تا امروز صرافی‌های ایرانی و خارجی مختلفی راه‌اندازی شده‌اند که هریک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. پیش از این، در مقالهٔ بهترین صرافی‌های ایرانی با صرافی‌های برتر ایرانی در حوزه ارز دیجیتال آشنا شدیم. در این مقاله از کلینیک سرمایه، قصد داریم یکی از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال با نام کراکن (Kraken) را معرفی کنیم. اگر دوست دارید بیشتر با ویژگی‌ها و قابلیت‌های این صرافی آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

معرفی صرافی کراکن

کراکن (Kraken) از صرافی‌های خارجی شناخته‌شده در حوزه ارز دیجیتال است. این صرافی امکان خرید و فروش بیش از دویست ارز دیجیتال مختلف را با کارمزدهای رقابتی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

تعداد زیاد مشتریان و درنتیجه نقدشوندگی بالا، موجب شده است که خرید و فروش لحظه‌ای در صرافی کراکن به‌راحتی انجام شود. کراکن با کمک متخصصان حوزه امنیت، تلاش می‌کند تا امنیت دارایی‌های کاربران را در اولویت قرار دهد.

نقد و بررسی صرافی Kraken

معرفی و بررسی صرافی کراکن

بر اساس آمار کوین مارکت کپ، صرافی کراکن با حدود نُهصد میلیون دلار معامله اسپات در روز، معمولاً در رتبه سه یا چهار بین صرافی‌های ارز دیجیتال قرار دارد. در معاملات فیوچرز نیز روزانه حدود ۷۵ میلیون دلار معامله روی کراکن انجام می‌شود. معمولاً این صرافی در فهرست ده صرافی برتر قرار می‌گیرد.

صرافی Kraken در مقایسه با رقبای خود، مزایا و معایب مختلفی دارد. یکی از مزایای اصلی آن کم بودن کارمزد معاملات است، به نحوی که کارمزد بعضی از تراکنش‌ها از ۰/۲۶ درصد شروع می‌شود. با افزایش حجم معاملات، میزان کارمزدها نیز به همان نسبت کم می‌شود. مثل سایر صرافی‌های ارز دیجیتال، کراکن نیز به کسانی که نقدینگی بازار را افزایش دهند (میکرها) پاداش می‌دهد و از کسانی که نقدینگی را کاهش دهند (تیکرها) مبلغی را دریافت می‌کند.

کراکن در بخش پشتیبانی و خدمات مشتریان نیز عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته است. درصورتی‌که سؤالات کاربران از طریق ایمیل یا چت آنلاین قابل پاسخ دادن نباشد، پشتیبان‌های تلفنی می‌توانند نیاز کاربران را به‌سرعت برطرف کنند.

از دیگر نقاط قوت صرافی کراکن، می‌توان به محتواهای آموزشی آن اشاره کرد. در این آموزش‌ها، علاوه بر نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به مطالب تئوری و ماهیت ارزهای مختلف نیز پرداخته شده است.

کراکن در کنار مزایایی که ارائه می‌کند، محدودیت‌ها و نقاط ضعفی نیز دارد. برای مثال، اگر بخواهید از قابلیت خرید آنی (Instant Buy) استفاده کنید، باید کارمزدهای بیشتری بپردازید. کارمزدهای معاملات آنی برای استیبل کوین‌ها از ۰/۹ درصد شروع می‌شود و برای سایر ارزهای دیجیتال به ۱/۵ درصد می‌رسد. علاوه بر این کارمزد، اگر خرید خود را از طریق دبیت کارت یا کردیت کارت انجام دهید، باید ۳/۷۵ درصد دیگر و اگر از انتقال ACH استفاده کنید، باید ۰/۵ درصد کارمزد دیگر بپردازید.

علاوه بر این، کراکن در زمینه ارائه خدمات خود نیز محدودیت‌هایی دارد. برای مثال، سایت این صرافی برای کاربران ایرانی در دسترس نیست و برای باز کردن آن باید آی‌پی ایران را به کشوری دیگر تغییر داد. این صرافی به ایالت‌هایی مثل نیویورک یا واشنگتن نیز سرویس‌ نمی‌دهد.

