود.

مزایا و معایب ترید روزانه ارز دیجیتال

استراتژی ترید روزانه نیز مثل تمام استراتژی‌های معامله ارز دیجیتال، مزایا و معایبی دارد و باید بر اساس شرایط خود، آن‌ها را ارزیابی کنید.

از مزایای اصلی ترید روزانه ارز دیجیتال، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • احتمال کسب سودهای بیشتر نسبت به زمان صرف‌شده؛
  • انعطاف‌پذیری زیاد و امکان تبدیل آن به شغل روزانه؛
  • سرعت زیاد و بدون نیاز به انتظار طولانی‌مدت برای سود؛
  • عدم ریسک باز ماندن معاملات در طول شب.

در کنار این مزایا، استراتژی ترید روزانه با معایب و محدودیت‌هایی نیز همراه است. از نقاط ضعف این استراتژی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نیاز به سرمایه زیاد برای کسب سود مناسب در بازه کوتاه؛
  • نوسانات و ریسک زیاد در مقایسه با استراتژی‌های بلندمدت؛
  • امکان از دست رفتن سرمایه در صورت رعایت نکردن اصول مدیریت ریسک؛
  • نیاز به کنترل احساسات و داشتن نظم و انضباط زیاد؛
  • نیاز به تمرکز زیاد و زمان‌بر و استرس‌زا بودن؛
  • زیاد شدن کارمزد معاملات پیاپی.

چگونه بهترین ارز دیجیتال برای ترید روزانه را انتخاب کنیم؟

استراتژی ترید روزانه می‌تواند سود زیادی داشته باشد، اما یکی از شاخصه‌های مهم آن، انتخاب رمز ارز مناسب برای ترید روزانه است. به‌منظور انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای ترید روزانه، باید به این موارد توجه کنید:

میانگین حجم معاملات روزانه

یکی از نکات مهم در انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای ترید روزانه، میانگین حجم معاملات آن در روز است. از آنجا که در این استراتژی باید روی کسب سود از نوسان‌های قیمت در کوتاه مدت تمرکز داشته باشید، باید ارزی را انتخاب کنید که حجم معاملات و درنتیجه نقدشوندگی آن زیاد باشد تا معاملات شما به‌صورت آنی انجام شود.

مارکت کپ ارز دیجیتال

مارکت کپ (Market Cap) نشان‌دهنده ارزش کل یک ارز دیجیتال در بازار است. مارکت کپ بالا معمولاً نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران  از آن ارز دیجیتال استقبال بیشتری کرده‌اند و احتمال اینکه بتوان در ترید روزانه نیز از آن کسب سود کرد، بیشتر خواهد بود.

عمق بازار ارز دیجیتال

عمق بازار (Market Depth) یکی از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال است که نشان می‌دهد بازار، بدون تأثیر زیاد در قیمت، تا چه حد توانایی انجام سفارش‌های نسبتاً بزرگ را دارد. برای استراتژی ترید روزانه، باید ارزهایی با عمق بازار بالا انتخاب کنید تا مطمئن باشید سفارش‌هایتان به‌سرعت انجام می‌شوند.

نوسانات قیمت

از آنجا که در استراتژی ترید روزانه فرصت زیادی برای باز نگهداشتن معامله وجود ندارد، توجه به نوسانات قیمت اهمیت زیادی دارد. اگر نوسان‌ها بیش از حد بالا باشد، ممکن است ریسک از دست رفتن سرمایه شما را به‌همراه داشته باشد. از طرفی، اگر نوسان‌های قیمت کم باشند، فرصت‌های معاملاتی کمی برای شما به‌وجود می‌آید و امکان کسب سود شما نیز کاهش پیدا می‌کند.

بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه

بیت کوین

بیت کوین به دلیل نقدشوندگی بالا یکی از گزینه های مناسب برای ترید روزانه است.

بیت کوین (BTC) اولین و بزرگ‌ترین ارز در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. بیت کوین یکی از باثبات‌ترین و قابل‌اعتمادترین ارزهای دیجیتال و برای استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مناسب است. مارکت کپ بیت کوین در حال حاضر بیش از ۸۲۶ میلیارد دلار و حجم معاملات آن در هر روز بیش از ۱۹/۶ میلیارد دلار است و به همین دلیل، نقدشوندگی بسیار زیادی دارد.

اتریوم

اتریوم به دلیل محبوبیت بین معامله گران یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سود روزانه است.

اتریوم (ETH) دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار محسوب می‌شود و مارکت کپ آن در حال حاضر حدود ۲۷۰ میلیارد دلار است. اتریوم بستری برای توسعه بسیاری از ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) بسیار زیادی روی بلاک‌چین آن توسعه داده شده است. اتریوم نیز به‌دلیل نقدشوندگی بالا، از گزینه‌های محبوب تریدرها برای معاملات روزانه است و روزانه بیش از ده میلیارد دلار معامله می‌شود.

بایننس کوین

بایننس کوین یکی از 5 رمز ارز برتر بازار محسوب می شود که میتوان بصورت روزانه ترید کرد.