صرافی کراکن در یک نگاه

نام صرافی کراکن
نوع صرافی متمرکز
سال راه‌اندازی ۲۰۱۱
تعداد کاربران +۹٫۰۰۰٫۰۰۰
تعداد ارزهای دیجیتال تحت پوشش +۲۰۰
معاملات اسپات دارد
معاملات فیوچرز دارد
کپی تریدینگ ندارد
ربات تریدینگ ندارد
استیکینگ ارز دیجیتال دارد
وام‌دهی ندارد
پشتیبانی صرافی چت آنلاین:

https://support.kraken.com/hc/forms

ایمیل: [email protected]

وبلاگ: https://blog.kraken.com/

توییتر: https://twitter.com/krakenfx

تلگرام: https://t.me/kraken_announcements

اینستاگرام: https://www.instagram.com/krakenfx/

لینکدین: https://www.linkedin.com/company/krakenfx

آموزش ثبت نام در صرافی کراکن

برای استفاده از قابلیت‌های صرافی کراکن، در اولین قدم باید در سایت ثبت نام و احراز هویت کنید. این صرافی بدون احراز هویت امکان واریز و برداشت را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و برای استفاده از آن، باید از مدارک غیر ایرانی استفاده کنید. وب‌سایت صرافی کراکن از ایران در دسترس نیست و برای ورود به آن، باید آی‌پی خود را تغییر دهید. بعد از تغییر آی‌پی، به سایت اصلی به آدرس «kraken.com» وارد شوید. سپس برای شروع فرایند ثبت نام، روی دکمه «Sign Up» در بالای صفحه کلیک کنید.

وارد سایت صرافی کراکن شده و روی گزینه Sign Up کلیک می کنیم.

در صفحه ثبت نام، اطلاعات شخصی خود شامل ایمیل، نام کاربری، رمز عبور، و کشور محل اقامت (کشوری غیر از ایران) را وارد کنید. تیک پذیرش قوانین و شرایط را بزنید و روی دکمه «Create Account» کلیک کنید.

برای ساخت حساب در این صرافی در صفحه ی جدید ایمیل، نام کاربری و کلمه عبور را مشخص کنید.

با زدن دکمه ثبت نام، ایمیلی حاوی کد فعال‌سازی به آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود. این کد را در کادر مشخص‌شده وارد کنید و دکمه «Activate Account» را بزنید.

از طریق ایمیل ارسال شده باید ایمیل خود را تایید کنید.

بعد از تأیید فعال‌سازی، به صفحه خوشامدگویی کراکن وارد می‌شوید. در صورت تمایل به استفاده از محتواهای آموزشی، می‌توانید سطح دانش خود را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید. در غیر این صورت، برای رد شدن از این صفحه، گزینه «Skip» را بزنید.

بعد از ثبت نام سوالی در مورد سطح دانش شما پرسیده می شود. میتوانید از این مرحله عبور کنید و پاسخ ندهید.

با کلیک روی Skip، وارد صفحه انتخاب پلتفرم می‌شوید. در این صفحه، از بین دو حساب عادی کراکن و یا حساب حرفه‌ای (Kraken Pro)، یک‌کدام را انتخاب کنید. حساب عادی امکان سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را با رابط کاربری ساده در اختیارتان قرار می‌دهد. حساب حرفه‌ای یا Pro همان امکانات را به‌همراه قابلیت‌های پیشرفته‌تر مثل چارت حرفه‌ای، ابزارهای تحلیل تکنیکال، طراحی فضای سفارشی برای ترید، معاملات اسپات، مارجین پیشرفته، و غیره ارائه می‌کند.

دانلود اپلیکیشن موبایل صرافی کراکن

صرافی Kraken علاوه بر پلتفرم تحت وب، امکانات خود را روی گوشی‌های موبایل هم ارائه می‌کند. با کمک اپلیکیشن موبایل کراکن، می‌توانید خرید و فروش، واریز و برداشت، ذخیره ارزهای دیجیتال محبوب، و بسیاری از کارهای دیگر را به‌راحتی انجام دهید.

حداقل نسخه مورد نیاز برای نصب این اپلیکیشن، اندروید ۸.۰ است، اما برای داشتن تجربه بهتر، توصیه می‌شود از اندروید ۹.۰ و بالاتر استفاده کنید. برای استفاده از این اپلیکیشن در آیفون هم به iOS نسخه ۱۳ به بالا احتیاج خواهید داشت.

برای دریافت اپلیکیشن اندروید صرافی کراکن، می‌توانید از لینک رسمی گوگل پلی استفاده کنید. اپلیکیشن iOS کراکن برای گوشی‌های آیفون نیز از لینک رسمی اپ استور آن قابل نصب است.

دانلود اپلیکیشن صرافی کراکن برای اپل دانلود اپلیکیشن صرافی کراکن برای اندروید

آموزش واریز ارز دیجیتال در صرافی کراکن

برای اینکه بتوانید به حساب خود در صرافی کراکن، ارز دیجیتال واریز کنید، باید مراحل ثبت نام و احراز هویت با مدارک غیر ایرانی را تا سطح «Intermediate» یا بالاتر طی کنید و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

به حساب خود در صرافی وارد شوید و در صفحه اصلی روی «Deposit» کلیک کنید.

برای واریز پول به صرافی kraken روی گزینه ی Deposit کلیک کنید.

همچنین می‌توانید روی زبانه «Transfer» در منوی سمت چپ کلیک کنید و وارد منوی «Deposit» شوید.

همچنین بخش واریز از منو Transfer در دسترس شما می باشد.

سپس ارز دیجیتال مدنظرتان را جست‌وجو و روی آن کلیک کنید.

ارز دیجیتالی که قصد واریز آن را دارید انتخاب کنید.

اگر این اولین واریز شما باشد، ابتدا باید آدرس واریز جدیدی ایجاد کنید. برای این کار، روی گزینه «Generate deposit address» کلیک کنید.

در صورتی که اولین بار قصد واریز به این صرافی را دارید روی گزینه Generate deposit address کلیک کنید.

سپس توضیحات و هشدارهای مربوط به واریز نمایش داده می‌شود و می‌توانید آن‌ها را بخوانید. بعضی ارزهای دیجیتال روی شبکه‌های مختلفی قابل نقل و انتقال هستند. برای مثال، صرافی کراکن برای انتقال بیت کوین از شبکه لایتنینگ نیز پشتیبانی می‌کند. دقت کنید که از شبکه‌های پشتیبانی‌شده کراکن استفاده کنید، در غیر این صورت امکان از دست رفتن دارایی شما وجود دارد.

شبکه مورد نیاز برای واریز را انتخاب کنید تا آدرس کیف پول به شما نمایش داده شود.

برای کپی کردن آدرس واریز، روی آیکون کپی کلیک کنید و آن را در پلتفرم یا کیف پولی که قرار است واریز را از آنجا انجام دهید، جای‌گذاری یا paste کنید. به‌دلیل امکان بروز اشتباه، از نوشتن آدرس به‌صورت دستی خودداری کنید. امکان اسکن کردن QR Code ارائه‌شده نیز وجود دارد.

میتوانید آدرس کیف پول را کپی کنید و یا Qrکد را اسکن کنید.

هنگامی که واریز را انجام دهید و تراکنش حداقل تأییدیه‌های لازم را دریافت کند، ارز دیجیتال واریزی به حساب کراکن شما اضافه می‌شود.

آموزش برداشت ارز دیجیتال در صرافی کراکن

از آنجا که کیف پول صرافی بهترین روش نگهداری ارز دیجیتال محسوب نمی‌شود، ممکن است بخواهید ارز دیجیتال خودتان را از کیف پول صرافی کراکن برداشت کنید. برای این کار، ابتدا باید یک آدرس واریز (Withdrawal Address) را به آن ارز دیجیتال اضافه و تأیید کنید. برای این منظور، وارد صرافی شوید و در صفحه اصلی روی گزینه «Withdraw» کلیک کنید.

برای برداشت وجه از صرافی کراکن روی گزینه ی Withdraw کلیک کنید.

ارز دیجیتال مدنظرتان را جست‌وجو و روی آن کلیک کنید.