بایننس کوین (BNB) ارز دیجیتال بومی بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، یعنی صرافی بایننس (Binance) است. این ارز دیجیتال با مارکت کپ ۳۷/۵ میلیارد دلاری خود، بیشتر برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس و مشارکت در فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) کاربرد دارد. بایننس کوین معمولاً در آمار کوین مارکت کپ بین پنج ارز دیجیتال برتر جهان قرار دارد و حجم معاملات روزانه آن بیش از ۷۵۲ میلیون دلار است.

ریپل

ریپل جزو ده رمز ارز برتر جهان است که جزو گزینه های ترید روزانه در بین معامله گران است.

ریپل (XRP) یکی از ارزهای دیجیتال مقیاس‌پذیر و سریع محسوب می‌شود که تمرکز اصلی خود را روی پرداخت‌های بین‌المللی قرار داده است. ارز دیجیتال ریپل را کمپانی «Ripple Labs» توسعه داده و مارکت کپ آن در حال حاضر ۳۳/۷ میلیارد دلار است. ریپل در حال حاضر جزو ده ارز دیجیتال برتر جهان است و روزانه بیش از ۱/۴ میلیارد دلار معامله می‌شود.

سولانا

سولانا به دلیل داشتن روند صعودی و حجم معاملات بالا جزو ارز های دیجیتال مناسب برای ترید و سود روزانه است.

سولانا (SOL) در مقایسه با ارزهای نام‌برده، نسبتاً جدید است و به‌دلیل مقیاس‌پذیری زیاد و توان عملیاتی خود در تراکنش‌ها، محبوبیت زیادی دارد. سولانا بر اساس مکانیزم‌های اجماع اثبات تاریخچه (PoH) و اثبات سهام (PoS) کار می‌کند و مارکت کپ آن در حال حاضر بیش از ۳۲/۹ میلیارد دلار است. سولانا معمولاً در فهرست ده ارز دیجیتال بزرگ جهان قرار دارد و حجم معاملات روزانه آن بیش از ۲/۹ میلیارد دلار در روز است.

دوج کوین

دوج کوین به دلیل نوسانات بالا و حجم نقدینگی جزو ارزهای محبوب برای معاملات روزانه است.

دوج کوین (DOGE) از میم کوین‌های مشهور بازار ارزهای دیجیتال است که بیشتر شهرت خود را مدیون شبکه‌های اجتماعی است. این ارز دیجیتال حدود ۱۳/۵ میلیارد دلار مارکت کپ دارد و بسیاری از تریدرها برای نوسان‌گیری آن را انتخاب می‌کنند. بر اساس آمار کوین مارکت کپ، دوج کوین هم توانسته است جای خود را میان ده ارز دیجیتال بزرگ جهان باز کند و در حال حاضر، حجم معاملات روزانه آن بیش از ۶۱۸ میلیون دلار است.

چگونه ترید روزانه ارزهای دیجیتال را آغاز کنیم؟

برای شروع ترید روزانه ارزهای دیجیتال، باید مراحل زیر را قدم‌به‌قدم انجام دهید و با آمادگی کامل وارد بازار شوید تا بتوانید معاملات سوددهی داشته باشید:

۱. تدوین ستاپ معاملاتی

در اولین قدم، باید برای خودتان ستاپ معاملاتی تهیه کنید. در ستاپ معاملاتی مشخص می‌کنید که قرار است چه ارز دیجیتالی را در چه تایم فریمی معامله کنید. همچنین حد سود و حد ضرر مورد انتظارتان را مشخص می‌کنید تا هنگام معاملات از واکنش‌های هیجانی و تریدهای احساسی جلوگیری کنید.

۲. انتخاب ارزهای دیجیتال برای ترید روزانه

ارز دیجیتالی که برای ترید روزانه انتخاب می‌کنید، باید نقدشوندگی زیادی داشته باشد تا معاملات شما به‌صورت آنی انجام شود. از انتخاب ارزهای دیجیتال ناشناخته یا با نوسان‌های بیش از حد خودداری کنید؛ چراکه ممکن است موجب از دست رفتن سرمایه شما شود. از شاخص‌های مختلفی که می‌تواند در انتخاب یک ارز دیجیتال مناسب تأثیر داشته باشد، می‌توان به مارکت کپ و میانگین حجم معاملات روزانه اشاره کرد.

۳. انتخاب صرافی ارز دیجیتال

بعد از اینکه رمزارز مناسب برای ترید روزانه را انتخاب کردید، باید صرافی مناسبی برای ترید انتخاب کنید. صرافی‌های ایرانی و خارجی زیادی برای ترید روزانه ارز دیجیتال وجود دارد. یکی از بهترین صرافی‌ها برای این کار، صرافی بینگ ایکس (Bingx) است.

این صرافی خارجی برخلاف بسیاری از صرافی‌ها، محدودیتی برای کاربران ایرانی ندارد و حتی بدون احراز هویت هم امکان برداشت روزانه تا پنجاه هزار دلار را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. حجم معاملات این صرافی در هر روز بیش از هفت میلیارد دلار است.