ارز دیجیتالی که نیاز به برداشت دارید را انتخاب کنید.

آدرس مقصد (مثلاً کیف پول خودتان یا صرافی دیگر) را که قصد دارید برداشت به آن انجام شود، کپی کنید. سپس روی گزینه «Add new withdrawal address» کلیک کنید.

شبکه، مقدار و آدرس کیف پول مقصد را وارد کنید.

سپس برای این آدرس یک نام یا برچسب اختصاصی (برای مثال «آدرس ترون» یا «پس‌انداز بیت کوین») وارد کنید تا در آینده به خاطر بیاورید که این حساب مربوط به چه ارزی است. سپس آدرسی را که از والت یا صرافی مقصد کپی کرده بودید، در قسمت «Withdrawal address» جای‌گذاری (paste) کنید و بعد از آن، روی «Add withdrawal address» کلیک کنید.

همچنین میتوانید آدرس مقصد را ذخیره کنید برای سهولت در برداشت های آتی

ایمیلی حاوی لینک تأیید برای شما ارسال می‌شود. با کلیک روی این لینک، آدرس برداشت شما تأیید می‌شود و از این به بعد، می‌توانید برداشت‌های خودتان را به این آدرس انجام دهید.

برای برداشت ارز دیجیتال از حساب صرافی کراکن، کافی است بعد از ورود به صفحه اصلی سایت، روی دکمه «Withdraw» کلیک کنید تا وارد صفحه برداشت شوید.

برای برداشت وجه روی گزینه ی Withdraw کلیک کنید.

در صفحه‌ای که باز می‌شود، بررسی کنید که زبانه «Withdraw» در حالت انتخاب باشد.

ارز مورد نظر را انتخاب کنید.

منوی کشویی اول، مقدار ارز دیجیتال موجود را نمایش می‌دهد. اگر می‌خواهید ارز دیگری را غیر از ارز نمایش‌داده‌شده برداشت کنید، روی منوی کشویی کلیک و ارز دلخواهتان را انتخاب کنید.

مشاهده دارایی های قابل برداشت.

بعد از انتخاب ارز مدنظر، آدرس برداشت را که قبلاً وارد و تأیید کرده بودید، انتخاب کنید. سپس مقدار برداشت را وارد کنید. علاوه بر این، می‌توانید مقدار مدنظر را بر اساس درصدی از موجودی هم انتخاب کنید.

شبکه، مقدار و ادرس مقصد را وارد کنید.

بررسی کنید که تمام اطلاعات درست باشد. سپس روی دکمه «Withdraw» کلیک کنید.

برداشت را تایید کنید تا به کیف پول مقصد واریز شود.

اگر رمز دومرحله‌ای برداشت (۲FA for funding) را فعال کرده باشید، از شما خواسته می‌شود که رمز مربوط به آن را نیز وارد کنید.

در صورت فعال بودن گوگل آتنتیکیتور باید کد آن را نیز وارد کنید.

با انجام موفقیت‌آمیز برداشت، اطلاعات مربوط به آن در بخش «Recent transactions» یا در زبانه «Transactions» قابل مشاهده است. دقت کنید که برای تأیید برداشت، از طرف کراکن ایمیل دریافت نمی‌کنید و در همان زبانه «Transactions» می‌توانید تاریخچه تراکنش‌های اخیر خود را ببینید.

برای مشاهده ی واریز و برداشت ها میتوانید از بخش Transactions آن ها را مشاهده کنید.

آموزش معاملات اسپات در صرافی Kraken

برای انجام معاملات معاملات اسپات در صرافی کراکن، باید ابتدا حساب خود را تأیید کنید و با یکی از روش‌های پشتیبانی‌شده به حساب خود پول یا ارز دیجیتال واریز کنید. سپس در صفحه اصلی صرافی به آدرس «kraken.com»، روی گزینه «Buy» کلیک کنید. اگر قصد دارید معامله فروش باز کنید، باید گزینه «Sell» را برگزینید.

معاملات اسپات در صرافی کراکن

ارز مدنظرتان برای معامله را با کلیک روی منوی کشویی انتخاب کنید.

ارز دیجیتالی که قصد خرید و فروش آن را دارید انتخاب کنید.

مقدار ارزی را که قصد دارید معامله کنید، وارد کنید. سپس نوع معامله (Order type) را روی «Custom» قرار دهید.

نوع سفارش را انتخاب کنید.

قیمت هدف خود را وارد کنید. این همان قیمتی است که دوست دارید معامله شما در آن قیمت انجام شود. پس از تعیین قیمت، روی «Next» کلیک کنید.

قیمت خرید و یا فروش را مشخص کنید.

در صفحه بعد، اطلاعات را بررسی کنید و درصورتی‌که همه چیز درست است، با کلیک روی گزینه «Confirm»، سفارش خود را ثبت کنید.

اطلاعات سفارش را بررسی و سپس تایید کنید.

آموزش معاملات فروشگاهی (OTC) صرافی کراکن

یکی از قابلیت‌های صرافی کراکن، معاملات خارج از صرافی (over-the-counter یا به‌اختصار OTC) است. سرویس OTC کراکن به کاربران اجازه می‌دهد تا سفارش‌های خود را خارج از صرافی با نقدشوندگی بالاتر ثبت کنند.

برای انجام معامله OTC در صرافی کراکن، روی این لینک کلیک کنید. در پایین صفحه، فرم ثبت نام و درخواست معامله OTC را پر کنید. در فرم پایین صفحه، ایمیل و کشور محل اقامتتان را وارد کنید. سپس در کادر پایین (کادر Provide details) اطلاعات ارزهایی را که می‌خواهید به هم تبدیل کنید و همچنین مقدار آن را وارد کنید و دکمه «Submit» را بزنید.

نحوه انجام معاملات OTC در صرافی کراکن

تیم پشتیبانی کراکن درخواست شما را بررسی می‌کنند و نحوه شارژ کردن حساب و انجام معامله را به شما اطلاع خواهند داد. پس از آن، تیم پشتیبانی سفارش شما را ثبت می‌کند و ایمیل تأیید آن نیز برایتان ارسال خواهد شد.

آموزش معاملات فیوچرز در صرافی کراکن

برای اینکه بتوانید در صرافی کراکن معامله فیوچرز انجام دهید، باید ثبت نام و احراز هویت را تکمیل کنید. اگر ساکن ایران باشید، انجام معامله فیوچرز امکان‌پذیر نخواهد بود.

درصورتی‌که واجد شرایط لازم برای معاملات فیوچرز ارز دیجیتال هستید، ابتدا حساب خود را در صرافی شارژ کنید. سپس ارز دیجیتال مدنظر برای معامله را به کیف پول فیوچرز خود انتقال دهید. برای این کار، در صفحه اصلی صرافی از منوی بالای صفحه، گزینه «Portfolio» و سپس «Futures» را انتخاب کنید.

برای معاملات فیوچرز در صرافی کراکن، گزینه Portfolio و سپس Futures را انتخاب کنید.

سپس روی دکمه «Transfer to Futures» کلیک کنید.

برای انتقال پول به بخش فیوچرز از گزینه Transfer to Futures استفاده کنید.

حال باید ارز دیجیتال مدنظر برای انتقال به حساب فیوچرز را انتخاب و مقدار آن را نیز مشخص کنید. حداقل مقدار لازم برای انتقال، برای هر ارز متفاوت است. در این لینک می‌توانید فهرست آن را مشاهده کنید.

ارز مورد نظر و مقدار آن را وارد کنید تا از بخش اسپات به بخش فیوچرز انتقال داده شود.

برای مشاهده پیش‌نمایش جزئیات انتقال، روی دکمه «Preview Transfer» کلیک کنید و درصورتی‌که همه‌چیز درست است، دکمه «Confirm Transfer» را بزنید.

انتقال را تایید کنید.

با کلیک روی دکمه تأیید، کادر سبز رنگی در پایین و سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود که می‌توانید جزئیات انتقال را مشاهده کنید.

مشاهده جزئیات انتقال

پس از چند ثانیه، مقدار ارز مشخص‌شده به حساب فیوچرز شما انتقال می‌یابد و می‌توانید انجام معاملات فیوچرز را آغاز کنید.