کارمزدهای رقابتی، امکان استفاده از کپی تریدینگ، انجام معاملات با کمک ربات تریدینگ، و غیره از امکانات کلیدی صرافی بینگ ایکس است. با کمک مقاله آموزش صرافی بینگ ایکس، می‌توانید به‌راحتی در این صرافی ثبت نام کنید و معاملات روزانه خود را انجام دهید.

۴. شروع معامله‌گری روزانه

بعد از اینکه ستاپ معاملاتی و صرافی مدنظرتان را انتخاب کردید، می‌توانید ترید روزانه را آغاز کنید. با کمک دانش تحلیل تکنیکال و ابزارهایی که در اختیار دارید، سعی کنید نقاط ورود و خروج معاملات را به‌نحوی انتخاب کنید که سود بهینه‌ای را نصیب شما کند. نظم و انضباط در معامله‌گری روزانه اهمیت زیادی دارد. بنابراین، منظم بودن را در اولویت قرار دهید و به استراتژی‌های خود پایبند بمانید.

۵. تهیه ژورنال معاملاتی

یکی از مراحل مهمی که بسیاری از تریدرهای تازه‌کار در انجام آن سهل‌انگاری می‌کنند، نوشتن ژورنال معاملاتی است. در ژورنال معاملاتی باید علت باز کردن یک معامله، زمان باز کردن معامله و قیمت آن، و همچنین زمان و قیمت بستن معامله را یادداشت کنید. نوشتن ژورنال معاملاتی کمک می‌کند تا معاملات خودتان را رصد کنید، از معاملات هیجانی بپرهیزید، و دائماً در حال بهبود استراتژی خود باشید.

نکات مهم درباره انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه

زمانی که ارز دیجیتال مناسب برای ترید روزانه را انتخاب کردید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا در شروع کار، ریسک ضررهای احتمالی را به‌حداقل برسانید.

شروع ترید روزانه با سرمایه کم

از آنجا که ترید روزانه ریسک زیادی دارد، برای شروع سعی کنید فقط بخشی از سرمایه خود را وارد معامله کنید. با این کار احتمال از دست رفتن سرمایه را به‌حداقل می‌رسانید و برای سنجش استراتژی معاملاتی خود فرصت کافی خواهید داشت. با افزایش مهارت و تجربه، به‌تدریج سرمایه بیشتری را وارد بازار کنید و به دنبال سودهای بیشتر باشید.

رعایت اصول مدیریت ریسک

مدیریت ریسک و سرمایه از مهم‌ترین اصول معامله در بازارهای مالی مختلف ازجمله بازار ارزهای دیجیتال است. اگر ریسک معاملات را کنترل نکنید و بدون مدیریت سرمایه برای معامله اقدام کنید، احتمال ضرر و حتی از دست رفتن کل سرمایه شما بسیار زیاد خواهد بود. پایبندی به اصول مدیریت ریسک، مانع معاملات احساسی و واکنش به حرکات ناگهانی قیمت می‌شود.

توجه به اخبار ارزهای دیجیتال

در استراتژی ترید روزانه به‌دلیل زیاد بودن نوسان‌ها، باید مراقب حرکات ناگهانی قیمت باشید. یکی از موارد تأثیرگذار در نوسان‌های شدید، اخباری است که درباره ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. اگر به‌صورت روزانه ترید می‌کنید، حتماً به اخبار ارزهای دیجیتال نیز توجه کنید و در زمان‌هایی که احتمال می‌دهید نتوان نوسان‌ها را پیش‌بینی‌ کرد، ترید نکنید.

تسلط به ابزارهای تحلیل تکنیکال

برای اینکه ریسک سیگنال‌های کاذب را کم کنید، در کنار روش تحلیلی خود از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید. ترکیب ابزارهای تحلیل تکنیکال و گرفتن تأییدیه‌های مختلف پیش از ورود به معامله، به شما کمک می‌کند تا احتمال ضرردهی را به حداقل برسانید. سعی کنید پیش از استفاده از یک ابزار تحلیل تکنیکال مثل اندیکاتور، با نحوه عملکرد آن آشنا شوید تا بتوانید در جای مناسب از قابلیت‌های آن استفاده کنید.

تمرین روی حساب دمو

اگر تازه به دنیای ارزهای دیجیتال پا گذاشته‌اید و برای ترید روزانه تجربه کافی ندارید، می‌توانید از حساب دمو یا تمرینی استفاده کنید. حساب تمرینی اجازه می‌دهد تا بدون ریسک کردن روی سرمایه خودتان، شرایط واقعی بازار را تجربه کنید. با کمک حساب دمو، پیش از انجام معاملات واقعی با شرایط بازار آشنا می‌شوید، استراتژی معاملاتی خودتان را تست می‌کنید، و آن را بهبود می‌بخشید.

کلام پایانی

در این مقاله بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه را معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم برای معاملات روزانه حداکثر روی دو ارز دیجیتال تمرکز کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید. تحلیل تکنیکال چندین نمودار قیمت ارز دیجیتال کار آسانی نیست. آیا شما نیز ترید روزانه ارزهای دیجیتال را تجربه کرده‌اید؟ به‌ نظر شما، رمزارز مناسب برای ترید روزانه چیست؟