برای انجام معامله فیوچرز، در صفحه اصلی صرافی از بالا سمت چپ، جفت‌ارز مدنظرتان را انتخاب کنید.

حال ارز مورد نظر را انتخاب کنید.

با کلیک روی این گزینه، منویی باز می‌شود که می‌توانید در زبانه «Futures» آن، تمام قراردادهای فیوچرز را ببینید. ارزی که قصد دارید معامله کنید انتخاب و روی آن کلیک کنید.

در این بخش می توانید تمامی ارزهایی که در بخش فیوچرز امکان معامله را دارند مشاهده کنید.

با انتخاب ارز مدنظر، زبانه «Trade» با اطلاعات همان ارز پر می‌شود و فرم سفارش را به شما نمایش می‌دهد.

در صورتی که قصد دارید سریع معامله باز کنید از گزینه ی Market استفاده کنید.

 

در این فرم می‌توانید گزینه‌های خرید و فروش (buy یا sell) را ببینید. همچنین منوی کشویی کنار آن‌ها اجازه می‌دهد تا نوع سفارش را انتخاب کنید. سفارش «Market» به این معناست که سفارش شما بلافاصله بعد از ثبت اجرا می‌شود. این نوع سفارش معمولاً به‌دلیل نوسان‌های بازار، با کمی اختلاف از قیمت لحظه‌ای اجرا می‌شود.

در صورتی که قصد دارید در قیمت مشخصی وارد معامله شوید از سفارش Limit استفاده کنید.

سفارش «Limit» اجازه می‌دهد تا قیمت دلخواه خود را انتخاب کنید. زمانی که قیمت به حد مشخص‌شده شما برسد، سفارشتان اجرا خواهد شد.

سپس اهرم یا Leverage معامله را مشخص کنید.

پس از انتخاب نوع سفارش، می‌توانید مقدار اهرم (Leverage) را با کمک اسلایدر مشخص‌شده تعیین کنید.

و در مرحله اخر سفارش را ارسال کنید.

زمانی که همه‌چیز را مشخص کردید، روی گزینه ثبت سفارش کلیک کنید. با انجام این کار، کادر سبز رنگی در پایین سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود که می‌توانید جزئیات معامله خودتان را ببینید و مشخص می‌کند که معامله شما با موفقیت ثبت شده است یا خیر.

مشاهده جزئیات معامله

سپس منتظر بمانید تا سفارشتان انجام شود. اگر معامله «Market» را انتخاب کرده باشید، سفارشتان به‌صورت آنی انجام می‌شود و در بخش «Trades» می‌توانید وضعیت آن را ببینید، اما اگر سفارش «Limit» ثبت کرده باشید، ممکن است بلافاصله اجرا نشود و باید منتظر رسیدن آن به قیمت تعیین‌شده باشید. در زبانه «Open orders» می‌توانید وضعیت سفارش لیمیت خود را مشاهده کنید.

در بخش Open orders میتوانید معاملات باز شده را مشاهده کنید.

همچنین در صورت نیاز به لغو سفارش، اگر سفارش هنوز اجرا نشده باشد، می‌توانید با کلیک روی دکمه ضربدر کنار آن، سفارش را لغو کنید.

کارمزد معاملات صرافی کراکن

صرافی کراکن کارمزدهای خود را به‌شکل متنوع و رقابتی تنظیم کرده است. میزان کارمزد معاملات کراکن به میانگین حجم معاملات بستگی دارد. کارمزدهای تیکر این صرافی از ۰/۲۶ درصد شروع می‌شود و هرچه تریدرها فعالیت بیشتری داشته باشند، این درصد کاهش پیدا می‌کند و به ۰/۱ درصد نیز می‌رسد. کارمزد میکر این صرافی نیز از ۰/۱۶ درصد شروع می‌شود. هرچه حجم معاملات افزایش پیدا کند، این کارمزد کمتر می‌شود و تا ۰/۰۲ درصد هم می‌رسد. درصورتی‌که میانگین حجم معاملات سی روز اخیر به بالای ده میلیون دلار برسد، کارمزد میکر صفر خواهد بود.

در جدول زیر، فهرست کامل کارمزدهای اسپات صرافی کراکن را مشاهده می‌کنید.

حجم معاملات سی روز اخیر میکر تیکر
از ۰ تا ۵۰٫۰۰۰ دلار ۰/۱۶ درصد ۰/۲۶ درصد
از ۵۰٫۰۰۱ تا ۱۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۱۴ درصد ۰/۲۴ درصد
از ۱۰۰٫۰۰۱ تا ۲۵۰٫۰۰۰ دلار ۰/۱۲ درصد ۰/۲۲ درصد
از ۲۵۰٫۰۰۱ تا ۵۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۱۰ درصد ۰/۲۰ درصد
از ۵۰۰٫۰۰۱ تا ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۸ درصد ۰/۱۸ درصد
از ۱٫۰۰۰٫۰۰۱ تا ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۶ درصد ۰/۱۶ درصد
از ۲٫۵۰۰٫۰۰۱ تا ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۴ درصد ۰/۱۴ درصد
از ۵٫۰۰۰٫۰۰۱ تا ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۲ درصد ۰/۱۲ درصد
از ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۰ درصد ۰/۱۰ درصد

جدول زیر نیز کارمزد معاملات فیوچرز در صرافی کراکن را نشان می‌دهد

حجم معاملات سی روز اخیر میکر تیکر
از ۰ تا ۱۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۲۰۰ درصد ۰/۰۵۰۰ درصد
از ۱۰۰٫۰۰۱ تا ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۱۵۰ درصد ۰/۰۴۰۰ درصد
از ۱٫۰۰۰٫۰۰۱ تا ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۱۲۵ درصد ۰/۰۳۰۰ درصد
از ۵٫۰۰۰٫۰۰۱ تا ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۱۰۰ درصد ۰/۰۲۵۰ درصد
از ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۱ تا ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۰۷۵ درصد ۰/۰۲۰۰ درصد
از ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۱ تا ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۰۵۰ درصد ۰/۰۱۵۰ درصد
از ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۱ تا ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار ۰/۰۰۲۵ درصد ۰/۰۱۲۵ درصد
بیش از ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۱ دلار ۰/۰۰۰ درصد ۰/۰۱۰۰ درصد

معرفی سرویس استیکینگ صرافی Kraken

صرافی کراکن امکان استیکینگ و کسب درآمد از این طریق را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است. مثل سایر خدمات صرافی، برای استفاده از استیکینگ باید ابتدا احراز هویت خود را تکمیل کنید و ساکن کشورهای تحت تحریم از جمله ایران نباشید.

کراکن از استیکینگ تعداد محدودی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. نرخ پاداش استیکینگ هریک از این ارزها با هم متفاوت است. نرخ پاداش بسته به شرایط تغییر می‌کند و مقدار ثابتی ندارد. به همین دلیل، معمولاً صرافی‌ها به‌جای اعلام نرخ دقیق، یک بازه را برای پاداش اعلام می‌کنند. در جدول زیر بازه‌های نرخ پاداش استیکینگ در صرافی کراکن را مشاهده می‌کنید.

ارز دیجیتال نرخ درصد سالانه (APR) استیکینگ منعطف نرخ درصد سالانه (APR) استیکینگ تضمینی زمان‌بندی پاداش استیکینگ منعطف زمان‌بندی پاداش استیکینگ تضمینی
الگوراند (ALGO) ۱-۴ درصد نامشخص پنجشنبه از ساعت ۵ صبح نامشخص
کاردانو (ADA) ۳-۶ درصد نامشخص پنجشنبه از ساعت ۹:۳۰ صبح نامشخص
کازماس (ATOM) ۴-۸ درصد ۱۱-۱۵ درصد پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ صبح سه شنبه از ساعت ۶:۳۰ صبح
اتریوم (ETH) نامشخص ۳-۶ درصد نامشخص یکشنبه از ساعت ۵:۱۵ صبح
فلر (FLR) ۰/۱-۲ درصد نامشخص پنجشنبه از ساعت ۹:۱۵ صبح نامشخص
فلو (FLOW) ۱-۴ درصد ۶-۱۰ درصد پنجشنبه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح سه شنبه از ساعت ۸:۴۵ صبح
کاوا (KAVA) ۷-۹ درصد ۱۳-۱۸ درصد پنجشنبه از ساعت ۶ صبح سه شنبه از ساعت ۶ صبح
کوساما (KSM) ۵-۹ درصد ۱۳-۱۸ درصد پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح سه شنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح
مینا (MINA) ۹-۱۵ درصد نامشخص پنجشنبه از ساعت ۱۱:۳۰ صبح نامشخص
پالیگان (MATIC) ۱-۳ درصد ۳-۶ درصد پنجشنبه از ساعت ۵:۳۰ صبح سه شنبه از ساعت ۸:۱۵ صبح
پولکادات (DOT) ۷-۱۱ درصد ۱۵-۲۱ درصد پنجشنبه از ساعت ۷:۳۰ صبح سه شنبه از ساعت ۷:۳۰ صبح
سیکرت (SCRT) ۹-۱۳ درصد ۲۱-۲۶ درصد پنجشنبه از ساعت ۶:۴۵ صبح سه شنبه از ساعت ۶:۴۵ صبح
سولانا (SOL) ۲-۴ درصد ۵-۷ درصد پنجشنبه از ساعت ۱۲ ظهر سه شنبه از ساعت ۹:۱۵ صبح
تزوس (XTZ) ۴-۷ درصد نامشخص پنجشنبه از ساعت ۷ صبح نامشخص
گراف (GRT) ۲-۴ درصد ۵-۱۰ درصد پنجشنبه از ساعت ۷:۱۵ صبح سه شنبه از ساعت ۷:۱۵ صبح
ترون (TRX) ۱-۴ درصد نامشخص پنجشنبه از ساعت ۱۱ صبح نامشخص

برای اینکه یکی از این ارزها، مثلاً ارز دیجیتال اتریوم (ETH) را استیک کنید، ابتدا باید بر اساس توضیحاتی که در بخش‌های پیشین دادیم، ارز را به حساب خود واریز کنید. سپس وارد صفحه اصلی صرافی شوید و روی گزینه «Earn» در بالای صفحه کلیک کنید.

برای استیک کردن ارز دیجیتال وارد منو Earn شوید.

سپس از فهرست ارزهای پشتیبانی‌شده ارز دیجیتال مدنظرتان را انتخاب کنید. در این مثال، ارز دیجیتال اتریوم را انتخاب می‌کنیم. سپس روی علامت سه نقطه در قسمت «Available balance» کلیک کنید.

ارز های قابل استیک در این بخش برای شما نمایش داده خواهد شد.

مقدار مدنظرتان برای استیکینگ را وارد و گزینه «Stake» را انتخاب کنید. اطلاعات ارائه‌شده را بادقت بخوانید. سپس برای آغاز فرایند استیکینگ، روی گزینه «Stake» کلیک کنید.

ارز مورد نظر را به همراه مقدار آن استیک را وارد کنید و روی گزینه Stake کلیک کنید.

بعد از انجام این کار به زبانه «Portfolio» هدایت می‌شوید. در این قسمت می‌توانید ارزهای استیک‌شده، تراکنش‌های در حال انتظار، و سوابق تراکنش‌ها را مشاهده کنید.

در بخش Portfolio می توانید ارزهای استیک شده را مشاهده کنید.

وقتی بازه استیکینگ ارز مدنظرتان به‌پایان برسد، موجودی حساب شما به‌روز می‌شود و می‌توانید تراکنش موفق آن را در زبانه «History» مشاهده کنید.

کلام پایانی

در این مطلب به معرفی و آموزش صرافی کراکن (Kraken) پرداختیم. بار دیگر لازم است تأکید کنیم که احراز هویت در این صرافی اجباری است و درصورتی‌که در ایران ساکن هستید، نمی‌توانید به‌صورت مستقیم در آن فعالیت کنید. در عوض، به‌عنوان بهترین جایگزین صرافی کراکن، می‌توانید به‌سراغ صرافی بینگ ایکس (BingX) بروید. این صرافی حتی اجازه احراز هویت را هم به معامله‌گران ایرانی می‌دهد و می‌توانید به راحتی در آن به فعالیت بپردازید.